Venäjän tapa on tunnetusti väärinkäyttää sanaa "fasismi" tarkoittamaan kaikkia, jotka ovat Venäjän kanssa eri mieltä. Nyt Venäjä on alentunut entistä suurempaan viheliäisyyteen, kun venäläiset propagandistit ovat esittäneet Varsovan kansannousun muistojuhlan esimerkkinä "fasismista".
Ryssland missbrukar som bekant ordet "fascist" som ett skällsord på alla som inte är av samma åsikt med Ryssland. Nu har Ryssland nedlåtit sig till ännu större tarvlighet när ryska propagandister framställt minnesfesten efter Warszawaupproret som ett exempel på "fascism".
Varsovan kansannousun.
Warszawaupproret.
Varsovan kansannousussa poliittisesti lähinnä demarivaltaiseksi laskettava maanalainen armeija AK, Armia Krajowa nousi saksalaisia miehittäjiä vastaan. Maassa oli erikseen kommunistinen Kansanarmeija, Armia Ludowa, jonka taistelu oli AK:hon verrattuna hyvin merkityksetöntä.
I Warszawaupproret var det AK, Polens underjordiska armé som politiskt var snarast socialdemokratiskt, som reste sig mot de tyska ockupanterna. Det fanns en skild kommunistisk Folkarmé, AL, vars kamp mot tyskarna var av mycket mindre betydelse än AKs.
Samalla Veikselin itärannalla neuvostoarmeija odotti, että saksalaiset saisivat puolalaisen vastarinnan murskattua, jotta Neuvostoliitto voisi tuoda pääkaupunkiin oman nukkehallituksensa. Näin myös tapahtui.
Samtidigt väntade sovjetarmén öster om floden Weichsel på att tyskarna skulle krossa det polska motståndet, så att de själva kunde installera sin egen marionettregering i huvudstaden. Så gick det också.
Venäjän röyhkeys ja viheliäisyys ei tunne rajoja.
Rysslands fräckhet och tarvlighet känner inga gränser.
Persujen venäläismielisyydestä: https://panunuusiblogi.blogspot.com/2024/02/linkkikokoelma-persujen.html https://panuhog.blogspot.com/2024/08/persut-yrittavat-edelleenkin-sensuroida.html
lauantai 20. heinäkuuta 2019
perjantai 19. heinäkuuta 2019
Perussuomalaista seksuaalipolitiikkaa taas kerran - Sannfinsk sexualpolitik en gång till
Uudenmaan persunuorten miesoletettu puheenjohtaja Pyry-Lii Soinio (osittain sama etunimi kuin Li Anderssonilla) on ottanut kantaa seksuaalipoliittisiin kysymyksiin. Hän sanoi jotenkin niin, että tarkistaa mahdollisen uuden tyttöystäväehdokkaan taustan netistä, ja jos tytöllä näkyy tummaihoinen ex-poikaystävä, niin Pyry-Lii antaa heti rukkaset.
Pyry-Lii Soinio, ordförande för sannfinsk ungdom i Nyland (som delar ett av förnamnen med Li Andersson, men ändå lär vara en heterosexuell cis-karl), har tagit ställning till sexualpolitiska frågor. Han sade ungefär att han alltid kollar på nätet vad en tänkbar ny flickvän har för bakgrund. Om tjejen haft en mörkhyad pojkvän, ger Pyry-Lii henne genast korgen.
Onhan se kieltämättä vähän surullista, että omaan kansaan kuuluvaa tyttöystävää ei löydy Pyry-Liille enää mistään, kun kaikki ovat olleet yhdynnässä tumman pojan kanssa. Tai ainakin esiintyneet samoissa valokuvassa, mikä Pyry-Liille on epäilemättä merkki erityisen rivolla tavalla tapahtuneista seksuaalitoimista.
Visst är det lite sorgligt att Pyry-Lii inte längre kan hitta en äktfinsk flickvän någonstans, då alla tjejer redan haft samlag med en mörkhyad kille. Eller åtminstone uppträtt i samma foto, något som för Pyry-Lii indikerar särskilt oanständiga sexuella aktiviteter.
Onneksi Pyry-Liikin voi monien muiden persujen tavoin hakea naisen Thaimaasta, kunhan hän tuosta hankkii ammatin ja töitä. Tosin Thaimaassa hänenlaisilleen lännen miehille tarjolla olevat tytöt ovat luultavasti olleet töissä bordellissa. Mutta siellä heihin eivät ole ruilautelleet siemeniään mitkään tummaihoiset maahanmuuttajat, vaan käyvän hinnan maksaneet valkoihoiset sedät. Hehän ovat omaa rotua, Pyry-Liin aatteiden kannalta siis melkein omaa lihaa. Ja jos tytöltä saa immuunikadon, niin se on se hyvä valkoihoinen immuunikato.
Framtiden ser dock inte så illa ut för Pyry-Lii, bara han skaffar sig yrke och jobb, då har han nämligen råd att köpa sig en kvinna i Thailand. De thailändska tjejer som kan gå med på att gifta sig med honom har visserligen med en viss sannolikhet jobbat på bordeller. Men där är det inte några mörkhyade invandrare som sprutat sin sperma i dem, utan vita gubbar som betalat ett gängse pris. De är män av samma ras, köttsliga bröder till Pyry-Lii och hans ideologifränder. Och får han aids av flickan är det av den goda ljushyade sorten.
