Birdy on sitten ylhäisyydessään ottanut Könskriget-ohjelmaan sellaisen kannan kuin jokseenkin kaikki muutkin feministit: kiellän, tuskin, mitä, mekö, ei kun ne ovat ne pahat äärifeministit, haah haah räkä räkä (= äänekästä tekonaurua, jolla yritetään saada vastapuolen keskustelupuheenvuorot hukutetuksi kuulumattomiin). Alkuperäisessä ohjelmassa haastateltiin maltillisia feministitutkijoita Lena Widding Hediniä ja Renée Frangeuria, jotka oli savustettu ulos ROKSista tai joiden tutkimukset oli vaiettu kuoliaaksi, sekä Ruotsin entistä tasa-arvoministeriä, jonka avulla ROKS oli saanut rautaisen otteen Ruotsin yliopistojen perheväkivaltatutkumuksesta. Siinä myös ROKSin tekemän ihmisryöstön takapiruna toiminut ministeriön korkea virkanainen uhkaili toimittajaa: räkna inte med hjälp av någon kvinnojour - det är så det går när man sviker. Näiden tosiseikkojen valossa on ilmeistä - ja sen pitäisi olla selvää jopa Birdylle - että kyseessä ei ollut äärifeministiliikkeen äärimmäisimmän haaran toiminta, ja siinäkin tapauksessa että oli, tällä äärihaaralla oli ja on edelleenkin syvälle ja korkealle Ruotsin valtiokoneistoon soluttautuneita tukijoita. Jos "kaikki feministit" eivät ole tuollaisia, niiden "hyvien feministien" pitäisi sitä suuremmalla syyllä vetää "pahoihin feministeihin" samanlainen raja kuin sosiaalidemokraattien aikoinaan kommunisteihin.
Miksi tätä ei tapahdu? Ehkä siksi, että "hyvilläkään" feministeillä ei oikeasti ole konkreettisia eikä selkeitä poliittisia tavoitteita sillä tavalla kuin maltillisella sosialismilla aikoinaan oli, tavoitteita, joiden vuoksi oltiin valmiit sanoutumaan irti kommunismista ja vallankumouksellisuudesta. Sosiaalidemokraatit halusivat työläisille lisää liksaa ja taloudellista sekä terveydellistä turvallisuutta, ja näkivät asian niin, että nämä tavoitteet olivat saavutettavissa ihmisiksi neuvottelemalla, sen sijaan että kaikki paikat pitäisi panna mäsäksi ja kapitalistit kyörätä kesätamineissa napapiirintakaiselle nälistysleirille. Näköpiirissä ei ole feminaalidemokraattista liikettä, joka tuosta feministisestä vallan sukupuolittuneisuuden perusnäkökulmasta (vrt. marxilaisuus) käsin pyrkisi sanoutumaan irti tyhjästä sanavallankumouksellisuudesta ja ROKSin kaltaisten liikkeiden ylilyönneistä ja paneutumaan oikeiden, selväpiirteisesti määriteltyjen yhteiskunnallisten tavoitteiden saavuttamiseen. Sen sijaan on joukko muniin potkivia ämmyröitä, jotka yhteiskunnallisen reformismin sijasta keskittyvät sukupuolten välisten diplomaattisten suhteiden itsetarkoitukselliseen pilaamiseen syyllistämällä miehiä heidän mieheydestään ja seksuaalisista haluistaan samalla kun omalla toiminnallaan iloisesti pönkittävät juuri sen tyyppistä mieheyttä, jota sanovat vastustavansa.
Birdy odotti jonkin verran, ennen kuin lausui mielipiteensä ilmoille; ja hänen kannanotossaan oli niin paljon asiavirheitä (hän ei esimerkiksi ollut tietävinään, että ohjelma oli Ruotsin television nuoren kurdisyntyisen naistoimittajan tekemä, vaan puhui siitä ikään kuin kyseessä olisi ollut suomalainen dokumentti - tosin alkuperäinen ohjelma oli Suomessa leikattu alle puoleen pituudestaan) että on hyvä syy kysyä, onko hän itse nähnyt Könskrigetiä tai sen suomalaista versiota ollenkaan, vai ainoastaan luottanut aatekaveriensa huhupuheisiin. Tällaista voidaan pitää läpinäkyvänä merkkinä siitä, että Birdy ihan oikeasti on pelännyt ohjelman käännyttävän hänet pois feministisestä uskonnosta, joka on kuitenkin niin keskeinen osa hänen identiteettiään, että hän pelkää sen puolesta.
(Tätä kirjoittaessani muuten katselen Ruotsin television nettisivuilta Könskrigetiä ties kuinka monetta kertaa, ja suosittelen sitä muillekin. Mitä useampi hakee ohjelman SVT:n sivuilta ja katsoo sen, sitä kauemmin se pysyy nähtävissä. Jos ruotsin taitonne on vajavainen, se paranee kyllä katsomalla dokumentti riittävän monta kertaa. Se kummallinen sana "hjuur", joka toistuu moneen otteeseen, on ranskan "päivää" tarkoittava sana jour, joka on lainattu ruotsiin tarkoittamaan päivystystä - naisten turvatalo on Ruotsissa nimeltään naispäivystys. Suomenruotsiksi päivystys on muuten venäjän vaikutuksesta dejour. Päivystävä on Ruotsissa jourhavande ja Suomessa dejourerande. En ymmärrä sitä väitettä, että suomalaisissa kouluissa muka opetettaisiin suomenruotsia, koska minun koulukirjoistani löytyi ainoastaan sana jourhavande, ei koskaan dejourerande.)
