(Alkujaan
julkaistu Paljastetun blogissa 18. heinäkuuta 2014.)
Siltä
varalta että joltakulta on asia jäänyt huomaamatta, kannatan
Suomen Nato-jäsenyyttä ja pidän putinismia akuuttina vaarana sekä
Suomelle että koko Euroopalle. Putinismi on myös osoittautunut
hyvinkin vahvaksi aatteeksi suomalaisten omassa keskuudessa. Tässä
kirjoituksessa esittelen eräitä tavallisia tapoja asennoitua
putinistisesti.
Yhteistoimintamies.
Tämä tyyppi on Venäjän agentti tai käyttäytyy kuten sellainen.
Venäjä on suunnilleen hyvyyden edustaja maan päällä ja
Yhdysvallat imperialistinen valta, joka manipuloi kierosti
kaikkialla. Yhteistoimintamies ajattelee Venäjän uuden pääideologin
Aleksandr Duginin ajatuksia: hänen mielestään pieni maa ei koskaan
voi olla aidosti itsenäinen tai omatahtoinen, vaan ainoastaan jonkin
suurvallan šakkinappula ja ase toista suurvaltaa vastaan. Koska
Venäjän yksipuolisesti itsenäiseksi julistamat pellevaltiot kuten
Abhasia ja Etelä-Ossetia ovat juuri tällaisia tapauksia,
yhteistoimintamies päättelee tai teeskentelee päättelevänsä,
että Itä-Euroopan Nato-maat ovat vastaavanlaisia Yhdysvaltain
tosiasiallisia osavaltioita.
Vanha
keskustalainen. Keskusta oli kylmän sodan vuosina se puolue,
joka joutui tekemään paskahommat, eli olemaan porvaripuolue, joka
ottaa niskoilleen idänsuhteet, ts. Neuvostoliiton nuoleskelemisen.
Tämä oli sikäli tarpeen, että jos ei olisi ollut
ulkopoliittisesti luotettavaa porvaripuoluetta, idänsuhteet olisivat
liukuneet kommunistien yksin hoidettaviksi, ja sitä riskiä kukaan
ei halunnut ottaa. Valitettavasti Keskustassa alettiin pitää
ulkopoliittista välttämättömyyttä hyveenä. Tästä syystä
meillä on nyt paljon vanhoja eikä aina kovin vanhojakaan
keskustalaisia, jotka ovat täysin sisäistäneet ajatuksen Venäjän
legitiimeistä ja oikeutetuista turvallisuuseduista, ts. sen
ajatuksen, että Venäjällä on turvallisuutensa nimissä oikeus vaatia
suunnilleen koko muulta maailmalta hyysäystä ja pokkurointia.
Vanha
keskustalainen on jäänyt neuvostoaikaan siinä mielessä, että hän
kuvittelee Venäjän yhä tarvitsevan vapaata ja vaurasta Suomea
PR-tarkoituksiin. Tämä on hänen keskeinen väärinkäsityksensä.
Neuvostoliitto oli toki terrorivaltio, mutta myös kansainvälisen
kommunistiuskonnon oma vatikaani. Tämä uskonto esitti olevansa itse
reiluus ja oikeudenmukaisuus poliittisessa muodossaan. Koska
kommunistiset diktatuurit olivat epäreiluja ja epäoikeudenmukaisia,
Neuvostoliitto tarvitsi niitä parempia propagandavaltteja.
Sellaiseksi kelpasi YYA-Suomi, joka saattoi ulkopoliittisesta
neuvostomyötäilystään huolimatta olla vapaa ja vauras maa.
Nykyisin,
kuten tiedämme, Venäjä ei enää edusta mitään muuta ideologiaa
kuin venäläistä imperialismia. Venäläisen imperialismin sisältö
on, että ”sinun maasi kuuluu minulle koska minä olen Venäjän
presidentti ja kova KGB-mies ja minulla Venäjän presidenttinä ja
kovana KGB-miehenä on oikeus vallata se”, ja siinä koko juttu.
