Eräs
tuttavani, joka toisin kuin minä viitsii joskus penkoa Homman
loka-allasta, kiinnitti huomionsa siihen, että Olavi Mäenpää,
Turun äärioikeistoveteraani, kävi siellä haastamassa hompansseja.
Seuraava viesti kertoo paljon siitä, millä tavalla nykyiset
hompanssit eroavat vanhoista äärioikeistolaisista. Olen
luettavuuden vuoksi vähän toimittanut tekstiä – ei siksi, että
Mäenpää kirjoittaisi mitenkään kovin huonoa suomea (itse asiassa
hänen kielenkäyttönsä on osaavampaa kuin viiteryhmässä
keskimäärin). Olen myös poistanut yksityishenkilöiden nimet.
”Olen
A[---] satavarma, ettet sinä saisi kaksinumeroisiakaan äänimääriä
missään vaaleissa. Toki jaksan epäillä, ettei kaltaistasi
millekään listalle edes ehdokkaaksi hyväksyttäisi. Joku raja
sentään politiikassakin pitää olla. Eläisit vain muistoissasi,
kun olit urasi huipulla Suomen Sisun aluepäällikön tittelillä.
Sait kutsua koolle tyhjänpäiväiset keskiviikkokerhotkin. Nyt
puuhastelet saman järjestön entisen kanslia- ja
vastatiedustelupäällikkö (saako nauraa?) R[---] R[---] H[---]n
kanssa, joka ylensi itsensä nimimerkillä sotamarsalkka
Rommeliksikin, jonkin älyvapaan reformiseuranne parissa. Kyllä
teidän kumpaisenkin veikkosen tyylitajusta henkii vahvasti, että
ette ole asevelvollisuuttakaan suorittaneet. Tosin H[---] yritti,
mutta lensi kuin leppäkeihäs Niinisalon varuskunnasta! Hanki A[---]
itsellesi edes jonkinasteinen elämä tuollaisen merkityksettömän
uhoamisen tilalle. Ensimmäinen askel positiiviseen suuntaan olisi
astua sieltä tunkkaisen kämpän tietokoneruudun takaa raittiiseen
ulkoilmaan ja sitä tietä totuttelemaan ihmissuhteiden solmimiseen
normaalissa siviilisaatiossa.
Herra J[---]nkin vedät kirjoituksessasi esiin. Juuri pari päivää sitten soittelimme M[---]n kanssa ja suunnittelimme tulevia. Tuntuu, ettei hänenkään poliittiseksi kodikseen oikein sovi järjestö, jossa valtaa käyttävät pilviveikot, homoliittojen puolestapuhujat, totaalikieltäytyjät ja sivarit! Keskustelimme myös hyvästä yhteistyöstämme M[---]n ollessa listallani ehdokkaana EU-vaaleissa 2004. Ei koskaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan? A[---], politiikka on eriskummallinen urheilulaji.”
Herra J[---]nkin vedät kirjoituksessasi esiin. Juuri pari päivää sitten soittelimme M[---]n kanssa ja suunnittelimme tulevia. Tuntuu, ettei hänenkään poliittiseksi kodikseen oikein sovi järjestö, jossa valtaa käyttävät pilviveikot, homoliittojen puolestapuhujat, totaalikieltäytyjät ja sivarit! Keskustelimme myös hyvästä yhteistyöstämme M[---]n ollessa listallani ehdokkaana EU-vaaleissa 2004. Ei koskaan tiedä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan? A[---], politiikka on eriskummallinen urheilulaji.”
Mäenpään
keskustelukumppani A on eräs vähemmän tunnettu turkulainen
(muistaakseni) äärioikeistolainen. RRH taas on se nuori
äärioikeistolainen, joka kirjoitti narkkarikavereilleen
väärennettyjä lääkereseptejä ja sai tuomion huumerikoksesta ja
lääkärinä esiintymisestä. Hän myös leukaili
joukkomurhaamisesta jollain terveydenhoitoalan nettilaudalla (vai
oliko sähköpostilista?) ja aiheutti hysterian, niin että hänelle
mäjäytettiin syyte perättömästä vaarailmoituksesta. M ja herra
J ovat sama henkilö, äärioikeiston vanha nestorismies, joka taisi
tulla alan miesten joukossa kuuluisaksi 90-luvun alussa yrittäessään
perustaa IKL:ää uudelleen.
