(Svensk översättning, se nedan.)
Laura Huhtasaari paljastui tässä
hiljattain Perussuomalaisten rasistisiiven heikoimmaksi lenkiksi.
Komean epähumaaneja marssisävelmiä soitellen sotaan lähtenyt
täti-ihminen nimittäin sortui stressitilanteessa täysin: eräät
tuttavani ovat antaneet ymmärtää hänen rukoilleen yötä myöten
ymmärrystä jopa heiltä, sertifioiduilta ”mokuttajilta”, kun
rouvan kantti ei kestänyt poliitikon normaaliin arkeen kuuluvaa
hermopainetta. Sisäpiirin tietojen mukaan Huhtasaari ei ole koskaan
ollut erityisen merkittävässä roolissa äärioikeistossa: hän on
ennen muuta tyypillinen esimerkki siitä, kuinka laarinpohjalta
kaivetaan porukkaa persujen listan täytteeksi.
Huhtasaaren pelleilyt Facebookin
natsisivuilla ovat tietysti melko merkityksettömiä sekoiluja.
Huomattavasti mielenkiintoisempi oli hänen julistuksensa, että
yhteisvastuu on paha asia, koska Rooman valtakuntakin kaatui
yhteisvastuuhun. Me historiankirjamme lukeneet tiedämme oikein
hyvin, mihin Rooma kaatui: lähinnä kristinuskoon. Katsokaas kun
Jeesuksen sanoma oli juuri se yhteisvastuu eli oman itsen
tunnistaminen lähimmäisessä. Mutta ihan ei Huhtasaarikaan vielä
kehdannut myöntää persujen ja koko äärioikeiston viime kädessä
vihaavan nimenomaan kristinuskoa ja sen vaikutusta kulttuurissamme ja
moraalissamme. Puolueessa ja sen äänestäjissä on kuitenkin sen
verran sitä väkeä, jolle kuvitelma omasta kristillisestä
identiteetistä on vielä tärkeä.
Huhtasaari ehti tätä kirjoittaessani
möläyttää toisenkin sammakon, hän nimittäin ehdotti
seksuaalirikollisten siirtämistä virolaisiin vankiloihin, varmaan
siinä toivossa että nämä sikäläisissä ankarissa oloissa
venäjää puhuvan alaluokan seassa saisivat tuperkkelin tai muun
kuolemantaudin. Ehdotus on tietenkin perustuslain vastainen kuten
jokseenkin kaikki persujen nerokkaat ideat, mutta sikälikin hupaisa,
että persujen riveissä tunnetusti kuhisee rikollista, myös
seksuaalirikollista väkeä alkaen jokapaikanhöylä Putkosesta.
Tavallaan tragikoomisen hauskaa on
tässä yhteydessä sekin, että silloin kun kantakalpeanaama raiskaa
alaikäisen tytön, tälle löytyy puolustelijoita juuri siitä
samasta kirjoitustaidottomien moralistien kaartista, joka myös yhtä
impulsiivisesti mölisten vaatii takavarikoimaan tummaihoisilta
raiskaajilta kivekset valtion kokoelmiin (ja tietysti räkä ja kuola
rinnuksilla vaatii maahan persujen diktatuuria kastroimaan
raiskaajat). Tästä esimerkkinä siteeraisin seuraavan puheenvuoron
sosiaalisesta mediasta:
M[...] L[...] ,syytätkö tosiaan
miehiä ,jos sinun tyttäresi on klo 4 taksitolpalla kännissä ja
tapaa känniläisiä miehiä ,valehtelee tulleensa kapakasta,,menevät
samaan osoitteseen ja naivat .12v. Halosta päähän ,suhteellisuuden
taju on kadonnut.
”M. L.” viittaa
naishenkilöön, jonka kanssa tämä sankari keskusteluaan kävi.
Pilkkuvirheet ovat alkuperäisen kirjoittajan, samoin tuo
lauseyhteyden ulkopuolinen ”12v.” joka ilmeisesti viittaa tytön
ikään tässä fantasiassa.
