Yksi
tärkeimmistä syistä, miksi maahanmuuttokriitikoita ja hommalaisia
pidetään natseina, on se, että heidän sivustoillaan ja
keskuudessaan hyväksytään natsien puhtaaksipesemisyritykset –
tietenkin ”sananvapauteen” vedoten, mutta se iskusana on jo kauan
ollut presiis yhtä läpinäkyvä kuin ”rauha” taistolaisten
aikakaudella. Jos ”maahanmuuttokriittisessä liikkeessä”
oikeasti olisi kyse jostain oleellisesti eri asiasta kuin
natsismista, maahanmuuttokriitikot osaisivat pitää rivinsä
puhtaana ihan ilminatseista, siis holokaustinkieltäjistä. Näinhän
ei kuitenkaan ole, vaan suurena Israelin ystävänä esiintyvän
Isänmaallinenetunimi Hirvisaaren Facebook-sivulla eräs siinäkin
porukassa poikkeuksellisella vastenmielisyydellä kunnostautunut
eksistenssi esitteli ”historiallista totuutta” natseista. Hänen
väitteensä ovat niin paksuja, että niitä ei luulisi kenenkään
uskovan, mutta koska siihen luuloon ei voi luottaa, otanpa ja
oikaisen ne löpinät.
Ensimmäiseksi
hän väittää natsien saaneen Saksassa ensimmäisen maailmansodan
jälkeen koetun hyperinflaation taittumaan ottamalla käyttöön
”uuden Reichsmarkin”. No tuota, natsit nousivat
valtaan vuonna 1933, ja inflaation taittanut uusi valuutta tuli
käyttöön vuonna 1923 – sen nimi kylläkin oli alun
perin Rentenmark (tällä nimellä ja tässä
muodossa se ei edes ollut muodollisesti laillinen maksuväline),
ja Reichsmark, pysyvämpi uusi valuutta, ilmaantui vasta
seuraavana vuonna. Hyperinflaation ajasta oli siis kulunut jo
vuosikymmen kun Hitler astui valtaan. Eikä se edes ollut mikään
”uusi Reichsmark”, sillä keisarillisen Saksan markka
ei ollut virallisesti nimeltään Reichsmark, vaan ihan
vain markka (Mark) tai kultamarkka (Goldmark).
Hänen
toinen väitteensä on, että ”juutalaiset keskuspankkiirit”
olisivat suuttuneet tästä toimenpiteestä, mikä sitten hänen
maailmankaikkeudessaan johti ”juutalaisten sodanjulistukseen
Saksalle” maaliskuussa 1933. Mitään ”juutalaisten
sodanjulistusta Saksalle” ei tietenkään ollut, vaan
juutalaisjärjestöjen boikottikampanjoita saksalaisia tuotteita
vastaan, jotka brittiläinen päivittäisläpyskä Daily
Express tyypilliseen sensaatiota lietsovaan
lehtineekerityyliin väänsi ”maailman juutalaisten
sodanjulistukseksi”. Itse asiassa edes kaikki juutalaisjärjestöt
eivät liittyneet näihin boikotteihin, vaan jopa jišuv eli
Palestiinan mandaattialueen juutalaisyhteisö teki elokuussa 1933
ns. ha'avara-sopimuksen Natsi-Saksan kanssa
tarkoituksenaan helpottaa Saksan juutalaisten emigroitumista
Palestiinaan. Jišuv ei olisi neuvotellut Saksan kanssa, jos voimassa
olisi ollut kaikkia juutalaisia velvoittava boikotti.
Ne
boikotit eivät tietenkään olleet mikään ”juutalaisten
pankkiirien” sodanjulistus, vaan niihin oli syynä Natsi-Saksan
tunnettu rasistinen juutalaisvastaisuus. Koska boikotteja eivät
johdonmukaisesti noudattaneet kaikki juutalaisetkaan, niistä ei
ollut Saksan taloudelle merkittävää vahinkoa.
Seuraava
kyseisen herran heittämä väite on, että Saksan juutalaiset olivat
”rikasta yläluokkaa”. Taas kerran hölynpölyä. Saksan
juutalaiset olivat keskiluokkaa (lääkäreitä, asianajajia,
kauppiaita) tai sitten työläisiä tai jopa rikollista alaluokkaa.
