perjantai 27. huhtikuuta 2018

"Kulttuurimarxismi" - "Kulturmarxism"

Kuten muistamme, termi "kulttuurimarxismi" tuli käyttöön suomalaisten ääriuskovaisten ja äärioikeiston kielessä sen jälkeen kun Anders Behring Breivik teki tekosensa Norjassa. Selvemmin ei voisi antaa kannatustaan lapsia ja nuoria dumdumluodeilla tulittavalle hullulle murhaajaterroristille kuin omaksumalla salaliittoteoreettisen termin, jolla hän on epäinhimillistänyt uhrinsa. Mutta Piffiltä löysin seuraavan puheenvuoron, jonka haluan lainata tässä, koska se kiteyttää niin viimeisen päälle oman näkemykseni siitä, mitä äärioikeisto tarkoittaa julistaessaan kaikki toista mieltä olevat "kulttuurimarxisteiksi":

Som vi kommer ihåg dök termen "kulturmarxism" upp på extremt religiösa och högerextrema webbforum snart efter det att Anders Behring Breivik begick sitt massmord i Norge. Klarare kunde man inte uttrycka sitt gillande för en mordlysten terrorist som beskjuter barn och ungdomar med dumdumkulor än genom att börja använda en konspirationsteoretisk term som han avhumaniserat sina offer med. Men på webbforumet Punkinfinland hittade jag följande inlägg som jag här vill citera, eftersom det så perfekt uttrycker min egen uppfattning av vad extremhögern menar med att beskylla alla andra för att vara "kulturmarxister": 

Harva tuota leimakirvestä nykyään käyttävä on mikään hyveellinen kristitty tai kunniallinen sivistysporvari vaan saman vulgarisoituneen ja proletarisoituneen massakulttuurin tuote kuin muutkin, se vaan että pitäisi olla viinaa ja ameriikanrokkia ja pornoa ja kulutusyhteiskunta ja yksilönvapaudet mutta jollain ilveellä samaan aikaan myös traditionalistinen elämäntapa (= akat keittiöön). Se pölhömachoilukaan ei ole oikein semmosta vanhan ajan käytösnormien mukaista vaan jotain hollywood-larppausta. Mutta pakkohan se jenkkiläinen kulttuurisotadiskurssi oli aivan toisenlaiseen kulttuuriin ja yhteiskuntaan tuoda sellaisenaan.

"Få av de som brännmärker andra människor med den där termen är dygdiga kristna eller hederliga bildningsborgare. De flesta är produkter av samma vulgariserade och proletariserade masskultur som alla andra. De vill ha kvar sin sprit och sin amerikanska rockmusik och sin porr och sitt konsumtionssamhälle och sina individuella fri- och rättigheter, men samtidigt vill de genom någon trollkonst också återinföra det traditionalistiska levnadssättet, dvs. kvinnsen bör stanna i köket. De där stolliga machofasonerna är inte heller något försök att återuppliva några beteendenormer från gamla goda tiden, det är bara någon sorts Hollywoodbaserat lajv. Men visst kan man inte låta bli att importera den amerikanska kulturkrigsdiskursen som sådan till en helt annan kultur och ett helt annat samhälle." 

keskiviikko 25. huhtikuuta 2018

ATM tappoi

Kanadassa sikäläistä ATM-liikettä (incel) edustava äärioikeistolainen ajoi kymmenen ihmistä kuoliaaksi. Koska minulla menneen vuosikymmenen äänekkäimpänä ATM-aktivistina on vastuu sanoa pari sanaa, niin sanon.

Olen taipuvainen ajattelemaan, että ATM-ilmiö sellaisena kuin itse sen nuorena ja vähän vanhempana miehenä koin on väistymässä. Feminismi ei nimittäin enää välttämättä tarkoita sitä, että juuri ne raittiit, kiltit ja harmittomat nuorukaiset leimataan (ja leimaavat itsensä) pahoiksi raiskaajiksi vain siksi että he (kuten kaikki nuoret miehet) tirkistelevät teini-ikäisinä vähän häpeillen pornoa. Nykyään nuoret naisetkin ovat kiinnostuneita pornosta ja pitävät sitä nautinnon lähteenä ja fantasioiden apuvälineenä. Ja luonnehtivat itseään feministeiksi. Tilanne on siis aivan toinen kuin ennen vanhaan, kun ikääntyvät feministitädit paheksuivat pornoa kykenemättä myöntämään omien sukupuoliasenteidensa taustalla vaikuttavaa tiedostamatonta kristillissiveellistä seksikielteisyyttä.