Nythän pitää
sanoa, että nuoret (täysi-ikäiset) naiset tosiaan tekevät
miehille keljuja temppuja ja valehtelevat; kirjoitteluani seuranneet
tietävät, että minulla ei ole ollut ainoatakaan hyvää eikä
ymmärtäväistä sanaa sanottavana tällaisille ilkiöille. On
totta, että alaikäiset pikkutytöt saattavat soluttautua aikuisten
ihmisten seksikeskustelufoorumeille uteliaisuuttaan. Normaali reaktio
mieheltä siinä tilanteessa on siirtyä isällisen valistavaan
moodiin heti kun vastapuolen ikä selviää.
Puhutaanpa sitten toisesta aiheesta.
Hesarin kuukausiliite julkaisi tässä heinäkuun alussa jutun Aivan
tavallinen tappo, joka käsitteli
henkirikoksia Suomessa. Kuten kaikki jo tietävät, aivan tavallinen
tappo on Suomessa sellainen, että Arska surmaa humalassa Reiskan ja
on jälkeen päin vilpittömän katuvainen, koska Reiska oli hänen
paras ja ainoa ystävänsä. Asiaan kuuluu, että Arskalla ei
myöskään ole paljon minkäänlaista käsitystä tai mielikuvaa
siitä, miksi hän on tappanut kaverinsa.
Jutun mukaan
etnisten suomalaisten ja somalitaustaisten Suomen kansalaisten
välillä ei ole merkittävää eroa siinä, kuinka paljon murhiin
syyllistytään. Korkeintaan somalin tekemä murha synnyttää paljon
suurempaa mediahuomiota, kun taas kantakundien rikokset katoavat
tilastoihin. Ainahan ne juopot ovat omia rivejään apuharventaneet,
eikä kukaan siitä ole kyyneltä pirauttanut, paitsi se Arska
kohtalokkaasta kännistä selvittyään.
Toisaalta jutussa
mainitaan myös, että maassamme on kaksi etnistä ryhmää, sanotaan
nyt aluksi vaikka brutopialaiset ja syldavialaiset, joista
brutopialaiset tekevät suhteessa väestöosuuteensa yli kolme kertaa
enemmän henkirikoksia kuin syldavialaiset. Syldavialaiset kuuluvat
maamme kantaväestöön. Pitäisikö mielestänne brutopialaisille
opettaa syldavialaisten kieltä ja tapoja? Onhan tilastojen mukaan
selvää, että brutopialainen kulttuuri on väkivaltainen ja raaka,
ja että brutopialaisten silmitön väkivaltaisuus uhkaa meidän
kaikkien henkeä ja turvallisuutta. Viherpunikit tietysti höpisevät,
että brutopialaisten täytyy saada harjoittaa kulttuuriaan, mutta
maahanmuuttokriitikon Halla-ahon pyhää sanaa ulkoa toistelemalla
terävöitynyt järki ymmärtää, että brutopialaisten verinen
tappokulttuuri ei kuulu Suomeen.
Leikki sijansa
saakoon, mutta yksi jos toinenkin lukija varmasti huomaa, mistä
tässä oikeasti on kysymys: brutopialaiset ovat suomenkielisiä
suomalaisia ja syldavialaiset suomenruotsalaisia. Jos
maahanmuuttokriitikot olisivat oikeasti huolissaan
väkivaltarikollisuudesta, he pitäisivät ruotsin pakollista
opetusta periaatteessa hyvänä juttuna, koska se suo
suomenkielisille mahdollisuuden integroitua objektiivisesti parempaan
kulttuuriin. Kovin paljon henkirikostilastoja objektiivisempaa
mittaria ei oikein voi keksiä.
Mutta juuri
tästähän siinä paljon puhutussa rasismissa on kyse. Huomattavan
osan maahanmuuttokriitikoiden pahimmistakin törkeyksistä voisi
antaa anteeksi, jos he puhuisivat samassa sävyssä ja samojen
periaatteiden mukaan omasta viiteryhmästään. Jos
maahanmuuttokriitikot olisivat valmiita kutsumaan suomalaisia
alemmaksi roduksi samoilla kriteereillä kuin he leimaavat muita
etnisiä ryhmiä, heitä ei ainakaan voisi syyttää syrjinnästä ja
tuskinpa oikein rasismistakaan.