Tästä esimerkkinä kerron tunnetun tositarinan: Werner von
Blomberg, yläluokkainen saksalaiskenraali, josta Hitler halusi
poliittisista syistä hankkiutua eroon, retkahti keski-iän
kriisissään Margarethe (toisten lähteiden mukaan Erna) Gruhniin, nuoreen rahvaanomaiseen neitoon;
Hitler yllytti kenraalia seuraamaan siittimensä ääntä avioliiton
satamaan, koska hän oli vakoojiltaan saanut tietää, että tyttö
oli ollut aiemmin huorana ja pornokuvamallina juutalaisen sutenöörin
tallissa.
Kuten
arvata saattaa, heti häiden jälkeen Gretchenin tausta paljastui ja
skandaali teki kenraalista evp:n. Mutta skandaali ei ole oleellinen
asia. Oleellista on, että meillä on tässä esimerkki juutalaisesta
alaluokan edustajasta: sutenöörin ammatti ei ole ”rikkaalle
yläluokalle” ominainen, vaan kuulostaa enemmänkin
suurkaupunkialamaailman hommilta.
Jatketaan.
Herra historiantuntija esittää Ribbentropin ja Molotovin
etupiirisopimuksen todisteena siitä, että Saksa ei ollut sodan
aloittaja. No tuota, ennen koko sopimusta Hitler oli jo ehtinyt
alistaa Tšekkoslovakian ja viedä sen itsenäisyyden, eli Saksan
laajeneminen, jopa ei-saksalaisille alueille, oli hyvää vauhtia
käynnissä jo ennen sopimusta. Aloitteentekijöinä
sopimusneuvotteluissa olivat nimenomaan natsit. On ihan totta, että
Stalin suostui neuvotteluihin heidän kanssaan, mutta
historiantuntijamme kasaaman juutalaisvastaisen korttitalon kannalta
on merkittävää, että Stalin vaihtoi juutalaisen ulkoministerinsä
Litvinovin – joka tietysti karsasti juutalaisvihaaja Hitleriä –
Molotoviin. Tässä Molotov-Ribbentrop-sopimuksessa Hitler ja Stalin
olivat siis samalla puolella juutalaisia vastaan.
Historioijamme
korostaa myös saksalaisten antamaa apua Talin-Ihantalan taisteluissa
ja julistaa, että Suomen itsenäisyyden säilyminen ja Suomen kansan
säästyminen ”eksterminaatiolta” (oikeaa suomea olisi muuten
tuon kömpelön ja kansanihmiselle käsittämättömän
”eksterminaation” sijasta esimerkiksi täystuho) oli
natsien avun – siis Kurt Kuhlmeyn saksalaisen ilmataisteluosaston
(Gefechtsverband Kuhlmey) – ansiota. Tämä on vaihteeksi
ihan totta, mutta omalla tavallaan hupaisaa. Vielä vuosikymmen-pari
sitten Kuhlmeyn lento-osastosta ei oikein ollut isänmaallisesti
sopivaa puhua, koska sellainen himmensi Suomen armeijan omaa
sankarillista panosta Talin-Ihantalan taisteluissa.
Johdonmukaisuuden
nimissä muuten historioijamme voisi mainita myös
ruotsinkielisen Sextiettan-jalkaväkirykmentin Tienhaaran
taistelussa saavuttaman torjuntavoiton, ”suomenruotsalaisten
Tali-Ihantalan”. Mutta koska hän tietenkin on, ehm,
ruotsinkielikriittinen, hän mieluummin vetää itsensä jojoon kuin
myöntää olevansa itsenäisestä Suomesta missään
kiitollisuudenvelassa Sextiettanille.