Venäläisen imperialismin ei tarvitse naamioitua reiluudeksi eikä
työläisten solidaarisuudeksi eikä miksikään muuksikaan
sellaiseksi hyväksi ja hienoksi jutuksi, mitä kommunismi entiseen
aikaan väitti olevansa.
Vanha
keskustalainen uskottelee itselleen ja muille myös mielellään,
että Suomessa muka tunnettaisiin Venäjää tai venäläistä
kulttuuria erityisen hyvin. Tämä on tietysti roskapuhetta, kuten
kaikki venäjää opiskelleet hyvin tietävät. Itse asiassa
Neuvostoliiton ja Venäjän tutkimus on lännessä, vallankin
Yhdysvalloissa, erittäin asiantuntevalla tasolla, jopa siinä
määrin, että Venäjästä kiinnostuneen ei tarvitse opetella
venäjän kieltä. Itsehän olen tenttinyt yliopistossa Venäjän
kirjallisuuden ja kulttuurin kurssit parhain arvosanoin joutumatta
oppimaan venäjää kovin hyvin: kaikki tarvittava oli aina
saatavissa ruotsiksi, saksaksi tai englanniksi. Sen takia venäjän
taitoni onkin jäänyt luvattoman huonoksi.
Vanha
keskustalainen korostaa usein Venäjä-ystävyyden taloudellista
hyötyä. Tämäkin on suoraa perintöä Kekkoselta ja YYA-kaudelta.
Itse asiassa senaikainen idänkauppa merkitsi käytännössä
taloudellista riippuvuutta Neuvostoliitosta, johon vieläpä
änkeydyttiin ehdoin tahdoin. Kun Neuvostoliitto romahti, siitä
seurasi yhdeksänkymmenluvun alun lama. Niiden jälkien pitäisi
pelottaa niin paljon, ettei samaan erehdykseen syyllistyttäisi
uudelleen.
Vanhakeskustalaiseen
puhetapaan kuuluu sellainen sanoilla ilmaisematon kuvitelma, että
Venäjällä on suunnilleen paikat täynnä kultaharkkoja, jotka saa
ottaa mukaansa kun osaa niitä venäjäksi pyytää. Tämä on
hölynpölyä. Venäjä on käytännössä pelkkiä raaka-aineita
myyvä kehitysmaa, jonka talous ei ole merkittävä maailman
mittakaavassa. Valitettavasti Venäjä on ydinaseistettu kehitysmaa,
joka asemahdillaan voi uhkailla ja pakottaa kehittyneemmät maat
polvilleen.
Sekä
vanhakeskustalaiset että muita putinistityyppejä edustavat
keskustelijat ovat polttaneet päreensä siitä, että EU:n Venäjälle
suunnatut talouspakotteet (väitetysti) merkitsevät Suomelle
huomattavia taloudellisia tappioita. Sitä ei tietysti olla
halukkaita myöntämään, että kaikenlainen taloudellinen
riippuvuus arvaamattomasta diktatuurista on vähän niin kuin
mafiapomon liikekumppanina olemista: kummisetä joutuu ennemmin tai
myöhemmin oikeuden eteen, ja silloin mekin olemme kanssarikollisina
syytettyjen penkillä. Olisi pitänyt irrottautua Venäjästä
hyvissä ajoin, niin ei nyt olisi käynyt näin.
Mystikko.
