Viime
päivinä on rasistisen alakulttuurin sisältä alkanut kuulua
merkillisiä soraääniä. Eräs naisihminen, joka on kuvottavilla ja
loukkaavilla kirjoituksillaan profiloitunut yhtenä
vastenmielisimmistä äärioikeiston edustajista, kirjoitti nimittäin
muina naisina tekstin, jota saattoi miltei pitää rasismin
vastaisena. Taustalla on etiopialaissyntyisen räppääjä Prinssi
Jusufin esiintyminen valokuvassa yhdessä parin muun
afrikkalaistaustaisen veikon kanssa sankarivainajien muistomerkillä:
kuva sai maahanmuuttokriitikot raivostumaan siksi ja vain siksi, että
siinä esiintyi mustia nuoria miehiä perinteisen isänmaallisessa
yhteydessä. Naiseläjä paheksui tätä rasistista raivoa ja
ihmetteli sitä, että mustille pojille ei anneta edes tilaisuutta
kunnostautua isänmaallisesti ja osoittaa kotoutuneensa suomalaisiin
arvoihin.
Sinänsähän
tädille pitäisi antaa täydet pisteet siitä, että hän on
lopultakin oivaltanut sen mitä me kauheat mokuttajakommunistit
olemme jo vuosikymmenen ajan jankanneet: niiltä osin kuin
afrikkalaistaustaisilla maahanmuuttajilla on vaikeuksia sopeutua
suomalaiseen elämään, niiden vaikeuksien taustalla on varsin usein
möykkäävien rasistien haluttomuus antaa tunnustusta
onnistuneestakaan kotoutumisesta. Jos maassa on sellainen ilmapiiri,
että immuunikatoisena raiskaajaneekerinä ja muslimiterroristina
kohdellaan pelkästään ihonvärin vuoksi jopa kristittyä
adoptiolasta, jolla ei ole mitään muistikuvia muista kulttuureista
kuin Suomesta, kyllä monikulttuurisempi maahanmuuttajapoikakin alkaa
ajatella niin, että ei kotoutuminen taida olla vaivan arvoista, kun
hänen värisensä ei ihmiseksi kelpaa kuitenkaan.
Mitään
kovin syvällistä mielenmuutosta tädin kirjoittelussa ei ole
havaittavissa. Jo ennen rasistiporukoihin eksymistään hän oli
aktiivinen blogikirjoittaja; ei mikään penaalin terävin kynä,
mutta yllättävästi hän antoi ymmärtää (tai ainakin esitti)
olevansa vilpittömästi kiinnostunut kansallisesta kulttuurista ja
perinteisestä isänmaallisuudesta. Sellaiset ihmiset eivät yleensä
eksy maahanmuuttokriitikoiden porukoihin, koska niissä viihtyy
lähinnä kansainvälisellä rämppämusiikki- ja roskakulttuurilla
ruokittuja bändisällejä, sellaisia kuin Jussi Halla-aho ja Olli
Immonen.
Täti
alkoi sitten ulvoa rasistisen lauman mukana, tosin siinä hänen
ulvomisessaan oli aina tiettyä teennäisyyttä ja teatterin makua.
Tuntui pikkuisen siltä, että hän oli ottanut asiakseen esittää
ehtoisaa kansannaista nimenomaan roolina, ja että hän oletti
rasistisen öyhöttämisen nyt kuuluvan siihen rooliin. Tällaisilla
ihmisillä on harvoin mitään omaa annettavaa kulttuurillemme, mutta
toisaalta he ovat hyviä tuulenhaistelijoita – se kuuluu heidän
luonteeseensa – ja silloin kun joku heidänlaisistaan alkaa kääntää
takkiaan, siitä voidaan tehdä laajempiakin johtopäätöksiä.
Täti
kokee toki pitää etäisyyttä kaikenlaisiin maailmanparantajiin,
mutta oleellista on, että hän on ilmeisesti lopultakin tajunnut
ainakin yhden asian – sen, että hänen vihollisiaan eivät ole
maahanmuuttajat, vaan se osa kantaväestöstä, jonka kanssa hän
katsoo olevansa poliittisesti riidoissa. Tämäkin on toki
edistysaskel. Poliittiset riidat pitäisi käydä osapuolien kesken,
sen sijaan että niihin sotketaan mukaan viattomia sivullisia.
Nyt
kun täti voisi vielä tajuta sen, että suurin osa hänen
”poliittisista vastustajistaan” ei todellisuudessa ole sitä
mieltä asioista, jota hän luulottelee heidän olevan. Huomattava
osa näistä yksinkertaisemman sortin maahanmuuttokriitikoista
nimittäin vakavissaan kuvittelee, että ”mokuttajat” eivät
olisi huolestuneita esimerkiksi naisten sukuelinten silpomisesta tai
terrorismiuhkista.
Maahanmuuttokriitikoiden
leirissä näkyy kyllä muitakin merkkejä taisteluväsymyksestä.
