Ennen kuin persut aloittivat uuden voittokulkunsa Halla-ahon johdolla. suomenkielisen internetin johtava äärioikeistotrolliryhmä olivat libertaristit. Libertarismihan tarkoittaa aatesuuntausta, joka kannattaa rajoittamatonta yrittämisen vapautta ja mahdollisimman heikkoa valtiovaltaa. Käytännössä kokeiltuna libertarismi, eli ns. klassinen liberalismi, on johtanut mm. Irlannin nälänhätään, ja koska Karl Marx oli hyvin tietoinen ao. nälänhädästä, ei ole väärin sanoa, että marxismi oli vastareaktio kyseiseen nälänhätään. Irlannin nälänhätä oli kapitalismin ja libertarismin Vankileirien saaristo.
Innan sannfinnarna ledda av Jussi Halla-aho påbörjade sin nya offensiv, var det libertarianerna som var den ledande högerextremistgruppen på finskt Internet. Libertarianism avser, som bekant, en idériktning som förespråkar maximal företagarfrihet och minimal statsmakt. I praktiken har libertarianism, eller s k klassisk liberalism, lett bl a till Irlands hungersnöd. Karl Marx var medveten om denna hungersnöd, och sålunda är det inte fel att säga, att marxismen var en reaktion på den. Hungersnöden på Irland var för kapitalism och libertarianism vad Gulag-arkipelagen var för kommunismen.
Libertarismin luonteesta täysin järjettömänä ja epäkäytännöllisenä aatteena on toki tuoreempiakin esimerkkejä. Esimerkiksi Graftonin tuppukylä New Hampshiren osavaltiossa Yhdysvalloissa, jonka libertaristit kaappasivat kaksi vuosikymmentä sitten: kaupungissa, jonka väkiluku ei ollut kahta tuhattakaan, oli yhtäkkiä parisataa libertaristia, jotka olivat muuttaneet muualta tietoisena ja suunniteltuna tavoitteenaan tehdä Graftonista libertaristisen aatteen koekenttä. Aikaisemmista asukkaista ja heidän oikeuksistaan nämä ideologiset ristiretkeilijät eivät tietenkään piitanneet.
Det finns förvisso nyare exempel på hur helkorkad och opraktisk libertarianismen är som ideologi. Vi kan till exempel reflektera över hur det gick med kråkvinkeln Grafton i den amerikanska delstaten New Hampshire. En liten stad där det bodde mindre än tvåtusen människor kapades plötsligt av ett par hundra libertarianer som flyttat in annanstans ifrån och medvetet planerade att förvandla Grafton till ett socialt laboratorium för libertarianism. Tidigare invånare och deras rättigheter gav dessa ideologiska korsfarare katten i.
Graftonin libertaristinen yhteiskuntakokeilu tunnetaan parhaiten siitä, että jätehuoltotoimien laiminlyönti houkutteli kylänraiteille joukoittain karhuja, mutta kaikki muukin meni rempalleen: poliisilla ei ollut määrärahaa korjata ainoaa poliisiautoa, vanhainkoti jäi talveksi kylmilleen jne. Lisäksi libertaristit tekivät jatkuvasti älyttömiä oikeuskanteita tarkoituksenaan luoda ennakkotapauksia. Koko touhun ideana oli, että julkinen valta on pahaa kommunismia ja se tulee itsetarkoituksellisesti lakkauttaa, koska ideologia niin sanoo - markkinavoimat tulevat kuitenkin hyvinä henkinä säätämään systeemit kuntoon. Eipä kuulunut näitä henkiä, vaikka manattiin.
Det libertarianska samhällsexperimentet i Grafton är bäst känd för att försummandet av avfallshantering lockade massor av björnar till bygatorna, men också allt annat förföll: polisen hade inte beviljats anslag för att reparera den enda polisbilen, åldringshemmet fick inte bränsle för uppvärmning under vintern osv. Dessutom väckte libertarianerna hela tiden sinneslösa käromål för att skapa prejudikat. Hela historien utgick från att offentlig maktutövning överhuvudtaget var hemsk kommunism endast värd att nedläggas, eftersom ideologin så sade: marknadskrafterna skulle, som de goda andar de var, komma och sätta i skick allting. Andarna hördes dock aldrig av, hur mycket man än frambesvärjde dem.