Ennenvanhaisina ATM-aktivismin aikoina feministit, kuten Birdy, jankkasivat, että ATM:t halusivat vain päästä yhdyntään niiden kaikkein näteimpien kanssa. Tämä oli tietysti roskaa. Oma käsitykseni on, että tyypillinen ATM on ihan tyytyväinen "vain ystävä" -asemaansa niiden kaunottarien elämässä (suhtautuu liiankin pessimistisesti omiin mahdollisuuksiinsa) ja että hän ujostelee niitä tavallisen söpöjä ja ystävällisiä tyttöjä, joiden kanssa hänellä voisi olla jotain saumojakin. Katkeruus johtuu pikemminkin siitä, että näidenkään tyttöjen kanssa ei pääse puusta pitkään, koska he saattavat kiusata ja höykyttää ATM:ää omien riittämättömyyden tunteittensa lääkitsemiseksi.

Osittain ATM-kompleksin takana on se teiniaikojeni seksivalistuksen moralisoiva aivopesu, että pelkkä seksi tyttöjen kanssa on jotain paheksuttavaa ja että pitäisi pyrkiä vakaviin suhteisiin. Tätä kuuli silloin pari vuosikymmentä sitten myös feministeiksi tunnustautuneilta naisilta (niiltä samoilta, jotka kaiken emansipaatiolöpinänsä takana olivat pohjimmiltaan aika kainoja ja kykenemättömiä myöntämään, mitä seksuaalinen vapautuminen käytännössä merkitsi). Tähän liittyy myös se kummallinen ajatus, että "naisille puhuminen" on jokin ihmeellinen taito. Eivät ne tytöt todellisuudessa ole mitään avaruushirviöitä, vaan ihmisiä, joiden kanssa voi kommunikoida ja joille voi suoraan sanoa, että etsii seuraa yhdyntäharjoituksiin eikä ole kokemattomuutensa vuoksi oikein varma, osaako sitä seurustelua. Omiin ongelmiini pääsyy on ollut juuri se, etten ole osannut suoraan ja rehellisesti selittää olevani tässä tilanteessa. Voi sanoa, että tarkalleen sillä hetkellä kun opin tämän myöntämään, niitä naisiakin alkoi olla.

Naisviha oli yksi osa tätä kehitystä. Huonosti sulatetulla ja naiivilla feminismillä aivopestynä olin vieraantunut omista seksuaalisista haluistani ja tarpeistani ja annoin tyttöjen pompottaa itseäni ja käyttää itseäni hyväksi. Enkä todellakaan minkään kaunottarien, vaan sellaisten ulkonäöltään aika tavanomaisten, joita pidin realistisina tyttöystäväehdokkaina, koska he teeskentelivät kiinnostusta samoihin asioihin ja vetivät maton alta tarkalleen sillä hetkellä kun aloin uskoa heitä. "Naisvihassa" oli kyse siitä, että vasta jälkeenpäin tunnistin hyväksikäytön ja osasin suuttua siitä.

Tyypillinen "alempitasoinen mies" on niin nynny ja niin sosiaalisesti osaamaton, ettei tajua, kun hänelle valehdellaan ja häntä käytetään hyväksi - tai sitten hän ei osaa tai uskalla myöntää sitä, koska hänellä on epärealistisen myönteinen naiskuva. Hän ei myöskään osaa suuttua siitä. Tällaisen miehen ylitse kävellään vasemmalta ja oikealta. Siinä vaiheessa kun hän tajuaa miten häntä on kusetettu, hän suuttuu koko naissukupuoleen ja siinä sivussa feminismiin. Se on luonnollinen reaktio. Silloin hän kuitenkin tarvitsee tukea, jotta pääsee pois alhostaan ja saa hankittua niitä seksisuhteita.