Pyry-Lii Soinio, ordförande för sannfinsk ungdom i Nyland (som delar ett av förnamnen med Li Andersson, men ändå lär vara en heterosexuell cis-karl), har tagit ställning till sexualpolitiska frågor. Han sade ungefär att han alltid kollar på nätet vad en tänkbar ny flickvän har för bakgrund. Om tjejen haft en mörkhyad pojkvän, ger Pyry-Lii henne genast korgen.
Onhan se kieltämättä vähän surullista, että omaan kansaan kuuluvaa tyttöystävää ei löydy Pyry-Liille enää mistään, kun kaikki ovat olleet yhdynnässä tumman pojan kanssa. Tai ainakin esiintyneet samoissa valokuvassa, mikä Pyry-Liille on epäilemättä merkki erityisen rivolla tavalla tapahtuneista seksuaalitoimista.
Visst är det lite sorgligt att Pyry-Lii inte längre kan hitta en äktfinsk flickvän någonstans, då alla tjejer redan haft samlag med en mörkhyad kille. Eller åtminstone uppträtt i samma foto, något som för Pyry-Lii indikerar särskilt oanständiga sexuella aktiviteter.
Onneksi Pyry-Liikin voi monien muiden persujen tavoin hakea naisen Thaimaasta, kunhan hän tuosta hankkii ammatin ja töitä. Tosin Thaimaassa hänenlaisilleen lännen miehille tarjolla olevat tytöt ovat luultavasti olleet töissä bordellissa. Mutta siellä heihin eivät ole ruilautelleet siemeniään mitkään tummaihoiset maahanmuuttajat, vaan käyvän hinnan maksaneet valkoihoiset sedät. Hehän ovat omaa rotua, Pyry-Liin aatteiden kannalta siis melkein omaa lihaa. Ja jos tytöltä saa immuunikadon, niin se on se hyvä valkoihoinen immuunikato.
Framtiden ser dock inte så illa ut för Pyry-Lii, bara han skaffar sig yrke och jobb, då har han nämligen råd att köpa sig en kvinna i Thailand. De thailändska tjejer som kan gå med på att gifta sig med honom har visserligen med en viss sannolikhet jobbat på bordeller. Men där är det inte några mörkhyade invandrare som sprutat sin sperma i dem, utan vita gubbar som betalat ett gängse pris. De är män av samma ras, köttsliga bröder till Pyry-Lii och hans ideologifränder. Och får han aids av flickan är det av den goda ljushyade sorten.
torstai 18. heinäkuuta 2019
Ja me olemme kommunisteja? - Och vi är kommunister?
Teuvo Hakkarainen on julistanut, että EU:ssa on huonompi sananvapaus kuin Neuvostoliitossa oli. Siellä kuulemma kaikkea sai sanoa, kunhan vain ei loukannut johtaja Brežneviä.
Teuvo Hakkarainen har förkunnat att EU har sämre yttrandefrihet än Sovjetunionen hade. Där kunde man enligt honom säga allt möjligt bara man inte kränkte ledaren Brezjnev.
Siis miettikää. Persut ovat yhtä mittaa haukkumassa kaikkia muita "kommunisteiksi" ja torjuvat kaiken törkeyksiinsä kohdistuvan arvostelun väittämällä, että "kommunisteja ette arvostelisi". (Tässä on esimerkki kommunistien arvostelusta tässä blogissa.) Kuitenkin he myös väittävät, että EU:ssa tai Suomessa olot ovat yhtä huonot tai huonommat kuin Neuvostoliitossa.
Tänk på det här. Sannfinnarna kallar hela tiden alla andra för "kommunister" och avvisar allt ogillande av deras oförskämdheter med "kommunister skulle ni inte kritisera". (I den här bloggen har kommunister kritiserats bl a här.) Samtidigt påstår de att EU eller Finland har sämre förhållanden än Sovjet.
Näyttäkää minulle toki, missä päin Lappia niitä EU:n pakkotyöleirejä on. Tai joukkohautoja. Molempia nimittäin riitti Neuvostoliitossa.
Men visa mig gärna var någonstans i Lappland EU har tvångsarbetsläger och massgravar. Det är saker det inte rådde någon brist på i Sovjet.
Teuvo Hakkarainen har förkunnat att EU har sämre yttrandefrihet än Sovjetunionen hade. Där kunde man enligt honom säga allt möjligt bara man inte kränkte ledaren Brezjnev.
Siis miettikää. Persut ovat yhtä mittaa haukkumassa kaikkia muita "kommunisteiksi" ja torjuvat kaiken törkeyksiinsä kohdistuvan arvostelun väittämällä, että "kommunisteja ette arvostelisi". (Tässä on esimerkki kommunistien arvostelusta tässä blogissa.) Kuitenkin he myös väittävät, että EU:ssa tai Suomessa olot ovat yhtä huonot tai huonommat kuin Neuvostoliitossa.