Silloin kun kyse on
tummaihoisista tai islaminuskoisista ihmisryhmästä,
maahanmuuttokriitikot pitävät pilkkanaan kaikkia väitteitä, että
rikollisuuden voisi selittää sosioekonomisilla syillä, kuten
yleisellä syrjäytymisellä. Ehei, rodusta siinä on kyse. Mutta
annas olla kun puhe on suomenkielisten suomalaisten
rikollisemmuudesta suomenruotsalaisiin verrattuna. Silloin yhtäkkiä
saammekin kuulla, että taustalla on jonkinlainen suomenkielisten
sorto ja historiallinen epäoikeudenmukaisuus. Kas, heidän omaa
viiteryhmäänsä ei todellakaan saa kohdella samoin periaatteiden
mukaan kuin muuta ihmiskuntaa. Hehän ovat maan suola ja maailman
valo, ja koko muun ihmiskunnan pitää pokkuroida heille.
Viisaammiltani lainaamallani iskulauseella sanon aina, että äärioikeistolaistemme ainoa moraalinen laki on: ”jos minä voin hävitä
pelin, se ei voi olla reilu peli”. Rasismi on tästä oikeastaan
vain seurausilmiö. ”Maahanmuuttokriitikot” ovat suurelta osin
sellaisia ihmisiä, jotka katsovat olevansa etuoikeutettuja ja joiden
mielestä maailman hirvein epäoikeudenmukaisuus on, ettei heille
itselleen makseta erityispalkkiota olemassaolosta. Heillä on
mielestään oikeus solvata kaikkia muita mitä törkeimmin ja
vaientaa ihmisiä nettiuhkailulla, mutta jos metsä vastaa kuten
siihen on huudettu, silloin tuo läpimätä roskajoukko rääkäisee,
että sen sananvapautta uhataan.
Suomalaiset
kuitenkin ovat niin pelkurimaista porukkaa, että ovat valmiita
hyysäämään ja myötäilemään mitä tahansa moraalitonta
öykkärisakkia, joka onnistuu nousemaan arvostelun yläpuolelle. Ja
tässä päästäänkin seuraavaan asiaan. Nimittäin Toini
Kankaanniemen seksiskandaaliin, johon en olekaan aiemmin ehtinyt
kunnolla tarttumaan.
Toimi Kankaanniemi
tuli aikoinaan tunnetuksi Esko Ahon hallituksen ympäristö- ja
alkoholiministerinä. Silloin idyllisinä vanhoina aikoina uskoimme,
että herätyskristilliset piirit ihan oikeasti tarkoittavat mitä
sanovat julistaessaan raittiutta ja siveellisyyttä. Monet niistäkin,
joiden oman raittiuden ja siveellisyyden laita oli vähän niin ja
näin, kunnioittivat Kankaanniemen kaltaisia vanhoillisia
kristittyjä. Toiset ajattelivat, että maailman houkutuksista
kieltäytyminen vaati tahdonlujuutta, jota heillä itsellään ei
ollut. Toisille taas herätyskristilliset ihmiset olivat viattomia
olentoja, joita piti suojella maailman riettaudelta kuin lapsia.
Tällä tavalla ajattelevat olivat ehkä itse hyvinkin syntisiä,
mutta samalla he olivat sisäistäneet Jeesuksen opetukset paremmin
kuin itsekään tiesivät: sanoihan Jeesus, että Jumalan valtakunta
kuuluu niille, jotka ovat säilyttäneet lapsen viattomuuden, ja
tällaisina olimme oppineet pitämään herätyskristillisiä
ihmisiä.
Kankaanniemen
seksipuheet kuitenkin osoittavat omalta osaltaan, että suuri osa
herätyskristillisyydestä taitaa viime kädessä olla huijausta.
Meidät jujutettiin uskomaan, että herätyskristilliset oikeasti
elävät kuten saarnaavat ja että olemme velvollisia kuuntelemaan
heidän typerämpiäkin puheitaan edes ymmärtäväisesti, koska
heillä on sellaista kykyä itsekuriin, jota meillä ei ole.
Olen jo
kirjoittanut, miten tilanne todellisuudessa on. Herätyskristillisyys
on suomenkielisessä Suomessa mitä ilmeisimmin taantunut osaksi
samaa alaluokan kulttuuria kuin katurikollisen juopon elämäntapa.
