Suositut tekstit

torstai 21. lokakuuta 2021

Äärioikeiston väinämöiskolhoosi - Extremhögerns Väinämöinenkolchos

Vaikka äärioikeiston tuorein versio rinnakkaisyhteiskunnasta onkin tarkoitettu syntymään normaali-ihmisten yhteiskunnan sisälle, siihen liittyy edelleenkin agraariutopian piirteitä, kuten edelliseen kirjoitukseeni sisältyvät kuvakaappaukset osoittivat. Ainakin äärioikeistolaisen vaihtoehtopankin vakuuksiksi mainittiin pellot ja metsät. Aion siis edelleenkin luonnehtia äärioikeiston haaveiden rinnakkaisyhteiskuntaa väinämöiskolhoosiksi.

Den nyaste versionen av det parallella samhälle extremhögern planerar ska skapas inne i det normala samhället, men den präglas fortfarande av agrar utopi, som skärmdumparna i min föregående drapa visade. Åtminstone nämndes "åkrarna och skogarna" som garantier för extremhögerns alternativa bank. Sålunda tänker jag fortfarande karaktärisera det parallella samhälle extremhögern drömmer om som Väinämöinenkolchos.

Kuvakaappauksissa näkyvä mies on toki entinen keskustalainen Ilkka Tiainen. Keskustalaisen taustansa vuoksi hän saattaa nähdä maailman ja suomalaisuuden kovin agraarista näkökulmasta käsin ja kuvitella kaikilla suomalaisilla olevan metsää ja peltoa ainakin perintönään. Näinhän ei todellakaan ole. Tyypillinen äärioikeistolainen on kaupunkilainen, olipa sitten kaupunkilainen ammattirikollinen tai kaupunkilainen insinööri. Kaupunkilaiset eivät erota latvaa juuresta eivätkä peltoa mäestä. En minäkään, vaikka pikkukaupungin poikana en kovin kaukana maaseudulta elänytkään. Lisäksi nykykaupunkilaiset ovat jo muutaman sukupolven päässä maaseutuelämästä: jos jollakulla maita tai metsiä on ollutkin, ne on luultavasti myyty pois ja rahat pantu vaikka oman kaupunkitalon hintaan tai kaupunkilaisiin viihdykkeisiin, ts. viinaan.

Mannen som syns på skärmbilderna, Ilkka Tiainen, är visserligen en före detta centerpartist, och p g a denna bakgrund kan han se världen och finskheten ur ett rätt agrart perspektiv och inbilla sig att alla finländare har ärvt skogar och åkrar. Så förhåller det sig dock ingalunda. En typisk högerextremist är en stadsbo, oberoende av om han är en urban yrkeskriminell eller en urban ingenjör. Stadsbor ser inte skillnaden mellan trädtoppen och roten, eller mellan åkern och backen. Det gör jag inte heller, trots att jag som småstadsgosse aldrig levde alltför långt från landsbygden. Dessutom brukar det ligga flera generationer mellan dagens stadsbor och lantlivet: den som haft lantegendomar och skogar har antagligen sålt bort dem och köpt ett hus i stan, eller kanske slösat hela summan på urbana nöjen, dvs sprit.

Väinämöiskolhoosin perustajaistilaisuus järjestettiin Asikkalan kunnan keskustaajamassa, ns. Vääksyssä (oikealta, mutta nykyisin virallisesta käytöstä poistuneelta nimeltään Vägsjö), joka tunnetaan äärioikeiston suuren kristillisen julistajan James "Džeimppa" Hirvisaaren tukikohtana. En tiedä, onko Džeimppa ottanut julkisesti kantaa rokotepassiin, joka tuntuu tällä hetkellä olevan rälläävien äärioikeistolaumojen lempikiihoke, mutta tuskin erehdyn jos oletan, että tämä mustaa musiikkia harrastuksenaan rämpyttävä mustempi-ihoisten vierastaja ei suhtaudu täysin ilman vieraanvaraisuutta kolhoositalonpojiksi aikoviin, niin antikommunisti kuin onkin.

De blivande kolchosbönderna samlades i s k Vääksy (egentligen borde det heta Vägsjö, men detta ursprungliga svenska namn används icke längre i officiella sammanhang), den centrala tätorten i Asikkala kommun. Det är i denna by som den store kristne förkunnaren inom extremhögern, James "Dzjejmpan" Hirvisaari, håller hus. Jag vet inte om Dzjejmpan offentligt tagit ställning till det s k vaccinpasset, som extremhögerns lidelser för närvarande mest kretsar kring, men jag misstar mig knappast om jag förmodar att denne amatörbard som lirar svart musik men misstror svarta människor, inte helt saknar gästfrihet gentemot de presumtiva kolchosbönderna, hur antikommunistiskt lagd han än är.