Mäenpään
kirjoituksesta näkyy selvästi, mikä hänenlaistensa vanhojen
äärioikeistolaisten ja uusien natsien ero on. Ennen vanhaan, hänen
loistoaikoinaan, äärioikeistolaisuuteen liittyi ainakin teoriassa
tietty ihmisihanne: kovan, ruumiillisesti voimakkaan heteromachon
ihanne. Kuten tiedämme, Mäenpää on äärioikeistolaisen
remuamisensa ohessa myös ansioitunut nyrkkeilyvalmentaja, jonka
suojatteihin on lukeutunut maahanmuuttaja- ja muslimitaustaisiakin
nuorukaisia. Pistää itse asiassa miettimään, kumpaa Mäenpää
vastustaa enemmän: maahanmuuttoa sinänsä vai
maahanmuuttopolitiikan vihernynny- ja tätileimaa. Ehkä hänestäkin
olisi saatu maahanmuuttomyönteinen, jos maahanmuutto olisi
markkinoitu hänelle niin, että sieltä tulee Olkku kovia sällejä
joista sinä saat valmentaa nyrkkeilijöitä ja jotka puolustavat
Suomea Venäjän uhalta.
Mäenpään
äärioikeistolaisuudessa on selvät paalut, joita myöten aidat
vedetään: aseellinen maanpuolustus, homoliittojen vastustaminen ja
huumekielteisyys. Monet kommentoijat poliisin ”asiantuntijoita”
myöten ovat kuvitelleet, että uudenkin äärioikeiston ideologia
olisi yhtä ehdoton. Näinhän ei kuitenkaan ole, vaan uusi
äärioikeisto niin meillä kuin muualla on hylännyt perinteisen
äärioikeiston arvot. Ei se esimerkiksi ole mitenkään
kansallisella pohjalla, vaikka väittääkin olevansa nationalistista
ja isänmaallista.
Olavi
Mäenpään äärioikeistolaisuus oli vielä reaktiota johonkin
todelliseen. On totta, että Suomi liukui Neuvostoliiton aikakaudella
arveluttavalla tavalla itänaapurin vaikutuspiiriin.
Aseistakieltäytymisen ja homoseksuaalisuuden salliminen johtuivat
toki ennen muuta ihan kapitalistisesta markkinataloudesta ja sen
omasta liberalisoitumisesta, mutta koska tämä olojen ja ajattelun
vapautuminen tapahtui Suomen ollessa Neuvostoliiton vaikutuksen alla,
se oli helppo leimata Neuvostoliiton aiheuttamaksi rappioilmiöksi.
Vanhan polven äärioikeistolaiset, kuten Mäenpää, paheksuivat
kaikkea tätä ja päätyivät ajattelemaan, että
oikeistoradikalismi on ainoa tapa pelastaa isänmaa. Itse asiasta voi
olla eri mieltä, mutta ainakin kyseessä oli Suomen omista
yhteiskunnallisista oloista kummunnut protesti.
Päälle
tulee tietysti vielä sekin, että oikeistoradikalismin juuret
Suomessa ulottuvat vuoteen 1918 asti. Ensimmäisessä tasavallassa
koko vasemmisto – myös sosiaalidemokraattien se osa, joka ei
ottanut osaa kapinaan – oli epäilyttävää porukkaa, jolle ei
ensimmäisten vaalikausien aikana annettu edes mahdollisuutta
esiintyä radiossa. Ne ajat muistaneille oikeistolaisille ”vapaus”
tarkoitti määritelmällisesti sitä, että vasemmisto pidettiin
hiljaa, ja totta kai kaipuu sellaiseen ”normaalitilaan” siirtyi
myöhemmille sukupolville, joita Olavi Mäenpää omalta osaltaan
edustaa. Itse asiassahan tuollainen vasemmistonvastaisuus
kuului minunkin perheeni traditioon.
Uusi
äärioikeisto sitä vastoin on kansainvälinen muoti ja
alakulttuuri. Kuten on jo nähty, suuri osa sen teeseistä ja
iskulauseista on peräisin toisista yhteiskunnista ja toisista
historiallisista oloista. Pelottelu hallitsemattomalla maahanmuutolla
ei kuulu Suomeen, jossa maahanmuutto on useimpiin länsimaihin
verrattuna häviävän pientä ja jossa ei ole mitään paperittomien
suuria laumoja. Itse asiassahan yksi syy siihen, miksi politiikan
valtavirta ei moneen vuoteen ottanut maahanmuuttajakriitikoita
vakavasti, on juuri tässä: ”hallitsemattomasta maahanmuutosta”
puhuminen Suomen oloissa nyt vain on suunnilleen yhtä mielekästä
kuin Tahitilla olisi keskustella jäänmurtajan hankkimisesta
ahtojääongelmia helpottamaan.
