Sivut

perjantai 25. syyskuuta 2020

Riku-kaani haluaa antaa iskuja - Riku-khan vill utdela slag

 

Riku Nevanpää: "Skolmobbningsmentalitet? Låt oss utgå från kalla fakta: det finns ingen skolmobbning, det finns bara folk som tror sig vara mobbade. Sen är världen faktiskt ingen bomullsboll, utan man ska kunna ta emot smällar. Och om man inte klarar av det så kan det bara beklagas."

Perussuomalaiset vetoavat mielellään siihen, että ovat muka olleet koulukiusattuja, joille on kouluvuosina oltu tuhmia. Jussi Halla-aho, joka on oikean koulukiusaajapomon hengessä maalittanut vastustajiksi mieltämiään ihmisiä (tai ihmisiä, jotka ovat olleet hänen kanssaan samaa mieltä asioista väärin - esimerkiksi minut, joka kritisoin feminismiä väärin, tai Jessikka Aron, joka kritisoi Venäjää väärin), poseeraa mielellään koulukiusaamisen uhrina. Muuan toinen persujen kansanedustajasälli taas kuuluu oikein julkisesti itkeneen sitä, miten hänet "pakotettiin" (hehheh) tappelemaan ja varastamaan. 

Sannfinnarna åberopar sig gärna på att de kantänka varit offer till skolmobbning och plågats av stygga killar i skolan. Jussi Halla-aho, som visat uppenbara mobbningsfasoner när han koordinerat hatkampanjer mot förmenta motståndare (eller folk som delat hans åsikt om någonting på fel sätt - mig till exempel, eftersom jag kritiserade feminism på fel sätt, eller Jessikka Aro, som kritiserade Ryssland på fel sätt), poserar också han gärna som mobbningsoffer. En annan sannfinsk riksdagssnubbe lär ha offentligt brustit ut i gråt när han drog sig till minnes hur han i skolan "tvingats" (jo pytt) till att slåss och stjäla.

Minä pahasti epäilen, että todellisuudessa tyyppi hakkasi pienempiään ja varasteli vapaasta tahdostaan, ollakseen jengissä mukana (mikä sinänsä on ihan normaalia käytöstä nuorella epävarmalla pojalla), ja että hän sitten jälkeen päin selitteli itsensä uhriksi (mikä on täysin inhimillinen minänpuolustusmekanismi sekin). Tämä itsepetos on sitten vuosikymmenten saatossa mennyt niin veriin, että tyyppi liikuttuu itkuun omista valheistaan.

Jag törs misstänka att killen i verkligheten misshandlade mindre atletiska skolkamrater och begick små stölder av egen fri vilja, för att få vara med i gänget (i och för sig helt normalt uppförande när man är ung och osäker av sig), och att han sedan efteråt stiliserade sig till offer (också en normal mänsklig försvarsmekanism). Nu har han internaliserat sitt självbedrägeri till den milda grad att han rörs till tårar av sina egna lögner.

Tämän koko itsesäälivarieteen tarkoituksena on tietysti hankkia uhripääomaa, jolla voidaan sitten perustella vihan lietsominen maahanmuuttajia - jopa maahanmuuttajalapsia - kohtaan. Persunarratiivissa (tämä sana viittaa varmastikin narraamiseen) koulukiusaaja on aina maahanmuuttaja, ja omat lapset halutaan kasvattaa "omien arvojen" hengessä, ts. vihaamaan ja pelkäämään maahanmuuttajia. Sitten kun tällä tavalla kaltoinkasvatetut räkänokat pahoinpitelevät, hakkaavat ja nöyryyttävät maahanmuuttajien lapsia, kyse ei tietenkään ole koulukiusaamisesta. Eheeeei.

Hela den här teatern med självömkan handlar naturligtvis om att ackumulera offerkapital, som man sedan kan exploatera för att uppvigla till hat mot invandrare, t o m invandrarbarn. I det sannfinska narrativet (jag antar att ordet handlar om att narra) är skolmobbaren alltid av invandrarbakgrund, och sina egna barn vill man "uppfostra till att omhulda samma värderingar", dvs till att hata och vara rädda för invandrare. När dylika feluppfostrade snorvalpar sen misshandlar, slår och förnedrar invandrarbarn, handlar det naturligtvis inte om mobbning. Nähä.

Mutta Riku-kaani Nevanpää tuossa yllä olevassa sitaatissa ansaitsee kiitoksen ja kumarruksen rehellisyydestään. Hän sanoo kuten asiat ovat: oikeasti persuja ei kiinnosta kuivuneen koirankakan vertaa pitää heikompien puolia. Persu haluaa lyödä heikompaa, koska maailma on kova ja sen kuuluukin olla kova, koska väkivaltaisten miesten pitää saada hallita maailmaa. Heikompien pitää tyytyä ottamaan lyönnit motoonsa.

Men Riku-khan Nevanpää förtjänar tack och bugning för sin ärlighet i citatet ovan. Han säger som det är: egentligen ger sannfinnarna blanka fan i att ta de svagare i försvar. Sannfinnen vill ge den svagare i käften, eftersom världen är hård och bör vara det - för det är de våldsbenägna männen som bör få härska över världen. De svaga ska nöja sig med att snällt ta emot käftsmällarna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit on suljettu. Jos ajattelit kirjoittaa tänne jotain paskaa, niin tiedoksesi: siitä ei tule mitään nyt eikä koskaan.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.