Välistä katurikolliset juopot tulevat uskoon ja todistavat siitä,
miten paljon parempi on olla Jeesuksen sylissä kuin maailman
lapsena. Toisaalta jotkut Jeesuksen seuraajien lapsista
tulevat joskus siihen käsitykseen, että ryyppääminen, narkkaaminen,
rikosten tekeminen ja nussiminen on paljon hauskempaa kuin Jeesuksen
ylistäminen. Mutta sieltä rikollissakeista on aina pääsy takaisin
Jeesuksen völjyyn, jos osaa lyödä lumpiot lattiaan Hänen
edessään. Sitä vastoin liberaali kaupunkikeskiluokka (joka
luultavasti elää sekä seksuaalisesti siistimmin että tekee
vähemmän rikoksia, noin keskimäärin, kuin se öyhöttävä
alaluokka) on tuon tyyppiselle alaluokalle pelkästään vihan ja
kateuden kohde. Alaluokan edustaja on nimittäin – riippumatta
siitä, onko hänellä menossa rikollis- vai uskovaisvaihe –
syvästi tietoinen siitä, että hänen elämänsä on melko surkeaa
räpeltämistä, mutta samalla hän tietää, ettei ikinä pääsisi
liberaaliin keskiluokkaan mukaan, vaikka yrittäisi.
Puhutaan sitten
vielä persujen sisäisistä ristiriidoista, niistähän on aina
hauska puhua. Timo Soini on ilmeisesti pyörtänyt puheensa Kreikan
tuista, mutta myönnän, etten minäkään tiedä, onko tosiasiassa
näin. Kreikan tilanne on nimittäin tavalliselle, taloudesta mitään
ymmärtämättömälle tallaajalle aivan käsittämätön – en
minäkään yritä väittää, että tajuaisin siitä tuon
taivaallista. Vielä vaikeampaa on pysyä sen kyydissä, mitä Soini
oikeasti on tullut luvanneeksi. Puolueessa on kuitenkin havaittavissa
tiettyä rakoilua Soinin EU-politiikan vuoksi.
Veli-Matti
Saarakkala, joka on halla-aholaista siipeä, mutta tullut tunnetuksi
lähinnä käsittämättömillä neuroosipuheillaan homojen
uhkaavasta läsnäolosta uimahallien pukuhuoneissa, on vaatinut
puolueen eroa hallituksesta EU-politiikan vuoksi. Toinen soraääni
on Sebastian Tynkkynen, joka on aika avoimesti myöntänyt olevansa
kyyninen tyrkky – poika tuntuu olevan valmis esittämään niin
homoa, heteroksi eheytynyttä uskonratkaisun tehnyttä homoa tai
persua, kunhan hinnasta sovitaan.
Persuissa
saa olla hyvin monenlaisena, mutta Soinia ei saa kyseenalaistaa.
(Toki kaikenlainen humaanius, luontoarvojen puolustaminen ym. on
persuissa yhtä lailla sopimatonta.) Toisin sanoen Tynkkysen ja
Saarakkalan jatko puolueessa on katkolla. Tynkkynen on pelkästään
nuorisojärjestön keulakuva, jolla ei ole näyttöjä kyvystään
kerätä ääniä. Todennäköisesti hän lentää puolueesta
pellolle tai ainakin menettää paikkansa nuoriso-osaston
puheenjohtajana.
Saarakkalan tilanne
on toinen: hän on jo kansanedustaja. Kaverien kanssa tuossa
pohdittiin, miten hänelle käy, ja viisas raha tuntuisi olevan
kirjallisen varoituksen puolella. Pitkällä tähtäimellä
Saarakkalaa toki saattaa uhata erottaminen eduskuntaryhmästä, koska
hän on jo aikaisemmin unohtanut asemansa ja käynyt Soinia vastaan.
Todennäköisesti hän tässä tapauksessa tekee hirvisaaret ja
perustaa uudelleen Muutos 2011 -eduskuntaryhmän.
Tietysti pitää
muistaa sitäkin, että persuilla on lähiaikoina edessään
puoluepäivät, joissa kummisetä Soinin valta on jo uhattu
kyseenalaistaa. Asialla on Oulun capomandamenton consiglierenä
kunnostautunut Raimo Rautiola, joka puheistaan päätellen korostaa
EU-vastaisuutta puolueen varsinaisena missiona. Hän on myös
paheksunut Venäjän edustajien porttikieltoa Ety-kokoukseen.