Jos sana ”mystikko” kuulostaa liian ylevältä, kuvitelkaa sen
paikalle ”hörhö”. Tämä on tyypillisesti sellainen
myöhäisturkkalainen teatterimies tai muu taiteilija, jolle mystinen
tai myyttinen maailmankäsitys on tärkeä. Ilkeämielisesti tekisi
mieli heittää, että nämä tyypit ovat nauttineet hieman liikaa
kärpässientä, mutta totuuden jumalatar vaatii myöntämään, että
suomalainen pystyy saamaan päänsä tällä tavalla sekaisin ihan
laillisilla päihteillä kuten viinalla ja Dostojevskilla
(jälkimmäinen on tosin vaarallista ja kovaa huumetta, ja sen
täyskieltoa pitäisi vakavasti harkita). Tällaisille tyypeille
Ruotsi ja laajemmin länsimaisuus, eikä vähiten luterilaisuus tai
kristillinen kirkko yleisemminkin, merkitsee suomalaisten oletetun
shamanistisen luonteen riistäjää ja tuhoajaa. Venäjä sitä
vastoin on itäisen mystisyyden ja shamanismin maa.
Tavallisesti
nämä mystikot ovat taiteilijoiksi aika sivistymättömiä ja heidän
harrastuksensa pohjalla on jokin postmoderni sekauskonnollinen
henkisyys. Venäjästä he tietävät juuri niin vähän, että
voivat käyttää sitä tyhjänä tauluna tai valkokankaana, jolle
heijastavat omat houreensa. Mahdollisesti heitä kiehtoo ortodoksinen
usko, mutta sekin vain ulkoapäin nähtynä eksotiikkana.
Tässä
kohdassa suositeltavaa lukemista on Vasili Aksjonovin
ennustuksellinen romaani Krimin
saari,
joka valitettavasti on Venäjän imperialistisen julmuuden vuoksi
viime aikoina saanut uutta ajankohtaisuutta, kuten monet tarkkailijat
maailmallakin ovat panneet merkille. Romaani sijoittuu
vaihtoehtohistorialliselle Krimille, joka on jäänyt
Neuvostoliitosta itsenäiseksi valkokenraalien turvapaikaksi (vrt.
Taiwanin suhde kommunistiseen Kiinaan) ja jossa eletään
riehakkaassa kapitalismissa värikkäine mainoksineen,
uususkontoineen, muodikkaine vasemmistolaisuuksineen ja muine
seitsemänkymmenlukulaisine oikkuineen. Krimin
saaren päähenkilö
on Andrei Lutšnikov, suomennoksen mukaan ”playboyn kattoasunnossa”
(tämä vitsi toimii paremmin englanniksi ja venäjäksi, koska
kattoasunto on englanniksi penthouse,
ja sekä Playboy että Penthouse ovat tunnettuja miestenlehtiä;
venäjään pentgauz tietenkin
voidaan tuosta vain ottaa lainasanaksi, koska se on aina ollut
sanavarastoltaan vieraanvarainen kieli) asustava pintaälykkö, joka
haluaa liittää maansa osaksi Neuvostoliittoa. Miksi? Koska yhteinen
kieli vetää, samoin jonkinlainen älytön, mystinen kaipuu
kadonneeseen yhteyteen.
Aksjonovin
romaanissa Neuvostoliittoon liittymisellä elämöineille
krimiläisille tulee ikävänä yllätyksenä valtaajajoukkojen
julmuus ja piittaamattomuus ihmishengistä. Samalla lailla joutuvat
pettymään omat mystikkohörhömme sitten kun liittyminen idän
emämaahan toteutuu.
Kulttuuripelle.
Tämä esiintyy oikeastaan muihin perustyyppeihin (erityisesti
mystikkohörhöön) sekoittuneena ja on pikemminkin argumentointitapa
kuin henkilötyyppi, mutta otanpa tämänkin esille.
Kulttuuripellellä tarkoitan sitä, jonka täytyy joka välissä
korostaa sitä, miten hieno vanha kulttuuri Venäjällä on ja miten
Venäjää ei tästä syystä saa arvostella, koska Suomen
kaltaisella villi-ihmisten perslävellä nyt vain ei ole varaa
arvostella hienon vanhan kulttuurin maita yhtään mistään.