Tämä on sinänsä täysin ymmärrettävää ja inhimillistä. Siihen aikaan kun minä halusin olla valistunut ja moderni ja profeministinen, suljin itse hysteerisesti mielestäni ajatuksen, että pornoaddikti-ATMien - kasvinkumppanieni - naispelko ja feministiviha voisivat johtua mistään muusta kuin siitä, että heidän omaksumansa perinteinen mieheys johti heitä harhaan. Huomasin itse olevani käytännössä suljettu seksuaalisuhteiden ja seurustelun ulkopuolelle syistä, joita en itse kyennyt ymmärtämään ja hyväksymään; ja huomasin erilaisia ihmissuhdepalstoja lukemalla, että tämä ulossulkeminen ja siihen liittyvät nöyryytyksen ja katkeruuden tunteet olivat tuttuja monille muillekin miehille. Ymmärtäväisimmätkin ihmissuhdekolumnistit käskivät tällaisia miehiä kääntymään mielisairaanhoidon puoleen tai kehottivat asianomaisia miehiä hyvin tylyssä sävyssä muuttamaan omia asenteitaan. Jopa erään pornolehden neuvopalstalta löytyi esimerkki tällaisesta - juu, yksi nuorten aikuisvuosieni suuria järkytyksiä oli huomata, että pornolehdissäkin oli ihmissuhdeneuvontaa, ja vaikka sitä annettiinkin usein ns. reilujen miesten näkökulmasta - toinen vaihtoehto oli seksuaalisesti kokenut ja nuoria poikia ronskisti naisen oikeaan käsittelyyn opastava täti-ihminen - se oli sisällöltään ja yleiseltä tendenssiltään pohjimmiltaan varsin samanlaista kuin vähemmän valonarkojen viestinten välittämät viisaudet. - Tämä onkin ilmeisesti tapojemme sanelema vakioreagointitapa. Kun ATM puhuu avoimesti tunteistaan, koko kulttuurimme näyttäytyy hänelle tylyimmältä puoleltaan: ole hiljaa, mene hoitoon, mene huoriin, vika on sinussa.
Mitä tästä seuraa? Tästä seuraa, että minun, että identiteettiään etsivän ATM:n yleensäkin, on elettävä valheessa, yritettävä kaikin voimin kätkeä maailmalta rehelliset ja vilpittömät tunteensa ja tuntemuksensa, ja uskoteltava itselleen, että asia on näin eikä noin, että esimerkiksi nuorisokulttuurissa ATM-leimakirvestä heiluttava nuorten tyttöjen tribunaali on jonkin käsittämättömän retorisen tai ideologisen kommervenkin nojalla "miehisten valtarakenteiden" syy, että feministinainen, joka kehottaa ATM:ää menemään huoriin, muka ei pönkitä prostituutiota, koska hän on feministi, eikä feministi voi pönkittää prostituutiota, hänhän on feministi (jne.). Ja elämisvalheeseen pakottaminen liittyy feminismiin sekä profeminismiin laajemmaltikin.
Tyypillinen feminismiin liittyvä elämisvalhe on selvästi epämoraalisten ja viheliäisten tekojen ja tapojen esittäminen merkkeinä rohkeudesta ja itsenäisyydestä, pelkuruuden kutsuminen rohkeudeksi ja ylipäätään asioiden oikeiden nimien kieltäminen. Tästähän saimme erinomaisen esimerkin silloin, kun Birdy nosti hirvittävän metakan koko Blogistanin ämmistön tuella siitä, että häntä oli kehdattukin kutsua itsekkääksi. Kun Kokkarisen Ilkka kieltäytyy toukista, hän varmasti rehellisenä miehenä myöntääkin, että tämä on itsekäs valinta, koska hänestä nyt vain on niin paljon mukavampaa omistautua omalle elämälleen, työlleen ja huvituksilleen. Kun Birdy kieltäytyy toukista tarkalleen samoista syistä, tätä ei saa kutsua itsekkyydeksi, ja jos näin kuitenkin tekee, saa kuulla, kuten Sedis sai kuulla, jotain sellaista kuin: tähän asti pidin sinua fiksuna miehenä, mutta nyt oletkin vastenmielinen - tämä ei ole suora lainaus keltään keskusteluun osallistuneelta, mutta kylläkin aika uskollinen tiivistelmä Birdyn mobilisoiman naisväen yleisistä tunnoista. Joku ämmyräisistä kutsuikin Sedistä "vastenmieliseksi", mitä kyseisen herran luonteen ja tyylin huomioon ottaen on pidettävä aika lailla karkeana ja epäoikeudenmukaisena loukkauksena.
Samasta epärehellisyydestä näemme esimerkin Birdyn reaktiossa Mikko Salon kirjoitukseen Natsi-Elina. Lainataanpa sieltä varmuuden vuoksi parhaat palat:
Piristävät aina meikäläistä ihan kummasti nuo Hapulin Mintun jorinat. On tavallaan lohdullista, mukavaa ja ennen muuta oikein että ihminen, joka esiintyy tämmöisenä, noh, miksi tuota nyt sanoisi, naisasianaisena, kirjoittaa niin usein niin avoimen fasistisia ja jopa psykopatiaan saakka julmia kirjoitelmia. Siitä tulee semmoinen kiva olo, jossa vaan toteaa itsekseen hiljaa: "Hienoa! Näin pitää olla. Luomakunta on harmoniassa."
Myötäsyntyisen naisellinen tapa halveksua ja vihata heikompiaan, sekä aidosti suuttua heidän heikkoudestaan on aina kaunista katseltavaa. Siksi pidänkin niin kovin huonojen saippuasarjojen aatelia edustavan Salkkareiden henkilöhahmosta nimeltä Elina Ekholm. Ilmetty Minttu! Olen pitkään nimittänyt Elinaa Natsi-Elinaksi, sillä Mintun tapaan tuo hahmo ratkaisee kaikkien ihmisten ongelmat yli-ihmiskäsityksen mukaisella vahvemman oikeudella, johon on hienosti liitetty merkillisen perverssi eettinen koodekki, jossa "yleensäkin on säälittävää vinkua turhanpäiväisiä ongelmiaan ja kaikki murhaajat pitäisi vittu tappaa!"