Tänk på det här. Sannfinnarna kallar hela tiden alla andra för "kommunister" och avvisar allt ogillande av deras oförskämdheter med "kommunister skulle ni inte kritisera". (I den här bloggen har kommunister kritiserats bl a här.) Samtidigt påstår de att EU eller Finland har sämre förhållanden än Sovjet.
Näyttäkää minulle toki, missä päin Lappia niitä EU:n pakkotyöleirejä on. Tai joukkohautoja. Molempia nimittäin riitti Neuvostoliitossa.
Men visa mig gärna var någonstans i Lappland EU har tvångsarbetsläger och massgravar. Det är saker det inte rådde någon brist på i Sovjet.
tiistai 16. heinäkuuta 2019
Vielä kerran suomalaisista SS-miehistä - Än en gång om de finska frivilliga i SS
Suomalaisten SS-miesten puolustajat ovat taas ryhtyneet leimaamaan tutkijoita kommunisteiksi ja ties miksi, koska nämä ovat menneet sanomaan lähinnä itsestäänselviä asioita. Keskustelusta syntyy sellainen mielikuva, että erinäiset itseään suurinakin maanpuolustuksen ystävinä pitävät tutkimuksia lähtökohtaisesti vainajien kunnian loukkaamisena ns. "lukematta paskaa" -asenteella.
Det pågår igen en debatt om finska SS-män: en del tar dem i försvar och utmålar som kommunister forskare som sagt allehanda självklarheter. Intrycket man får av diskussionen är att en del självutnämnda försvarsvänner framställer forskningsrönen om SS-männen som postumt ärekränkande - utan att ens läsa forskningsarbetena.
Ei ole mitenkään parjaavaa sanoa, että merkittävä osa SS-vapaaehtoisista oli natseja tai asennoitui natsismiin myönteisesti. Asiat pitää nähdä historiallisessa asiayhteydessään. Silloin kun Suomi taisteli Saksan rinnalla jonkinasteisena liittolaisena tai myötäsotijana, natsismi oli ystävällismielisen maan aate, jota ei ollut siinä tilanteessa erityisen häpeällistä tai paheksuttavaa kannattaa. Varsinkin nuorten, maailmaa vähänlaisesti nähneiden ja testosteroniohjautuvien miesten voi siihen aikaan uskoa pitäneen natsismia eräänlaisena parempana isänmaallisuutena, koska suuri osa yhteiskuntaa tuossa tilanteessa piti Saksaa ylivoimaisena suurvaltana, joka oli tullut avuksemme hädän ollessa pahin.
Det är inte ärekränkande att säga, att en betydande del av de frivilliga var nazister eller att de hyste pronazistiska attityder. Saker och ting bör betraktas i sitt historiska sammanhang. När Finland stred på Tysklands sida som någon sorts bundsförvant eller vapenbror, var nazismen den statsbärande ideologin i ett vänligt sinnat land, en ideologi som det i den då rådande situationen inte var särskilt skamligt eller vanhedrande att vara anhängare av. För unga testosteronstyrda killar som inte ännu sett mycket av världen var det på den tiden naturligt att uppfatta nazismen som en sorts bättre fosterländskhet, ty då tyckte ju en stor del av samhället att Tyskland var en oövervinnerlig stormakt som kommit oss till undsättning i värsta nödens stund.
Ei liioin ole mitenkään parjaavaa sanoa, että suomalaiset vapaaehtoiset osallistuivat siviilien murhiin. SS Wiking -divisioona ei tietenkään vartioinut keskitysleirejä eikä kääntänyt kaasukammion hanikkaa. Sitä vastoin voi olettaa, että Waffen-SS useinkin ampui siviilejä ja sotavankeja. Kaasukammiot olivat vain yksi osa holokaustia, joukkoampumiset olivat yhtä lailla merkittäviä. Ja on selvää, että Waffen-SS osallistui näihin joukkoampumisiin, kun todistetusti samantyyppisiä sotarikoksia teki jonkin verran myös Wehrmacht.
Det är inte heller ärekränkande att säga att finska frivilliga var med om att mörda civila. SS-Wiking-divisionen var antagligen inte med om att bevaka koncentrationsläger och ännu mindre om att gasa folk ihjäl. Däremot kan man anta att Waffen-SS inte så sällan sköt ihjäl civila eller krigsfångar. Gaskamrarna var bara en del av Förintelsen, massarkebuseringarna en annan betydande aspekt. Och det är klart att Waffen-SS deltog i dessa arkebuseringar, när det är bevisat att även Wehrmacht ibland begick likadana krigsförbrytelser.
Suomalaiset vapaaehtoiset eivät mitenkään yksiselitteisesti ja poikkeuksetta hyväksyneet näitä murhia. Pidän itse kiinnostavimpana ja merkittävimpänä sitä, että tutkijat osoittivat suomalaisten vapaaehtoisten sekä kirjeissään että päiväkirjoissaan kritisoineen näitä sotarikoksia ja epäilleen siviilien murhaamisen mielekkyyttä puhtaasti sotilaallisesta, sodankäynnin tarpeiden näkökulmasta.