Libertaristien ohella (tai mahdollisesti osana heitä) Graftoniin änkeytyi myös toinen muuttajajoukko: seksuaalirikolliset. Rikollisuus ylipäätään lähti nousuun: Graftonissa ei ollut tapahtunut henkirikoksia aikoihin, mutta libertaristiexoduksesta seurasi parikin murhaa. Karhujen aggressiivisuus ja tyhmänrohkeus kasvoi sellaisiin mittoihin, että ne alkoivat tunkeutua ihmisten koteihin. Kunnallishallinnolta oli pyhän aatteen nimissä leikattu pois kaikki keinot tehdä tilanteelle mitään.
Vid sidan om libertarianerna, eller kanske som en del av dem, invaderades Grafton också av sexualbrottslingar. Brottsligheten överhuvudtaget började stiga i Grafton: några brott mot liv hade inte förekommit i staden sedan många år tillbaka, men efter libertarianernas exodus blev det också ett par mord. Björnarna blev så aggressiva och oförvägna att de började komma in i husen. Och kommunförvaltningen hade fråntagits alla medel att göra någonting åt det hela, i den heliga frihetsideologins namn naturligtvis.
Libertaristeille oli luonteenomaista demokratian halveksunta, koska heillä oli sellainen asenne koko ihmiskuntaan ylipäätään, että he tietävät jo kaiken eikä heille tarvitse kenenkään opettaa mitään, ja jos joku oli eri mieltä heidän kanssaan, hän oli paha ihminen ja kommunisti. On kuvaavaa, että eräässä suomalaisten libertaristien nettityyssijassa eduskunnan verkkosivuille vievä linkki oli merkitty sanoilla "Mordorin linna".
Förakt för demokrati karaktäriserade libertarianerna, eftersom deras attityd mot mänskligheten överhuvudtaget var föraktfull: de vet redan allting, ingen kan underrätta dem om någonting, och är man inte av samma åsikt så är man en jävla kommunist. Det är typiskt att ett finskt webbtillhåll för libertarianerna rubricerade länken till riksdagens webbsidor som "Mordorslottet".
Tietenkin libertaristien asenne ammattiyhdistysliikkeeseen oli vielä tuotakin jyrkempi, kuinkas muutenkaan. Libertaristien keskuudessa ajateltiin ja ajatellaan, että ihmisten tulisi muodostaa spontaaneja yhteisöjä pahojen valtioiden sijasta, mutta ammattiliiton esittäminen sellaisena saa heiltä vastaukseksi vain: EI NOIN.
Naturligtvis är libertarianerna ännu mer fientligt inställda mot fackrörelsen, vilket inte överraskar någon. Libertarianer brukar anse att folk borde forma spontana samhällen eller samfund som motpol mot staten, men vågar någon framställa ett fackförbund som ett sådant samfund svarar libertarianerna bara: DET ÄR INTE VAD VI MENAR.
Mielenkiintoista kyllä Ayn Rand, libertaristien johtotähtenä ja -tätinä kuuluisuutta saanut "filosofi", hyväksyi ammattiliitot. Hänen mielestään tärkeintä oli, että valtio ei sekaantuisi työmarkkinaneuvotteluihin, mutta ay-liike oli legitiimi neuvottelijataho ja sen vaatimukset osa pyhää markkinataloutta. Työntekijäthän möivät työpanostaan, ja sellaisesta kauppatavarasta sai Randin mielestä vaatia käypää hintaa. Toki juuri sen julkisen vallan sekaantumiskiellon vuoksi työnantajien ja ammattiliittojen vastakkainasettelu olisi randilaisessa utopiassa johtanut nopeasti sisällissotiin.
Märkligt nog accepterades fackföreningarna av Ayn Rand, "filosofen" som blev berömd som libertarianismens andliga ledstjärna och faddertant. För henne var det viktigast att staten inte skulle inblanda sig i några löneförhandlingar - hon såg facket som en legitim förhandlingspartner, vars krav utgjorde en del av den marknadsekonomi hon såg som helig. Arbetstagarna sålde ju sin arbetsinsats, och de var i sin fulla rätt att kräva gängse pris för sin handelsvara. En annan sak är att motsättningen mellan arbetsgivarna och arbetstagarna skulle leda till inbördeskrig, om det offentliga inte tilläts förmedla.