Ilmeisesti Rautiola edustaa puolueen ”äärikeskustalaista”
kekkosnostalgiasiipeä, sitä porukkaa, joka uskoo jo kaksikymmentä
vuotta kiertäneisiin propagandalöpinöihin Venäjän-kaupan
valtavista kehitysnäkymistä.
Rautiolalla ei
tietenkään ole mitään mahdollisuuksia oikeasti vaarantaa Soinin
jumalkuninkaan ja faaraon asemaa puolueessa: Soini-Stalin puhdistaa
joka tapauksessa häntä tukevat trotskilaiset pellolle ja Muutos
2011:n riveihin. Mutta koska Rautiola ilmeisesti edustaa
venäläismielisempää linjaa, hänen vastaehdokkuutensa voidaan
tulkita niin, että Venäjä siinä vahvistaa omistajan otettaan
viidennestä kolonnastaan: Soini saa viestin, että olet tainnut nyt
päästää masusi liian pitkälle, Timofeikka.
Lopuksi
todettakoon, että Venäjän toisen avustajatiimin päämies Janus
Putkonen ilmoitti juuri asustavansa nyt Donbassissa, mistä käsin
hän ilmeisesti aikoo johtaa uutta propagandatorveaan Vastavalkeaa.
Venäjä tuntuu olevan vakavissaan. Punainen on kaakon kulma, verta,
tulta ennustaa.
***
Laura Huhtasaari avslöjade sig nyligen
som den svagaste länken inom Sannfinnarnas rasistiska fraktion. Den
här tanten, hur mycket väsen hon än gjorde av sin demonstrativt
antihumana inställning, bröt helt samman under trycket från
medierna. Vissa bekanta till mig, certifierade ”mångkulturmänniskor”
förresten lät förstå att hon t o m kontaktat dem via e-mail mitt
i natten och bad och bönade om förståelse. Den stress som hör
ihop med politikens vardag orkar hon tydligen inte med. Information
från invigda ger även vid handen att Huhtasaari aldrig spelat
någon särskilt viktig roll inom extremhögern, inte ens på lokal
nivå: hon utgör först och främst ett typiskt exempel på hur
sannfinnarna skrapat ihop rester för att fylla ut kandidatlistorna.
Huhtasaaris äventyr på Fejsans
nazistsidor intresserar givetvis knappast någon. Det är betydligt
viktigare att hon förkunnat att ”gemensamt ansvar” är av ondo,
eftersom det är vad som fällde romerska riket. Vi som inte sov på
historietimmarna vet bättre vad som fick romerska imperiet att knaka
i fogarna: det var nog snarast den kristna tron. Jesu budskap går
nämligen ut på att man skulle känna igen sig i sina närmaste,
alltså gemensamt ansvar. Men inte ens Huhtasaari vågade ännu medge
att sannfinnarna och extremhögern när allt kommer omkring hatar
just det kristna inslaget i vår kultur och moral. Partiet och dess
väljarkår hyser nämligen fortfarande en del figurer som
gärna inbillar sig att de är kristna.
Medan jag skrev på den här
bloggdrapan hann Huhtasaari kläcka ur sig en groda till: hon
föreslog nämligen att finländska sexbrottslingar skulle överföras
till estniska fängelser. Antagligen var det meningen att dessa i
Estlands grymma fängelseförhållanden, där de flesta fångar är
representanter för den estlandsryska underklassen, skulle smittas
med tuberkulos eller någon liknande dödlig sjukdom. Förslaget är
givetvis oförenligt med grundlagen, precis som alla andra fina idéer
sannfinnarna får för sig, men därutöver bör det påpekas att det
är precis i deras led som det vimlar av brottslingar, inklusive
sexbrottslingar, med partiets officielle tusenkonstnär Putkonen i spetsen.
I det här sammanhanget känns det även
värt ett olyckligt skratt att den representant för
majoritetsbefolkningen som våldtar en flicka i omyndig ålder alltid
tas i försvar av precis samma halvanalfabetiska moralister som vid
behov lika impulsivt bölande kräver att mörkhyade våldtäktsmän
bör få sina testiklar konfiskerade av staten (och som naturligtvis
även förkunnar att landet behöver en sannfinsk diktatur som skulle
våga kastrera filurerna på riktigt). Ett exempel är det här
diskussionsinlägget på de sociala medierna:
M[...] L[...] ,är det verkligen män
du skyller på ,om din dotter klockan fyra på natten raglar omkring
berusad vid taxistolpen och råkar en eller flera berusade män,,om
de sen åker till samma adress och knullar .12år. Du borde få av en
vedklabb i skallen ,du har tappat sinnet för proportionerna.