Toronton pojan puheista päätellen hän valitettavasti on juuri sellainen feministien luoman pilakuvan mukainen naisvihaaja, joka haluaa kostaa "chadeille" (YTMille) ja "stacyille" (niille näyttäville kaunottarille, joiden kanssa YTM:t ovat sukupuoliyhteydessä). Hän siis haluaisi olla niiden "stacyjen" kanssa, mutta häntä eivät tunnu kiinnostavan ne mukavat nörttitytöt, jotka tavanomaisesta ulkonäöstään huolimatta voivat olla aika seksipetoja. Toisin sanoen hän ei osaa avata tietä ulos tilanteestaan sillä ainoalla avaimella, joka saatavissa on.

Nykyään nuoret miehet voivat tutustua seksuaalisesti halukkaisiin nuoriin naisiin vaikka netin chattihuoneissa. Sen ATM:n ei tarvitse mennä katkeroitumaan kapakkaan, joka on "chadien" ja "stacyjen" aluetta. Ja hän voi myös avoimesti myöntää seksuaalisen halunsa, vieläpä keskustella siitä netissä mukavien nörttityttöjen kanssa. 

Toronton tapaus sitä vastoin oli seksiä vihaava konservatiivi, joka halusi kostaa naisille sen, ettei pystynyt vapautumaan omasta konservatiivisuudestaan. Hän oli pitkälti itse syyllinen omaan tilaansa, koska hänelle identiteetti konservatiivina oli tärkeämpi kuin omat seksuaaliset halut. Hänelle oli tärkeämpää paheksua muiden ihmisten seksuaalista aktiivisuutta kuin omaksua sellaisia iskemisstrategioita, joilla olisi itse päässyt seksuaalisesti aktiiviseksi.

Silloin kun Henry Laasanen liittyi äärioikeiston riveihin, hän otti itse tämän saman linjan. Hän siis alkoi vahvistaa ATMien identiteettiä seksuaalisesti estoisina konservatiiveina sen sijaan että olisi pyrkinyt auttamaan ATMiä pääsemään seksuaalisesti aktiivisiksi. Juttuhan toki on niin, että harvempi ATM on rekrytoitavissa äärioikeiston asiaa ajamaan, jos hän alkaa saada seksiä ja pääsee pois paarian asemastaan. Siksi äärioikeistojohtajan pitää ruokkia sitä ATMien estoisuutta ja vihaa muiden ihmisten seksuaalisuutta kohtaan, koska näin varmistetaan, etteivät he ikinä pääse noidankehästään.

Sivumennen sanoen: Adolf Hitler oli nuorena miehenä ilmiselvä ATM, joka keskittyi seksuaalisuuden torjumiseen ja paheksumiseen. Tämä on luettavissa hänen Taisteluni-kirjansa omaelämäkerrallisesta alkuosasta Tilinteko. Hän ei yrittänyt päästä aikuisen ihmisen seksuaalisuhteeseen, koska oli sukupuolitauteja hysteerisesti pelkäävä baijerilainen juntti, vaan paheksui kaikkien muiden sukupuolielämää. Mutta koska naturam furca pellas ex, hun kommer dog igjen den hex, kuten tanskalainen ylioppilasriimi sanoo, hänen seksuaalisuutensa löysi itselleen huomattavasti kieroutuneemman purkautumisuoman alistavassa suhteessa sisarentyttäreen, joka sitten teki itsemurhan.

Muuten, sosiaalisessa mediassa käydyssä keskustelussa esiintyi tällainen viisas puheenvuoro asiasta, jonka joka sanan allekirjoitan:
Tuntuisi, että liberaalit (vasemmisto ja liberaalioikeisto) voisivat ottaa tämän ilmiön paremminkin haltuun tinkimättä arvoistaan. Voidaan myöntää, että joillakin ihmisillä on tällainen ongelma ja siihen voi liittyä sukupuolispesifejä piirteitä. Näkisin, että tämän problematiikan näkökulmasta elämäänsä hahmottavia miehiä olisi mahdollista tulla vastaan ilman että annetaan periksi naisvihamieliselle ajattelulle.


