Koska äärioikeisto jatkuvasta tihutyönteostaan ja terroristaan huolimatta ei ole onnistunut saamaan valtavirtayhteiskuntaa haltuunsa, se on jo ennen tuoreita väinämöiskolhoosisuunnitelmiaan yrittänyt kerätä väkeä samantapaisten projektien taakse. Noin kymmenkunta vuotta sitten (muistaakseni) äärioikeistolaisilla oli tarkoituksena perustaa "Suur-Arvolan" kylä, jossa sitten olisi eletty alkusuomalaiseen tapaan poissa maahanmuuton, homoseksuaalisuuden ym. modernin sivilisaation vaikutuspiiristä.
Trots åratal av terror och sabotage har extremhögern inte klarat av att bemäktiga sig samhällets huvudfåra: därför har den redan före sina senaste planer på att upprätta en Väinämöinenkolchos försökt locka folk med liknande projekt. Det har väl gått redan ett årtionde sedan en del högerextremister drömde om byn "Suur-Arvola", där de sedan ville leva sitt liv borta från invandring, homosexualitet och annan modern civilisation.
No niin, kaikkihan joko muistavat tai arvaavat miten moiselle kävi - suunnitelma tikahtui kehtoonsa, eikä mitään Suur-Arvolaa koskaan syntynyt. Asiahan on niin, että ajatus maaseutuyhteisössä elämisestä on äärioikeistolle pelkkä aatehistoriallinen jäänne. Eivät laiskanpulskeat kaupunkilaiset oikeasti halua minnekään omavaraistalouteen kuokka kädessä raatamaan. Äärioikeistolaisuus sinänsä toki koostuu kokonaan sellaisista jäänteistä, koska eihän äärioikeisto ole koskaan vastaus mihinkään todellisiin yhteiskunnallisiin epäkohtiin.
Men alla vet eller kan gissa sig till hur det gick med detta projekt: de högtravande planerna kom aldrig att omsättas i verkligheten, och byn byggdes aldrig. När allt kommer omkring förhåller det sig så att idén om att leva i en agrar utopi på landet för extremhögern bara en idéhistorisk kvarleva. Slöfockar och dönickar från stan vill i verkligheten inte leva sitt liv som självförsörjande småbönder med hacka i hand. I och för sig är det precis sådana kvarlevor som den högerextrema ideologin består av, ty extremhögern är aldrig ett svar på några verkliga missförhållanden i samhället.
Tyypillinen aatehistoriallinen jäänne äärioikeistossa on se, että se vieläkin esiintyy isänmaallisena ja maanpuolustushenkisenä samalla kun se on joko yya-henkisesti rähmällään Venäjän edessä tai sitten suorastaan liittolaissuhteessa Putiniin, puhumattakaan siitä, että äärioikeistossa kuhisee kruununraakkeja ja siviilipalvelusmiehiä. Tai siitä, että äärioikeisto netissä mobilisoi joukkonsa sellaisia Venäjän kriitikoita vastaan, jotka eivät ole hakeneet lisenssiä äärioikeistolta - alkaen vaikkapa Jessikka Arosta.
En typisk idéhistorisk kvarleva inom extremhögern är, att högerextremisterna alltjämt kallar sig fosterlands- och försvarsvänner, trots att de samtidigt antingen fjäskar för Ryssland i vsb-anda eller t o m ser grannen som ideologiskt allierad, för att nu inte påpeka att det formligen vimlar av civiltjänstgörare och kronvrak bland våra högerextremister. Eller att extremhögern på nätet punktmarkerar alla de som kritiserar Ryssland men inte är högerextremister själva - Jessikka Aro till exempel.
Toki pitää muistaa myös se viisas huomio, jonka teki puolalainen sosiologi Rafał Pankowski joskus Breivikin joukkomurhan aikoihin: äärioikeistolla ei ole omia ideoita, vaan se varastaa itselleen ajatuksia valtavirtayhteiskunnalta - ja valtavirtayhteiskuntaan lasketaan tässä yhteydessä esim. kaikenlaiset vasemmistoidealistit. Tosin omina teiniaikoinani 1980-luvulla erilaisia aatelähtöisiä maaseutuyhteisöjä perustivat ennen muuta uskonnolliset ryhmät, eivät niinkään vasemmistolaiset tai vihreät.
Man måste givetvis också den kloka iakttagelse som den polske sociologen Rafał Pankowski gjorde efter Breiviks massmord: extremhögern har inga egna idéer, utan den stjäl dem från samhällets huvudfåra - och i det här sammanhanget räknar vi allehanda vänsteridealister med som huvudfåra. Visserligen var det snarare religiösa grupper som på mina tonår grundade ideella kollektiv på landet, inte några vänstermänniskor eller gröna.
