Suositut tekstit

keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

Sebastian Tynkkynen Johan Bäckmanin jalanjäljissä - Sebastian Tynkkynen i Johan Bäckmans fotspår

Sebastian Tynkkynen, tuo persujen nuori julkisuusmagneetti, on nyt ottamassa suuren askelen - kohti Venäjää. Hän on päässyt mukaan Seliger-järvellä Tverin oblastissa pidettävään nuorisofoorumiin. Kuten varmasti muistattekin, samaan foorumiin osallistui aikoinaan myös Johan Bäckman, Venäjän näkyvin ystävä ja mielistelijä Suomessa, joka kertoi hyväksyvään sävyyn siitä, kuinka Seligerin nuoret osana iloisen kesäleirinsä huvituksia pääsevät ampumaan pilkkaa lännen johtajien naamakuviin.

Epäilemättä Sebastianin matka Seligerin leirille - joka on Venäjän valtion nuorisoviraston järjestämä ja sellaisena virallinen propaganda- ja aivopesutapahtuma - lujittaa omalta osaltaan Venäjän rautaista otetta Perussuomalaisista ja sitä tietä myös ulkoministeriöstämme ja ulkopolitiikastamme.

Onko siellä vielä joku, joka sanoo hulluksi, koska olen aina epäillyt Venäjän olevan sekä persujen, hurrivihan että äärioikeiston nousun takana? Odottaisin mieluummin saavani hieman tunnustusta siitä, että näin tämän ennen ketään muuta. Mutta kuten Stanisław Jerzy Lec on sanonut, moni aikansa edelle ehtinyt on joutunut odottamaan sitä saapuvaksi hyvin epämukavassa pakopaikassa.

Sebastian Tynkkynen, den unge och publicitetshungrige sannfinländaren, har nu tagit ett långt steg - i Rysslands riktning. Han är med om ungdomsforumet vid Seligersjön i Tverdistriktet. Som ni säkert minns deltog Johan Bäckman, Rysslands synligaste vän och lismare i Finland, i ett liknande forum och berättade i godkännande ton hur ungdomarna vid Seliger som ett av nöjena på det glada lägret använde foton på de västliga ledarna som måltavlor i skytte. 

Tvivelsutan kommer Sebastians resa till Seligerlägret - ett officiellt propaganda- och hjärntvättsjippo det statliga ämbetsverket för ungdomsuppfostran arrangerat - att bidra sitt till Rysslands järngrepp om Sannfinländarna och därigenom om vårt utrikesministerium och våra utrikespolitiska linjedragningar.


Finns det ännu någon som kallar mig för galning därför att jag alltid misstänkt att det är Ryssland som ligger bakom både sannfinnarna, svenskätarna och extremhögern i allmänhet? -Jag anser mig snarare förtjäna lite erkänsla för att jag såg det här tidigare än någon annan. Men som Stanisław Jerzy Lec sagt har många som hunnit före sin tid fått invänta den på mycket obekväma tillflyktsorter.




"Finland har omnämnts! Vår ungdomskonferens bevakades av Rysslands största nyhetskanal. Denis, som intervjuas i början, är min bästa kompis (kul!) på det här lägret. Homosexualitet är okänt här och instruktionerna (man ska gå i par) tolkas mycket ordagrant, så han har bett mig att gå hand i hand med honom och det har vi då gjort. Dom ville att vi skulle låta oss intervjuas i den här nyhetssändningen genast efter att ha anlänt till lägret, men jag och alla andra från Norden vägrade, för vi misstänkte att det skulle kunna utnyttjas som propaganda gentemot folk i våra egna länder. Hur mycket jag än försökte undvika kameror så kan man ändå se mig på ett visst ställe. Inte för att vi inte skulle lita på ryssarna, det menar jag inte."