Epäonnistuminen seksuaalisella alueella voi ilmeisesti johtaa naisvihamielisten intuitioiden nousu[un,] ja niiden kanssa pärjäämise[ksi] voisi yrittää tarjota muita keinoja kuin misogynistiset nettipalstat (alkaen ihan jo ongelman selkeästä tunnustamisesta). Mahdollisuus tällaisten ongelmien syntymiseen voitaisiin kaiketi ottaa huomioon jo kouluvalistuksessa. Omissa kouluissani ei 1990-luvulla valmistettu oppilaita luuseriuteen muutenkaan mitenkään. Ei puhuttu esimerkiksi masennuksesta mitään.

tiistai 24. huhtikuuta 2018

Persuilu huijauksena - Sannfinskeriet som bedrägeri

Oheinen kuva ilmaisee jota kuinkin pähkinänkuoressa sen, miksi on silkkaa huijausta väittää persuilua jonkinlaiseksi vanhojen hyvien aikojen konservatismin kunniaanpalauttamiseksi. 

Bilden här uttrycker i ett nötskal varför det är rena lurendrejeriet att påstå att sannfinskeriet handlar om att rehabilitera konservatismen från gamla goda tider.




Kuvan esittämät henkilöthän me tunnistamme: siinä ovat Perussuomalaisten presidenttiehdokas Laura Huhtasaari ja oman suomalaisuuden edistäjäksi ilmoittautuneen valtuustoryhmänsä puheenjohtaja Oulusta, Junes Lokka. (Nimestä netissä kiertävä muka arabiankielinen muoto Younis al-Luqqa ei hauskuudestaan huolimatta ole autenttinen: Lokan sukunimi on suomea, ei arabiaa.) 

Personerna på bilden känner vi genast igen: det är den sannfinska presidentkandidaten Laura Huhtasaari och ordföranden för sin egen "finskhetsfrämjande" fullmäktigegrupp från Uleåborg Junes Lokka. (Den påstått arabiska form av namnet som cirkulerar på nätet, Younis al-Luqqa, låter roligt men är tyvärr inte autentisk: efternamnet Lokka är genuint finskt, inte arabiskt.)

Mitä kaikkea Junes Lokasta yleisesti on tiedossa? Ensinnäkin se, että hän on puoliksi marokkolainen ja hyödyntää tätä eksoottista alkuperäänsä monella tapaa, esimerkiksi vaatimalla ranskankielistä palvelua viranomaisissa - noissa pohjoisafrikkalaisissa arabimaissa kun ranskaa osataan usein paremmin kuin arabiaa. Hän myös syyttää rasismista ihmisiä, jotka sanovat hänestä jotain poikkipuolista.

Vad är allmänt känt om Lokka? För det första vet vi att han är en halv marockan och att han utnyttjar sin exotiska bakgrund på många sätt, inte minst genom att ställa myndigheterna krav på service på franska - i de där nordafrikanska arabländerna behärskar man ju bättre franska än arabiska. Han beskyller också alla som uttrycker sig ogillande om honom för rasism.


Junes on siis ulkomaalaistaustainen mies, joka alkuperäänsä vedoten vaatii passausta ja etuoikeuksia sekä nimittelee muita rasisteiksi. Tällaisiksihan maahanmuuttokriitikot moittivat kaikkia maahanmuuttajia. Mutta Junekselle etuoikeudet jostain syystä kuuluvat. Mistäpä muusta syystä kuin siksi, että hän on osannut brändätä itsensä maahanmuuttokriitikoiden liittolaiseksi.

Junes är alltså en person av utländsk börd som åberopar sig på sin bakgrund för att kräva privilegier och uppassning och kallar alla andra för rasister. Han uppträder alltså precis som den stereotypa bortskämda invandrare som spökar i rasistiska amsagor. Men av något skäl har de ingenting emot att Junes uppför sig så här. Av det skälet att han lyckats göra sig själv till ett invandrarkritiskt varumärke.

Mitä muuta tiedämme Juneksesta? No ainakin sen, että hän sauhuttelee ns. höpöheinää, jatsitupakkia eli kannabista ja on tuomittu sakkoihin ao. heinän viljelemisestä kämpillään. Yleistyvän käsityksen mukaan höpöheinäharrastukset eivät ole kovin vakava rikos, mutta itse alkoholinkin suhteen raittiina katson olevani moraalisesti oikeutettu ilmaisemaan ankaran paheksuntani asiasta.

Vad annat vet vi om Junes? Åtminstone att han brukar röka s k marockansk gröngås, jazztobak eller cannabis och att han åkt fast och dömts till böter för att han odlat gräs hemma hos sig. Det är ju allt mindre vanligt att se cannabisrökande som ett allvarligt brott, men jag är som bekant helnykter även vad gäller alkohol, vilket betyder att jag får uttrycka mig ogillande om saken.

