keskiviikko 10. helmikuuta 2016

Poliittinen korrektius ennen ja nyt - Politisk korrekthet förr och nu

Puolustusministerimme Jussi "Vanjka" Niinistö itkeskeli tuossa juuri, että uuden suomalaista fasismia käsittelevän kirjan tekijät pitävät hänen tutkimuksiaan lapuanliikkeestä tendenssimäisinä ja puhtaaksipesevinä. Hänen mielestään liikkeen esittäminen jotenkin pahana ja haitallisena on nykymaailman poliittista korrektiutta, ja ilmeisesti vain kommunisti tai "kulttuurimarxilainen" (hänen viiteryhmänsä lempitermiä käyttääkseni) voi jotenkin paheksua lapuanliikettä.

Nythän on kuitenkin niin, että nuo ajat kokeneet maltilliset porvaritkin muistelivat lapuanliikettä hyvin katkerina. Minun isoisäni oli maalaisliiton paikallispoliitikko ja sota-aikana sen kansanedustaja (myönnetään, että hän nousi eduskuntaan varamiespaikalta, Petter Wilhelm Heikkisen siirryttyä Kuopion läänin maaherraksi), ja hänkin piti lapuanliikkeen miehiä roskaväkenä ja roistoina - jopa siinä määrin, että hän vielä vanhana miehenä varoitti meitä lapsenlapsia lapuanliikkeen saastuttamana pitämästään kokoomuspuolueesta. Vanhana alahärmäläisenä hän ei tietystikään suhtautunut erityisen arvostavasti "lapualaisina" esiintyneisiin "paskahoususavolaisiin".

Itse asiassa lapuanliike edusti monille oman aikansa porvareille laittomuutta ja rikollisuutta, ja laillisuus oli niin keskeinen arvo juuri senaikaiselle maalaisliitolle, että lapuanliikkeen nyrkkivalta herätti luultavasti suurinta inhoa juuri maalaisliittolaisten keskuudessa. Lapuanliikkeen kunnianpalautus edustaa pikemminkin nykyaikaisia arvoja, kun lakia ja laillisuutta halveksitaan ja pilkataan oikealla, vasemmalla ja keskellä - lähestulkoon kaikkialla, missä suomea äidinkielenä puhutaan - ja taparikolliset lurjukset partioivat kadulla tekemässä ilkitöitään poliisin luvalla.

Oma hauskuutensa on siinä, että Vanjka on otsikoinut puolustelubloggauksensa sanoilla Wie es eigentlich gewesen ist. Tällä hän viittaa saksalaisen klassikkohistorioitsija Leopold von Ranken vaatimukseen, että historiankirjoituksen tulisi arvioida historiaa sekoittamatta siihen oman aikansa arvoarvostelmia. Me täällä saksan laitoksella haluamme kuitenkin huomauttaa, että Ranke jätti sivulauseesta pois liittomuodon apuverbin ja sanoi Wie es eigentlich gewesen. Hänen aikanaan se oli käypää saksaa, mutta on jäänyt sittemmin pois käytöstä (ruotsiinhan tämä saksasta lainattu tapa on juurtunut niin, että se kuuluu luontevaan nykykieleenkin). Jos Vanjka haluaa korostaa, että joka aikaa on arvioitava sen omasta näkökulmasta, hän voisi opetella myös siteeraamaan auktoreita oikein ja ajanmukaisesti.

Vår försvarsminister Jussi "Vanjka" Niinistö snyftade nyligen över att författarna till en ny bok om finsk fascism anser hans forskningsarbeten om lapporörelsen vara tendentiösa och rättfärdigande. Enligt hans mening är det någon sorts politisk korrekthet, ett försök att tillämpa dagens värderingar på gårdagens värld. Och tydligen är det bara en kommunist eller en "kulturmarxist" (för att använda det ord hans gelikar numera föredrar) som kan ogilla lapporörelsen. 

Faktum är dock att även moderata borgare som upplevde lappotiderna i egen person talade mycket bittert om lapporörelsen. Min morfar var politiskt aktiv i Agrarförbundets led, för det mesta bara en lokal pamp, men under krigsåren var han riksdagsman (det bör medges att han inte blev invald, utan steg till riksdagen från suppleantplats, när Petter Wilhelm Heikkinen blev landshövding för Kuopio län) - och han såg lappomännen som kriminell pöbel, till den milda grad att han ännu som gammal gubbe varnade oss barnbarn för samlingspartiet, som för honom framstod som fascistiskt förorenat. Han var hemma från Alahärmä, och att "savolaxare med skit i byxorna" fördristade sig att uppträda som "lappomän" var en förolämpning för honom som genuin österbottning.

