(ilmestynyt alun perin Plazan blogissani maaliskuussa 2011)
(Huom: Teemu Lahtinenko se juuri sanoi viestimissä, että Suomen Sisun kirjalista oli naiivi ja typerä idea, tai jotain sinnepäin. Edistystä. Nyt kun hän vielä sanoisi, että koko Suomen Sisu oikeistoradikalismeineen ja hurrivihoineen oli naiivi ja typerä idea.)
Nyt
kun Suomen Sisu -järjestö kelpaa uutiseksi jopa Hesarin toimituspolitiikkaa johtavalle selkärangattomalle elämänmuodolle,
kaipa minunkin täytyy ottaa asia puheeksi, kun kerran sitä minulta
todennäköisesti odotetaan. Olisi minulla tärkeämpiäkin aiheita
ja parempia juttuja tekeillä, mutta velvollisuus mikä velvollisuus.
Kaikkien kelpo miesten täytyy aina rientää isänmaan avuksi, kun
Suomi-neitoa uhkaa murha ja raiskaus sieluttomien tappajarobottien
kynsissä.
Toistaiseksi
järjestöstä kirjoitetut jutut ovat olleet aika vaisuja, kun
otetaan huomioon, miten valtavan iskuvoiman se on saavuttanut Suomen
politiikassa. Järjestö varjelee mustasukkaisesti jäsenkuntansa
paljastumista, ja takavuosien nettikeskusteluista muistan, että
heikäläiset saattoivat uhata kunnianloukkausoikeudenkäynnillä,
jos heidän jäsenyydestään puhui julkisesti. Eivät halunneet
tunnustaa sitä. Minäkin sain tällaisen uhkauksen eräältä
tietyltä äärioikeistopiireissä suurena profeettana palvotulta
häiskältä sanottuani häntä Sisun jäseneksi, mutta eipä kulunut
kuin pari vuotta, kun hän jo esiintyi julkisesti järjestön nimissä
paheksumassa Länsiväylä-lehteä, joka oli kutsunut puljua
”natsimieliseksi”.
Länsiväylä
muuten sai Julkisen Sanan Neuvostolta vapauttavan päätöksen
jutustaan, koska se oli perustunut viranomaistietoihin, ts.
Keskusrikospoliisin ja Suojelupoliisin arvioihin. Tuolloin oli vuosi
2007, eli Supo oli vielä oikeasti toiminnassa. Nyttemminhän se on
lehdissä repostellun henkilösuhteiden mädäntymisen, ehkä myös
pettymykseksi osoittautuneen johtajansa kyvyttömyyden vuoksi
ilmeisesti joutunut käytännössä selvitystilaan, mitä tietysti
Suomen Sisun ja bäckmanilaisten kaltaiset äärihörhöt ovat
tehokkaasti käyttäneet hyväkseen. Suomen yhteiskuntarauhan
nykyinen tuho ja äärijärjestöjen nousu liittynevät tiiviisti
Supon rappioon.
Muistelen
järjestön aiemmin yrittäneen torjua äärioikeistolaisuussyytöksiä
selittelemällä, että siinä on useimpien puolueiden jäseniä
oikealta vasemmalle. Suomeksi tämä tarkoittaa tietysti sitä, että
Sisu pyrki parhaansa mukaan soluttamaan kaikki mahdolliset puolueet
ja ujuttamaan ajatusmaailmaansa niiden ohjelmaan. Uusi selitys, jonka
saimme äsken lukea lehdistä, oli jotakuinkin se, että ”ei me
mitään natseja olla ja vaikka siellä jotain natseja olikin joskus
niin ne oli vaan vähemmistöä”. Uskotaan, uskotaan (heheheh).