Tietysti omien ongelmiensa edessä Elina pysähtyy, murtuu syvästi, ei voi ymmärtää, miten joku voi olla noin julma ja miten väärin joku toinen teki, kulkee hetken aikaa marttyyrin vihansekainen ilme kasvoillaan kunnes löytää itsensä jälleen vahvana ja upeana naisena joka ei tarvitse ketään ja joka ei koskaan enää voi luottaa toiseen ihmiseen, mutta on valmis elämään vahvan ja upean naisen upeaa elämää sekä jakamaan viisauttaan kaikille tyhmyttään heikommille (mutta silti potentiaalisen vahvoille ja upeille) naisille.
Birdy reagoi hyvin voimakkaasti edelliseen kirjoitukseen julistaen, että häntä oli tulkittu väärin ja että hänen näkemyksensä oli päinvastainen, ts. että heikompia tuetaan ja että pienempiä puolustetaan. Tällainen sai tietysti Mikolta vastauksekseen tylyn heiton: Totuushan on myös se, että sinua vain ärsyttävät surkeat ja heikot ihmiset, joita mielestäsi pitää, kröhöm, tukea, esimerkiksi vaikkapa napakalla potkulla. Se on niiden surkimusten omaksi parhaaksi.
Birdy ei tietenkään kykene järjellä käsittämään, että joku voisi vilpittömästi ja rehellisesti - ts. olematta itse mielisairas, patriarkaatin aivopesemä tai muuten vain epälauha ja siksi huomiotta jätettävä tyyppi - pitää häntä heikkoja halveksivana, ilkeänä natsina (sanaa "natsi" käytetään tässä teknillisenä terminä tarkoittamaan julmaa roistoa, joka saa jonkinlaista nautintoa siitä, että kurmottaa heikkoja näiden heikkouden takia ja liittyy vieläpä yhteiskunnalliseen liikkeeseen, jonka lopullinen tarkoitus on heikkojen rääkkääminen yhteiskunnan voimin ja verovaroin sadistisen nautinnon järjestämiseksi kaikille liikkeeseen kuuluville roikaleille). Birdyn omaan itsepetokseen nimittäin kuuluu - mahdollisesti aivan vilpitön? - käsitys, että hän on oikeasti heikkojen puolella vahvoja ja kiusattujen puolella kiusaajia vastaan.
On edelleenkin varsin inhimillistä selittää itselleen asiat parhain päin ja kuvitella olevansa mukavampi ja reilumpi kaveri kuin todellisuudessa onkaan. Mutta jonkinlaisena totalitarismina on pidettävä sitä, että ihmiset systemaattisesti ja ideologisista syistä jaetaan immanentteihin hyviksiin (naiset, työläiset, arjalaiset, suomalaiset) ja immanentteihin pahiksiin (miehet, kapitalistit, juutalaiset, suomenruotsalaiset), ja täsmälleen sama teko arvioidaan moraalisesti eri lailla riippuen siitä, kuuluuko teon tekijä etukäteen hyviksiksi vai etukäteen pahiksiksi julistettuun ryhmään - hyväkin teko voi olla paha, jos sen tekee pahis, koska pahiksen tekemä hyvä teko on vain juonittelua, jolla pohjustetaan puolta pahempia tulevia julmuuksia.
Eikä tämäkään mitenkään vaarallista olisi, jollei miesten keskuudessa olisi niin paljon tuota ritarillista profeminismiä, joka elää mukana feministisessä elämisvalheessa. Muistan aikoinani suutahtaneeni Maalaiselle siitä, että tämä kehui Birdyä uuden, vahvan naistyypin edustajaksi. Todellisuudessahan Birdy on melko konventionaalista mieskuvaa pönkittävä vanhanaikainen täti-ihminen - sen sijaan että hän olisi avoin niille feministejä lähellä olevien tahojen kovasti peräänkuuluttamille uusille miehisyyksille, hänen oma miesihanteensa on varsin lähellä sovinnaista machoa esim. hänen rinnastaessaan miehekkyyden ja miehuullisuuden ruumiilliseen voimaan ja "ämmämäisestä" valittamisesta pidättäytymiseen ja toisaalta leimatessaan älykkönörtit "neutreiksi". Birdy ei myöskään ole erityisen rohkea tai älyllinen, koska hän sivuuttaa kaikki oman elämänkatsomuksensa tai omien pyhien lehmiensä kyseenalaistukset melko pelkurimaisesti valehtelemalla, henkilöön käyvällä pilkalla ja muilla pelästyneen, mutta kovista esittämään tottuneen ihmisen hätäkeinoilla; älyllistä keskustelua on lähinnä hänen omista "arkkinainen"- ym. käsitteistään käsin improvisoimansa kvalificerat skitprat, jonka päätarkoituksena on lähinnä ad hominem -tölväisyjen pukeminen intellektuaaliseen muotoon. Mitään itseisarvoista älyllistä kiinnostusta maailmaan en Birdyssä ole havainnut.
Tästä huolimatta Maalainen - ja merkittävä osa naisia sortavaksi haukuttua miesjulkisuutta ja miesten maailmaa - katsovat asiakseen elää mukana Birdyn ja hänenlaistensa valheessa, jossa una realidad atroz o banal esitetään unelmana, paska maalataan punaiseksi ja hajustetaan orvokilla, parjausta kutsutaan kohteliaisuudeksi, heikkojen halveksuntaa oikeudenmukaisuudeksi ym.