Mäenpää
valittelee sitä, että uuden äärioikeiston piirissä vaikuttaa
pilvenpolttajia. Kuten muistamme, vanha äärioikeisto painotti
päihdeharrastuksissaan perinteisiä kansallisjuomia. Pilven poltto
oli pitkään politisoitunutta ja miellettiin osaksi hippityylistä
pasifistista protestia. Vielä nykyäänkin kuulee lapsellisen
naiiveja väitteitä kannabiksesta rauhanhuumeena. Nuorimmassa
polvessa sitä vastoin kannabis on yksinkertaisesti päihde, jota
käytetään siksi, että halutaan päästä päihtyneeseen tilaan,
se on vähän niin kuin päihteidenkäytön idea, jos tyhmänä
raittiusmiehenä olen asian oikein ymmärtänyt. Toisin sanoen
pilvenpolttajalla ei nykymaailmassa ole mitään syvällisiä
aatteellisia esteitä alkaa äärioikeistolaisiksi.
Siviilipalveluksestakaan
et nykyään enää rauhanmiestä tunnista. Tämä on tietysti
seurausta siitä, että aseistakieltäytyjäliike harmillisesti
onnistui pyrkimyksessään tehdä sivarista valtavirtaisesti
hyväksyttävää. Vielä 80-luvulla siviilipalvelukseen pääsi vain
erityisen vakaumuksentutkintalautakunnan luvalla, mikä tarkoitti,
että aseistakieltäytyjäksi kelvatakseen piti nähdä aitoa vaivaa
ja pohtia asioita, olla uskottava aatteen mies. Vuonna 1987
lautakunta lakkautettiin ja aseistakieltäytymisestä tuli pelkkä
ilmoitusasia. Tällöin sivari muuttui roskapöntöksi sellaisille
tyypeille, joita armeija ei ymmärrettävistä syistä halunnut
riveihinsä: aloitteleville taparikollisille ja sairaalloisen
lihaville, pari esimerkkiä mainitakseni. Niinpä kaikenlaiset
törkyrasistiset rämppäsällit saattoivat mennä sivariin vain
koska se oli niiden kulttuuria, tässä tapauksessa siis
hevilettisten hevirokkarien.
Olavi
Mäenpään edustamalle äärioikeistosukupolvelle luultavasti
rokkikulttuuri oli kokonaisuudessaan paheksuttava ilmiö, osa samaa
rappiota, joka sai hänenlaisensa omaksumaan oikeistoradikaalin
arvomaailman. Nuoremman polven äärioikeistolle sitä vastoin suuri
osa siitä paheksuttavasta rappiosta on jo aikoja sitten
valtavirtaistunut osaksi arkea. Tämän takia tuntuukin piinallisen
teennäiseltä, kun nykyiset nelikymppiset ja sitä nuoremmat
esittävät konservatiivista vanhaa äijää puhuen vanhoista hyvistä
ajoista, jolloin elämä oli yhteisöllistä ja yksikulttuurista.
(Milloinkahan se oli, 90-luvullako?)
Nykyinen
äärioikeistolaisuus on pääosin alakulttuuri-identiteetti. Se ei
ole reaktiota mihinkään yhteiskunnalliseen epäkohtaan, vaan pelkkä
rooli, jossa on kyse enemmän uhosta ja näyttelemisestä kuin
aatteellisesta johdonmukaisuudesta. Edes äärioikeistolaisten
ideologinen ydinryhmä ei ole johdonmukainen esimerkiksi suhteessaan
Venäjään, jota se välillä pitää turvallisuusuhkana Suomelle,
välillä ihanana muslimintappovaltiona. Mitä tulee tämän
ydinryhmän ulkopuolisiin, harhaanjohdettujen suuriin laumoihin,
monet heistä tosiaan koettavat omaksua sitä vanhan jäärän
roolia, mutta he eivät ollenkaan tiedä, mikä se vanha hyvä aika
oikein on, jonka arvoja pitäisi haikailla takaisin.
Esimerkiksi
kelpaavat vaikka jonkun Reijo Tossavaisen jutut. Paatos ja milloin
mihinkin tahoon kohdistuva paheksunta on hirmuinen, mutta sen takaa
ei tunnu löytyvän mitään punaista lankaa. Vanhoihin hyviin
aikoihin kaivataan, mutta ei ole selvää mihin tarkalleen. Eräässä
kohdassa Tossavainen halusi EU:n tilalle vahvempaa YK:ta, vaikka –
kuten eräs kaverini sarkastisesti totesi – YK:ssa Suomen sisäisiin
asioihin olisi sekaantumassa paljon enemmän ulkomaalaisia kuin
EU:ssa konsanaan, ja ne ulkomaalaisetkin olisivat keskimäärin
paljon tummaihoisempia.