De finska frivilliga accepterade dessa mord ingalunda entydigt eller utan undantag. Det mest intressanta och betydelsefulla forskningsrönet tycker jag är här att forskarna visade att en del finska frivilliga både i sina brev hem och i sina dagböcker kritiserade de här krigsförbrytelserna och betvivlade det förnuftiga i att mörda civila, och detta ur en rent militärteknisk krigföringssynvinkel.
Suomalaiset SS-vapaaehtoiset eivät siis näiden tutkimusten mukaan olleet mitään sieluttomia tappajarobotteja, vaan osasivat epäillä, kritisoida ja paheksua - varmastikin yksi jos toinenkin kovana natsina aloittanut alkoi kyseenalaistaa aatetta näiden kokemusten perusteella, ja tämä on hänelle yksinomaan kunniaksi. Sanotaanhan Sanassakin, että taivaassa iloitaan enemmän yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.
De finska SS-frivilliga var alltså enligt den här forskningen inga själlösa mördarmaskiner, utan kunde tvivla, kritisera och ogilla. Det fanns säkert en och annan som i början varit en tuff nazist men som sedan började ifrågasätta ideologin p g a sina upplevelser, och det är honom endast till heder. Det står faktiskt också i Bibeln att det blir mer glädje i himmelen över en enda syndare som gör bättring än över nittionio rättfärdiga som ingen bättring behöver.
Tutkimukset eivät itsessään heikennä Suomen mainetta maailmalla. Varsin monista maista lähti Saksan avuksi SS-vapaaehtoisia, ja sodan loppuvaiheissa Saksa joutui kaapimaan laarinpohjia eli värväämään avukseen miehiä sellaisista kansoista, jotka sodan alkuvaiheissa olivat natsi-ideologian näkökulmasta hävitettäviä alempirotuisia. (Koska olen tunnettu mauttomasta huumorintajustani, heitän puolittain vitsillä, että jos itärintaman sota olisi kestänyt vähän kauemmin, saksalaiset olisivat miespulassaan hakeneet keskitysleireistään avukseen juutalaisia ja värvänneet näistä Waffen-SS-joukkoja.) Toisin sanoen kukaan ulkomailla ei erityisesti kauhistele sitä, että Suomesta on lähtenyt miehiä Waffen-SS:ään ja osallistunut julmuuksiin. Varsin monessa maassa sille kohautetaan vain olkapäitä: ai, teiltäkin? niin meiltäkin.
Forskningarna gör Finlands internationella rykte inget förfång. Det var i rätt många länder som Tyskland efterlyste villiga män till SS, och mot krigsslutet var Tyskland tvunget att rekrytera även representanter för folkslag som i krigets början ansågs rasmässigt mindervärdiga och bara värda att förintas. (Med min förkärlek för smaklös humor vill jag härmed bara halvt på lek påstå att tyskarna, hade kriget på östfronten varat lite länge, hade sökt efter vapenföra karlar även bland judarna på koncentrationslägren för att sedan iklä dem SS-uniformen.) Att finska killar under andra världskriget tog värvning i Waffen-SS och var med om grymheterna kommer i och för sig inte bli en skandal. I rätt många länder kommer det bara att kommenteras med en axelryckning: hos er också? jaha, precis som hos oss.
Sitä vastoin on selvää, että jos Suomi saa maailmalla maineen maana, jossa SS-miesten julmuuksien tutkimisesta nousee metakka ja asiaa paheksutaan isänmaallisuuteen vedoten, se on paljon suurempi häpeä. Suomen ylimmäinen Venäjän asian agitaattori Johan Bäckman ja hänen kaltaisensa oikein kuolaavat riemusta saadessaan uuden leimakirveen, jolla voivat esittää kaikenlaisen suomalaisen maanpuolustushengen ja isänmaallisuuden natsismina ja fasismina.
Däremot är det klart att det är en betydligt större skam om Finland ute i världen blir känt som ett land där man inte får forska i SS-grymheterna utan att bli utmålad som ofosterländsk. Johan Bäckman, Rysslands överste agitator i Finland, och hans gelikar kommer att dregla av jubel när de nu får ett nytt skäl att framställa all finländsk försvarsvänlighet och fosterländskhet som nazism och fascism.
Myös kotimaisen puolustustahdon näkökulmasta on tavattoman vahingollista, jos upseerikunta tai maanpuolustusystävälliset piirit nyt intoutuvat puolustamaan SS-miesten kunniaa. Nyt kun Venäjän uhka kasvaa ja Venäjä puolustaa ja tukee niin Suomessa kuin muissakin länsimaissa juuri äärioikeistoa ja uusfasisteja, on mahtava sauma luoda uudelleen vanha hyvä talvisodan henki. Monet vasemmistoliberaaleista ja vihreistä lähtökohdista politiikkaan kantaa ottavat henkilöt ovat tietoisia Venäjän uhasta ja valmiita tukemaan maanpuolustusta. Olisi maanpuolustusväeltä paha poliittinen virhe vieroittaa tämä porukka.