Kuhlmeyn
osastolla oli varmasti yhdessä vaiheessa ratkaiseva
merkitys Suomen itsenäisyyden säilymiselle, en minä sitä sano. On
kuitenkin selvää ettei osasto puolustanut Suomea mitenkään hyvää
hyvyyttään, vaan siksi että Suomi oli Saksan liittolainen, tai
”aseveli”, jatkosodassa. Jos arvioidaan Saksan kolmannen
valtakunnan roolia Suomessa koko sodan aikana, niin kyllähän
siihenkin pitää ottaa mukaan se Ribbentropin ja Molotovin sopimus:
sillä pumaskalla Saksa nimittäin lykkäsi meidät talvisodan ajaksi
Stalinin armoille, eli tuli jatkosodassa ”pelastamaan” meitä
siitä kusesta, johon oli itse upottanut meidät. Myös Lapin sodasta
herra historianharrastaja on merkillisen hiljaa, kuten hänenlaisensa
aina.
Kiitollisuus
Kuhlmeyn lentäjille näyttäisi vähän vähemmän
tarkoitushakuiselta, jos herra historiaherra muistaisi samalla
mainita talvisodan ruotsalaiset ja muut skandinaaviset vapaaehtoiset.
Pikkupoikana lukemastani Risto Pajarin kirjasta Talvisota
ilmassa minulle jäi pitkään mielikuva talvisodasta
suorastaan yhteispohjoismaisena hankkeena – ruotsalaisilla,
norjalaisilla ja tanskalaisilla vapaaehtoisilla tuntui näet kirjan
perusteella olleen huomattavaakin merkitystä siellä lentävän
aselajin puolella.
Lopuksi
herra historiamies esittää juutalaisten joukkotuhon olleen
suurimmalta osaltaan fanaattisesta saksalaisvihastaan tunnetun
venäjänjuutalaisen kirjailijan Ilja Ehrenburgin kehittämä myytti.
No niin, tässäkin on tyypilliseen natsienpuolustelijan tapaan
otettu hiven totuutta ja kasattu sen ympärille paksu valhe.
Ehrenburg tosiaan oli raivona natseille, jopa siinä määrin, että
Stalin joutui itse tyynnyttelemään häntä. Mutta hänen
saksalaisvihaansa oli täysin juutalaisuudesta riippumattomia(kin)
syitä.
Esimerkiksi
se, että hän oli jo nuorena sällinä elellyt pitkiä aikoja
Pariisissa, missä hän oli tutustunut maanpaossa olleisiin
bolševikkijohtajiin ja näillä suhteilla sittemmin saanut
tavallista perusneukkua laajemmat oikeudet matkustella ulkomailla
Neuvostoliiton asiaa ajamassa. Hän näki omin silmin saksalaisten
tulon Pariisiin ja joutui piileksimään viikkokausia Neuvostoliiton
suurlähetystön järjestämässä turvatalossa ennen kuin pääsi
evakuoitumaan Moskovaan. Ehrenburgille Pariisi oli käytännössä
toinen kotikaupunki, ja hänellä oli yhtä suuri moraalinen oikeus
olla katkera saksalaisille kuin jollain kotiseudultaan karkotetulla
karjalaisella on olla katkera neuvostoliittolaisille.
Jälkimmäisen
oikeutta katkeruuteen historianharrastajamme tuskin edes kiistää.
Herra historiaherra on nimittäin aikoinaan ollut pidetty ja osaava
matkakirjailija. Eräänä päivänä hän sai päähänsä matkustaa
luovutettuun Karjalaan ja närkästyi (monien muiden suomalaisten
Karjalan-kävijöiden tapaan) alueen rappiotilasta niin, että
hurahti kertaheitolla Karjalan-palautusaatteeseen ja siinä sivussa
myös äärioikeistoaatteeseen yleensä.
Kannattaa
huomata, että Karjalan-palautusta sinänsä voi ajaa asiallisesti ja
ilman äärioikeistolaisuutta.
Ainakin karjalatakaisin.blogspot.fi -blogissa
on nähty takavuosina hyvinkin rakentavia kannanottoja asiaan, mutta
ilmeisesti juuri siksi blogi on äkkiväärien palautusasian
kannattajien mielestä hirveä kommunistinen propagandaämyri.
Näyttääkin siltä, että Karjalan palautusta saa heikäläisten
mielestä käyttää vetonaulana äärioikeistolaisen hysterian
ajamiseen, mutta sitä vastoin käytännön pohdinnat siitä, miten
palautuksen voisi järjestää kaikkia osapuolia – Suomea, Venäjää,
evakkojen jälkeläisiä ja alueen nykyväestöä – tyydyttävällä
tavalla, ovat kauheaa kommunismia. Kaipa siksi, ettei äärioikeisto
oikeasti halua Karjalaa takaisin. Siinähän menisi hyvä
propagandavaltti harakoille.