Järjestön
ohjelmassa on kuitenkin selviä yhtäläisyyksiä niin natseihin kuin
muihinkin totalitaristeihin. Perussuomalaisten tuoreet
taidelinjaukset ovat kotoisin juuri tästä sylttytehtaasta päätellen
siitä, että Sisun periaateohjelmassa julistetaan nykyaikaisen
rappiotaiteen ”muistuttavan erehdyttävästi jätettä” - mitään
tarkempia selityksiä tälle ei anneta. Ei kerrota, onko sitä
jätettä nykykirjallisuus, suomalainen sarjakuva vai kenties Kiasma.
Jokainen täyttää tällaiset heitot tietysti omilla
merkityksillään, yhden mielestä törkyä on räminärokki ja
toisen mielestä Hannu Salaman teokset. Taidetta ei Suomen Sisun
ohjelmassa tietenkään nähdä yksilön luomishalun ilmauksena -
yksilönvapaudet tuntuvat ylipäätään olevan aika halpaa
tapolanmakkaraa Sisun tiskillä - vaan sen toivotaan
edistävän yhteisöllisyyttä (yksilöllisyyden
ystävänä haluaisin lopultakin päästä eroon tuosta typerästä
poliittisesta iskusanasta, joka haisee totalitarismilta aina aivan
yhtä paljon, toitottivat sitä sitten vihreät, vasemmistolaiset,
kristilliset tai persut). Ohjelman mukaan yhteisöllisyyttä luovat
hyvät taideteokset ja monumentit, enkä väitä vastaan
- olihan toveri Stalinkin tuota mieltä, ja hän tiesi yhtä ja
toista sekä pakkoyhteisöllisyydestä että yhteisöllisyyttä
luovan monumenttitaiteen edistämisestä.
Suomen
Sisun jäsenet ja kätyrit puhuvat julkisuudessa erityisen paljon
sananvapaudesta. Kun heikäläisiä joutuu leivättömän pöydän
ääreen uskonrauhan loukkaamisesta tai kansanryhmän vastaisesta
kiihottamisesta, ts. alan miesten luonteenomaisista taparikoksista,
koko sakki alkaa itkeä oikeusmurhasta ja sorrosta. Mutta annas olla
kun heidän omia ryhtymyksiään arvostellaan ja eritellään aivan
tavanomaisin poliittisen lehtimiestyön keinoin! Silloin heidän
keskustelupalstoillaan aletaan välittömästi uhkailla
kunnianloukkaussyytteillä ja joskus valonaremmillakin
painostustoimilla.
Eli
siis sananvapautta saa rajoittaa, jos rajoitetaan heidän mielikseen.
Heidän järjestönsä periaateohjelmassa asia ilmaistaankin
seuraavasti: Mielipidevaikuttajat eivät saa jäädä
rangaistuksetta, mikäli he ovat sanavapautta hyväksi käyttäen
aiheuttaneet yhteiskunnalle tai sen jäsenille oikeudetonta
onnettomuutta. Tarkoittaakohan tämä sitä, että
mielipidevaikuttaja, joka yllyttää väkivaltaan maahanmuuttajia
vastaan, ei saa jäädä rangaistuksetta? No jaa, tiedänhän minä
vastauksen: ei tietenkään, sillä ei kai maahanmuuttaja ole
yhteiskunnan jäsen suomensisulaisessa katsannossa. Sitä paitsi
salliihan tuo periaateohjelma oikeutetun, tai oikeudellisen,
onnettomuuden aiheuttamisen yhteiskunnalle tai sen jäsenille.
Epäilemättä he itse tietävät parhaiten, mikä on oikeutettua,
koska ovat niin äärioikeassa. He puhuvatkin
julistuksessaan todellisesta sananvapaudesta, aivan
kuten kommunistit aina puhuivat todellisesta vapaudesta, koska
katsoivat tietävänsä sinua paremmin, mitä vapauteesi kuuluu.