Ja juuri tätä pidän perimmäisenä todisteena siitä, että feministeillä on oikeasti merkittävää määräysvaltaa yhteiskunnassa, jopa siinä määrin, että heitä ei mitenkään enää voida kutsua sorretuiksi, kapinallisiksi eikä vallankumouksellisiksi. Jos jokin ryhmä pystyy pakottamaan elämisvalheeseensa mukaan sellaisiakin ihmisiä, joiden omaa etua sen elämisvalheen myötäileminen ei mitenkään edistä, kyseisellä ryhmällä on hegemoninen asema, nähdäkseni ihan siinä merkityksessä, jossa "hegemonian" käsitettä käyttävät Antonio Gramscin kaltaiset marxilaiset ajattelijat.
Edellä oleva on ehkä sen ytimessä, miksi olen katkeroitunut feminismiin. Feminismi esittäytyi minulle aikoinaan elämänvalheista vapautumisena. "Patriarkaatti"-käsite oli minulle ihan selkeä, se oli tietysti sama kuin savolaisen pikkukaupungin kiistatta miesvaltainen öyhökratia, joka muodostui koulumaailmaa hallitsevista kovisröyhkiöistä ja heidän aikuisista liittolaisistaan; ja oli ihan selvää, että sillä tavoin ymmärretty "patriarkaatti" ylläpiti erilaisia elämisvalheita valta-asemansa pönkittämiseksi. Se, että feminismi on osoittautunut vieläpä "patriarkaatin" elämisvalheita karkeammaksi valehtelu- ja itsepetosjärjestelmäksi, on minusta ihan riittävä syy vastustaa sitä.
Panu, juuri nämä henkilöönmenevät ikävät ja katkerat kommenttisi ovat aika surullista luettavaa ja en näe, että mitä niillä yrität saavuttaa? Mitähän sinullekin on tapahtunut, kun noin vihaiseksi saat itsesi lietsottua?
VastaaPoistaNähdäkseni Birdy ei kyllä nostanut äläkkää siitä, että häntä syytettiin itsekkääksi (kirjoittihan hän mm. olevansa mukavuudenhaluinen ja nauttivansa hyvinnukutuista öistä ym. itsekästä). Sen sijaan hän ihmetteli sitä, että miksi naisen valitsema lapsettomuus nähdään niin negatiivisena ja epänormaalina.
Itsekkyyshän tuntuu sitä paitsi nykyään olevan suorastaan muodikasta: epäitsekkäät eivät pärjää tässä maailmassa. :P
Tuohon itse feministijuttuun en ota tässä sen enempää kantaa, koska en ole nähnyt tuota dokumenttia enkä ole muutenkaan perehtynyt ROKSiin.
Sen silti sanoisin, että vaikka yleistäminen on tarpeen, että asioista voitaisiin ylipäätään keskustella, niin en voi olla epäilemättä, että liiottelet. No, pitäisi katsoa tuo dokumentti. Ehkä palaan asiaan.
Kommenttina erääseen, kirjoituksesi kannalta ehkä aivan toissijaiseen, aiheeseen: Omaehtoinen lapsettomuus ei ole aina itsekäs valinta. Se voi olla eettinen valinta (ja muustakin syystä kuin siitä, että "maailma on niin paha".)
VastaaPoistaKokkarinen voi pitää kommentissaan kyseistä valintaa surkuhupaisena teeskentelynä mutta ei esitä yhtäkään argumenttia näkemyksensä perusteeksi.
Kirjoituksestasi noin yleisellä tasolla on lähes pakko pitää. :-)
Panu, juuri nämä henkilöönmenevät ikävät ja katkerat kommenttisi ovat aika surullista luettavaa
VastaaPoistaMikä tässä nyt on henkilöön menevää? Tuntuu siltä, että Birdyä, joka sentään on Blogistanin tunnustautunein ja tunnetuin feministi, ei saisi arvostella ollenkaan.
ja en näe, että mitä niillä yrität saavuttaa? Mitähän sinullekin on tapahtunut, kun noin vihaiseksi saat itsesi lietsottua?
Sinä et sitten tule ajatelleeksi, että minä voisin ihan oikeasti pitää Birdyn asiallisesti virheellisiä ja valheellisia kommentteja Könskriget-ohjelmasta moraalisesti alhaisina? Jos joku valehtelee, niin häntä tulee voida myös sanalla kutsua valehtelijaksi, eikä se ole henkilöön käymistä, vaan vilpitön MORAALINEN mielipiteeni hänen käytöksestään. Yleisesti ottaen se paska, jota minä olen saanut Blogistanissakin niskaani aivan asiallisesti ilmaistujen mielipiteidenkin tähden on ollut selvästi ala-arvoisempaa henkilöön käymistä. Missä sinä olit silloin, kun sitä viskeltiin?
Nähdäkseni Birdy ei kyllä nostanut äläkkää siitä, että häntä syytettiin itsekkääksi
No tästä asiasta minä olen eri mieltä. Minusta Birdy aivan ilmiselvästi repi pelihousunsa nimenomaan sanan "itsekäs" takia.
Kommenttina erääseen, kirjoituksesi kannalta ehkä aivan toissijaiseen, aiheeseen: Omaehtoinen lapsettomuus ei ole aina itsekäs valinta. Se voi olla eettinen valinta (ja muustakin syystä kuin siitä, että "maailma on niin paha".)
VastaaPoistaKokkarinen voi pitää kommentissaan kyseistä valintaa surkuhupaisena teeskentelynä mutta ei esitä yhtäkään argumenttia näkemyksensä perusteeksi.
Ilman muuta se voi olla eettinen valinta, mutta Birdyn tapauksessa kyse oli mielestäni juuri siitä, että hänen julkilausutut motiivinsa lapsettomuudelle olivat hyvin samanlaiset kuin Ilkan, niitä vain ei saanut sanoa itsekkäiksi.
En kyllä allekirjoita, että Birdy olisi nimeomaan siihen "itsekäs" sanaan takertunut. Pitäisi varmaan lukea hänen postauksensa aiheesta uudestaan, mutta minulle ainakin on jäänyt päällimäiseksi mielikuva siitä, että hän kritisoi pääasiassa sitä, että lapsettomuuden valinnutta naista pidetään kamalana luonnonoikkuna. Yleisesti lapsettomuutta ei hyväksytä eikä pidetä oikeana, jos kyseessä on puhtaasti valinta eikä esim. hedelmättömyys.