Det var faktiskt i många samtida borgares ögon som lapporöreIsen stod för laglöshet och brottslighet, och lagligheten var just för Agrarförbundet ett så centralt egenvärde att lapporörelsens knytnävsvälde bör ha väckt mest avsky just bland agrarerna. Det här med att återupprätta lapporörelsens rykte är snarast ett resultat av dagens förvrängda värderingar: nu är det ju på alla håll i politiken, både inom högern och vänstern och i djupaste huvudfåran - nästan överallt där man talar finska som modersmål - som lag och laglighet föraktas och förlöjligas, och vanekriminella sluskar patrullerar gator och begår illdåd med polisens goda minne.

Det var också på sitt sätt roligt att Vanjka rubricerade sin bloggdrapa om temat med orden Wie es eigentlich gewesen ist. Med detta hänvisar han till det krav som den tyska historieskrivningens klassiker Leopold von Ranke ställde för historikerna: att de bör beskriva historiska händelser utan att blanda in sin egen tids värderingar. Vi här på tyska insten vill dock påpeka att Ranke utelämnade den sammansatta tempusformens hjälpverb i bisatsen: sålunda lyder citatet i sin originella tappning Wie es eigentlich gewesen. På Rankes tid var det här fin tyska, men sedan dess har tyskarna slutat utelämna hjälpverbet så (som vi vet har den här tyska vanan slagit rot i svenskan så djupt att vi fortfarande skriver "hur det egentligen varit"). Om Vanjka vill framhäva att en historisk epok alltid bör värderas utifrån samtida synvinkel, borde han även lära sig citera auktorerna i deras egen ordalydelse.

maanantai 8. helmikuuta 2016

Maahanmuuttokriitikoiden pariutumiskulttuuri - Kärleksvanorna i den invandringskritiska världen

Maahanmuuttokriitikoiden rakkauselämästä me täällä suvakkilassa tiedämme sen verran, että heikäläiset pariutuvat lähettämällä tyttöystäväehdokkaille siittimiensä kuvia. Se oli oikeastaan tiedossa jo aiemmin, kun juorulehdet kertoivat Teuvo Hakkaraisen lähettäneen jollekin yksinhuoltajalle valokuvan peniksestään. Tässä on huomattavasti vähemmän tunnetun maahanmuuttokriitikon siitin, mutta tyypin nimi on joka tapauksessa tiedossa.

Vähän vakavammin: tämäkin kikkelikuva on joutunut meidän suvakkien haltuun siksi, että eräs toinen maahanmuuttokriitikko lahjoitti sen meille. Rasistien keskinäiset riidat ovat sitä luokkaa, että he ovat valmiita kavaltamaan meikäläisille aivan kaikki toistensa salaisuudet.

Miettikääpäs maahanmuuttokriitikot, onko teillä salaisuuksia joiden ette haluaisi paljastuvan koko maailmalle. Voitte olla varmoja siitä, että niille hihitetään jo täysillä meidän porukoissa. Kun joku kadulla osoittaa teitä ja naureskelee, tiedätte mistä on kyse. Ehkäpä meillä on yksityiskohtainen kuva sinunkin siittimesi ryhmyistä.




Vad gäller kärlekslivet bland invandringskritikerna så vet vi här i pk-brigaden åtminstone att de brukar skicka kukbilder till sin utvalda. Det visste man egentligen redan tidigare, när någon skvallertidning intervjuade en ensamförsörjande kvinna som rdm. Teuvo Hakkarainen skickat ett peniskonterfej till. Kuken här tillhör en annan invandringskritiker, betydligt mindre berömd dessutom, men namnet känner vi till.

Men låt oss vara lite allvarligare: vi här i "tolerantian" fick den här kukbilden av en invandringskritiker som låg i någon sorts personlig fejd med ägaren till kuken. När det blir gräl invandringskritikerna emellan så är de beredda till vad som helst för att åsamka varandra smärta, även avslöja motpartens personliga hemligheter för oss politiskt korrekta.

Invandringskritikerna bör tänka grundligt efter, om det är någonting de inte vill att världen skulle veta om dem. De kan vara säkra på att vi här redan fnissar åt deras hemligheter. Kanske de blir utpekade på gatan av småskrattande förbipasserande. Då vet de redan vad skrattet gäller. Måhända deras högst personliga knölar på kuken.

Miesasiamiehet asialla ja pakolaiset syyllistetään - När manssaksmännen skuldbelade flyktingarna

Nuorempana ja naiivimpana kuvittelin, että suuri osa miesasiamiehistä olisi minun kaltaisiani - feminismiin jo kehdossa kasvaneita älykkömiehiä, jotka sitten joutuivat aikuistuttuaan huomaamaan, että feminismimyönteisyys on heteroseksuaaliselle miehelle pariutumisen kannalta myrkkyä ja että heidän rakkauselämästään voi tulla parempaa vain hylkäämällä feminismin epärealistisen myönteinen naiskuva ja epärealistisen kielteinen mieskuva. Naisviha oli välttämätön välivaihe miehelle, joka syytti epäonnistumisistaan aina vain itseään.

