lauantai 9. elokuuta 2014

Erg, Urg ja Örg, eli: luolamiehet seikkailevat

(julkaistu ensimmäisen kerran Paljastetun blogissa 9. elokuuta 2014)

Yksi mielenkiintoisimmista maahanmuuttokriitikko- tai sanotaan suoraan rasisti- ja fasistityypeistä on sosiaalidarwinisti. Sosiaalidarwinistisen maahanmuuttokriitikon mielestä kaikenlainen sääli, inhimillisyys, ihmisoikeudet jne. ovat ihmisen vieraantumista luonnostaan. Todellista evoluutiota on tällaisten tyyppien mielestä se, että luolamiehet Urg. Örg ja Erg lyövät toisiaan armottomasti nuijilla, ja se luolamies, joka kopsauttaa kahdelta muulta aivot mäkeen, on voittaja ja saa kaikki naiset ja kaiken ruuan ja pääsee levittämään perintötekijänsä eteenpäin seuraavalle sukupolvelle.
Todellisuudessa maailma ei tietenkään toimi näin. On kaikenlaisia ikäviä juttuja, mitä nyt suvaitsevaisto on ilkeyttään keksinyt. On järjestäytynyt yhteiskunta, perustuslaki, lainkuuliaisuus sun muita humaaneja arvoja. Vammaiset lapsetkin halutaan jättää henkiin hyysättäväksi – hyi, miten epädarwinistista. Sellainenhan on, heh, kilpailun vääristämistä.
Minä ymmärrän sen oikein hyvin, että joku munasiltaan kulkeva puolispurguuntunut katurikollinen, pikkunarkkari ja tenukeppi ajattelee tällä tavalla. Hänen maailmassaanhan äärimmäinen väkivaltaisuus on tie voittoon ja se kaikkein kovin nyrkkisankari on arvostetuin ja pelätyin. Kaikki nynnyt ynisijät ovat olemassa vain putipuhtaaksi ryöstämistä ja huvin vuoksi hakkaamista varten ja järjestäytynyt yhteiskunta pelkkä häiriötekijä oikeiden miesten oikean maailman ohessa. Sitä vastoin pidän hyvin hämmentävänä sitä, että tätä maailmankuvaa kannattavat kaikenlaiset mat.-luonnontieteellisessä opiskelevat nörtit, juuri sellaiset, jotka kouluvuosinaan olivat niiden tenukeppien hakattavina.
Asiahan on niin, että tyypillinen pullonpohjarillien läpi maailmaa tarkasteleva, insuliinista riippuvainen nörtti ei pärjäisi päivääkään siinä ihannoimassaan Ergin, Urgin ja Örgin yhteiskunnassa. Koska hän ei osaisi käsitellä nuijaa, Örg löisi häneltä välittömästi aivokopan puhki, kohottaisi oikean jalan hänen kuolleen ruumiinsa päälle ja möläyttäisi veristä nuijaansa huimasti heiluttaen voitonhuutonsa: ÖÖÖÖRRGGGG!!! Jos nörtti onnistuisi herran (tai kenties heimon palvoman Näbäbämbööröö-jumalan) armosta välttämään Örgin nuijan, hän luultavasti nääntyisi nälkään tai joutuisi karhun repimäksi. Tai sitten menehtyisi sokeritautikoomaan taikka insuliinišokkiin.
Ikävä tosiasia on, että darwinistinörtti parkamme on riippuvainen kaikista niistä sekä aineellisen että henkisen sivilisaation tuotteista, jotka hänen mielestään ovat epädarwinistista lajiluonteesta vieraantumista. Luolamiesten maailmassa ei hiota pullonpohjarillejä, tislata insuliinia eikä taota tietokoneita.
Samoin tosiasia on, että se ”suvaitsevaisuus”, jota hän niin paheksuu silloin kun se kohdistuu maahanmuuttajiin, on myös hänen elinehtonsa. Epäsosiaalista kaveria, jonka älylliset lahjat eivät ole sovellettavissa metsästäjä-keräilijäyhteisön tarpeisiin, eivät nuijaluolamiehet nimittäin keskuudessaan kauaa suvaitse. Sellaiselta kopsauttaa luultavasti jo oma isäukko pääkopan auki tajutessaan, että keihäs ei pysy kunnolla luuserin kädessä. Meidän kehittyneessä ja suvaitsevassa yhteiskunnassamme epäsosiaalista nörttiäkin hyysätään niin että hän voi opiskella ja elättää itsensä lahjakkuutensa mukaisella työllä. Toisin kuin luolamiesmaailmassa, hyysäysyhteiskunnassa nimittäin hänenkin abstrakteilla ja epäkäytännöllisillä kyvyillään on käytännön arvoa.
”Suvaitsevaisuus” ja ”poliittinen korrektius” tarkoittavat käytännössä oikeusvaltiota, lainsäädäntöä, ihmisoikeuksia ja ylipäätään kaikkia niitä aineettomia kulttuuripiirteitä, joista esimerkiksi sosiaalisesti toistaitoinen nörtti on riippuvainen pysyäkseen hengissä. Mutta juuri näiden samojen rakenteiden vuoksi maahanmuuttajalla on oikeus yksilölliseen ja oikeudenmukaiseen kohteluun lain edessä.
Sosiaalisesti osaamaton nörtti on pohjimmiltaan yhteiskunnassamme samassa asemassa kuin maahanmuuttaja. Maahanmuuttaja on keskellä vierasta kulttuuria, jossa hänen on vaikea luoda ihmissuhteita ja jonka kieltä hän ei välttämättä osaa hyvin. Myös sosiaalisesti toistaitoinen nörtti on keskellä vierasta kulttuuria, jossa hänen on vaikea luoda ihmissuhteita ja jonka ”kieltä”, sitä sanatonta ja kirjoittamatonta, hänkään ei osaa hyvin. Sekä maahanmuuttajalla että sosiaalisesti toistaitoisella nörtillä voi olla yhtä ja toista annettavaa yhteiskunnallemme, mutta kummallakin on väistämättä vaikeuksia päästä yhteiskuntaan sisään, ellei heitä erikseen auteta. 
Siksi sosiaalisesti toistaitoisen nörtin ei todellakaan kannata haaveilla siitä luolamiesten sodasta kaikki kaikkia vastaan. Siinä hän ei pärjäisi hetkeäkään. Nuijamiesyhteiskunnassa se, jolla ei ole riittäviä ruumiinvoimia hankkia itselleen arvostusta ja auktoriteettia väkisin, joutuu hankkimaan asemansa sosiaalista manipulointikykyään käyttäen. Tyypillinen nörtti on kuitenkin vailla sekä ruumiinvoimia että manipulointitaitoja. Hänen ainoa toivonsa on yhteiskunta, jossa hänenkin potentiaalinsa tunnustetaan. Sellainen yhteiskunta on pitkälle teknologisoitunut, niin että se pystyy tarjoamaan hänenlaisilleen työtilaisuuksia (metsästäjä-keräilijäyhteiskunnassa ei taatusti ole sosiaalista eikä ekologista lokeroa ohjelmoijanörteille), mutta myös niin pitkälle hyysäriytynyt, että siellä on opettajia, psykologeja ja muita tätejä huomaamassa nörtin taipumukset ja ohjaamassa hänet oikealle uralle.
Tämä tarkoittaa, että kaikenlaiset yhteiskuntailmapiirin ja talouselämän siirrokset sinne Ergin, Örgin ja Urgin edustamien arvojen ja, heh, teknologioiden suuntaan merkitsevät harmeja nörteille. Heidän päänsä siinä ovat ensimmäisinä pölkyllä.