Kuten
arvata saattaa, kulttuuripelleargumentointia kuulee eniten
sellaisilta ihmisiltä, jotka tietävät venäläisestä kulttuurista
kaikkein vähiten. Kulttuuripellejen esittämät argumentit ovat toki
sikäli paikkansapitäviä, että jota kuinkin kaikilla kansoilla on
mielenkiintoinen ja omalaatuinen kulttuurinsa, johon tutustuminen –
mielellään asianomaisen kansan omalla kielellä – on suotavaa ja
avartavaa. Tämä ei kuitenkaan muuta miksikään sitä, että
turvallisuuspoliittiselta kannalta Venäjä on meille tällä
hetkellä vaaraksi, puhumattakaan siitä, että Venäjä on
Ukrainalle juuri tätä kirjoittaessani kouriintuntuva ja akuutti
uhka.
Kun
puhutaan Ukrainasta, on syytä muistaa, että tällä hetkellä
venäläiset pakenevat omasta maastaan Ukrainaan, jossa esimerkiksi
lehdistön vapaus on suurempaa. Näyttää jopa siltä, että
venäläistä kulttuuria on helpompi viljellä ja kehittää
Ukrainassa kuin kiristyvän sensuurin ja toisinajattelijavainon
Venäjällä.
Venäläisen
kulttuurin ihannoijilla oli ennen vanhaan tapana silmät loistaen
intoilla siitä, kuinka itänaapurissa luetaan kirjoja metrossa
(veikkaan että nykyään venäläisten lukuinto on vähentynyt,
mutta vielä 90-luvulla tuosta hössötettiin). Mutta venäjää
osaamattomana intoilijat eivät tietenkään tienneet, mitä kirjoja
siellä luettiin: esimerkiksi KGB:n miehiä ihannoivia
roskajännäreitä – neuvosto- Jerry Cottoneita, paitsi että Jerry
Cotton on niitä huomattavasti humaanimpaa (ja humoristisempaa)
luettavaa.
Kommari.
Käytän reilusti sanaa ”kommari”, koska tähän kategoriaan ei
kuulu pelkästään tunnustautuneita kommunisteja, vaan myös
muitakin epämääräisen vasemmistoväritteisiä hahmoja.
Äärioikeisto on vanhastaan leimannut kommareiksi kaiken demareita
radikaalimman vasemmiston, joten puhutaan mieluummin kommareista kuin
kommunisteista – jälkimmäinen termi olisi liian tarkka. Toki
pitää sanoa, että kaikki kommaritkaan (tässä kuvatussa
merkityksessä) eivät ole putinilaisia – esimerkiksi silloin kun
Anna Politkovskaja odotetusti murhattiin, hän oli ehtinyt nousta
idoliksi myös ”kommarien” keskuudessa, joten hekin
uskaltautuivat arvostelemaan Venäjää ja osoittamaan mieltä sitä
vastaan. Siitäkin alkaa tosin kohta tulla vuosikymmen täyteen, ja
mielet ovat voineet muuttua tällä välin paljonkin.
On
tietysti kuvaavaa, että Politkovskajan murhan aikoihin, kun Venäjä
vaikutti ulkopoliittisesti heikolta eikä ollut vielä ryhtynyt
sotilaalliseen iskuun Georgiaa vastaan, kommarit arvostelivat sitä
paljon äänekkäämmin. Nyt kun näyttää siltä, että Venäjä on
ihan oikeasti vaarallinen, kumman monet kommarit tuntuvat löytäneen
sisäisen putinistinsa. Tulee vähän sellainen olo, että
tietynlaisen vasemmistoidealismin motivaattorina toimii – kuten
George Orwell sanoi – armottoman väkivallan
ja menestyksekkään julmuuden
masokistinen ihannointi ja että oleellinen osa koko touhusta on
moraalisesti hyväksyttäviltä kuulostavien perusteiden keksiminen
alistumiselle.
Kommariuden
ytimessä on viha Yhdysvaltoja kohtaan, joka tosin on yleistynyt
nykyään myös äärioikeistossa, sitä mukaa kun heikäläiset ovat
tajunneet olevansa oikeastaan länsimaista demokratiaa vastaan.
