Vaikka äärioikeiston tuorein versio rinnakkaisyhteiskunnasta onkin tarkoitettu syntymään normaali-ihmisten yhteiskunnan sisälle, siihen liittyy edelleenkin agraariutopian piirteitä, kuten edelliseen kirjoitukseeni sisältyvät kuvakaappaukset osoittivat. Ainakin äärioikeistolaisen vaihtoehtopankin vakuuksiksi mainittiin pellot ja metsät. Aion siis edelleenkin luonnehtia äärioikeiston haaveiden rinnakkaisyhteiskuntaa väinämöiskolhoosiksi.
Den nyaste versionen av det parallella samhälle extremhögern planerar ska skapas inne i det normala samhället, men den präglas fortfarande av agrar utopi, som skärmdumparna i min föregående drapa visade. Åtminstone nämndes "åkrarna och skogarna" som garantier för extremhögerns alternativa bank. Sålunda tänker jag fortfarande karaktärisera det parallella samhälle extremhögern drömmer om som Väinämöinenkolchos.
Kuvakaappauksissa näkyvä mies on toki entinen keskustalainen Ilkka Tiainen. Keskustalaisen taustansa vuoksi hän saattaa nähdä maailman ja suomalaisuuden kovin agraarista näkökulmasta käsin ja kuvitella kaikilla suomalaisilla olevan metsää ja peltoa ainakin perintönään. Näinhän ei todellakaan ole. Tyypillinen äärioikeistolainen on kaupunkilainen, olipa sitten kaupunkilainen ammattirikollinen tai kaupunkilainen insinööri. Kaupunkilaiset eivät erota latvaa juuresta eivätkä peltoa mäestä. En minäkään, vaikka pikkukaupungin poikana en kovin kaukana maaseudulta elänytkään. Lisäksi nykykaupunkilaiset ovat jo muutaman sukupolven päässä maaseutuelämästä: jos jollakulla maita tai metsiä on ollutkin, ne on luultavasti myyty pois ja rahat pantu vaikka oman kaupunkitalon hintaan tai kaupunkilaisiin viihdykkeisiin, ts. viinaan.
Mannen som syns på skärmbilderna, Ilkka Tiainen, är visserligen en före detta centerpartist, och p g a denna bakgrund kan han se världen och finskheten ur ett rätt agrart perspektiv och inbilla sig att alla finländare har ärvt skogar och åkrar. Så förhåller det sig dock ingalunda. En typisk högerextremist är en stadsbo, oberoende av om han är en urban yrkeskriminell eller en urban ingenjör. Stadsbor ser inte skillnaden mellan trädtoppen och roten, eller mellan åkern och backen. Det gör jag inte heller, trots att jag som småstadsgosse aldrig levde alltför långt från landsbygden. Dessutom brukar det ligga flera generationer mellan dagens stadsbor och lantlivet: den som haft lantegendomar och skogar har antagligen sålt bort dem och köpt ett hus i stan, eller kanske slösat hela summan på urbana nöjen, dvs sprit.
Väinämöiskolhoosin perustajaistilaisuus järjestettiin Asikkalan kunnan keskustaajamassa, ns. Vääksyssä (oikealta, mutta nykyisin virallisesta käytöstä poistuneelta nimeltään Vägsjö), joka tunnetaan äärioikeiston suuren kristillisen julistajan James "Džeimppa" Hirvisaaren tukikohtana. En tiedä, onko Džeimppa ottanut julkisesti kantaa rokotepassiin, joka tuntuu tällä hetkellä olevan rälläävien äärioikeistolaumojen lempikiihoke, mutta tuskin erehdyn jos oletan, että tämä mustaa musiikkia harrastuksenaan rämpyttävä mustempi-ihoisten vierastaja ei suhtaudu täysin ilman vieraanvaraisuutta kolhoositalonpojiksi aikoviin, niin antikommunisti kuin onkin.
De blivande kolchosbönderna samlades i s k Vääksy (egentligen borde det heta Vägsjö, men detta ursprungliga svenska namn används icke längre i officiella sammanhang), den centrala tätorten i Asikkala kommun. Det är i denna by som den store kristne förkunnaren inom extremhögern, James "Dzjejmpan" Hirvisaari, håller hus. Jag vet inte om Dzjejmpan offentligt tagit ställning till det s k vaccinpasset, som extremhögerns lidelser för närvarande mest kretsar kring, men jag misstar mig knappast om jag förmodar att denne amatörbard som lirar svart musik men misstror svarta människor, inte helt saknar gästfrihet gentemot de presumtiva kolchosbönderna, hur antikommunistiskt lagd han än är.
Ei kai sekään ole mahdotonta, että Džeimppa olisi saanut lopullisesti tarpeekseen ja jättäytynyt pois ei vain aktiivipolitiikasta, vaan jopa äärioikeisto- ja hörhötouhuista. Toisaalta hän on taustaltaan lahkolaisella tavalla kristillinen, ja yksi tie väinämöiskolhoosiporukoihin vie juuri uskovaisuuden kautta. Toisaalta harva meistä on läpeensä paha, ja pidän mahdollisena sitäkin, että Džeimppa voi olla naapureilleen ystävällinen kylänmies, kuten häjypäällikkö Karin Vennu Santeri Alkion "Puukkojunkkarit"-romaanissa ("Kun naapureissa kehutaan ja kaukana pelätään, niin silloin se on niin kuin ollakin pitää, pojat!"). Ja jos on, ehkä Džeimppakin on hieman pahastunut siitä, miten väinämöiskolhoosin väki kohteli hänen kylänsä kauppiasta.