”M. L.” är den
kvinnliga diskussionspartner som hjälten här tilltalade. Kommafelen
är som i originalet, likaså det där ”12år” utanför meningen
– antagligen avser det flickans ålder i den här fantasin.
Nu bör det ju
konstateras att unga (myndiga) kvinnor faktiskt ofta spelar elaka spratt
för män och ljuger. De som följt med mina skriverier vet att jag
inte har mycket förståelse för sådana fnask. Det är också sant
att nyfikna småflickor på webben ibland infiltrerar
sexdiskussionsfora avsedda för vuxna människor. I en sådan
situation bör en normal vuxen karl genast övergå till upplysar-
och papparoll när han kommer underfund med hur ung motparten
egentligen är.
Låt
oss sen tala om någonting helt annat. Tidningen Helsingin Sanomats
månadsbilaga tryckte i början av juli en artikel under titeln Aivan
tavallinen tappo, ”Ett helt
vanligt dråp”, som handlade om mord och övriga brott mot liv och
hälsa i Finland. Som alla säkert redan vet, innebär ett helt
vanligt dråp i Finland att en mer eller mindre alkoholiserad karl,
låt oss kalla honom t ex Arska (ett smeknamn för Ari), i berusat
tillstånd dödar en annan, som kanske heter Reiska (dvs Reino, Reijo
eller Reima), och när han väl nyktrat till ångrar han sig
uppriktigt, eftersom Reiska var hans bäste och ende vän i denna
världen. Det är också typiskt att Arska inte ens själv kan
föreställa sig varför han egentligen slagit ihjäl sin kompis.
Enligt artikeln är
det inte någon betydande skillnad på stambefolkningen och
somaliskättade finländare när det gäller antalet begångna mord.
Dräper en somalier någon väcker det givetvis mycket större
uppmärksamhet i medierna, medan majoritetsbefolkningens mord
försvinner i statistiken. Fyllona har ju alltid gallrat sina led av
eget initiativ, och ingen har gråtit en enda tår över det, förutom
kanske ovannämnde Arska när han insett vad han gjort sig skyldig
till.
Å andra sidan
påpekar artikeln även att det finns två etniska grupper, låt oss
kalla den brutopier och syldavier, av vilka den förstnämnda begår
proportionellt sett mer en tre gånger flera mord och dråp än
syldavierna. Syldavierna utgör en del av stambefolkningen i vårt
land. Tycker ni att brutopierna borde undervisas i syldaviernas språk
och seder? Det är ju enligt statistiken klart att brutopiernas
kultur är brutal och genomsyras av våld, och att brutopiernas
okontrollerade våldsamhet hotar oss alla till liv och lem. Gröna
kommunister svamlar givetvis om att brutopierna har rätt till egen
kultur, men invandrarkritikerns skarpa förnuft, som nått sitt
nuvarande utvecklingsstadium genom flitigt utantillrepeterande av
Halla-ahos heliga ord, inser att brutopiernas blodiga dödskultur
inte hör hemma i Finland.
Nåja, skämt
åsido: en och annan läsare märker säkert vad det hela egentligen
handlar om: brutopier heter egentligen finnar och syldavier
finlandssvenskar. Skulle invandrarkritikerna verkligen vara oroliga
över våldsbrott, så skulle de i princip gilla och förespråka den
obligatoriska svenskundervisningen, eftersom den erbjuder de
finsktalande tillgång till en objektivt bättre kultur. Man kan nog
svårligen tänka sig ett mera exakt och objektivt mått på bättre eller sämre
kulturer än mordstatistiken.
Men det här är
precis vad rasism handlar om. En stor del av invandrarkritikernas
fräckheter kunde man förlåta, om de talade i samma stil om sin
egen referensgrupp och om de tillämpade liknande principer på den.
Skulle de alltså kalla finnarna för en mindervärdig ras enligt
samma kriterier som de brännmärker övriga etniska grupper, skulle
man knappast kunna beskylla dem för diskriminering eller rasism.
