Suositut tekstit

perjantai 30. maaliskuuta 2018

Äärioikeiston piripiiri - Extremhögern som knarkring

Jo eräitäkin kertoja olen epäillyt, että äärioikeiston johtajien vahva henkinen ote kannattajiinsa selittyisi huumausaineilla - ts. että äärioikeisto olisi viime kädessä huumerinki. Nyt kun artisti Jari Sillanpää on tullut kaapista metamfetamiinin käyttäjänä, myös eräs äärioikeiston kellokkaista innostui julistamaan myötätuntoaan laulajalle. Katsokaapa tätä ruutukaappausta.

Jag har redan flera gånger uttryckt misstanken att det grepp som höjdarna inom extremhögern har om sina anhängare kunde ha uppstått genom knark - dvs. att extremhögern i sista hand kunde vara en knarkring. Artisten Jari Sillanpää avslöjade nyligen sitt metamfetaminbruk för tevejournalisten Tuomas Enbuske. Då skyndade sig en av koryféerna inom extremhögern att solidarisera sig med sångaren. Kolla den här skärmdumpen.


"Jag såg just intervjun med Jari Sillanpää. Ett par kommentarer, Tuomas Enbuske.

Metamfetamin är en sorts amfetamin och brukar alltid vara mer eller mindre utspätt. Om du tar en dos metamfetamin eller vanligt amfetamin som du köpt på gatan kommer du inte ens att märka skillnaden. Samma sak i praktiken. Du blir mera berusad t ex av tequila än av metamfetamin.


100 gram metamfetamin är inte heller så hemskt mycket. Snutarna ljuger. En sån mängd går lätt åt om du går på Motörheads konsert med killarna från hojgänget. Du går på en enda efterfest och sen är det slut. Jag tar meta bara ibland för att jäklas och när jag är full, men det är lätt jag kan få ett gram att försvinna under en månad - eller en vecka. Skulle jag göra så så skulle folk inte ens märka någon skillnad på mig, det är hundraprocentigt säkert.


Också, om du känner Jari personligen så ge honom mina kontaktuppgifter. Vi ska tillsammans uppdatera Jaris datasekretess så att snuten inte längre ska läsa hans textmeddelanden och att han inte behöver åka utomlands för att köpa metamfetamin. Jag ska göra det gratis, för jag gillar Sillanpää.


Men det var en toppenintervju och det bästa man i år sett på teve. Tack ska du ha för det.
"

Tässä meillä on siis äärioikeistolaisten keskuudessa ansioitunut kaveri, joka tarjoaa ilmaiseksi Sillanpäälle eräänlaista logistiikka-apua huumeiden hankkimiseen. Silti äärioikeistolla on otsaa leimata vastustajansa - esimerkiksi minut, joka en polta, juo enkä käytä laittomia päihteitä - jonkinlaisiksi narkomaaneiksi. Mutta kai se äärioikeiston huumeidenkäyttö nyt vaan on parempaa.

Här har vi alltså en kille som utmärkt sig som högerextremist och som erbjuder Sillanpää en sorts gratis "logistikhjälp" som ska underlätta dennes knarkinköp. Ändå har extremhögern mage att t ex utmåla mig som någon sorts narkoman, trots att jag aldrig röker, aldrig super och ännu mindre knarkar. Men jag antar att högerextrem narkomani bara är bättre narkomani.

Ei siksi että erityisemmin arvostaisin myöskään niiden typerien liberaalien linjaa, joiden mielestä Sillanpää on suuri sankari koska ylipäätään on uskaltautunut julkisesti puhumaan huumeidenkäytöstään. Mieshän on ilmeisesti joutumassa syytteeseen sekä huumeiden salakuljetuksesta, eikä vain omaan käyttöön (koska hän sanoo jakelevansa niitä myös kavereilleen), että jonkinlaisista liikennerikkomuksista (koska ajeli autoa holtittomasti huumeiden vaikutuksen alaisena - siitähän hän jäi kiinnikin). En minä sano että huumepolitiikkaa ei voisi muokata humaanimpaan suuntaan, mutta sellainen älyllisesti laiska väite, että piripäissään autoilevan miehen huumeidenkäyttö "ei ole haitaksi kellekään", ei yksinkertaisesti saa minua vakuuttuneeksi.

Inte för att jag särskilt skulle uppskatta den tankelöst knarkliberala uppfattning, enligt vilken Sillanpää är en stor hjälte bara därför att han överhuvudtaget vågat tala om sitt knarkande i offentligheten. Han håller ju uppenbarligen på att bli åtalad både för knarksmuggling - och knarket ifråga var ju inte endast avsett för eget bruk (eftersom han säger sig dela med sig av tjacket även till kompisarna) - och för någon sorts trafiköverträdelser (han åkte ju fast för att han körde bil i påtänt tillstånd). Jag vill inte säga att knarkpolitiken inte kunde reformeras i en mera human riktning, men det intellektuellt ytterst lata påståendet att en kille som ägnar sig åt bilism under påverkan av uppåttjack "inte gör någon förnär" övertygar mig inte.