VastaaPoistaYleisesti ottaen se paska, jota minä olen saanut Blogistanissakin niskaani aivan asiallisesti ilmaistujen mielipiteidenkin tähden on ollut selvästi ala-arvoisempaa henkilöön käymistä. Missä sinä olit silloin, kun sitä viskeltiin?
"Suuren lapsettomuuskeskustelun" aikana taisin muuten olla Puolassa lomailemassa ja lueskelin juttuja vasta myöhemmin.
En yleensäkään osallistu mihinkään viskelyyn, koska viskelijät saavat aina itsekin osansa paskasta ja harvoin mitään muuta.
Joka tapauksessa luen mielelläni asiallisesti ilmaistuja mielipiteitä ja tiedän, että osaat sellaisiakin kirjoittaa -- ilman että tarvitsee arvostella kenenkään henkilöä. Onhan se nähty, että osaat kirjoittaa asioista ja ilmiöistä asiallisesti jos vain haluat!
Savant, kunnon empiristinä ja utilitaristina Ilkka kelpuuttaa päätösten eettisiksi perusteluiksi ainoastaan etujen ja haittojen huolellisen puntaroinnin. Hän lähtenee siitä, että moraalinen toiminta on mahdollista vain niissä puitteissa, joissa järkiperäinen utilitaarinen kalkyyli on mahdollinen. Kysymys "maailman pahuudesta" on käytännössä jos ei periaatteessa mieletön.
VastaaPoistaEli kyllä sieltä argumentti löytyy, kun vähän tulkitsee...
Birdylle ja Liftarille haluaisin sanoa, että ottakaa selvää asioista, joita kommentoitte. Tutustukaa alkuperäiseen Könskriget-dokkariin ja Ruotsin feministipuolueen(FI) toilailuihin.
VastaaPoistaNojoo, enpä kyllä juuri kommentoinut tuota dokumenttia. Mutta mitä siitä olen blogeista lukenut, niin aika uskomattomalta se kuulostaa, enkä menisi vetämään yhtäläisyysmerkkiä feminismin ja sen välille, mitä dokumentissa ilmeisesti on annettu ymmärtää. Maailmanlaajuisesti kun ajatellaan, niin kyseessä taitaa olla jokin ääri-ilmiö? :P
Eiköhän jokaisesta joukosta löydy omat hihhulinsa.. Ja mitä isommasta joukosta puhutaan, sitä todennäköisemmin ääri-ilmiötkin tulevat esille.
Se on kyllä huolestuttavaa, jos tällaiset ääri-ilmiöt oikeasti saavat valtaa ja sellaiseen tulee puuttua. Mutta eikö se ole väärin leimata feminismi kokonaisuudessaan pahaksi vain siksi, että niistäkin piireistä löytyy omat reikäpäänsä?
"enkä menisi vetämään yhtäläisyysmerkkiä feminismin ja sen välille, mitä dokumentissa ilmeisesti on annettu ymmärtää."
VastaaPoistaJos räyhäfeministit ilmoittavat olevansa feministejä, niin silloin feminismi on juuri sitä mitä he edustavat. Ideologiat ja uskonnot ovat täsmälleen sitä miten niitä harjoitetaan. Toisenlaistakin feminismiä ehkä on, mutta se ei tee räyhäfeminismistä yhtään vähempää tai väärempää feminismiä.
"Maailmanlaajuisesti kun ajatellaan, niin kyseessä taitaa olla jokin ääri-ilmiö? :P"
Mielestäni ei ole merkitystä sillä onko räyhäfeminismi maailmanlaajuinen marginaali-ilmiö vai ei. Sillä on merkitystä että Ruotsissa ilmiöllä tuntuu olevan paljon vaikutusvaltaa.
"Se on kyllä huolestuttavaa, jos tällaiset ääri-ilmiöt oikeasti saavat valtaa ja sellaiseen tulee puuttua."
Se puuttuminen ei vain ole ihan helppoa, sillä toistaiseksi myös räyhäfeministit lasketaan "hyviksiin" kuuluviksi, eikä heidän ideologiansa vaarallisuutta osata tunnistaa. Se joka haluaa puuttua räyhäfeminismin leviämiseen saa vastaansa valtavan määrän epäuskoa, kritiikkiä ja paskanheittoa.
"Mutta eikö se ole väärin leimata feminismi kokonaisuudessaan pahaksi vain siksi, että niistäkin piireistä löytyy omat reikäpäänsä?"
Kysymys on käsitteistä. Ei ole oikein leimata vasemmistolaisuutta tai oikestolaisuutta kokonaan pahaksi, vaikka vasemmistolaisuuden ääripäänä on kommunismi, ja oikeistolaisuudessa on niin ikään omat ääriliikkeensä. Näille ääriliikkeille on omat nimensä, jotka ovat ääriliikkeiden itsensä luomia. Räyhäfeministit kutsuvat itseään pelkästään feministeiksi, ja siten toimivat kaikkien feministien nimissä. Feminismi tulisikin jaotella eri alaideologioihin ja nimenomaan feministien itsensä toimesta, jolloin kritiikki voitaisiin kohdentaa sinne minne se kuuluu. Niin kauan kun jakoa ei tehdä, on aihetta olettaa että kaikki feministit hyväksyvät räyhäfeminismin tai ainakin kieltäytyvät myöntämästä sen vahingollisuutta.