Ei kai sekään ole mahdotonta, että Džeimppa olisi saanut lopullisesti tarpeekseen ja jättäytynyt pois ei vain aktiivipolitiikasta, vaan jopa äärioikeisto- ja hörhötouhuista. Toisaalta hän on taustaltaan lahkolaisella tavalla kristillinen, ja yksi tie väinämöiskolhoosiporukoihin vie juuri uskovaisuuden kautta. Toisaalta harva meistä on läpeensä paha, ja pidän mahdollisena sitäkin, että Džeimppa voi olla naapureilleen ystävällinen kylänmies, kuten häjypäällikkö Karin Vennu Santeri Alkion "Puukkojunkkarit"-romaanissa ("Kun naapureissa kehutaan ja kaukana pelätään, niin silloin se on niin kuin ollakin pitää, pojat!"). Ja jos on, ehkä Džeimppakin on hieman pahastunut siitä, miten väinämöiskolhoosin väki kohteli hänen kylänsä kauppiasta.

Det är väl inte heller omöjligt att Dzjejmpan inte bara fått nog av aktiv politik, utan också av extremhögern och stolligheter i allmänhet. Å ena sidan har han sekteristisk kristlig bakgrund, och en väg in i Väinämöinenkolchosen går genom religiositeten. Å andra sidan är få människor alltigenom onda, och jag tycker det är helt tänkbart att grannarna i Vägsjö kan uppfatta Dzjejmpan som en vänlig bybo bland byborna - ungefär som Vennu Kari, hövdingen för ett gäng knivjunkare i Santeri Alkios roman Puukkojunkkarit: "När grannarna lovordar en medan folk långt borta är rädda för en, då är det som det bör vara, grabbar." Och då kan man förvänta att t o m Dzjejmpan inte är glad åt att se en butiksägare i Vägsjö förföljd av "kolchosbönderna".

Niin mielellään kuin äärioikeisto esiintyykin yrittäjämyönteisenä, väinämöiskolhoosin väki häiriköi nimittäin uhkaavalla tavalla paikallista yrittäjää, joka pitää ranskalaisiin herkkuihin erikoistunutta kahvilaa sekä ranskalaisteemaista kyläkauppaa. (Kaupalla on muuten myös verkkokauppasivut, mikä täten tiedoksi kaikille, jotka haluavat tukea yrittäjää.) Tämä ei tietenkään ole ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun äärioikeisto ottaa silmätikukseen yrittäjän ja pyrkii tuhoamaan tämän yritystoiminnan. Jollen väärin muista, jossain päin Itä-Suomea toimi erinäisiä vuosia sitten liikennöitsijä, joka palkkasi somalimiehiä kuskeiksi, oli tyytyväinen näiden työpanokseen ja myös sanoi sen ääneen - jolloin äärioikeisto välittömästi maalitti hänet niin että hän lopulta joutui panemaan lapun luukulle ja jättämään kaarat karaasiin.

Så gärna extremhögern än vill påstå sig främja företagarnas intressen, trakasserade kolchosbönderna nämligen en lokal företagare, som har ett på franska delikatesser specialiserat café och en matbutik med samma tema. (Butiken har förresten också online-försäljning, om ni vill stöda företagaren.) Det här är naturligtvis varken den första eller den sista gången extremhögern punktmarkerar en företagare för att omintetgöra dennes företagsverksamhet. Om jag rätt minns var det för några år sedan någonstans i Östra Finland en åkeriägare som anställde somaliska män som chaufförer, var nöjd med deras arbete och sade det öppet - vilket ledde till att extremhögern på fläcken utpekade honom som mål för en hatkampanj, så att han var tvungen att sätta lappen på luckan och lämna bilarna i garaget.

Veikko Vallin, persu, yrittäjä ja veropopulisti on itse asiassa ilmaissut närkästyksensä ao. kauppiaan vainoamisesta, mikä pantakoon merkille Vallinin kunniaksi. Toki hänkään ei ota mitään vastuuta siitä, miten hänen puolueensa on myötävaikuttanut kauppiaan vainoamisen mahdollistavan ilmapiirin syntymiseen maassamme.

Veikko Vallin, sannfinne, företagare och skattepopulist, har faktiskt uttryckt indignation över förföljelsen mot butiksägaren ifråga, något han kan prisas för. Dessvärre tar han inget ansvar för hur hans parti bidragit till den atmosfär i vårt land som möjliggjort dylika trakasserier. 