Perussuomalaiset syyttelevät taas kerran tiedotusvälineitä
vainosta vedoten siihen, että on demokratian halventamista
arvostella puoluetta, jota kansa äänestää. Puolueen ”työmies”
Matti Putkonen, joka aikaisemmin oli koettanut saada puolueen
pukareita tajuamaan median olevan yhteistyökumppani eikä
vihollinen, uhkaili lakimiehellä ja syytteillä (ikään kuin
puolueella olisi kunnia loukattavaksi?), jollei fasismisyytöksille
löydy perusteita.
No, todisteita on jo esitetty vino pino, Sampo Terhon
Kanava-lehdessä julkaisemista rotuteoriakirjoitteluista
(”Eurooppalaisten menneisyys ja tulevaisuus”, Kanava 6/2007) aina
Olli Immosen ja todistettavasti fasistisen ja väkivaltaisen Suomen Vastarintaliikkeen yhteisposeerauksiin,
mutta se nyt on selvää, että persuille mikään ei riitä.
Huomattavasti
oleellisempaa on, että Putkonen todistaa raivollaan oikeaksi sen,
mitä olen aina sanonut: persut eivät suostu pelaamaan samoilla
säännöillä kaikkien muiden kanssa, vaan vaativat erioikeuksia.
Persuthan ovat leimanneet kaikki toista mieltä olevat milloin
mitenkin, esimerkiksi kommunisteiksi ja stalinisteiksi, mutta
tällainen leimaaminen ei ole heidän mielestään väärin – ei,
vaikka he jakelevat näitä leimoja tavallisille epäpoliittisille
kansalaisille, jotka
arvostelevat heitä moraalisin perustein.
Jos
persujen ”fasismista” halutaan esimerkkejä, niitä saa toki
Immosen, Halla-ahon tai Terhon kirjoituksista, mutta oikeastaan vielä
helpommin puolueen menettelytavoista. Se, että poliittinen puolue
uhkailee, leimaa ja solvaa yksittäisiä kansalaisia, on fasismille,
stalinismille ja muille totalitaarisille aatteille ominaista
toimintaa. Pyrkimykset hiljentää median puolueelle esittämä
kritiikki vetoamalla siihen, että ”kansaa” edustava puolue olisi
jotenkin pyhä, kuuluvat yhtä lailla Natsi-Saksaan ja
Neuvostoliittoon, mutta eivät demokraattiseen maahan.
Ja
sitten vielä ihan muusta asiasta. Satakunnan Kansassa Tomi
Lähdeniemi on sanonut sen, minkä minä olen tiennyt jo vuodesta
2002: ”maahanmuuttokriitikot” pyrkivät tietoisesti horjuttamaan
Suomen yhteiskuntarauhaa ja ovat Putinin asialla. Olisi mukava jos
hän myöntäisi kuka tämän ensimmäisenä huomasi, mutta hyvä
näinkin.
På
sistone har märklig missämja börjat göra sig gällande inom den
rasistiska subkulturen. En kvinnsperson som med sina vämjeliga och
förolämpande skriverier profilerat sig som en av de mest
motbjudande representanterna för extremhögern författade nämligen
helt oväntat en text som föreföll nästan antirasistisk. Det som
låg bakom texten var den etiopianskfödde rapartisten Prinssi Jusufs
poserande framför ett minnesmärke till fallna krigshjältar. Bilden
fick invandrarkritikerna att bli rosenrasande därför och bara
därför att den visade unga svarta killar i ett traditionellt
fosterländskt sammanhang. Kvinnspersonen ogillade för en gångs
skull detta rasistiska vredesutbrott och undrade varför svarta män inte
ens erbjuds en chans att omfatta finsk fosterländskhet och visa hur
värdeintegrerade de är i det här samhället.
I
princip borde man väl tacka och lova tanten för att hon äntligen insett vad
vi hemska mångkulturskommunister upprepat sedan ett årtionde
tillbaka: om afrikanskättade invandrare har svårt att anpassa sig
till livet i Finland beror svårigheterna rätt ofta på skränande
rasisters ovilja att alls ge dem någon erkänsla för entydigt lyckad
integration. Om atmosfären i landet är sådan att inte ens ett
kristet adoptivbarn som inte kommer ihåg någon annan kultur än den
finländska bara p g a sin hudfärg behandlas som en aidssjuk
våldtäktsman och muslimsk terrorist, är det helt naturligt och
förståeligt att genuint mångkulturella invandrarkillar börjar
förhålla sig cyniskt till allt vad integration heter, eftersom de
vet att de med sin hudfärg aldrig kommer att accepteras.
