Suositut tekstit

perjantai 1. huhtikuuta 2022

Viro-Veikko eli Vero-Veikko ei halua Suomea Natoon - Veikko Vallin, sannf, vill inte se Finland i Nato

Persujen kansanedustaja Veikko Vallin, piireissä tunnettu myös Vero-Veikkona ja Viro-Veikkona, ottaa kantaa Natoa vastaan. Älkää tulko selittämään, että persut eivät olisi Putinin taskussa. 

Riksdagsman (sannf) Veikko Vallin, känd på sina håll som Viro-Veikko ("Estlands-Veikko") och Vero-Veikko (ungefär "skattefuskaren Veikko"), tar här ställning emot Nato. Kom nu inte och påstå att sannfinnarna inte främjar Putins sak.



"Kanske jag är 'finlandiserad' och en 'kvarleva från Kekkonens tid', men jag är rädd att det blir någonting i stil med euroanslutningen om vi skyndar oss till Nato mitt under en kris, förskräckta och utan folkomröstning. Det har inte förts en ordentlig diskussion medborgarna emellan om vad som är skadligt eller nyttigt med Nato. Kanske effekterna blir ännu tråkigare än med euro. Allt beror på hur Ryssland uppfattar det. Ser på oss som ett hot mot deras säkerhet? Det skulle kanske vara en mer opportun tid att ansluta sig till Nato när Putin inte längre regerar. Det här är vad jag haft i tankarna och måste säga högt. Om någon direkt demokrati i stil med Schweiz kommer vi inte att kunna tala. Det är eliten som fattar beslutet. Ett beslut baserat på en opinionsmätning med ett par tusen människor, mitt under en kris som pågått i en månad. Vad det är kaotiskt. Jag hoppas att jag är fel."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit on suljettu. Jos ajattelit kirjoittaa tänne jotain paskaa, niin tiedoksesi: siitä ei tule mitään nyt eikä koskaan.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.