(Sivumennen sanoen olen sitä mieltä, että Junes Lokka on yksi vahvimpia vasta-argumentteja kannabiksen laillistamiselle, mitä mieleeni tulee. Junes Lokan ns. poliittinen toiminta on mielestäni lähinnä raivostuttavaa, eh, vittuilua koko järjestäytynyttä yhteiskuntaa kohtaan, ja jos on olemassa lakipykälä, jolla yhteiskunta voi vittuilla takaisin, se on säilytettävä.)

(För övrigt anser jag att Junes Lokka är ett av de bästa motargument till legaliseringen av cannabis jag kan tänka mig. Junes Lokkas så kallade politiska verksamhet är enligt min mening snarast ett sätt att jäklas med hela det organiserade samhället, och om samhället har en enda lagparagraf att gripa till för att besvara detta, bör paragrafen ifråga bibehållas.)

Juneksella on myös nuorempi ja ihan kohtuullisen hyvännäköinen naisystävä, olkoonkin että sisäinen kauneus tietysti aina on tärkeintä, ja sitähän hänen neidollaan ei oikein ole. Mutta koska Lokka on puoliksi arabisyntyperää, hän on täten myös mainio esimerkki siitä, kuinka kauheat maahanmuuttajat "vievät naisemme". 

Junes har också en yngre och relativt vacker flickvän, låt vara att det ändå är den inre skönheten det mest kommer an på, och den sortens skönhet har tjejen inte. Men på grund av sitt halvarabiska påbrå kan Lokka härigenom också uppfattas som ett paradexempel på hur de där hemska invandrarna "tar ifrån oss våra kvinnor".

Ai miten niin Lokka ei ole maahanmuuttaja? Eikös homma mennytkään jota kuinkin sillä tavalla, että tummaihoisten, islaminuskoisten tai muuten vaan etelämaista kotoisin olevien maahanmuuttajien lapset ovat "toisen polven maahanmuuttajia"? Vai onko niin että liittymällä äärioikeiston porukoihin he muuttuvat mystisesti suomalaisiksi?

Hurså "Lokka är inte en invandrare"? Var det inte så att barn till mörkhyade, islamiska eller i allmänhet sydländska invandrares barn är "invandrare av andra generationen"? Eller är det månne så att de på ett mytiskt och mystiskt sätt förvandlar sig till finnar bara de ansluter sig till extremhögern?

Lokka on tunnetusti myös töidenvälttelijä. Kaikki muistavat sen tapauksen, kun hänelle tarjottiin sosiaalisten medioiden kautta aika asiallisella palkalla roudarityyppisiä hommia. Hän ei ainoastaan kieltäytynyt töistä, vaan tuntui pitävän työtarjousta suorastaan henkilökohtaisena loukkauksena. Piffiltä olemme voineet lukea miten tarina jatkui: Lokka narautti myös töidentarjoajan jostain vähäpätöisestä verolaiminlyönnistä. Täytyy kyllä sanoa, että tuo mies on jalostanut töidenvälttelyn suorastaan taiteeksi. Hän ei ainoastaan välttele töitä, vaan ilmeisesti myös vainoaa ihmisiä, jotka ovat solvanneet häntä tarjoamalla töitä. Tuohon ei ihan kuka tahansa pystykään.

Lokka är också välkänd för sin arbetsskygghet. Alla minns hur han på sociala medier erbjöds arbete som någon sorts råddare eller humpare mot helt anständig lön. Han vägrade inte bara ta emot jobbet, utan föreföll uppfatta arbetserbjudandet som personlig förolämpning. På webbforumet Punkinfinland har vi läst slutet på historien: Lokka fick reda på att mannen som kommit med arbetserbjudandet hade oavsiktligt försummat att betala någon skatt eller avgift och angav honom till myndigheterna. Man måste säga att Lokka lyckats förädla arbetsskyggheten till en konstart. Han undviker inte bara arbete, utan också förföljer de som förolämpat honom genom att erbjuda honom arbete. Det är inte vem som helst som är kapabel till sådant.