Väinämöiskolhoosia luonnostelleen kokouksen takana oli muuten pulju nimeltä Metsätähtisäätiö. Metsätähti säätiön nimessä tarkoittanee, että väinämöiskolhoosi on tarkoitus perustaa metsään ja sen tulee toimia kansakunnan oikealle tielle opastavana johtotähtenä. Rysky Riiheläisen, Suomen tärkeimmän turvallisuuspoliittisen keskustelijan, mukaan säätiön nimissä toimivat henkilöt edustavat "hyvin monenlaista ääriajattelua": mm. qanon-salaliittoteoriaan uskovia, putinisteja, puoskaribisnesväkeä, koronankieltäjiä ja mitä näitä nyt on. 

Mötet där Väinämöinenkolchosen skisserades arrangerades förresten av en organisation som hette Metsätähtisäätiö, Skogsstjärnefonden (jag antar dock att fonden inte har något officiellt svenskspråkigt namn). Skogsstjärnan i namnet torde betyda att gänget ska starta sin kolchos någonstans i skogen och att den ska fungera som en ledstjärna som visar nationen den rätta vägen. Rysky Riiheläinen, Finlands ledande säkerhetspolitiska debattör, påpekade att de personer som handlar i fondens namn representerar "mycket varierande extremismer": bl a anhängare av Qanon-konspirationsteorin, putinister, kvacksalvare, coronaförnekare, vad det nu finns av liknande sorter.

Yhteinen piirre on, että tähän remmiin liittyneet pitävät vihollisenaan koko järjestäytynyttä yhteiskuntaa. Se, että yhteiskunnassa on sääntöjä ja instituutioita - tai ylipäätään huomioonotettavia muita ihmisiä - jotka rajoittavat heidän elämäänsä, on tälle porukalle hirveää sortoa ja epäoikeudenmukaisuutta.

Det gemensamma är, att alla som anslutit sig till den här klicken ser hela det organiserade samhället som sin fiende. Att det finns regler och institutioner i samhället - att det finns andra människor att ta hänsyn till - som inskränker deras liv är för dem hemskt förtryck och orättvisa.

sunnuntai 17. lokakuuta 2021

Sellainen parempi rinnakkaisyhteiskunta - Ett sånt där bättre parallellsamhälle

Äärioikeisto on jo pitkään pelotellut meitä muslimien tms. maahanmuuttajien "rinnakkaisyhteiskunnilla", jollaisia muka länsimaihin on muodostumassa. Mutta katsokaas näitä:

Extremhögern har länge försökt skrämma oss med historier om muslimer och andra invandrare som grundar "parallella samhällen" mitt ibland oss. Men kolla de här skärmdumparna:

"Omstart av republiken Finland. Decentraliserad produktion av matvaror. Matvarorna bör komma från en zon med en radie på 200 km. Distribueringscentrum. Hemleverans. Exempel: En familj på 5 personer, 1 liter mjölk per dag blir 2555 liter per år. Årliga inköpskontrakt direkt med producenten. Mellanhänderna uteblir, data är nyckeln till förverkligandet."
"Republiken Finland - ett parallellt samhälle. Egna pengar, egen bank, egen centralbank. Egen hälsovård, egen blodgivning. Egna skolor och daghem. Decentraliserad produktion av livsmedel och energi. Folkförsamling. Platt skatt. Autarki, jordbruk, energi. Boende. Uppgifter, informationskanaler. Eget internet, eget telefonnät, eget GPS. Egen autentisering, eget köpande [sic!?] och egen röstning."
"Omstart av republiken Finland: Egna pengar, egen bank, egen centralbank. Vi ska grunda egen bank med grundarnas skogar och åkrar som garantier. Vi ska grunda egen centralbank som ska införa egen valuta, mark (crypto [sic!] och kontant). Export av trä och jordbruksprodukter ska bringa in exportinkomster."




Tässähän äärioikeistolaiset avoimesti ja röyhkeästi suunnittelevat oman rinnakkaisyhteiskunnan luomista. Ideana tuntuu olevan siis uuden Suomen tasavallan perustaminen, jolloin nykyisen Suomen valtion lakeja ja tuomiovaltaa uuden tasavallan kansalaisiin ei tunnusteta. Tällaisia projekteja toki tunnetaan muualtakin: USA:ssa on ns. suvereenien kansalaisten liike, ja Saksassa on Valtakunnan kansalaiset (Reichsbürger). Kaikkien näiden ideana on esittää nykyinen valtio jotenkin epälegitiiminä ja palata johonkin aikaisempaan järjestelmään - Saksassa nykyistä liittotasavaltaa edeltäneeseen Saksan valtakuntaan. 