Muuan
Suomen Sisua käsittelevästä lehtikirjoittelusta mielensä
pahoittanut sanoi, että tässä parjataan ja demonisoidaan
”suomalaisuuden” puolustajia. Mikähän se on se suomalaisuus,
jota tuo remmi puolustaa? Suomen Sisun periaatejulistuksessa kyllä
saarnataan ummet ja lammet esimerkiksi suomen kielen puhtauden
vaalimisesta, ikään kuin tätä varten ei olisi jo olemassa
Kotimaisten kielten tutkimuskeskusta. Siitä huolimatta heidän
ihailtu henkinen johtajansa murjoo äidinkieltämme sellaisilla
täysin turhilla ”sivistyssanoilla” kuin abruptisti ja emendoida,
joita en itse suoraan sanoen ole nähnyt suomenkielisessä yhteydessä
kertaakaan missään muualla.
Kieliä
osaavana tietysti tiedän, että ne tarkoittavat ”yhtäkkiä” ja
”korjailla, parannella, muutella (tekstiä)”. Jälkimmäinen
toimintahan on ollut niin asianomaisen herran kuin koko Suomen Sisun
työlistalla päällimmäisenä nyt kun he ovat poliittisen nosteen
mukana saaneet julkista huomiota. Vanhoja nolottavia tuherruksia on
nyt tullut kiire parannella ja korjailla, saksia ja yliviivata,
ementeerata ja koriseerata että hiki lentää.
Onhan
se toki lohduttavaa tietää, että kaikki nämä kauniit sadut
äidinkielen vaalimisesta ovat pelkkää hölynpölyä, jota ei ole
tarkoituskaan noudattaa. Ehkäpä he eivät ole tosissaan myöskään
taiteen poliittisen ohjauksen, vähemmistöjen sortamisen eivätkä
muidenkaan levottomuutta herättävien tavoitteidensa suhteen.
”Äänestä Suomen Sisua - voit luottaa siihen, ettemme pidä
ainoatakaan vaalilupaustamme”? Minä nyt kuitenkaan en luota
siihen, joten en aio äänestää heikäläisiä enkä toivo
kenenkään muunkaan sitä tekevän. (Jotain Olavi Mäenpäätä toki
voisi ihan piruuttaan äänestää, koska hän päihittäisi
eduskuntaan päästessään viihdearvoltaan kirkkaasti koko
sisulaisten remmin.)
Suomen
Sisun ajaman suomalaisuuden sisällöstä saa varmasti tietoa myös
tutustumalla heidän järjestönsä suositeltujen kirjojen luettelon,
jonka he ovat sittemmin siivonneet hädissään netistä, mutta joka
yhä löytyy vuoden 2008 mukaisessa kunnossa eräiltä sähköisiltä
arkistosivuilta. Tämä onkin hyvin kiinnostava lista, eikä tietysti
liian pitkäkään, kirjoja on tuollaiset puolisen sataa.
Filosofiapuolella
suositellaan Nietzscheä, epäilemättä siksi, että hän kirjoitti
yli-ihmisestä ja kaikkien arvojen uusiksi panemisesta, varmaan myös
siksi, että häntä laajalti pidetään - syystä tai syyttä -
natsismin älyllisenä valmistelijana ja pohjustajana. Pentti Linkola
taas kannattaa ihmisten eriarvoisuutta vahvemman lakiin vetoamalla,
joten hän on luonnollista jatkoa luetteloon. Löytyväthän sieltä
myös Sun Tzun ja Carl von Clausewitzin klassiset teokset
sodankäynnin taidosta. Oletettavasti Sisun pojat ovat jaksaneet
lukea vain ensimmäisen, Vom Kriege on näet yhtä
paksu ja pitkälauseinen kuin Theodor Mommsenin Rooman historia.
Mutta tulipahan selväksi, mikä herrojen mielestä on filosofian
tarkoitus: perustella älyllisesti sotahulluus, eriarvoisuus ja
heikomman halveksunta.