En ole nähnyt Randin suomalaisten ihailijoiden tai seuraajien missään kohtaa mainitsevan oppiäitinsä suhtautuneen myönteisesti ammattiliittoihin. Sitä varten minun piti katsoa, mitä asiasta kertoi Jussi Jalonen, joka oikeasti oli vaivautunut lukemaan Randia ja selvittämään, mitä tämä oli todella sanonut. Mutta on kuvaavaa, että niin Randin ihailijat kuin vihailijatkin uskovat tietävänsä tädin teoksia lukematta, mitä mieltä hän on esimerkiksi tästä asiasta. Pojot kuitenkin Randille siitä, että hän oli älyllisesti rehellisempi kuin kannattajakuntansa, mikä sinänsä ei vielä paljoa ole.
Jag har aldrig sett Rands finska beundrare medge att deras läromoder gillade fackrörelsen. Jag kom underfund med det först när jag kollade vad historikern Jussi Jalonen - som faktiskt åtagit sig att läsa igenom Rands litterära livsgärning - hade att säga om detta. Men det är karaktäristiskt att både Rands vänner och ovänner tror sig veta vad Rand ansett om facket utan att alls läsa hennes skriverier. Rand förtjänar dock en viss ära för att ha varit intellektuellt mindre ouppriktig än anhängarkåren, vilket i och för sig inte ännu är mycket.
Nyt persujen riveissä vaaliehdokkaaksi ennättänyt Oula Lintula on aiemmin kunnostautunut libertaristina. Muistan kyllä hyvin ne ajat kun Oula, alias "Oami", koetti puolustella naurettavaa aatettaan, mutta päätyi aina mykistämään vastakeskustelijansa, koska nämä kysyivät häneltä liian epämukavia kysymyksiä. En yhtään hämmästele sitä, että libertaristi päätyi persuihin.
Oula Lintula, som i årets kommunalval ställer upp i sannfinnarnas led, har tidigare utmärkt sig som libertarian. Jag kommer alltför väl ihåg den tid då Oula, alias "Oami", på online-diskussionsforum försökte försvara sin skrattretande ideologi, men till slut alltid avbröt diskussionen, när motparterna ställde honom alltför obekväma frågor. Det förvånar mig inte ett dugg att libertarianen slutade som sannfinne.
Lintula on jo ehtinyt herättää kiusallista mediahuomiota sillä, että hän on vaatinut rangaistavuutta poistettavaksi sellaiselta alaikäisiin sekaantumista kuvaavalta pornografialta, jossa ei esiinny oikeita lapsia. Piirretty tai tekoälyn avulla luotu aineisto tulisi siis Lintulan mielestä sallia, koska sellaisen tuottaminen on - käyttääkseni erästä libertaristien mieli-ilmausta - uhriton rikos.
Lintula har redan väckt pinsam uppmärksamhet i medierna därför att han velat legalisera sådana pornografiska föreställningar av olovlig beblandelse med minderåriga där det inte visas några verkliga barn. Tecknat eller AI-skapat material borde alltså enligt Lintula tillåtas, eftersom det är ett - för att använda ett av libertarianernas favorituttryck - ett offerlöst brott att producera sådant.
En sano, ettei Lintula tässä nostaisi esille ihan oikeita ja pohtimisen arvoisia kysymyksiä. Piirretty sarjakuva tällaisista aiheista ei esimerkiksi välttämättä ole itsestään selvästi pornoa, mutta sitä on asiasta kiihottuvan mahdollista käyttää pornona siinäkin tapauksessa, että tekijöiden suhtautuminen itse lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön olisi kielteinen. Pornon pornoisuutta siis joudutaan pohtimaan oikeusistuimissa tuomarien ja lakimiesten voimin, jos joku joutuu syytteeseen hallussapidosta. Kokonaan toinen asia sitten on, miten asiallista on, että Lintula alkaa puolustella tätä mielipidettään kunta- ja aluevaalien edellä. Tällaisia asioita ei nimittäin päätetä kunnan- eikä aluevaltuustoissa, vaan lainsäädäntöelimessä eli eduskunnassa.
Jag vill inte säga att de frågor som Lintula här ställer är inte värda att dryftas. Tecknade serier om dylika teman är inte nödvändigtvis porr, men den som blir sexuellt upphetsad av barnsex kan använda dylika serier som porr även när upphovsmännen har en avvisande inställning mot sexuellt utnyttjande av barn. Porrens porrighet måste sålunda dryftas av advokater och domare på domstolar, om någon åker fast för innehav. Det är dock en helt annan fråga, hur sakligt det är av Lintula att försvara denna sin bisarra åsikt precis före kommunal- och välfärdsområdesvalen. Det är ju varken kommunerna eller välfärdsområdena som beslutar om sådant här, rätt adress är riksdagen, där våra lagar brukar stiftas.