Kommarin ajattelutapa perustuu siihen käsitykseen, että Yhdysvallat
johtaa jonkinlaista maailmankapitalistista järjestelmää, joka
kietoo ihmiskunnan lonkeroihinsa, siinä missä Venäjän julmuudet
ovat irrallisempia ja sattumanvaraisia. Tässä katsannossa Venäjä
on väkivaltainen yksittäinen taparikollinen, mutta Yhdysvallat
mafiapomo, ja esimerkiksi Natoon liittyminen on mafiaan liittymistä.
Kommarit
käyttävät mielellään kulttuuripellejen ja vanhojen
keskustalaisten argumentteja. Lisäksi kommarit ovat jatkuvasti
peloissaan siltä varalta että joku tulisi sanoneeksi jotain
russofobista. Silloinkin kun kommarit hyväksyvät Venäjän
ulkopolitiikan arvostelun, heille on hysteerisen tärkeää korostaa
sitä, että Venäjän johto pitää erottaa Venäjän kansasta.
Siksi sellaisetkin kommarit, jotka periaatteellisella tasolla ovat
valmiita kritisoimaan Putinia, paheksuvat kaikkien ei-kommarien
Venäjä-kritiikkiä russofobisena rasismina. Kommarien mielestä on
myös tabu esittää Venäjä rauhanrikkojana ja hyökkääjänä tai
verrata sen toimintaa Ukrainan suunnalla Hitleriin, vaikka
analogioita on selvästi havaittavissa, viidennestä kolonnasta
alkaen (sudeettisaksalaiset Tšekkoslovakiassa).
Tietenkään
kommari ei hyväksy sitä, että Venäjän uhkaa käytettäisiin
argumenttina Natoon liittymiselle, koska Naton ulkopuolella pysyminen
on kommarille keskeinen identiteettikysymys ja koska hänelle mikään
ei lähtökohtaisesti kelpaa käyväksi argumentiksi Naton puolesta.
Kommarille tulee myös epämukava olo siitä, että Venäjän kansaa
yritetään millään tavalla vastuullistaa Putinin hallinnon
pahuudesta, vaikka tosiasia on, että Putin on menestynyt pitkälti
populistisin keinoin, eli merkittävien kansalaisryhmien tuella,
niitä mielistelemällä ja niiden ennakkoluuloja myötäilemällä.
Kommari on sisäistänyt neuvostoaikaisen propagandan venäläisestä
kansasta, joka ei voi toivoa sotaa milloinkaan, eikä hänelle tule
mieleenkään, että imperialismilla on Venäjällä aitoa kansan
kannatusta ja että imperiumin menettäminen on monille venäläisille
narsistinen loukkaus, joka pitää kostaa – tarvittaessa vaikka
tuhoamalla koko maailma ydinräjähteillä.
Äärioikeistolainen.
Tähän kohtaan aioin alun perin kirjoittaa ”persu”, mutta hetken
mietittyäni päätin valita mieluummin ”äärioikeistolainen”.
Merkittävä osa tunnustautuneista perussuomalaisista
keskustelijoista nimittäin voidaan lajitella yllä kuvatuiksi
vanhoiksi keskustalaisiksi: he kenties ilmaisevat vanhakeskustalaiset
argumenttinsa karkeammin, sivistymättömämmin ja
keskustelukyvyttömämmin, mutta itse sisällössä ei ole oleellisia
eroja. Lisäksi tietystikään kaikki karkeat, sivistymättömät ja
keskustelukyvyttömät vanhakeskustalaisten argumenttien käyttäjät
eivät ole tunnustautuneita persuja.