Nykyään en enää ole niin naiivi. Nykyisiä miesasiamiehiä ei oikeasti kiinnosta omaksua realistisempaa naiskuvaa eikä toimivia pariutumisstrategioita, koska suuri osa miesasiamiehistä on yksinkertaisesti itsensä kieltäviä homoseksuaaleja ja sellaisina tuomittuja liukumaan äärioikeistolaisuuteen, joka on ennen muuta terapiaryhmä oman homoseksuaalisuutensa kiistäville. Eivät he todellisuudessa naista halua. Todennäköisempää on, että äärioikeistolaisen miesaktivismin kellokkaat vain haalivat kannattajikseen suuria joukkoja koskematonperseisiä jolppeja, joita sitten käyttävät hyväkseen. Ovat varmaan oppineet idean radikaalifeministilesboilta, heh heh.

Tämä ikään kuin johdantona, ja puhutaan sitten lauantaiksi suunnitellusta raiskaustapahtumasta. Sen takana oli amerikkalainen miesaktivisti Dariush "Roosh" Valizadeh, joka kuten nimestäkin ilmenee on iranilaista sukujuurta. Hupaisaa kyllä Rooshia ei ole miesasiapiireissä väitetty islamilaisen maailmansalaliiton keihäänkärjeksi, koska hänen julistuksensa puree liian hyvin muslimeja vihaaviin äärioikeistolaisnuorukaisiin. Vaikka Rooshin edustama äärikonservatiivinen uusmaskuliinisuus vastaakin aika hyvin läntisiä ennakkokäsityksiä muslimijunttien naisvihasta, ne pojat eivät voi vihata häntä - hänhän on heidän sankarinsa, naisvihan sankari. Ilmeisesti valkonaamaiselle äärioikeistolaiselle kelpaisi erinomaisesti vaikka ISISin ideologia, jos se vain osattaisiin markkinoida, pakata ja brändätä oikein.

Silloin kun minä julistin antifeminismiä, korostin, että feminismissä on ongelmallista sen ristiriitaisuus oikeusvaltion kanssa. Toisin sanoen minun antifeminismini perustui ennen muuta oikeusvaltion puolustukselle (alkuaikoina saatoin toki mennä retoriikassani hieman yli). Kannattaa huomata, että tämä ei ajan pitkään kelvannut "miesasiamiehille" - muslimitaustaisen fasistin (Rooshin) julistus kyllä kelpaa.  

Rooshin julistus, että maanomistajalla pitäisi olla oikeus raiskata maallaan kulkeva pimpan omistaja, vetää kyllä kyynelet silmiin naurusta. Tämähän on täydellisesti viritetty osumaan pimpatta jääneen, libertarismiin seonneen ja itseään hyvinkin älykkäänä poikkeusyksilönä pitävän teinipojan, eh, sensibiliteettiin. Noista häiskistä kertoo kyllä kaiken tarvittavan se, että heidän näkökulmastaan realistisin tapa päästä naisiin olisi libertaristinen vallankumous, jossa he pääsisivät väkisinmakaamaan oikein luvan perästä. Ajatus, että nainen antaisi heille vapaaehtoisesti ja yhteisestä sopimuksesta, ei tunnu menevän pojille jakeluun edes mielenkiintoisena teoreettisena mahdollisuutena. 

Mutta onhan se jumalauta kummaa kun tämä valkoisia poispilattuja sällejä nimenomaisesti puhutteleva karvanaama kehotti seuraajiaan kaikkialla maailmassa raiskaamaan silmittömästi - niin silloin poliisi lähtee Helsingin keskustaan viitaten muka pakolaiskeskuksissa kiertäneisiin suunnitelmiin. Huhua on levittänyt persujen lehti - persujen, jotka ovat itse asiassa ideologisesti varsin lähellä tapahtumahuhujen takana ollutta antifeministiliikettä. Seuraavaksi varmaan Odinin pojat tekevät jonkin terrori-iskun ja pääsevät kuin koirat veräjästä, koska poliisi on silläkin kertaa huhuilla harhautettu etsimään muslimiterroristeja.

Muuten olin taas kerran pessimismissäni oikeassa: jo vuosia sitten sanoin poliisin olevan persujen taskussa ja käytännössä persujen oma punakaarti. Tämä tapaus vahvistaa väitteeni. Puhun tahallani punakaartista: persut ovat oikeusvaltiota ja laillisuutta vihaava poliittinen ryhmä, joka saa tukea Venäjältä kuin punakaartit aikoinaan.

Sieltä ne tulevat sinun lastasi tappamaan, poliisin luvalla.