Lokka tunnetaan myös kuolemattomasta lauseestaan "Ylen joku huora soitti". Maahanmuuttokriitikkomme jaksavat jauhaa siitä, kuinka maahanmuuttajamiehet muka solvaavat ja huorittelevat suomalaisia naisia. Itse asiassa parahultainen muslimimaahanmuuttaja noudattaa vanhanaikaisia hyviä tapoja, tytöt ovat yleensä kohteliaita ja pojat herrasmiehiä, minkä tietää jokainen, joka tuntee muutaman. Mutta kas tässä meillä on maahanmuuttajataustainen mies, joka huorittelee suomalaisia naisia.

Lokka är också känd för sitt odödliga citat "Någon hora från Rundradion ringde". Våra invandringskritiker orkar svamla i all oändlighet om hur manliga invandrare kantänka förolämpar finska kvinnor och kallar dem för horor. Egentligen är det rätt många muslimska invandrare som beaktar gammaldags goda seder, flickor brukar vara hövliga och killar gentlemän, något som alla vet som har stiftat personlig bekantskap med ett par muslimska invandrarungdomar. Men kolla, här har vi en man med invandrarbakgrund som kallar finska kvinnor horor.

Vielä kerran kertauksen vuoksi: Laura Huhtasaari kaulailee kuvassa, ja Laura Huhtasaaren poliittinen viiteryhmä kaulailee ainakin hengessä, maahanmuuttajataustaista miestä, joka vaatii erioikeuksia maahanmuuttajataustaisuuteensa vedoten, käyttää kiellettyjä päihteitä huumerikostuomioksi asti, on vietellyt suomalaisen naisen, ei vain välttele työtä vaan vainoaa työpaikantarjoajia pitäen työtarjouksia solvauksina ja päälle päätteeksi huorittelee suomalaisia naisia. Ja kyse on poliittisesta ryhmästä, joka kutsuu itseään maahanmuuttokriittiseksi, moittii maahanmuuttajia erioikeuksien vaatimisesta, rikollisuudesta, naistemme viemisestä ja huorittelemisesta sekä työn välttelystä.

Låt oss ännu repetera: På bilden omfamnar Laura Huhtasaari, och i andanom omfamnar Laura Huhtasaaris politiska referensgrupp, en man av invandrarbakgrund, som kräver privilegier p g a sin invandrarbakgrund, som missbrukar förbjudna droger och har dömts för knarkbrott, som har förfört en finsk kvinna, som inte bara är arbetsskygg utan bedriver klappjakt mot en person som förolämpat honom genom att erbjuda honom arbete och som till på köpet kallar finska kvinnor för horor. Och nu rör det sig om en politisk gruppering som kallar sig själv invandringskritisk och beskyller invandrare för att kräva privilegier, för att vara brottsliga, för att förföra eller antasta våra kvinnor och för att vara arbetsskygga.

Pitäisi tämän perusteella olla aika selvää, että "maahanmuuttokritiikki" on pelkkä tekosyy horjuttaa Suomen demokratiaa ja oikeusvaltiota, ja tämän veneenkeikutuksen taustalla ovat vihamieliset ulkomaiset voimat eli Venäjä. Eivät maahanmuuttokriitikot oikeasti ole edes maahanmuuttokriitikoita (vaikka saavatkin perverssiä nautintoa siitä kun joku tummaihoinen maahanmuuttaja kärsii) eivätkä oikeasti kannata niitä asioita, joilla perustelevat reuhaamisensa ja hillumisensa. Kuten tiedämme, heidän "isänmaallisuutensakin" osoittautui viime kädessä venäläismielisyydeksi, joistakin Homma-foorumilla nähdyistä esimerkeistä päätellen jopa pyrkimykseksi liittää Suomi osavaltioksi Venäjään.

Det här borde göra det helt klart att "invandringskritik" egentligen bara är ett svepskäl för att sätta demokratin och rättsstaten i gungning, och det är fientliga utländska krafter, dvs Ryssland, som ligger bakom denna destabiliserande verksamhet. Invandringskritikerna är inte ens invandringskritiker (låt vara att de får pervers njutning av att se vilken som helst mörkhyad invandrare lida) och i verkligheten ger de katten i de principer med vilka de motiverar det oväsen de för på nätet. Som vi vet är de ingalunda så "fosterländska" som de påstår sig vara: vissa exempel man sett på det högerextrema diskussionsforumet Homma tyder på att de helst vill ansluta Finland till Ryssland.