Maahanmuuttokriittiseen
itsepetokseen kuuluu oleellisesti se kuvitelma, että
maahanmuuttokriitikot olisivat puolustamassa länsimaista vapautta
islamilta tai monikulttuurilta. Selväjärkisimmät tai rehellisimmät
maahanmuuttokriitikot – ne avoimen äärioikeistolaiset – ovat
kuitenkin jo kyenneet myöntämään, että tosiasiassa länsimaiset
vapaudet ovat heidän vihollisensa, se mitä vastaan he taistelevat.
Totalitaarisissa liikkeissä tunnetusti on erikseen eksoteerinen ja
esoteerinen oppi, propagandistinen puoli, jolla väki rekrytoidaan
liikkeeseen, ja sisäinen aate, joka saattaa olla täydellisessä
ristiriidassa ulospäin suunnatun propagandan kanssa.
Maahanmuuttokriittisten
tappajarobottien eksoteerinen rekrytointioppi on, että he
puolustavat länsimaista demokratiaa islamilta, mutta todellinen,
esoteerinen oppi on, että länsimainen demokratia merkitsee heille
heidän maailmansa tuhoa, kun kaikki muut suomalaiset käyttävät
oikeuttaan olla jotain muuta kuin he. Siksi kaikki muut suomalaiset
on orjuutettava tai hävitettävä. Suomen itsenäisyys ja vapaus
eivät oikeastaan merkitse heille yhtään mitään – he ovat
valmiita hyppäämään minkä tahansa vierasmaalaisen liittolaisen
kelkkaan saadakseen meidät nitistettyä.
Maahanmuuttokriittisten
keskuudessa on vielä jonkin verran vanhan kansan ryssänvihaajia,
mutta kuten tälläkin sivustolla olemme moneen otteeseen
korostaneet, Homma-foorumilla toimivat omat mekanismit, joilla
saadaan alun perin venäläisvihaa poteneesta Putinin ylin ystävä.
James Hirvisaarelle huoli Venäjän uhasta on ”katalaan viittaan
kätkeytyvää mokuilua”, kuten tiedämme. Ehkä vielä kuvaavampi
on bloggaajanimimerkin ”Tragedian
synty” kirjoitus
”Maanpuolustusasiaa”,
jonka loppukappale kuuluu seuraavasti:
”Lopuksi
voisin ottaa kantaa useita kuohuttavaan Natoon. On totta, että
kaikista naapureistamme vain Venäjän voisi kuvitella olevan
lähitulevaisuudessa sotilaallinen uhka Suomelle. Toisaalta ainakin
tällä hetkellä minusta tuntuu, että tukisin ennemmin Venäjää
kuin Natoa. Jos näiden valtojen välille jokin kriisi syntyisi,
mitähän vastaan ne taistelisivat ideologisesti? Eurooppa ja
Yhdysvallat epäilemättä puolustaisivat sellaisia asioita kuin
suvaitsevaisuutta, ihmisoikeuksia ja moniarvoisuutta. Mikä Venäjän
vaihtoehto näille sitten olisikin, uskoisin sen olevan minulle
paljon mieluisampi. Siispä tällaisessa kriisissä haluaisin Suomen
olevan Venäjän puolella. Ainakin niin kauan kuin tilanne on tämä,
vastustan Suomen liittymistä Natoon."
Kirjoittaja
siis vihaa suvaitsevaisuutta, ihmisoikeuksia ja moniarvoisuutta ja
pitää Venäjän tarjoamia vaihtoehtoja – ankaria sensuurilakeja,
poikkeavien pahoinpitelyjä ja murhia sekä Putinin mielipiteistä
poikkeavien maailmankatsomusten ja arvojen kieltämistä –
lähtökohtaisesti niitä parempina. On vaikea kuvitella selvempää
ja rehellisempää tunnustusta, että länsimainen demokratia
itsessään on maahanmuuttokriitikoiden tosiasiallinen vihollinen ja
kaikki eksoteerinen propagandahölinä länsimaisen kulttuurin
puolustamisesta sitä itseään eli silkkaa pajunköyttä ja
paskapuhetta.