När det är frågan
om mörkhyade eller muslimer, gör sig invandrarkritikerna lustiga
över varje försök att förklara brottslighet med socioekonomiska
orsaker, som t ex social utslagning. Nähä, det är
rastillhörigheten som avgör. Men tar man upp de finsktalandes
bevisligen högre placering i brottsstatistiken, då får vi höra
att det hela beror på hur finlandssvensken kantänka förtrycker
arma stackars finnen. Ser ni, deras egen referensgrupp får absolut
inte bemötas som resten av mänskligheten. De anser sig och sina
gelikar vara jordens salt och världens ljus, och alla andra bör
buga och bocka för dem.
Jag brukar alltid
säga – med ett uttryck jag visserligen inte själv hittat på –
att den enda moralprincipen bakom våra högerextremisters handlingar
lyder: ”om jag kan förlora är det inte ett rättvist spel”.
Rasismen är bara en följdföreteelse av detta.
”Invandrarkritikerna” är till största delen sådana människor
som anser sig vara privilegierade och för vilka den värsta
orättvisan i världen är att de inte betalas särskilt arvode för
att de i sin värdighet behagar glädja oss vanliga dödliga med sin
när- och tillvaro. De tycker att de bör skymfa och skälla som de
vill, men betalar någon med samma mynt, då ryter denna alltigenom
ruttna och korrumperade pöbel att dess uttrycksfrihet är hotad.
Fegisar som de är
är finnarna dock villiga att göra till lags för vilka som helst
omoraliska grobianer som lyckas tillskansa sig en position ovanför
all kritik. Och här kan vi övergå till följande punkt på vår
föredragningslista, nämligen sexskandalen kring Toimi Kankaanniemi,
som jag inte hunnit ta upp tidigare.
Toimi
Kankaanniemi blev på sin tid känd som miljö- och alkoholminister i
Esko Ahos regering. Då gick livet idylliskt till och vi kunde intala
oss att väckelsekristna verkligen menade vad de sade när de
förkunnade nykterhet och sedlighet. Många av de som i sitt eget liv
inte riktigt orkade iaktta stränghet i fråga om alkohol och sex
hyste respekt för konservativa kristna. En del tyckte att dylika
försakelser krävde viljestyrka som de inte själva förfogade över.
En del uppfattade väckelsekristna som oskyldiga varelser, en sorts
barn, som det gällde att ta i försvar mot det världsliga. De som
omhuldade denna attityd var kanske rätt syndiga av sig men de hade
omfattat Jesu läror bättre än de egentligen själva insåg: Han
sade ju att Guds rike tillhör den som bibehållit sin barnsliga
oskuld, och det var som sådana människor vi lärt oss uppfatta de
väckelsekristna.
Att
Kankaanniemi verbalt antastat kvinnor i sin omgivning ger dock vid
handen att en stor del av väckelsekristen propaganda bara är lögn
och förbannad dikt. Vi duperades till att tro att de väckelsekristna
verkligen lever som de lär och att vi är förpliktade att med
empati och förståelse lyssna till vilket som helst svammel de
håller på med, eftersom de kantänka har sådan självdisciplin som
vi saknar.
Jag har redan
tidigare beskrivit hur det egentligen förhåller sig.
Väckelsekristen religiositet har i det finska Finland korrumperats
till den milda grad att den i dag bara utgör en del av samma
underklasskultur som en alkoholiserad gatubrottslings livsstil.
Ibland blir alkoholiserade gatubrottslingar religiösa för att
vittna om hur mycket bättre det är i Kristi efterföljd än bland
världens barn. Ibland sker det motsatta, när någon som uppfostrats
i en kristlig familj kommer till slutsatsen att det är mera kul att
supa, knarka, begå brott och knulla än att prisa Herren. Men det
går alltid att sälla sig tillbaka till Jesu följe, om man bara kan
ödmjuka sig för Honom. Den liberala urbana medelklassen (som
antagligen både för ett sexuellt mindre osedligt leverne och begår
i genomsnitt färre brott än den bölande underklassen) är för
dylik underklass bara ett föremål för hat och avund. Oberoende av
om en representant för underklassen befinner sig i ett kriminellt
eller ett religiöst skede i sitt liv är han medveten om att hans
liv varken är glädje eller gamman, men samtidigt vet han att han
aldrig skulle kunna komma in i den liberala medelklassen hur han än
skulle försöka.