Här smider ju högerextremister öppet och fräckt planer på att skapa eget parallellt samhälle. Idén verkar gå ut på att grunda en ny finsk republik, där man inte erkänner den nuvarande finländska statens lager och jurisdiktion över medborgarna i den nya republiken. Dylika projekt är kända också från andra stater: i USA har man de s k suveräna medborgarna, i Tyskland de så kallade Riksmedborgarna eller Reichsbürger. Alla dessa rörelser handlar om att framställa den nuvarande staten som illegitim och återgå till något tidigare system - i Tyskland är det det tyska riket före den nuvarande förbundsrepubliken.

Suomessa ilmeisestikään ei ole tapahtunut sellaista historiallista katkosta, jota edeltävään aikaan osattaisiin kaipailla - paitsi ehkä Suomen suuriruhtinaskunnan julistaminen itsenäiseksi tasavallaksi, mutta jostain syystä venäläisystävälliset äärioikeistolaisemme eivät sentään ihan vielä avoimesti halua suuriruhtinaskuntaa takaisin. Siksi äärioikeistolaisten haaveet rinnakkaisyhteiskunnasta perustuvat kokonaan uuden Suomen luomiselle.

Tydligen är det inte möjligt att definiera en brytning i Finlands historia före vilken landet ur ett högerextremt perspektiv hade levat i ett legitimt system. Kanske man kunde se övergången från storfurstendömet till den självständiga republiken som en sådan vattendelare, men hur russofila attityder våra högerextremister än ådagalägger har de inte ännu börjat öppet kräva återställandet av storfurstendömet. Därför går extremhögerns drömmar om ett parallellt samhälle ut på att skapa ett helt nytt Finland.  

Sinänsähän nämä ideat eivät ole mikään uusi juttu äärioikeistossa. Jo vuosia sitten Hommafoorumilla puhuttiin "väistöalueesta Viroon" ja tarkoitettiin, että hommalaisten aseharrastajien pitäisi evakuoida pyssykokoelmansa etelänaapuriin, ennen kuin "ne" tulevat ja vievät aseet pois, hihii hahaa. Poikien tiedossa ei ollut, että Virossa on - siitäkin huolimatta että maan poliittiset linjaukset ovatkin monella tavalla äärioikeistolle mieleisiä - osaava suojelupoliisi, joka ei suvaitse ulkomaalaisia äärioikeistolaisia ja on sittemmin kunnostautunut kohtelemalla näitä aika kovakouraisesti.

I och för sig är dessa idéer ingenting nytt inom extremvänstern. På diskussionsforumet Homma talade man om att upprätta "ett väjningsområde i Estland", vilket betydde att vapenfantasterna på forumet borde evakuera sina samlingar av bössor söder om Finska viken, innan "dom" kommer och tar iväg vapnen, hihi, haha. Killarna visste inte att Estland har - hur mycket de politiska linjedragningarna i landet än motsvarar extremhögerns drömmar - kompetent skyddspolis, som inte har överseende med utländska högerextremister och som sedan dess också tagit i med hårdhandskarna när sådana figurer dykt upp i landet.

Kun olemme vuosikaudet joutuneet kuuntelemaan äärioikeistolaisten uhkailuja ja vihjailuja siitä, että muslimimaahanmuuttajat muka elävät rinnakkaisyhteiskunnassa, jossa ei noudateta "suomalaisia arvoja", mitä ne sitten lienevätkin, tuntuu suoraan sanoen härskiltä, että he itse suunnittelevat avoimesti juuri sellaista. Sinänsähän olisi ihan hyvä, jos he menisivät jonnekin takahikiälle uudisraivaamaan itselleen väinämöiskolhoosia ja jättäisivät kunnon ihmiset rauhaan, mutta näyttää vahvasti siltä, että tämä porukka haluaa pyörittää omaa järjestelmäänsä keskellä samaa infrastruktuuria, jossa muut suomalaiset elävät, eli tämä rinnakkais-Suomi olisi yksi yhteen samanlainen kuin se äärioikeiston kauhupropagandan "palavien siirtolaisgettojen" rinnakkaisyhteiskunta.

I åratal har extremhögern kommit med hotelser och insinuationer om hur muslimska invandrare kantänka lever i ett parallellt samhälle där några "finska värderingar" inte omhuldas, känns det direkt oförskämt att de själva nu öppet planerar ett sådant. I och för sig skulle det vara fint om de åkte till vischan för att bosätta sig som nybyggare på en kolchos uppkallad efter Väinämöinen i stället för att störa normala människor, men nu ser det ut att det här gänget vill etablera sitt system mitt i samma infrastruktur där resten av finländarna lever. Sålunda skulle detta parallella Finland inte skilja sig på något sätt från det parallella samhälle som spökar i den högerextrema skrämselpropagandan om "brinnande invandrargetton".