Det är väl inte heller omöjligt att Dzjejmpan inte bara fått nog av aktiv politik, utan också av extremhögern och stolligheter i allmänhet. Å ena sidan har han sekteristisk kristlig bakgrund, och en väg in i Väinämöinenkolchosen går genom religiositeten. Å andra sidan är få människor alltigenom onda, och jag tycker det är helt tänkbart att grannarna i Vägsjö kan uppfatta Dzjejmpan som en vänlig bybo bland byborna - ungefär som Vennu Kari, hövdingen för ett gäng knivjunkare i Santeri Alkios roman Puukkojunkkarit: "När grannarna lovordar en medan folk långt borta är rädda för en, då är det som det bör vara, grabbar." Och då kan man förvänta att t o m Dzjejmpan inte är glad åt att se en butiksägare i Vägsjö förföljd av "kolchosbönderna".
Niin mielellään kuin äärioikeisto esiintyykin yrittäjämyönteisenä, väinämöiskolhoosin väki häiriköi nimittäin uhkaavalla tavalla paikallista yrittäjää, joka pitää ranskalaisiin herkkuihin erikoistunutta kahvilaa sekä ranskalaisteemaista kyläkauppaa. (Kaupalla on muuten myös verkkokauppasivut, mikä täten tiedoksi kaikille, jotka haluavat tukea yrittäjää.) Tämä ei tietenkään ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun äärioikeisto ottaa silmätikukseen yrittäjän ja pyrkii tuhoamaan tämän yritystoiminnan. Jollen väärin muista, jossain päin Itä-Suomea toimi erinäisiä vuosia sitten liikennöitsijä, joka palkkasi somalimiehiä kuskeiksi, oli tyytyväinen näiden työpanokseen ja myös sanoi sen ääneen - jolloin äärioikeisto välittömästi maalitti hänet niin että hän lopulta joutui panemaan lapun luukulle ja jättämään kaarat karaasiin.
Så gärna extremhögern än vill påstå sig främja företagarnas intressen, trakasserade kolchosbönderna nämligen en lokal företagare, som har ett på franska delikatesser specialiserat café och en matbutik med samma tema. (Butiken har förresten också online-försäljning, om ni vill stöda företagaren.) Det här är naturligtvis varken den första eller den sista gången extremhögern punktmarkerar en företagare för att omintetgöra dennes företagsverksamhet. Om jag rätt minns var det för några år sedan någonstans i Östra Finland en åkeriägare som anställde somaliska män som chaufförer, var nöjd med deras arbete och sade det öppet - vilket ledde till att extremhögern på fläcken utpekade honom som mål för en hatkampanj, så att han var tvungen att sätta lappen på luckan och lämna bilarna i garaget.
Veikko Vallin, persu, yrittäjä ja veropopulisti on itse asiassa ilmaissut närkästyksensä ao. kauppiaan vainoamisesta, mikä pantakoon merkille Vallinin kunniaksi. Toki hänkään ei ota mitään vastuuta siitä, miten hänen puolueensa on myötävaikuttanut kauppiaan vainoamisen mahdollistavan ilmapiirin syntymiseen maassamme.
Veikko Vallin, sannfinne, företagare och skattepopulist, har faktiskt uttryckt indignation över förföljelsen mot butiksägaren ifråga, något han kan prisas för. Dessvärre tar han inget ansvar för hur hans parti bidragit till den atmosfär i vårt land som möjliggjort dylika trakasserier.
Väinämöiskolhoosia luonnostelleen kokouksen takana oli muuten pulju nimeltä Metsätähtisäätiö. Metsätähti säätiön nimessä tarkoittanee, että väinämöiskolhoosi on tarkoitus perustaa metsään ja sen tulee toimia kansakunnan oikealle tielle opastavana johtotähtenä. Rysky Riiheläisen, Suomen tärkeimmän turvallisuuspoliittisen keskustelijan, mukaan säätiön nimissä toimivat henkilöt edustavat "hyvin monenlaista ääriajattelua": mm. qanon-salaliittoteoriaan uskovia, putinisteja, puoskaribisnesväkeä, koronankieltäjiä ja mitä näitä nyt on.
Mötet där Väinämöinenkolchosen skisserades arrangerades förresten av en organisation som hette Metsätähtisäätiö, Skogsstjärnefonden (jag antar dock att fonden inte har något officiellt svenskspråkigt namn). Skogsstjärnan i namnet torde betyda att gänget ska starta sin kolchos någonstans i skogen och att den ska fungera som en ledstjärna som visar nationen den rätta vägen. Rysky Riiheläinen, Finlands ledande säkerhetspolitiska debattör, påpekade att de personer som handlar i fondens namn representerar "mycket varierande extremismer": bl a anhängare av Qanon-konspirationsteorin, putinister, kvacksalvare, coronaförnekare, vad det nu finns av liknande sorter.
Yhteinen piirre on, että tähän remmiin liittyneet pitävät vihollisenaan koko järjestäytynyttä yhteiskuntaa. Se, että yhteiskunnassa on sääntöjä ja instituutioita - tai ylipäätään huomioonotettavia muita ihmisiä - jotka rajoittavat heidän elämäänsä, on tälle porukalle hirveää sortoa ja epäoikeudenmukaisuutta.
Det gemensamma är, att alla som anslutit sig till den här klicken ser hela det organiserade samhället som sin fiende. Att det finns regler och institutioner i samhället - att det finns andra människor att ta hänsyn till - som inskränker deras liv är för dem hemskt förtryck och orättvisa.