Låt oss sen ta
fram ett av mina favoritämnen, sannfinnarnas inre stridigheter
alltså. Det sägs att Timo Soini brutit sitt ord i fråga om
Greklandsstödet, men jag medger att jag inte vet om det verkligen är
så. Situationen i Grekland är nämligen rätt och slätt obegriplig
för en vanlig dödlig som ingenting vet om ekonomi – det gör inte jag heller – och ännu svårare är det att hålla koll på vad
Soini egentligen har gått och lovat. Partiet förefaller dock lida
av allvarlig oenighet p g a Soinis EU-politik.
Veli-Matti
Saarakkala, en representant för den rasistiska partiflygeln men mest
känd för sitt obegripliga neurotiska svammel om bögarnas hotfulla
närvaro i omklädningsrummet på simhallen, anser att partiet borde
lämna regeringen p g a den oacceptabla EU-politiken. En annan
oliktänkare är Sebastian Tynkkynen, som rätt öppet medgett att
han bara är en cynisk lyckosökare – killen tycks vara beredd att
uppträda både som bög, som ”helad” religiös exbög och som
sannfinne, bara man kommer överens om priset.
Det är få saker
(förutom humana attityder och gröna värden) som inte är tillätna
i Sannfinska partiet, men Soini får man definitivt inte ifrågasätta.
Det innebär att Tynkkynen och Saarakkala inte nödvändigtvis kommer
att stanna kvar i partiet länge till. Tynkkynen är bara
galjonsfiguren för sannfinnarnas ungdomsorganisation som inte blivit
invald någonstans. Sannolikt kommer han att uteslutas ur partiet
eller åtminstone förlora sin ställning som ordförande för
ungdomsavdelningen.
Saarakkala befinner
sig i en annan situation: han är redan riksdagsledamot. Kompisarna
och jag dryftade frågan hur det månne ska gå med honom, och det
förefaller klokast att tippa att han kan vänta sig en skriftlig
förmaning. Det är tänkbart att han på längre sikt riskerar
uteslutning ur riksdagsgruppen, eftersom han redan tidigare visat sig
ha alltför höga föreställningar om sin maktposition i partiet och
kommit med invändningar mot Soini. Blir det slut med partikarriären
ska han antagligen göra som Hirvisaari och starta om riksdagsgruppen
för Förändring 2011.
Visst ska man komma
ihåg att sannfinnarna snart ska hålla partidag där gudfader Soinis
makt ska ifrågasättas, som det ryktas. Motståndsrörelsen leds av
Raimo Rautiola, consigliere åt capomandamento i Uleåborg, och denna
eccellenza lär anse att det inte så mycket är invandrarkritiken
som EU-kritiken partiet bör syssla med. Han har även ogillat det
portförbud som utfärdades mot de ryska delegaterna på OSSE-mötet.
Tydligen representerar Rautiola den Kekkonennostalgiska flygeln inom
partiet, för vilka sannfinskheten egentligen är en sorts
centerextremism och som hyser en kolartro på den propaganda om enorma utvecklingsutsikter i östhandeln som cirkulerat i tjugu
år.
Rautiola
kommer knappast att i verkligheten kunna hota Soinis position som
gudomlig konung och partifarao. Under alla omständigheter ska
Soini-Stalin genomföra en partirensning och kasta ut de trotskister
som stöder konkurrenten. Kanske de sen ska ansluta sig till
Förändring 2011. Det är dock viktigt att lägga märke till att
Rautiola uppenbarligen står för en mera Rysslandvänlig linje, sålunda kan
hans utmaning till Soini tolkas som en stramare rysk ägarstyrning av den
femte kolonnen. Soini har låtit kulmagen växa så stor att den inte
längre ryms i Putins hand, och det går ju inte för sig.
Som en slutkläm
påminner jag er om att ledaren för Rysslands andra kollaboratörteam
i Finland, Janus Putkonen, just förkunnat att han nu är bosatt i
Donetskområdet. Det är uppenbarligen därifrån han ska styra sitt
nya propagandarör, webbsajten Vastavalkea. Ryssland verkar mena
allvar. Himlen glöder röd i öster, röd som blod och eld.