Även för den inhemska försvarsviljan är det mycket skadligt om officerskåren eller de försvarsvänliga kretsarna nu får för sig att ta SS-männens ära och heder i försvar. I dag, då det ryska hotet hela tiden ökar och det är just extremhögern och nyfascisterna i de västliga länderna som får mest hjälp och bistånd av Ryssland finns det väldiga chanser att återskapa den gamla goda vinterkrigsandan. Många som har ett vänsterliberalt eller grönt perspektiv på politiken är medvetna om det ryska hotet och villiga att stöda försvaret. Det vore ett allvarligt politiskt misstag av försvarsvännerna att alienera de här människorna.
En pysty näkemään, että kenenkään suomalaisen sotilaan kuuluisi puolustaa SS-vapaaehtoisiamme minkään ammattikunnian nimissä. Isänmaataan puolustava sotilas ei ole moraalisesti samalla asialla kuin SS-miehet. SS-miehet olivat vieraan maan diktaattorille henkilökohtaisesti valan vannoneita poliittisia sotilaita. He eivät palvelleet Suomen armeijassa eivätkä tehneet mahdollisia sotarikoksiaan Suomen lipun alla, joten Suomen sotalaitoksella ei ole heistä mitään vastuuta. Vastuu on suomalaisten poliitikkojen, jotka katsoivat oikeaksi sallia vapaaehtoispataljoonan luomisen.
Jag kan inte se att någon finländsk yrkessoldat borde ta våra SS-frivilliga i försvar för yrkeshederns skull. En soldat som kämpar för sitt land är inte i samma moraliska position som SS-männen. Dessa var politiska soldater som personligen svurit lojalitet till ett främmande lands diktator. De tjänstgjorde inte i Finlands armé, och sina eventuella krigsförbrytelser begick de inte under Finlands flagga. Sålunda har den finska krigsmakten inget ansvar för dem. De som bör ansvarsbeläggas är de finska politiker som gav sitt godkännande till frivilligkåren.
Keskustelussa on jo kysytty, miksei tutkimusta tehdä partisaanien tai desanttien julmuuksista. Kysymys itsessään on ihan hyvä. Minulle ei koulussa kerrottu mitään partisaanihyökkäyksistä Suomeen, ja desanteista olen kuullut vain perheemme vanhempien sukupolvien huhuja. Partisaanisotaan olen sittemmin perehtynyt Tyyne Martikaisen kirjoituksista, desanteista taas luin Atso Haapasen kirjasta "Viholliset keskellämme". On selvää, että näitäkin aiheita tulisi käsitellä perusteellisemmin ja tuoda esimerkiksi koulujen historianopetukseen.
I diskussionen har vi redan hört det frågas, varför det inte forskas i de grymheter som partisanerna eller desanterna begick i Finland. I och för sig är det en bra fråga. I skolan hörde jag ingenting om partisanattackerna mot finska byar, och vad gäller desanterna var det bara äldre släktingar som talade om dem. Information om partisankriget har jag senare inhämtat i Tyyne Martikainens skrifter, och desanterna läste jag om i Atso Haapanens bok Viholliset keskellämme. Det är klart att även dessa teman borde behandlas mer ingående och upptas bl a i historieundervisningen i skolorna.
Kuitenkin desantteihin viittaaminen on tässä tapauksessa virheellinen argumentti eli ns. mutkuttelua. Se tekniikka on tullut tunnetuksi jo Neuvostoliiton ajoilta saakka, ja sitä käytetään nykyään innokkaasti nykyisessä venäläismielisessä propagandassa ("mutku USA!"). Tämä virhe ei tule yhtään vähemmän virheelliseksi siitä, että se esiintyy nyt toisessa yhteydessä.
I det här fallet är hänvisningen till desanterna dock ett argumentationsfel av den sorten som kallas för whataboutism. Den tekniken lärde vi känna redan under sovjettiden, och den används gärna i rysksinnad propaganda ("men USA då?"). Felet blir inte ett dugg mindre felaktigt om det förekommer i ett annat sammanhang.
Det pågår igen en debatt om finska SS-män: en del tar dem i försvar och utmålar som kommunister forskare som sagt allehanda självklarheter. Intrycket man får av diskussionen är att en del självutnämnda försvarsvänner framställer forskningsrönen om SS-männen som postumt ärekränkande - utan att ens läsa forskningsarbetena.
Ei ole mitenkään parjaavaa sanoa, että merkittävä osa SS-vapaaehtoisista oli natseja tai asennoitui natsismiin myönteisesti. Asiat pitää nähdä historiallisessa asiayhteydessään. Silloin kun Suomi taisteli Saksan rinnalla jonkinasteisena liittolaisena tai myötäsotijana, natsismi oli ystävällismielisen maan aate, jota ei ollut siinä tilanteessa erityisen häpeällistä tai paheksuttavaa kannattaa. Varsinkin nuorten, maailmaa vähänlaisesti nähneiden ja testosteroniohjautuvien miesten voi siihen aikaan uskoa pitäneen natsismia eräänlaisena parempana isänmaallisuutena, koska suuri osa yhteiskuntaa tuossa tilanteessa piti Saksaa ylivoimaisena suurvaltana, joka oli tullut avuksemme hädän ollessa pahin.