Tähän sopii lisätä seuraavat uunituoreet sitaatit Janne Vainiolta man-listalta:
VastaaPoistaTotalitaaristen aatteiden ja liikkeiden tutkijana minun on
valitettavasti pakko sanoa, että Panun esittämä kuvaus on tältä osin
pätevä. Esimerkiksi fasistiselle liikkeelle oli sen nousun aikana
tunnusomaista äärimmäinen diversiteetti eli moniäänisyys
aatesisällöissä. Tämä moniäänisyys kanavoitui kuitenkin "negatiivisiena
ohjelmana" tiettyjä "toista osapuolta" symbolisesti edustaneita
perustahoja vastaan.
Fasismi ei alun pitäen ollut lainkaan "dogmaattinen" ideologia
sisältäpäin katsottuna, vaan sillä oli vain pari äärimmilleen
pelkistettyä ja äärimmilleen yksinkertaistettua "perusdogmia" - eli
yhtäältä kommunisminvastaisuus ja toisaalta kansainvälisten markkinoiden
vastaisuus (jotka puolestaan olivat perusteena sille, että fasistinen
liike sitten rakensi vahvan korporatiivisen valtiokoneiston, johon
sopeuttamiseksi täytyi myöhemmin masinoida kokonainen laajamittainen
ideologinen koulutusjärjestelmä jne.).
Totalitarismi voi hyvin helposti sulauttaa itseensä moniäänisyyden
nimenomaan aatteiden SISÄLLÖISSÄ. Kyse on näiden SISÄLTÖJEN
pakottamisesta osaksi tiettyä rituaalisesti näyttäytyvää MUOTOA, jonka
puitteissa pysymistä vartioidaan ideologisen terrorin keinoin.
Totalitarismin toiminta (suhteessa aatteen subjektiin) on ymmärretty
kohtalokkaasti väärin, jos kuvitellaan naiivisti, että jokin
"aatesisältöjen moninaisuus" on todiste siitä että tietty ideologinen
rakennelma ei ole totalitaarinen. Mikään historian totalitaarinen
rakennelma ei olisi toiminut, jos ei se olisi kyennyt sulauttamaan
moninaisuutta itseensä.
Totalitarismin oleellisin ja keskeisin toimintatapa on juuri ideologian
rituaalistaminen. Totalitaarinen hallinta tapahtuu ensi sijassa
rituaalien kautta, ei niinkään aatteellisten sisältöjen kautta. Ja tässä
tapauksessa "feministinen moniäänisyys" on toiminut keinona sulauttaa
kaikki eri tyyppiset ja monella äänellä puhuvat naisliikkeet osaksi
tiettyä sellaista poliittista rituaalimuotoa, jota vartioidaan
ideologisen terrorin keinoin.
Janne on samassa yhteydessä vertaillut eri feminismejä:
VastaaPoista[E]päoikeudenmukainen feminismi ei ole oikeistolaisten eikä vasemmistolaisten naisten erityinen yksinoikeus. [...] Feminismin suhde eri poliittisiin ajattelutapoihin on paljon monimutkaisempi.
Ensimmäisen aallon feminismi
omaksui sukupuolikysymyksissä [...] liberaalisen tasa-arvoperiaatteen[:] [...] ihmisiä pitää kohdella
yhdenvertaisesti ja samoin normein riippumatta siitä, mitä sukupuolta he
ovat. Ensimmäisen aallon feminismin suosio ei valitettavasti enää ole
kovin laajaa - mutta [...] kannattajia tapaa [...] sekä oikeistolaisista että vasemmistolaisista. [...] [S]uurin osa tällaisen feminismin kannattajista on
sellaisia aatteellisia ihmisiä, jotka muutoin ovat erittäin selvillä
omasta poliittisesta ideologiastaan [ja] [...] pyrkivät siinä [...] johdonmukaisuuteen. [...] [E]simerkiksi vakaumukselliset marxilaiset tai vakaumukselliset
liberaalit suhtautuvat sukupuolikysymyksiin "ensimmäisen aallon" mukaisesti.
Liberaaleille ja marxilaisille (kuten myös perinteisen anarkismin tai
jonkin muun 1800-luvulla syntyneen valistus- ja edistysaatteen
vakaumuksellisille kannattajille) tyypillistä on useimmiten sellainen
asenne, että sukupuolten tasa-arvo on heille vain yksi "looginen jatke"
niille [...] tasa-arvon periaatteille, joita he haluaisivat [...] ideologiansa mukaisesti sovellettavan laajemmin yhteiskunnassa.
Niille feministeille, joilla ei ole mitään erityisen johdonmukaista
yleispoliittista identiteettiä, on sitten tyypillisempää vieroksua
liberaalisen tasa-arvon normeja sukupuoliysymyksissä. Koska heillä ei
muilta osin ole *mitään* johdonmukaista poliittista aatetta, he voivat
surutta esittää mitä sekavimpia vaatimuksia erityisesti juuri
sukupuolikysymykissä - ilman että heidän tarvitsee perustella
käsityksiään laajemmin yhtään millään ideologisilla perussitoumuksilla.
Tämäntyyppinen feminismi lähenee sitä Mussolinin kuuluisaa lausahdusta,
että "Meillä fascisteilla ei ole mitään ideologista dokrtiinia; meidän
doktriininamme on teko".