Palataanpa
kuitenkin Ehrenburgiin. Hän tosiaankin keräsi yhdessä Vasili
Grossmanin, paljon suuremman kirjailijan, kanssa kokoelman natsien
keskitysleiristä selvinneiden muisteluksia, ”Mustan kirjan”.
Mutta koettakaahan arvata, julkaistiinko sitä Neuvostoliitossa?
Aivan oikein: ei julkaistu. Miksi? Koska Neuvostoliiton virallinen
politiikka oli korostaa leireissä kaasutettujen luonnetta ennen
muuta neuvostokansalaisina, ei juutalaisina. Tämä
liittyi osaltaan siihen, että Ukrainan ja Valko-Venäjän länsiosat,
joista suuri osa näistä juutalaisista oli kotoisin, oli vasta sen
edellämainitun Ribbentrop-Molotov-sopimuksen nojalla irrotettu
Puolasta ja liitetty Neuvostoliittoon. Stalin siis pyrki omimaan
puolanjuutalaisetkin uhrit mahdollisuuksien mukaan omaa
uhriutumisretoriikkaansa varten.
Jos
maahanmuuttokriitikot oikeasti haluaisivat välttää natsileimaa,
suosittelisin omaksumaan sen näkökannan, joka kuuluu
erottamattomana länsimaiseen liberalismiin: joukkomurhaava
totalitarismi on aika lailla syvältä ja poikittain takareiästä
riippumatta siitä, minkä aatteen nimissä joukkomurhataan. Mutta
koska äärioikeistolaisen aatehistorian pitkä vipuvarsi aina
vääntää heidät vähättelemään Hitlerin julmuutta ja
juutalaisten joukkomurhaa, heitä on pakko pitää natseina. Tietysti
valmis aatekeitos, olipa se kommunistinen tai fasistinen, on aina
helpompi niellä kuin opetella ajattelemaan omilla aivoillaan.
Näyttääkin
siltä että nykyään, kun ”konservatiiveiksi” ilmoittautuvat
kaikenlaiset kansainvälisellä rasistipropagandalla aivopestyt,
suomalaisesta kulttuurista paitsi jääneet juurettomat, on
suorastaan radikaalia ja itsenäistä olla
isänmaallinen suomalainen, joka vastustaa sekä natsismin että
kommunismin henkiinherätysyrityksiä ja puolustaa suomalaista
kansakuntaa sellaisena kuin se tänään on – kaikkine
vähemmistökansallisuuksineen savolaisista somaleihin ja
ahvenanmaalaisista arabeihin. Tämä on sinänsä oikein hyvä asia.
Sen kunniaksi lainataan taas kerran Runebergiä:
Fram,
fram vårt stolta, trotsiga standar!
Omkring
dig än din trogna finska vakt du har.
PS: Maahanmuuttokriitikoiden piirissä on esitetty myös väitteitä, että Weimarin tasavallan suuri kulttuuri olisi nykyään sensuroitu pois ihmisten saatavilta natsiksi leimautumisen pelossa. Tämä on tietysti hölynpölyä. Weimarin tasavallan suuri populaarikirjailija Hans Fallada on päin vastoin 2000-luvun puolella kokenut suuren renessanssin sekä Saksassa että englanninkielisessä maailmassa. On jopa natsien yhteistoimintamiehinä pidettyjä kulttuurivaikuttajia, kuten filosofi Martin Heidegger, runoilija Gottfried Benn ja säveltäjä Carl Orff, jotka ovat poliittisesta arveluttavuudestaan huolimatta aina pysyneet arvostetussa asemassa. Aikakauden vasemmistokirjailijoita kuten Kurt Tucholskya tai Lion Feuchtwangeria ei tietenkään ole koskaan unohdettu, mutta ei liioin rehellistä militaristia Ernst Jüngeriä. Ja Erich Kästneriä lukemalla me kaikki olemme saksamme oppineet - minä olen itse asiassa lukenut Kästneriä jopa iiriksi käännettynä.