Seuraavana on osasto ”Pohjoisen sielun avaimet”. Suomalaisuuden esitaistelijoilta ja ruotsin kielen vastustajilta on aluksi erikoisentuntuinen veto sisällyttää listaan Kalevalan, Kantelettaren ja Kalevipoegin lisäksi skandinaavien Edda, englantilaisten Beowulf ja saksalaisten Nibelungein laulu. Myös latvialaisten kansalliseepos Karhunkaataja on päässyt jonon jatkoksi, ja onhan siellä Lennart Meren Hopeanvalkeakin, samantyyppinen spekulatiivinen historiapohdiskelukirja kuin Robin Lane Foxin Travelling Heroes tai Matti Klingen Muinaisuutemme merivallat (joka sisältyykin Suomen Sisun suositusten historiaosioon). Ihan hyvää lukemista, suurimman osan olen kahlannut läpi itsekin. ”Pohjoisesta sielusta” puhuminen kuulostaa kuitenkin samalta kuin natsien ”pohjoinen ajatus”, nordischer Gedanke, varsinkin kun näiden myyttisten teosten ohella suositellaan natsien pääideologi Alfred Rosenbergin, natsien hengennostattajakirjailija, brigadeführer Helmut Stellrechtin ja tekointialaisen Hitlerin ihailija Savitri Devin kirjoja.
Seuraavana on osasto ”Pohjoisen sielun avaimet”. Suomalaisuuden esitaistelijoilta ja ruotsin kielen vastustajilta on aluksi erikoisentuntuinen veto sisällyttää listaan Kalevalan, Kantelettaren ja Kalevipoegin lisäksi skandinaavien Edda, englantilaisten Beowulf ja saksalaisten Nibelungein laulu. Myös latvialaisten kansalliseepos Karhunkaataja on päässyt jonon jatkoksi, ja onhan siellä Lennart Meren Hopeanvalkeakin, samantyyppinen spekulatiivinen historiapohdiskelukirja kuin Robin Lane Foxin Travelling Heroes tai Matti Klingen Muinaisuutemme merivallat (joka sisältyykin Suomen Sisun suositusten historiaosioon). Ihan hyvää lukemista, suurimman osan olen kahlannut läpi itsekin. ”Pohjoisesta sielusta” puhuminen kuulostaa kuitenkin samalta kuin natsien ”pohjoinen ajatus”, nordischer Gedanke, varsinkin kun näiden myyttisten teosten ohella suositellaan natsien pääideologi Alfred Rosenbergin, natsien hengennostattajakirjailija, brigadeführer Helmut Stellrechtin ja tekointialaisen Hitlerin ihailija Savitri Devin kirjoja.
Teoslistan
historiapuoli alkaa Aarno Karimon kansallismielisellä
tarinakokoelmalla Kumpujen yöstä. Minun täytyy sanoa,
että vaikka tämä isovanhempieni isänmaallisen,
kulttuurinationalistisen asenteen vuoksi olikin meillä kotona
tunnettu ja luettu kirja, minulla ei ole sen sisällöstä
minkäänlaista muistikuvaa, vaikka olen siihen aivan varmasti
tutustunut. Esimerkiksi Samuli Paulaharjun Tunturien
yöpuolta, jota ei Suomen Sisun luetteloista löydy, jäi
pikkupojan mieleen aivan toisella tavalla. Perinteiden ylläpitämisen
vuoksi listassa on myös Vihtori Kosolan Viimeistä piirtoa
myöten sekä useita ihan asiallisia, osin minunkin
lukemiani historiateoksia lapuanliikkeestä, IKL:stä,
ryssänvihaideologeista ja vapaussotureista (esimerkiksi Mikko Uolan
klassikko Sinimusta veljeskunta).