Toisen ja kolmannen aallon feministeille on ehdottomasti keskeisin
päätavoite, että romutetaan legitimiteetti siltä liberaaliselta
yleisperiaatteelta, että yksilöitä on kohdeltava samanarvoisina
sukupuolesta riippumatta. Tällaisen tavoitteen kannalta on täysin
toissijaista, käytetäänkö kyseisen kaltaisen tavoitteen ajamiseen
oikeistolaista vai vasemmistolaista retoriikkaa. Pääasia on, että
liberaalit yhdenvertaisuuden normit saadaan mahdollisimman laajalti
tuhottua ja murennettua nimenomaan sukupuolikysymyksistä, niin ettei
kukaan enää pystyisi "salonkikelpoisesti" vetoamaan näissä asioissa
liberaaleihin tasa-arvon normeihin joutumatta oitis täydeksi
epähenkilöksi ja persona non grataksi. Se, että toisen tai kolmannen
aallon feminismi näyttäytyy "oikeistolaisessa" tai "vasemmistolaisessa"
kaavussa, on lähinnä taktinen valintakysymys, joka koskee sitä,
*uskotaanko* oikeistolaisen vai vasemmistolaisen retoriikan olevan
tehokkaampi ja vakuuttavampi keino tuhota liberaalin tasa-arvoajattelun
legitimiteettiä nimenomaan tältä alueelta. Päätavoitteena on kuitenkin
yksi ja sama - eli syrjäyttää kokonaan liberaali puolueettoman
oikeudenmukaisuuden ideologia ja korvata se jonkinlaisella [...] "naisoikeuden" ideologialla.
Janne on siis kanssani samaa mieltä siitä, että tämän toisen ja kolmannen aallon feminismin fasistinen pahuus - siis sen pyrkimys oikeusvaltion tuhoamiseen ja hengen, vapauden ja ruumiillisen koskemattomuuden viemiseen miehiltä - on riippumaton siitä, ollaanko oikeistolaisia vai vasemmistolaisia. Omasta mielestäni feminismi on mafia, jonka tarkoituksena on syövyttää yhteiskuntarakenteet sisältäpäin, eikä se ole erityisen oikeistolaista eikä vasemmistolaista, vaan se on loinen, kuten mafia on Sisilian yhteiskunnassa loinen.
Feminismin ja oikeiston suhteesta Janne totesi: Oikeistolaisessa ajattelutavassa on (aivan kuten Panukin on moneen
kertaan todennut) monenlaisia aatteellisia "verukkeita", joitten avulla
oikeistolainen feministi voi oikeuttaa jopa täysin häikäilemättömän
kaksinaismoralismin tehtailemisen - perustelemalla sitä jonkinlaisella
"vahvempi pärjää"-retoriikalla. Esimerkkinä oikeistolais-feministisestä
retoriikasta on sellainen lausahdus, että "jos joku ei luonnostaan saa,
niin hänelle ei pidä kenenkään rahastakaan antaa". Tällainen
ajattelutapa on oikeistolaista, vaikkei se ole lainkaan liberaalia.
Logiikka menee niin, että "luuserit" täytyy kurinpidollisin toimin pitää
väkisin mahdollisimman heikolla hyvinvointitasolla, ja että
"luusereiden" mahdollisuuksia pitää jopa aktiivisin toimin huonontaa
jotta "selviytyjät" pääsisivät kulttuurisesti "arvokkaalla" tavalla
pitämään kiiltonsa. Sosiaalipolitiikassa sitä voidaan verrata sellaiseen
kokoomushenkiseen linjaan, että sosiaalitoimessa on säilytettävä köyhiin
kohdistettu kurinpito jopa silloinkin, vaikka se tulisi valtiolle
kalliimmaksi kuin sosiaalivirkojen lakkauttaminen ja toimeentulotuen
hoitaminen perustulolla. Tämäntyyppinen antiliberaalinen
oikeistolaisuus, että "köyhät kyykkyyn, vaikka verot siitä kiristyisivät
ja byrokratia lisääntyköön kuin pullataikina jos byrokratialla voidaan
simputtaa luusereita asianmukaisesti" on sitä kaikkein yleisintä
(emotiivis-asenteellista) oikeistolaisuutta.
Minulle on tullut useasti mieleen kun olen lukenut tämän blogin kirjoituksia viimeaikoina, että alkaisiko blogin kirjoittaja uudestaan profeministiksi, jos aatteeseen tehtäisiin nämä mainitsemasi tarvittavat korjaukset?
VastaaPoistaKuten nuo Janne Vainion lainaukset osoittavat, se mitä hän kutsuu feminismin toiseksi ja kolmanneksi aalloksi, on niin olemuksellisesti totalitaarinen ideologia, että sen "korjaaminen" on aivan yhtä järjetön ajatus kuin esimerkiksi natsismin "korjaaminen" poistamalla siitä antisemitismi ja murhanhimo.
Jonkinlainen feminismihän kuuluu kaikesta huolimatta olennaisena osana nykyaikaiseen intellektuellivasemmistolaisuuteen
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, mitä Janne kutsuu ensimmäisen aallon feminismiksi, ts. feminismiä osana laajempaa oikeusvaltiohenkistä liberalismia tai vasemmistolaisuutta. Mutta se, mitä Janne kutsuu toisen ja kolmannen aallon feminismiksi, on armotta ja kompromisseitta hävitettävä ilman minkäänlaista sovittelua ja ilman minkäänlaista dialogia.
Panu, mikä on lähteesi noihin Janne Vainion ajatelmiin? Linkki?
VastaaPoistaMan-listan arkisto:
VastaaPoistahttp://www.kaapeli.fi/hypermail/man/
Viestit ovat varsin tuoreita, eli löytyvät ihan sivun yläpäästä:
http://www.kaapeli.fi/hypermail/man/5946.html
http://www.kaapeli.fi/hypermail/man/5947.html
Timolle, lapsen hankkimattajättäminen esim. siitä syystä, että paikallinenkin väestöräjähdyksen estäminen on hyvä asia, on hyvin utilitaristinen akti. Selventäistkö miksi "maailman pahuudesta" puhuminen on mieletöntä.
VastaaPoistaSavant, tuo on mitä pätevin pointti.
VastaaPoistaTarkoitukseni oli attribuoida tuo ajatus "maailman pahuudesta" puhumisen mielettömyydestä Ilkalle vapaan tulkintani puitteissa, mutta olin tuossa kohdin epäselvä.