Kaavin kunnan Ahosenniemen kylässä toimi jo edellisen vuosikymmenen lopulta alkaen ervastilaisten (kristosofien) yhteisö, joka taisi olla ensimmäinen oikea väinämöiskolhoosi, sillä ervastilaisten julkaisema kulttuurilehti oli nimeltään Väinämöinen. Toinen 1980-luvun tunnettu kristillinen yhteisö oli Omenapuukylä, sittemmin Morbackan hiljaisuuden yhteisö. Molemmat yhteisöt sivusivat halpa-arvoista henkilöäni sikäli, että isoveljeni tunsi Varkaudessa ervastilaisia ja julkaisi erään heikäläisen joulukertomuksen koululehdessään; isosiskovainaani kautta taas tutustuin Omenapuukylään.
I byn Ahosenniemi i Kaavi kommun uppstod det redan tidigare, på sjuttiotalet, ett kristosofiskt kollektiv - kristosoferna är en finsk särutveckling av teosofin, som mest åberopar sig på Petter "Pekka" Ervasts tankar och på Kristi bergpredikan. Detta kollektiv kan utan ironi betecknas som den första verkliga Väinämöinenkolchosen, ty Ervastanhängarna gav ut en tidskrift som hette Väinämöinen. Ett annat religiöst kollektiv som var känt under åttiotalet var Omenapuukylä, Äppelträdsbyn, senare Tystnadens kollektiv i Morbacka. Bägge kollektiven har en viss kontaktyta med min anspråkslösa person, ty min bror kände Ervastanhängare i Varkaus och tryckte i sin skoltidning en julberättelse som en av dem skrivit; min framlidna storasyster tog mig med till Omenapuukylä när hon besökte sina vänner som bodde där.
Punkinfinland-foorumilla, jolle tunnetusti kerätään kaikki pienetkin uutishituset äärioikeistosta, hörhöistä ja äärioikeistohörhöistä, kerrotaan kuitenkin, että valmisteilla on todellakin ihan uusi väinämöiskolhoosi. Tämä ei ole yksiselitteisesti äärioikeistolainen, vaan esiintyy lähinnä geneerisen maailmanparannuksen edustajana, ja jotain kansainvälisiä yhteyksiä on - ollaan osa ylikansallista yleishyviksien verkostoa.
På webbforumet Punkinfinland, där man som bekant kan läsa de minst påfallande nyheter om både extremhögern och övriga tokstollar, heter det dock nu att en ny Väinämöinenkolchos verkligen håller på att uppstå. Detta kollektiv är inte entydigt högerextremistiskt, utan är öppen för vad man bara kan kalla generiska världsförbättrare, och det har någon sorts internationella kontakter inom något internationellt nätverk för välmenande folk.
Yhteisöön kokee värvätä halukasta väkeä henkilö, joka esiintyy vetoomuksessaan rokkinimellä Muhammad Ali. Oikea nimi ei sentään ole Cassius Clay, vaan jokin ihan suomalainen tohtorismies. Kyseinen herra on aikaisemmin kunnostautunut plörinäksi menneillä yrityksillään sekoittaa ihan oikeaan tieteeseen "henkisyyttä" - hän sai oman herätyksensä uushenkisyyteen herkällä nuorella iällä kokemastaan (hyvin subjektiivisesti kokemastaan) kohtaamisesta tunnistamattoman lentävän esineen kanssa. Ufoharrastajilla ja äärioikeistolaisilla on vanhastaan yhteyksiä: tuntuu siltä että ufoväki jotenkin kadehtii maahanmuuttajien ystäviä, koska haluaisi itse auttaa Maahan muuttavia antennipäisiä harmaita veikkoja, muttei ole onnistunut valtavirtaistamaan omia pyrkimyksiään.
Mannen som försöker rekrytera folk till kollektivet kallar sig Muhammad Ali. Bakom detta konstnärsnamn gömmer sig inte Cassius Clay, utan en man med ett helfinskt namn och en doktorsgrad. Gentlemannen ifråga har tidigare utmärkt sig med misslyckade försök att blanda seriös vetenskap och nyandlighet - han upplevde sin nyandliga väckelse när han på sina unga år upplevde (mycket subjektivt) ett möte med ett oidentifierat flygande objekt. Ufoentusiasterna och högerextremisterna har av gammalt vissa kontakter: det förefaller att de förstnämnda på något sätt avundas invandrarvänner, eftersom de själva vill bistå eventuella invandrare från världsrymden, men inte lyckats göra sina strävanden brett acceptabla.