Tossavaisen
YK-möläytys paljastaakin yhden suomalaisen äärioikeiston
rakenteellisista ongelmista: se menneiden aikojen idylli, jota
taantumuksellinen määritelmän mukaisesti kaipaa takaisin, voi
nykyään olla vain Kekkosen Suomi. Kekkosen valtaantulo tapahtui
vuonna 1956, lähes kuusikymmentä vuotta sitten, ja Kekkosen aikaa
kesti kaksi ja puoli vuosikymmentä. Toisin sanoen nykyiset
vanhuksetkin ovat Kekkosen Suomen muovaamia ja tulleet aikuisiksi
Kekkosen Suomessa. Ja Kekkosen Suomessa, kuten tiedämme, monet
vasemmistoidealistien ideat oli imetty valtavirran osaksi –
esimerkiksi ajatus Suomesta maailmanpolitiikan lääkärinä, joka
vaikuttaa YK:n kautta. Kun EU-jäsenyydestämme aikoinaan käytiin
kansalaiskeskustelua, vasemmisto vierasti koko ideaa siksi, että
Suomi oli jo riittävän kansainvälinen ja harjoitti
kansainvälisyyttään YK:n, esimerkiksi rauhanturvaamistoiminnan,
välityksellä. YK nähtiin tasapuolisena ja oikeudenmukaisena, EU
taas sekä maailmanlaajuisesti että paikallisesti rikkaiden liittona
köyhien päänmenoksi.
Tämän
pitkälti vasemmistolaisen Kekkos-kaipuun päälle on sitten haettu
kansainväliseltä ja kotimaiselta äärioikeistolta sen kanssa
ristiriitaisia ideoita. Kotimainen äärioikeisto on reaktiota ja
protestia juuri sille Kekkosen Suomelle. Kansainvälinen äärioikeisto
taas näkee nykyään Venäjän pelastajamaana ja muslimien
murskaajana, mikä on ristiriidassa kotimaisen äärioikeistoperinteen
kanssa. Joku Tossavainen ei siis oikeasti tiedä mitä hän tahtoo,
vaan on välillä kekkosnostalgista, välillä äärioikeistolaista
mieltä asioista.
Sinänsähän
Perussuomalaiset on puolue, jonka juuret ovat vennamolaisessa
reaktiossa Kekkosen yksinvaltaisina ja liian neuvostoystävällisinä
pidettyihin otteisiin. Toisin sanoen se on väärä puolue toimimaan
Kekkos-nostalgian poliittisena kanavana. Kekkonen on suomalaisessa
tietoisuudessa kiistelty hahmo, jota toiset pitävät
itäeurooppalaisena kommunistidiktaattorina (mikä on asiatonta ja
epäoikeudenmukaista), toiset sellaisena ihanana äärioikeistolaisena
yksinvaltiaana, joka nitistäisi sivarit ja maahanmuuttajat (mikä on
yhtä asiatonta ja epäoikeudenmukaista, koska Kekkonen itse asiassa
oli presidenttinä ajamassa humaanimpaa kohtelua esimerkiksi
aseistakieltäytyjille).
Jotta
Kekkosen haamu tietoisuudessamme ei katoaisi harhateille,
tarvittaisiin tosiaan tahoa, joka paneutuisi valistamaan kansalaisia
siitä, mitä Kekkonen oikeasti teki tai edusti suomalaisessa
politiikassa – ja kyllä vain, tarvittaisiin puolue, joka näkisi
itsensä Kekkosen manttelinperijänä ja ajaisi asioita ja
tavoitteita, joita Kekkonen aikoinaan myös ajoi. En sano tätä
siksi, että erityisemmin itse kannattaisin Kekkosta tai
kekkoslaisuutta, vaan siksi, että Kekkos-nostalgia on täysin
legitiimi poliittinen positio, jos kaipaillaan sitä, mitä Kekkonen
aikoinaan edusti suomalaisessa politiikassa eli jatkuvuutta,
vakautta, vaurautta ja inklusiivisuutta. Perussuomalaiset on
kuitenkin kaikin tavoin väärä puolue sitä nostalgiaa
hyväksikäyttämään, koska se pyrkii itsetarkoituksellisesti
katkaisemaan suomalaisen politiikan jatkuvuuden (”murra vanhojen
puolueiden ylivalta”), horjuttamaan yhteiskunnallista vakautta,
paskat nakkaa niin talous- kuin sosiaalipolitiikastakin ja keksii yhä
uusia vähemmistöryhmiä, jotka se haluaa marginalisoida.