Det är inte ärekränkande att säga, att en betydande del av de frivilliga var nazister eller att de hyste pronazistiska attityder. Saker och ting bör betraktas i sitt historiska sammanhang. När Finland stred på Tysklands sida som någon sorts bundsförvant eller vapenbror, var nazismen den statsbärande ideologin i ett vänligt sinnat land, en ideologi som det i den då rådande situationen inte var särskilt skamligt eller vanhedrande att vara anhängare av. För unga testosteronstyrda killar som inte ännu sett mycket av världen var det på den tiden naturligt att uppfatta nazismen som en sorts bättre fosterländskhet, ty då tyckte ju en stor del av samhället att Tyskland var en oövervinnerlig stormakt som kommit oss till undsättning i värsta nödens stund.
Ei liioin ole mitenkään parjaavaa sanoa, että suomalaiset vapaaehtoiset osallistuivat siviilien murhiin. SS Wiking -divisioona ei tietenkään vartioinut keskitysleirejä eikä kääntänyt kaasukammion hanikkaa. Sitä vastoin voi olettaa, että Waffen-SS useinkin ampui siviilejä ja sotavankeja. Kaasukammiot olivat vain yksi osa holokaustia, joukkoampumiset olivat yhtä lailla merkittäviä. Ja on selvää, että Waffen-SS osallistui näihin joukkoampumisiin, kun todistetusti samantyyppisiä sotarikoksia teki jonkin verran myös Wehrmacht.
Det är inte heller ärekränkande att säga att finska frivilliga var med om att mörda civila. SS-Wiking-divisionen var antagligen inte med om att bevaka koncentrationsläger och ännu mindre om att gasa folk ihjäl. Däremot kan man anta att Waffen-SS inte så sällan sköt ihjäl civila eller krigsfångar. Gaskamrarna var bara en del av Förintelsen, massarkebuseringarna en annan betydande aspekt. Och det är klart att Waffen-SS deltog i dessa arkebuseringar, när det är bevisat att även Wehrmacht ibland begick likadana krigsförbrytelser.
Suomalaiset vapaaehtoiset eivät mitenkään yksiselitteisesti ja poikkeuksetta hyväksyneet näitä murhia. Pidän itse kiinnostavimpana ja merkittävimpänä sitä, että tutkijat osoittivat suomalaisten vapaaehtoisten sekä kirjeissään että päiväkirjoissaan kritisoineen näitä sotarikoksia ja epäilleen siviilien murhaamisen mielekkyyttä puhtaasti sotilaallisesta, sodankäynnin tarpeiden näkökulmasta.
De finska frivilliga accepterade dessa mord ingalunda entydigt eller utan undantag. Det mest intressanta och betydelsefulla forskningsrönet tycker jag är här att forskarna visade att en del finska frivilliga både i sina brev hem och i sina dagböcker kritiserade de här krigsförbrytelserna och betvivlade det förnuftiga i att mörda civila, och detta ur en rent militärteknisk krigföringssynvinkel.
Suomalaiset SS-vapaaehtoiset eivät siis näiden tutkimusten mukaan olleet mitään sieluttomia tappajarobotteja, vaan osasivat epäillä, kritisoida ja paheksua - varmastikin yksi jos toinenkin kovana natsina aloittanut alkoi kyseenalaistaa aatetta näiden kokemusten perusteella, ja tämä on hänelle yksinomaan kunniaksi. Sanotaanhan Sanassakin, että taivaassa iloitaan enemmän yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen, kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä vanhurskaasta, jotka eivät parannusta tarvitse.
De finska SS-frivilliga var alltså enligt den här forskningen inga själlösa mördarmaskiner, utan kunde tvivla, kritisera och ogilla. Det fanns säkert en och annan som i början varit en tuff nazist men som sedan började ifrågasätta ideologin p g a sina upplevelser, och det är honom endast till heder. Det står faktiskt också i Bibeln att det blir mer glädje i himmelen över en enda syndare som gör bättring än över nittionio rättfärdiga som ingen bättring behöver.
Tutkimukset eivät itsessään heikennä Suomen mainetta maailmalla. Varsin monista maista lähti Saksan avuksi SS-vapaaehtoisia, ja sodan loppuvaiheissa Saksa joutui kaapimaan laarinpohjia eli värväämään avukseen miehiä sellaisista kansoista, jotka sodan alkuvaiheissa olivat natsi-ideologian näkökulmasta hävitettäviä alempirotuisia. (Koska olen tunnettu mauttomasta huumorintajustani, heitän puolittain vitsillä, että jos itärintaman sota olisi kestänyt vähän kauemmin, saksalaiset olisivat miespulassaan hakeneet keskitysleireistään avukseen juutalaisia ja värvänneet näistä Waffen-SS-joukkoja.) Toisin sanoen kukaan ulkomailla ei erityisesti kauhistele sitä, että Suomesta on lähtenyt miehiä Waffen-SS:ään ja osallistunut julmuuksiin. Varsin monessa maassa sille kohautetaan vain olkapäitä: ai, teiltäkin? niin meiltäkin.