Suomen myyttinen menneisyys tuntuu poikia myös kiinnostaneen, sillä Karimon jorinoiden lisäksi sieltä löytyy mm. Matti Huurteen Kivikauden Suomi (näillä eväillähän se tulevaisuus varmaan rakennetaankin) ja Olaus Magnuksen (!) Pohjoisten kansojen historia - taas tuo nordischer Gedanke! Jos pojat tosiaan haluaisivat korostaa suomalaisuutta, niin luulisi heidän yrittävän irrottautua tuosta vihaamastaan ruotsalais-saksalaisesta rotuajattelusta, jonka puitteissa mm. suomalaiset aikoinaan leimattiin mongoleiksi.
Suomen myyttinen menneisyys tuntuu poikia myös kiinnostaneen, sillä Karimon jorinoiden lisäksi sieltä löytyy mm. Matti Huurteen Kivikauden Suomi (näillä eväillähän se tulevaisuus varmaan rakennetaankin) ja Olaus Magnuksen (!) Pohjoisten kansojen historia - taas tuo nordischer Gedanke! Jos pojat tosiaan haluaisivat korostaa suomalaisuutta, niin luulisi heidän yrittävän irrottautua tuosta vihaamastaan ruotsalais-saksalaisesta rotuajattelusta, jonka puitteissa mm. suomalaiset aikoinaan leimattiin mongoleiksi.
Eräänlainen
kuriositeetti historiaosiossa on Marxin ja Engelsin Kommunistinen
manifesti. Voisi luulla, että sotiemme veteraanien kunniaksi
poikia kiinnostaisi perehtyä siihen helvettiin, jolta juuri
veteraanit meidät pelastivat, ja lukea vaikkapa Vankileirien
saaristo tai jotain kotimaisempaa samasta aihepiiristä,
kuten Irja Niemen (eli Kerttu Nuortevan) Neuvostokasvatti,
Parvilahden Berijan tarhat tai vaikka Rautkallion ja
Hyvämäen Lista 1:n vangit. Mitään näistä ei
kuitenkaan löydy Suomen Sisun suosituslistasta. Ehkäpä siksi, että
kommunismi ei ole heille varsinaisesti torjuttava vihollinen, vaan
pikemminkin kadehdittu kilpailija julmuudessa. Terrorin uhreihin
samaistuminen ei ole kivaa, jos oma haave on samanlainen terrori.
Politiikan
ja yhteiskunnan osiossa sisulaisten kirjastossa komeilee kolme
ilmiselvää uusnatsia tai äätioikeistolaista: brittien
uusnatsiporukoissa arvostetun Political Soldier -teoksen
kirjoittaja Derek Holland, kukluxklaanilainen David Duke ja
rotuajattelija Jared Taylor, jonka tunnetuin ansio on iskusanan
”roturealismi” keksiminen rasismin peittämiseksi. Lisäksi
listalla on globalisaatiota arvostelleen entisen talousprofessorin
David Kortenin kirja maailmanlaajuisesta suuryhtiöiden hirmuvallasta
- se vanha ja alkuperäinen natsismikin sisälsi tunnetusti
vasemmistolta lainattuja rahavallan vastaisia iskulauseita ja
ajatuskulkuja. Myös luovutettu Karjala ja EU:n vastustajana tunnettu
äärikeskustalainen Keijo Korhonen ovat kumpikin yhden kirjan verran
edustettuina.
Toki
siellä on myös osio ”ihmislajin taksonomisten ryhmien eroista”
(eivät uskaltaneet kirjoittaa ”rotu”), jota hallitsevat ne
tavanomaiset epäillyt eli tatuvanhaset sun muut ahmavaarat. Mitään
kovaa biologiaa sieltä ei löydy - esimerkiksi Veikko ja Marja
Sorsan, Pirjo Salkinoja-Salosen ja kumppanien Perinnöllisyys,
jonka meikäläinen luki jo lukiolaisnassikkana, on sisuloisille
tuntematon. Sen sijaan siellä on näitä yhteiskuntatieteilijöitä,
jotka puhuvat geeneistä omia pehmoisiaan kuin olisivat päässeet
kädellä koittamaan.