När jag var yngre och mera naiv inbillade jag mig att största delen manssaksmän skulle vara som jag - intellektuella killar som uppfostrats till feminism av feminister och som på vuxen ålder insett att profeminism aldrig hjälpt en enda heterosexuell man att bli bättre pojkvän eller pojkvän överhuvudtaget och att deras kärleksliv kan bli bättre bara genom att ge avkall på feminismens orealistiskt positiva bild av kvinnan och dess lika orealistiskt negativa föreställning av mannen. Hatet mot kvinnor är i denna utvecklingsgång ett oundvikligt övergångsskede för en man som alltid skyllt på sig själv när han misslyckats i sina kärleksförhållanden.

I dag är jag inte längre så naiv. Nuförtiden är manssaksmän inte längre intresserade vare sig av en mera realistisk kvinnobild eller av fungerande raggningsstrategier, eftersom den största delen av den helt enkelt är självförnekande homosexuella, och som sådana tenderar de att sluta som högerextremister - extremhögern är ju när allt kommer omkring främst en terapigrupp för de som förnekar sin egen homosexualitet. De är i verkligheten inte intresserade av att hitta flickvänner. Mera sannolikt är att den högerextrema mansaktivismens koryféer bara lockar till sig massor av oerfarna ynglingar som de sedan tänker utnyttja sexuellt. Det är säkert från lesbiska radikalfeminister grundidén kommer, haha.

Det ovanstående ska tjäna som en inledning, och sen talar vi om våldtäktshappeningen som skulle (men inte kom att) äga rum i lördags. Primus motor bakom den var den amerikanske manssaksaktivisten Dariush "Roosh" Valizadeh, vilken som det framgår ur namnet är av iranskt påbrå. Roligt nog har ingen i manssakskretsarna kommit att misstänka att Roosh vore spjutspetsen för den muslimska världskonspirationen - ty hans förkunnelse biter alltför bra på de muslimhatande högerextremistiska ynglingarna. Rooshs ärkekonservativa nymaskulinitet motsvarar visserligen rätt exakt de västerländska fördomarna om bonnmuslimskt kvinnohat, men manssakskillarna kan inte hata honom - han är ju deras hjälte, en kvinnohatets hjälte. Tydligen skulle de högerextrema kritansiktena gilla även ISIS' ideologi, förutsatt att den salu- och marknadsfördes till dem på ett lämpligt sätt.

När jag förkunnade antifeminism, brukade jag framhäva att det problematiska med feminismen är att den inte riktigt går ihop med rättsstaten. Min antifeminism var framför allt baserad på ett försvar av rättsstaten (okej, i början kunde jag tillåta mig en del retoriska excesser). Det är värt att uppmärksamma, att det här i längden inte gillades av manssaksmännen - de föredrar t o m en fascist av muslimsk bakgrund, dvs Roosh.

Roosh tycker att markägaren bör tillerkännas rättigheten att våldta vilken som helst kvinna som råkar befinna sig på hans mark, och den här idén får mig nog att digna av skratt. Tanken är ju alldeles finjusterad för att tilltala en ung kille som aldrig har haft nån flickvän, som har fastnat i libertarianismträsket och som anser sig vara en superintellektuell, exceptionell varelse. Det säger allt om de där killarna att en libertarianistisk revolution som skulle göra det tillåtet att våldta framstår för dem som det mest realistiska sättet att äntligen få sig ett ligg. Att en tjej av sin egen fri vilja kunde ligga med dem kan de inte ens tänka sig som en intressant teoretisk möjlighet. 

Men det är nog så konstigt att se hur polisen reagerar på Rooshs uppmaning. Märk väl att denne skäggige misogyn som särskilt tilltalar vita bortskämda killar uppmanar sina anhängare överallt i världen att våldta utan urskillning - och då blir det ett väldigt polisuppbåd mitt i Helsingfors, eftersom det kantänka cirkulerar någon sorts lömska planer på flyktingcentra. Ryktet har spritts av sannfinnarnas tidning - och sannfinnarna står ideologiskt rätt nära den antifeministiska rörelsen, som ligger bakom planerna på en våldtäktsfestival. Nästa gång ska väl Odinssönerna begå ett terroristiskt brott utan att bli bestraffade, eftersom polisen även den gången kommer att ha vilseletts till att söka efter muslimska terrorister.

Förresten visar det här att jag hade rätt när jag för ett antal år sen sa att polisen sitter i sannfinnarnas ficka och funkar som deras högst eget rött garde. Och det är medvetet jag omtalar dem som rödgardister: sannfinnarna ogillar laglighet och rättsstatlighet och stöds av Ryssland, precis som röda gardet på sin tid.


Där kommer de och de ska döda dina barn, och polisen tänker ingenting göra.