Forskningarna gör Finlands internationella rykte inget förfång. Det var i rätt många länder som Tyskland efterlyste villiga män till SS, och mot krigsslutet var Tyskland tvunget att rekrytera även representanter för folkslag som i krigets början ansågs rasmässigt mindervärdiga och bara värda att förintas. (Med min förkärlek för smaklös humor vill jag härmed bara halvt på lek påstå att tyskarna, hade kriget på östfronten varat lite länge, hade sökt efter vapenföra karlar även bland judarna på koncentrationslägren för att sedan iklä dem SS-uniformen.) Att finska killar under andra världskriget tog värvning i Waffen-SS och var med om grymheterna kommer i och för sig inte bli en skandal. I rätt många länder kommer det bara att kommenteras med en axelryckning: hos er också? jaha, precis som hos oss.
Sitä vastoin on selvää, että jos Suomi saa maailmalla maineen maana, jossa SS-miesten julmuuksien tutkimisesta nousee metakka ja asiaa paheksutaan isänmaallisuuteen vedoten, se on paljon suurempi häpeä. Suomen ylimmäinen Venäjän asian agitaattori Johan Bäckman ja hänen kaltaisensa oikein kuolaavat riemusta saadessaan uuden leimakirveen, jolla voivat esittää kaikenlaisen suomalaisen maanpuolustushengen ja isänmaallisuuden natsismina ja fasismina.
Däremot är det klart att det är en betydligt större skam om Finland ute i världen blir känt som ett land där man inte får forska i SS-grymheterna utan att bli utmålad som ofosterländsk. Johan Bäckman, Rysslands överste agitator i Finland, och hans gelikar kommer att dregla av jubel när de nu får ett nytt skäl att framställa all finländsk försvarsvänlighet och fosterländskhet som nazism och fascism.
Myös kotimaisen puolustustahdon näkökulmasta on tavattoman vahingollista, jos upseerikunta tai maanpuolustusystävälliset piirit nyt intoutuvat puolustamaan SS-miesten kunniaa. Nyt kun Venäjän uhka kasvaa ja Venäjä puolustaa ja tukee niin Suomessa kuin muissakin länsimaissa juuri äärioikeistoa ja uusfasisteja, on mahtava sauma luoda uudelleen vanha hyvä talvisodan henki. Monet vasemmistoliberaaleista ja vihreistä lähtökohdista politiikkaan kantaa ottavat henkilöt ovat tietoisia Venäjän uhasta ja valmiita tukemaan maanpuolustusta. Olisi maanpuolustusväeltä paha poliittinen virhe vieroittaa tämä porukka.
Även för den inhemska försvarsviljan är det mycket skadligt om officerskåren eller de försvarsvänliga kretsarna nu får för sig att ta SS-männens ära och heder i försvar. I dag, då det ryska hotet hela tiden ökar och det är just extremhögern och nyfascisterna i de västliga länderna som får mest hjälp och bistånd av Ryssland finns det väldiga chanser att återskapa den gamla goda vinterkrigsandan. Många som har ett vänsterliberalt eller grönt perspektiv på politiken är medvetna om det ryska hotet och villiga att stöda försvaret. Det vore ett allvarligt politiskt misstag av försvarsvännerna att alienera de här människorna.
En pysty näkemään, että kenenkään suomalaisen sotilaan kuuluisi puolustaa SS-vapaaehtoisiamme minkään ammattikunnian nimissä. Isänmaataan puolustava sotilas ei ole moraalisesti samalla asialla kuin SS-miehet. SS-miehet olivat vieraan maan diktaattorille henkilökohtaisesti valan vannoneita poliittisia sotilaita. He eivät palvelleet Suomen armeijassa eivätkä tehneet mahdollisia sotarikoksiaan Suomen lipun alla, joten Suomen sotalaitoksella ei ole heistä mitään vastuuta. Vastuu on suomalaisten poliitikkojen, jotka katsoivat oikeaksi sallia vapaaehtoispataljoonan luomisen.
Jag kan inte se att någon finländsk yrkessoldat borde ta våra SS-frivilliga i försvar för yrkeshederns skull. En soldat som kämpar för sitt land är inte i samma moraliska position som SS-männen. Dessa var politiska soldater som personligen svurit lojalitet till ett främmande lands diktator. De tjänstgjorde inte i Finlands armé, och sina eventuella krigsförbrytelser begick de inte under Finlands flagga. Sålunda har den finska krigsmakten inget ansvar för dem. De som bör ansvarsbeläggas är de finska politiker som gav sitt godkännande till frivilligkåren.
Keskustelussa on jo kysytty, miksei tutkimusta tehdä partisaanien tai desanttien julmuuksista. Kysymys itsessään on ihan hyvä. Minulle ei koulussa kerrottu mitään partisaanihyökkäyksistä Suomeen, ja desanteista olen kuullut vain perheemme vanhempien sukupolvien huhuja. Partisaanisotaan olen sittemmin perehtynyt Tyyne Martikaisen kirjoituksista, desanteista taas luin Atso Haapasen kirjasta "Viholliset keskellämme". On selvää, että näitäkin aiheita tulisi käsitellä perusteellisemmin ja tuoda esimerkiksi koulujen historianopetukseen.