No, voisi ajatella, että maailman pahuudesta puhuminen on mieletöntä samassa mielessä (heh) kuin Wittgensteinin (Tractatus) tai häntä peesailleiden loogisten positivistien mukaan maailmasta kokonaisuudessaan puhuminen yms. metafyysiset väittämät. Tässä on tosin se ongelma, että puhe maailman pahuudesta ei ole puhetta sub specie aeternitatis muutoin kuin korkeintaan retoris-runollisessa mielessä. Vähän toisenlainen tapa on nojata argumentaatiossa emotivismiin tms., mutta tällöin mielettömyys näyttäisi liittyvän kaikkiin (ei-teknisiin) arvoarvostelmiin kohteesta riippumatta. No, "kuolontohtori" Kokkarisen kannanotosta voi kyllä löytää emotivistisia (samoin kuin behavioristisia) painotuksia, kun hän esittää eettisiksi tarkoitetut kannanotot itkunsekaisina eleinä.
Vaikea sanoa: älykkäät mutta yksinäiset teinipojat keksivät nihilismin ja misantropian yhä uudelleen, ja tässä myllyssä satanismi ja positivismi ovat sekoittuneet toisiinsa jo ajat sitten.
Arvosubjektivismiin vetoaminen on sitten oma - tässä tapauksessa kieltämättä aika kiinnostava - lukunsa: "Maailma on siis sun mielestä paha, mutta entä sun lasten mielestä - miten sa voi tietää?" (Tällöin "maailma on paha" -perustelu olisi sitä pätevämpi, mitä vahvemmin periytyvä depressio väitteen takana olisi!)
Itse jaan ongelman mielelläni kolmeksi eri kysymykseksi:
a) Haluanko lapsia?
b) Olisinko (riittävän) hyvä vanhempi?
c) Onko lasten hankkiminen (tässä tilanteessa) oikein?
En henkilökohtaisesti pidä maailman pahuutta kovin mielekkäänä, relevanttina enkä totena seikkana, vaikka ymmärrän, että maailma voi useasti ja monin tavoin osoittautua pahaksi: olen elänyt sen verran suojattua elämää, että voin vielä ihastella maailman ja olemassaolon monituisia hyviä puolia melko vapaasti. Vaikka olen aika ajoin apaattinen, niin omaa syntymääni en aio katua, en ikinä.
Timolle, kiitos selvennyksestäsi.
VastaaPoistaMaailmasta/maailmankaikkeudesta esitetään kokonaisuutena tosin tieteellisiäkin väittämiä (maailmankaikkeuden ikä, koostumus jne.), mutta arvoasetelmat lienevät eri juttu (tosin jumalan olemattomuuden perustelut usein perustavat tämän olemattomuuden hyvinkin paikallisiin huomioihin(keskitysleirit jne. + kaikkihyvän, kaikkivaltiaan jumalan sovittaminen toisiinsa nähdään irrationaalisena).
Toisaalta puhetta maailmasta/elämästä positiivisesti arvottaen mielessä sub specie aeternitatis(kuten ilmaisit) vaivaa samainen mielettömyys kuin negatiivisissa arvolausumissa.
Eli maailman/elämän näkeminen hyvänä on myös ongelmallista tässä mielessä.
Voisin heittää joitain muita näkökohtia lasten hankkimisen eettisestä puolesta, mutta jääköön tällä erää.
S: näinhän se menee, analyysisi täydensi välttävää "tenttivastaustani" ja selvensi aihetta sopivasti.
VastaaPoistaIlkka: "Jos maailma kerran on niin kurja paikka, että sen takia muka jättää lapsen tekemättä ettei halua lapsen elävän tällaisessa maailmassa, voisi sitten saman tien ampua itsensä ja näyttää tällä tavoin olevansa tosissaan maailman kurjuuden suhteen."
VastaaPoistaKyllähän näitäkin tapahtuu. Se, että kieltäytyy lasten hankinnasta mainitsemiesi syiden perusteella ei kuitenkaan tarkoita sitä, että samalla olisi syytä pamauttaa aivonsa pellolle. Mutta näinkin jotkut tekevät.
Mitä tulee lasta tosissaan haluavien vanhempien päätökseen olla lisääntymättä eettisistä syistä, en pidä sitä erityisen epätodennäköisenä (lapsen hankinnasta luopumista eettisiin syihin perustuen). On totta, että asiasta on vaikea saada faktatietoa.
Kun kehutaan, niin kehutaan kunnolla: myös Ilkan kommentti oli erinomaisesn selventävä. En enää aio esiintyä hänen asianajajanaan. ;-)
VastaaPoista"noh, miksi tuota nyt sanoisi, naisasianaisena, kirjoittaa niin usein niin avoimen fasistisia ja jopa psykopatiaan saakka julmia kirjoitelmia. Siitä tulee semmoinen kiva olo, jossa vaan toteaa itsekseen hiljaa: "Hienoa! Näin pitää olla. Luomakunta on harmoniassa."
VastaaPoistaSuomalaiset naiset ovat koirankouluttajia. Se pitää muistaa, jos heidän kanssaan jostain syystä on ihan pakko asioida.
"Myötäsyntyisen naisellinen tapa halveksua ja vihata heikompiaan, sekä aidosti suuttua heidän heikkoudestaan on aina kaunista katseltavaa. Siksi pidänkin niin kovin huonojen saippuasarjojen aatelia edustavan Salkkareiden henkilöhahmosta nimeltä Elina Ekholm."
Joo-o. Naiset ovat sieluttomuudessaan ja tunteetomuudessan "vahvempia" kuin miehet, sikäli, että saadessaan otteen pystyvät kiduttamaan "tunteellisen" miehen itsemurhaan, saaden siitä orkkuja. Nämä nyt on näitä suomalaisnaisten törkeyksiä.
KKOIRANKOULUTTAJAN tulee muistaa, että hän on fyysisesti miestä heikompi, ja miehen lyövä käsi on ainoa laki, järjestys ja oikeudenmukaisuus maailmassa.