Sisuloisten
kirjastossa on viihdeosiokin, Se sisältää Ilkka Remeksen
jännäreitä, kaksi Pahkasika-mies Juha Ruusuvuoren romaania, Kari
Suomalaisen vastenmielisen marmatuskirjan Viha etsii
kohdetta ja sokerina pohjalla Robert Heinleinin
tieteisromaanin Starship Troopers, joka on tuttu Paul
Verhoevenin elokuvanakin. Muistelen kirjan ilmestyneen suomeksikin
joltain kioskikirjallisehtavalta kustantamolta - minulla on sellainen
mielikuva, että olisin lukenut suomennoksen jo ennen kuin
Verhoevenin elokuva tuli ajankohtaiseksi. Asialle antaa oman
huvittavuutensa se, että kirja ei ole mikään jännittävä
sotaseikkailu, vaan enimmäkseen jankkaava ja puuduttava
kansalaistaidon luento, jossa perustellaan, miksi ainoastaan
asepalveluksen suorittaneilla tulisi olla äänioikeus - ja kuten
tiedämme, Suomen Sisu hännystelijöineen jumaloi henkisenä
johtajanaan siviilipalveluksen suorittanutta miestä. Karimoa löytyy
täältäkin, nimittäin hänen ehdottomasti hillittömin teoksensa,
tieteisromaaniksi luokiteltava Kohtalon kolmas hetki,
joka kertoo lähes pornografisesti mässäillen Suomen ja inhan
Ryssänmaan välisestä joukkotuhosodasta ja muistuttaa itse asiassa
paljonkin juuri Heinleiniä, ennen kaikkea hänen Pearl Harborin
jälkeistä amerikkalaista japanilaisvihaa tihkuvaa
revittelyään Seitsemän miehen sota.
Tässä
viihdepuolessa kiinnostavaa on se, ettei sieltä löydy ollenkaan
kotimaista sotakirjallisuutta - ei Niilo Lauttamusta, ei Esa
Anttalaa, ei Aake Jermoa, ei edes Mauri Sariolaa. Perinteisen
isänmaallisuuden kirjallisten kulmakivien puuttuminen on muutenkin
suorastaan häiritsevän ilmeistä. Ehkä tämä johtuu siitä, että
tyypillinen sotakirja ei - kaikesta pedagogitätien parusta
huolimatta - ole vailla moraalisia ansioita. Hyvillä sotaromaaneilla
- siis ihan kirjallisuutena hyvillä - on nimittäin vankka eettinen
pohja ja niissä käsitellään käsinkosketeltavin tavoin, vetävien
tarinoiden puitteissa, keskeisiä inhimillisiä arvoja: rohkeutta,
ystävyyttä, toveruutta, veljeyttä, epäitsekkyyttä ja uhrimieltä.
Äärioikeistolaiselle sähköverkossa rähisijälle, joka pitää
ihannoitavina isänmaallisina sankareina yksinäisen tummaihoisen
miehen kimppuun ylivoimalla käyvää valkonaamaretaleiden jengiä,
sellaiset arvot ovat liian yleviä käsitettäviksi.
Suomen
Sisun kirjallisuuslista päättyy ”klassikoihin”, joita ovat
Thomas Moren Utopia, koska tavanomainen arkielo
tavallisten lajitoverien rinnalla tavallista työtä tehden ei oikein
tunnu nappaavan heikäläisiä; Orwellin sikatila- ja
isoveliromaanit, koska sisupojat aina uskottelevat itselleen olevansa
orwellilaisesti sorrettuja; ja Dostojevskin Riivaajat,
joka on sikäli osuva ja hauska valinta, että se on kuvaus juuri
suomensisulaisten itsensä kaltaisesta kiihkoilevasta poliittisesta
hörhölahkosta.