I diskussionen har vi redan hört det frågas, varför det inte forskas i de grymheter som partisanerna eller desanterna begick i Finland. I och för sig är det en bra fråga. I skolan hörde jag ingenting om partisanattackerna mot finska byar, och vad gäller desanterna var det bara äldre släktingar som talade om dem. Information om partisankriget har jag senare inhämtat i Tyyne Martikainens skrifter, och desanterna läste jag om i Atso Haapanens bok Viholliset keskellämme. Det är klart att även dessa teman borde behandlas mer ingående och upptas bl a i historieundervisningen i skolorna.
Kuitenkin desantteihin viittaaminen on tässä tapauksessa virheellinen argumentti eli ns. mutkuttelua. Se tekniikka on tullut tunnetuksi jo Neuvostoliiton ajoilta saakka, ja sitä käytetään nykyään innokkaasti nykyisessä venäläismielisessä propagandassa ("mutku USA!"). Tämä virhe ei tule yhtään vähemmän virheelliseksi siitä, että se esiintyy nyt toisessa yhteydessä.
I det här fallet är hänvisningen till desanterna dock ett argumentationsfel av den sorten som kallas för whataboutism. Den tekniken lärde vi känna redan under sovjettiden, och den används gärna i rysksinnad propaganda ("men USA då?"). Felet blir inte ett dugg mindre felaktigt om det förekommer i ett annat sammanhang.
maanantai 15. heinäkuuta 2019
Laura Huhtasaari ja salavuoteus - Laura Huhtasaari och lägring
Persutar Laura Huhtasaari on juuri löytänyt uuden synnin homouden ja lesbouden lisäksi, jota paheksua: salavuoteuden. Tämä tulikin ihan puskista. Nuorempi polvi ei taida tietääkään, mitä se tarkoittaa, mutta sen piiriin kuuluu vaikkapa avoliitto - se tarkoittaa sitä, että henkilöt, jotka eivät ole avioliitossa toistensa eivätkä kenenkään muunkaan kanssa, ovat sukupuoliyhdynnässä.
Sannfinskan Laura Huhtasaari, vars kritiska inställning till bögsex och lesbianism redan är välkänd, har nu uttryckt sitt ogillande för en ny synd: lägring. Det här är en överraskning. Den yngre generationen vet säkert inte vad lägring betyder, men det betyder samlag mellan två människor som varken är gifta med varandra eller någon annan. Sålunda är t ex samboförhållandena lägring.
Kaikin mokomin. Mutta jos Huhtasaari esittää tätä jonkinlaisena paluuna oikeisiin suomalaisiin tapoihin, niin annettakoon hänelle tiedoksi, että Suomessa on ns. vanhoina hyvinä aikoina vallinnut esiaviollisen yhdynnän kansantapa, eli kansa on hyväksynyt "salavuoteuden", jos kyseinen pari on ollut selvästi matkalla kohti avioliittoa.
För all del. Men om Huhtasaari vill framställa detta som en återgång till genuina finska seder, så bör det vara henne till kännedom konstaterat, att folkets sed i gamla goda Finland var att ha samlag före äktenskapet: folket accepterade "lägring" om paret ifråga uppenbarligen varit på väg att gifta sig.
Sitä ei tiedetä, pitääkö Huhtasaari syntinä sitä, että Yhdysvaltain presidentti työntää sormensa sellaisen naisen emättimeen, jonka kanssa ei ole naimisissa. (Siis naisen, ei emättimen - vaikka Trumpille ne taitavat olla yksi ja sama.)
Vi vet ännu inte om Huhtasaari anser det vara syndigt att den amerikanska presidenten petar en kvinna i vaginan som han inte är gift med (alltså med kvinnan, inte vaginan - men för Trump är det ju samma sak).
Sannfinskan Laura Huhtasaari, vars kritiska inställning till bögsex och lesbianism redan är välkänd, har nu uttryckt sitt ogillande för en ny synd: lägring. Det här är en överraskning. Den yngre generationen vet säkert inte vad lägring betyder, men det betyder samlag mellan två människor som varken är gifta med varandra eller någon annan. Sålunda är t ex samboförhållandena lägring.
Kaikin mokomin. Mutta jos Huhtasaari esittää tätä jonkinlaisena paluuna oikeisiin suomalaisiin tapoihin, niin annettakoon hänelle tiedoksi, että Suomessa on ns. vanhoina hyvinä aikoina vallinnut esiaviollisen yhdynnän kansantapa, eli kansa on hyväksynyt "salavuoteuden", jos kyseinen pari on ollut selvästi matkalla kohti avioliittoa.
För all del. Men om Huhtasaari vill framställa detta som en återgång till genuina finska seder, så bör det vara henne till kännedom konstaterat, att folkets sed i gamla goda Finland var att ha samlag före äktenskapet: folket accepterade "lägring" om paret ifråga uppenbarligen varit på väg att gifta sig.
Sitä ei tiedetä, pitääkö Huhtasaari syntinä sitä, että Yhdysvaltain presidentti työntää sormensa sellaisen naisen emättimeen, jonka kanssa ei ole naimisissa. (Siis naisen, ei emättimen - vaikka Trumpille ne taitavat olla yksi ja sama.)
Vi vet ännu inte om Huhtasaari anser det vara syndigt att den amerikanska presidenten petar en kvinna i vaginan som han inte är gift med (alltså med kvinnan, inte vaginan - men för Trump är det ju samma sak).
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)