Någon
särskilt djupgående attitydförändring vittnar tantens skriverier
givetvis knappast om. Hon var en aktiv bloggskribent redan innan hon
anslöt sig till den rasistiska kören – hon förefaller aldrig ha
varit något skolljus precis, men överraskande nog försökte hon på den
tiden ge intrycket av att vara uppriktigt intresserad av finsk kultur
och traditionell fosterländskhet. Sådana typer attraheras vanligen
inte till invandrarkritikerna, som oftast inte har den blekaste
aning om annan kultur än internationellt marknadsförd
ståltrådsmusik och skräpkultur – Jussi Halla-aho och Olli
Immonen är typiska exempel.
Tanten
började sen tjuta med de rasistiska vargarna, men hennes tjutande
gjorde alltid ett tillgjort intryck: hon spelade liksom teater. Det
kändes som om hon medvetet axlat rollen av en rotfast kvinna av
folket och att hon fått för sig att det ingick i rollen att föra
rasistiskt oväsen. Dylika människor har sällan något originellt
att ge vår kultur, men åtminstone känner de i skinnet när det är
dags att byta åsikt – det ligger i deras natur – och när en av
dem börjar vända kappan är det en anledning till allmännare
politiska väderprognoser.
Tanten
försöker tydligen hålla sig på avstånd från allehanda
världsförbättrare, men det relevanta är att hon äntligen insett
att det inte är invandrarna som är hennes fiender utan den del av
majoritetsbefolkningen hon anser sig stå politiskt i strid med. Det
här är givetvis i och för sig ett steg i bättre riktning.
Politiska gräl borde helst föras mellan genuina parter, utan att
blanda in oskyldiga utomstående.
Nu
borde tanten äntligen fatta att de flesta av hennes ”politiska
motståndare” inte tycker som hon inbillar sig de tycker. En stor
del av de här mindre klyftiga invandrarkritikerna föreställer sig
t ex på allvar att ”mångkulturister” inte vore oroliga t ex
över kvinnlig omskärelse eller terrorismhotet.
Invandrarkritikerna
visar dock även andra tecken på krigströtthet. Sannfinnarna
beskyller igen medierna för klappjakt och påstår att det är
antidemokratiskt att kritisera ett parti folk röstar på. Partiets
”diversearbetare” Matti Putkonen, som tidigare försökt övertyga
partiaktivisterna om att medierna är en samarbetspartner och ingen
fiende, har nu gjort en komplett kovändning och kommit med hotelser
om jurister och åtal (som om man kunde väcka åtal för
ärekränkning av ett parti?), om beskyllningarna för fascism inte
kan underbyggas med handfasta bevis.
Den varan har det redan frambragts en massa av, från Sampo Terhos
rasteoretiska drapor i tidskriften Kanava (se t ex Eurooppalaisten
menneisyys ja tulevaisuus, ”Européernas
förflutna och framtid”, Kanava 6/2007) till bilden på den
sannfinländske riksdagsledamoten Olli Immonen i sällskap med den
bevisligen fascistiska och våldsbenägna Finska Motståndsrörelsens
aktivister, men det är redan klart att sannfinländarna aldrig
kommer att acceptera några bevis.
Mera
relevant är att Putkonen med sitt raseri visar att jag alltid haft
rätt när jag sagt att sannfinländarna inte vill iaktta samma
spelregler som alla andra, utan kräver privilegier. Sannfinländarna
har ju själva utmålat alla som inte delar deras åsikter som
kommunister och stalinister, men sådant brännmärkande är enligt
deras åsikt inte fel – inte ens när de slår stämpeln på vanliga
opolitiska medborgare, som
kritiserar dem på moraliska grunder.
Vill
man ha exempel på sannfinländarnas ”fascism” är det lätt att
hitta dem i Olli Immonens, Jussi Halla-ahos eller Sampo Terhos
skriverier, men ännu lättare i partiets arbetsmetoder. Att ett
politiskt parti hotar, brännmärker och kränker enstaka medborgare
är snarast typiskt för fascism, stalinism och andra totalitära
ideologier. Ansträngningarna att tysta ned de medier som kritiserar
partiet med motiveringen att ”folkets” parti är på något sätt
heligt hör likaså hemma i Nazityskland och Sovjetunionen, men inte
i ett demokratiskt land.
Sen en slutkläm om en helt annan sak. I tidningen Satakunnan Kansa har Tomi Lähdeniemi sagt vad jag redan visste för tretton år sen: ”invandringskritikerna” strävar medvetet efter att skada samhällsfriden i Finland och går sålunda Putins ärenden. Det skulle vara fint om han medgav vem som märkte det här förr än någon annan, men det är helt fint att någon annan alls talar om det här.
Sen en slutkläm om en helt annan sak. I tidningen Satakunnan Kansa har Tomi Lähdeniemi sagt vad jag redan visste för tretton år sen: ”invandringskritikerna” strävar medvetet efter att skada samhällsfriden i Finland och går sålunda Putins ärenden. Det skulle vara fint om han medgav vem som märkte det här förr än någon annan, men det är helt fint att någon annan alls talar om det här.