Suomalaisuutta
siis ollaan puolustavinaan, mutta mitä se suomalaisuus on? Karimoa,
”pohjoisia myyttejä”, rotutieteilyä, totalitaarisia aatteita?
Ainakin tiedämme, mitä se ei ole: ei ruotsin
puhumista, tummaihoisuutta eikä maahanmuuttoa. Mutta tästä
kirjalistasta päätellen se ei myöskään ole Runebergiä,
Topeliusta eikä varsinkaan Väinö Linnaa saati sitten Hannu
Salamaa. Se ei tunnu edes olevan talvisodan muistelua, vaikka
kyseessä oli kiistatta oikeutettu puolustussota. Veteraanit eivät
kiinnosta herroja sisulaisia yhden kirjan vertaa, vapaussoturit
sitäkin enemmän - he kun surmasivat toisia suomalaisia, jotka
kaikesta nettiuhosta päätellen ovat viime kädessä myös Suomen
Sisun ensisijaisia vihollisia.
Koko
sotienjälkeinen suomalainen kirjallisuus puuttuu, ilmeisesti siksi,
että se on liian vasemmistolaista. Mutta turhaan tuosta luettelosta
hakee myös Juhani Ahoa, Ilmari Kiantoa, Minna Canthia ja
F.E.Sillanpäätä. Kalevalakin on otettu mukaan vain germaanisten
sankarieeposten rinnalle, osaksi natseilta lainatun pohjoisen
ajatuksen myyttiperustaa. Minä olen nuoruudessani kuullut
sellaisenkin tulkinnan, että Kalevala olisi hengen ja laulun mahtia
korostavana teoksena parempi vaihtoehto germaanien
hurmeenroiskutukselle ja miekankalskeelle. Mutta ehkä se juuri sen
takia ei riitä sisuloisille sellaisenaan, ei ole tarpeeksi verta ja
väkivaltaa ja raakuutta. Pitää hakea apuun jokin Nibelungein
laulu, jossa kuninkaan keittiömestariakin luonnehditaan
valiomieheksi soturien joukossa.
Viime
kädessä Suomen Sisun ajama ja puolustama ”suomalaisuus” ei siis
ole missään tekemisissä olemassa olevan suomalaisen
nykykulttuurin, ihmisten arjen kanssa - ainoa suomalainen arki, joka
heitä näköjään kiinnostaa, on kivikauden arki. Pohjimmaisena
tuossa touhussa, kuten Hitlerinkin natsismissa, on täydellinen
moraalinen tyhjyys, kaikenlaisten arvojen puute, nihilismi. Eräs
tuon järjestön hallituksessakin viihtynyt veikko julisti ihan
televisiossa saakka, että Jokelan ampuja Pekka-Eric Auvinen oli
jonkinlainen sankari, koska hänellä oli suuri näkemys ja näky ja
koska hän teki jotain konkreettista sen toteuttamiseksi. Sivullisten
henki ja omaisten kärsimys ei yksinkertaisesti kiinnosta, koska
ihminen, jolla on asia ajettavanaan, on nyt vain arvokkaampi ja hänen
täytyy saada toteuttaa itseään ja suuria visioitaan vaikka meidän
muiden selkänahalla ja sisuskaluilla.
Perinteiseen
konservatiivisuuteen kuuluu nähdäkseni sellainen näkemys, että
heikkoja ja avuttomia ja viattomia on suojeltava tällaisilta
visionääreiltä ja heidän luodeiltaan, vaikka heidän olisi tässä
yhteiskunnassa kuinka paha olla ja vaikka he olisivat kuinka
lahjakkaita ja nerokkaita. Suomen Sisu ei kuitenkaan edusta minkään
järjellisen määritelmän mukaan suomalaisuutta, suomalaista
sivistystä eikä perinteistä isänmaallisuutta. Se edustaa silkkaa
itsetarkoituksellista vallanhimoa ja ihmishalveksuntaa. Eikä se aja
kenenkään asiaa, paitsi omaansa.