Äärioikeistoyhteys tällä puheena olevalla väinämöispuljulla on toki lähinnä vain niiltä osin, että perustaja julistaa sitä tavallista salaliittoteoreetikkojen hölynpölyä koronaviruksesta huijauksena, maailman johtajista salaliittona ym. Nykyisellään kaikki tämä roska on täysin kritiikittä omaksuttu sekä äärioikeistossa (joka on toiminut sen alkuperäisenä levityskanavana), äärikristillisissä lahkoissa että vaihtoehtohoitoja ja esoteriikkaa harrastavissa luontaistuotehörhöpiireissä. Yhteisön nimikin viittaa jonkinlaisiin valon lapsiin, jotka tietysti torjuvat koko muun maailman harhaanjohtajina ja pimeyden lapsina. Tällainen mentaliteetti on yhteinen niin äärioikeistolle, hörhöuskovaisille kuin ufomatkojen ja kusiterapioiden harrastajillekin. Ihmekös sitten, että ovat löytäneet toisensa.
Väinämöinenkollektivet ifråga gör ett extremhögervänligt intryck främst därför att grundaren och sammankallaren kolporterar konspirationstrams av den vanliga sorten: coronaviruset lär vara ett bedrägeri, världens ledare ingår i en sammansvärjning osv. I dag har detta nonsens accepterats som sanning både av extremhögern (dess ursprungliga distribueringskanal), extrema kristna sekter och esoterikfrälsta vänner till alternativ medicin. Namnet på det kommande kollektivet syftar också på "ljusets barn" som tillbakavisar resten av världen som vilseledare och mörksens makter. Dylik mentalitet representeras både av extremhögern, religiösa stollar och pissterapeuter. Inget under att de funnit varandra.
Äärikristillinen yhteys on siinä, että nämä maailmanparantajat ovat pitäneet kokoustaan jonkin tuupovaaran (ei siis oikean Tuupovaaran, vaan jonkin hieman samansuuntaisella nimellä paiskatun pitäjän) kristillisessä toimintakeskuksessa, joka toimii myös hotellina. Ei ole kuitenkaan selvää, ovatko he käyttäneet paikkaa etupäässä maksua vastaan majoitus- ja kongressikeskuksenaan, vai ovatko he luoneet strategisia yhteyksiä paikallisten lahkokristittyjen kanssa.
Kontakten med kristna extremister består i att de här världsförbättrarna hållit sin konferens någonstans i Tuupovaara - nåja, inte i Tuupovaara, men på en ort med ett liknande namn - på ett kristligt verksamhetscentrum som också fungerar som hotell. Det är dock inte helt klart, om de främst bara sökt logi och kongressfaciliteter mot betalning, eller om de knutit strategiska relationer till lokala sektkristna.
Kyllähän tällaisia yhteisöjä saa perustaa, ei siinä mitään. Pidän vain valitettavana sitä, että tämänkin puljun toiminta on jo lähtökohtaisesti yhteiskunnanvastaista kulttimeininkiä. Punkinfinland-foorumin väki arveli, että jos valontuojien (latinaksi lucifer!) kommuuni onnistuu saamaan aikaan mitään konkreettista suunsoiton lisäksi, se voi hyvinkin ajautua Jonestownin ja Branch Davidianin tyyliseen radikaaliin yhteiskunnasta eristäytymiseen laittomine asevarastoineen, seksuaalisine hyväksikäyttöineen ja joukkoitsemurhineen. Vaikka näin pitkälle ei mentäisikään, on selvää, että porukka, joka tieten tahtoen kääntää selkänsä yhteiskunnalle omistautuakseen kivikautiselle kotitarveviljelylle jossain persmäellä, päätyy kaikenlaisiin riitoihin ja ikävyyksiin. Sitä lähinnä enää vain arvotaan, alkavatko ne repivät riidat ennen kuin slummi on pykätty, vai vasta sitten kun se on pystyssä.
Visst får man grunda dylika kollektiv, men vad jag anser betänkligt är att grunda ett kollektiv på samhällsfientlig kultmentalitet. Folk på Punkfinland tyckte att om ljusbringarkolchosen (på latin heter "ljusbringare" som bekant "lucifer"!) lyckas åstadkomma någonting konkret utöver retoriska förklaringar, kan den drivas till radikal samhällsisolationism med olagliga vapengömmor, sexuella övergrepp och kollektivt självmord. Det måste ju inte gå så långt, men det är klart att en grupp som demonstrativt vänder ryggen åt samhället för att ägna sig åt självförsörjande lantbruk i någon kråkvinkel förr eller senare kommer att råka ut med söndrande gräl och gruff. Den enda fråga man behöver besvara är, huruvida de söndrande grälen börjar redan innan slummen byggts upp eller först när byggnaderna står där.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kommentit on suljettu. Jos ajattelit kirjoittaa tänne jotain paskaa, niin tiedoksesi: siitä ei tule mitään nyt eikä koskaan.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.