Sivut

sunnuntai 21. huhtikuuta 2019

Helsingin piispa on Saatana - Biskopen i Helsingfors är Djävulen.

Piispa Teemu Laajasalo haluaa rakentaa dialogia Suomen äärioikeiston valtiasjohtajan kanssa. Hän sanoo haluavansa välttää demonisointia.

Biskop Teemu Laajasalo vill ha dialog med den överste ledaren för extremhögern i Finland, eftersom det enligt hans mening är viktigt att undvika demonisering.

Selvä homma. Mies, jota piispa ei halua demonisoida, on tahdottomien raajojen lailla käyttäytyvien kannattajiensa välityksellä ajanut mediasta ulos sekä minut että muitakin häntä kritisoineita. Hän on itse demonisoinut yhteiskunnassa vähävaltaisia ja syrjittyjä ryhmiä ja myötävaikuttanut propagandallaan joukkoampumisia ja mielivaltaisia väkivallantekoja suosivan ilmapiirin syntymiseen maassamme. En edes mainitse niitä kirjoituksia, joissa hän on toivonut poliittisten vastustajien joutuvan raiskatuiksi, koska omakaan konttoni ei tunnetusti ole aivan puhdas sellaisten provokaatioiden suhteen.

Alldeles fint. Mannen, som Laajasalo inte vill demonisera, har i praktiken idkat mediecensur genom att låta sina anhängare - sina viljelösa kroppsdelar - idka påtryckning mot medierna, så att både jag och en del andra som kritiserat extremhögern har förlorat våra jobb i medierna. Han har själv demoniserat vanmäktiga och diskriminerade samhällsgrupper och bidragit till att skapa en atmosfär som gynnar skolskjutningar och annat godtyckligt våld. Jag vill inte ens nämna hans skriverier om att våldta politiska motståndare, eftersom jag ju själv har en historia av liknande antifeministiska provokationer.

Piispa Laajasalo edustaa uskontoa, jonka jumalallisena pidetty perustaja kulki pilkatuimpien ja halveksutuimpien seurassa. Samainen uskonjohtaja nosti moraaliseksi esikuvaksi samarialaisen. Mikä on samarialainen? Samarialainen on juutalaisuudelle lähisukuisen, mutta siitä eroavan uskontokunnan kannattaja.

Biskop Laajasalo representerar en religion vars grundare - som enligt dogmen är en gudomlig gestalt - föredrog de mest föraktades och vanvördades sällskap. Samme religionsledare upphöjde en samarit till moralisk förebild för judar. Vad är en samarit? Samariterna är anhängare av en religion som är närbesläktad med judendomen men distinkt.

Miettikääpä nyt, mikä on kristinuskolle lähisukuinen uskonto, johon monet kristityiksi esittäytyvät suhtautuvat kuten aikoinaan juutalaiset samarialaisiin. Hetkinen, sehän on...aivan oikein. Jos Jeesus kuljeskelisi keskuudessamme tänään, hän kertoisi vertausta laupiaasta muslimista, tai somalista. Eräät avustusjärjestöt ovat ottaneet kristillisissä maissa nimekseen "samarialaiset", koska samarialainen on kulttuurissamme avuliaisuuden ja hyväsydämisyyden vertauskuva. Mutta Jeesuksen ajan juutalaisille "samarialainen" oli sitä mitä "muslimi" meille.

Reflektera nu över frågan, vilken religion är närbesläktad med kristendomen, men bemöts av många kristna som den samaritanska trosbekännelsen av judarna på Jesu tid. Nej men det är ju... alldeles riktigt! Skulle Jesus återvända i dag, så skulle han berätta oss en liknelse om den barmhärtige muslimen, eller måhända somaliern. En del välgörenhetsorganisationer i kristna länder kallar sig "samariter", eftersom samariten i vår kultur står för barmhärtighet och hjälpsamhet. Men för judarna under Jesu tid betydde "samariten" det som "muslimen" betyder för oss. 

Mutta piispa Teemu Laajasalo ei halua vähentää aikamme samarialaisiin kohdistuvaa demonisointia. Hän haluaa käydä dialogia heidän demonisoijansa kanssa. Hän haluaa käydä dialogia niiden kanssa, jotka esiintyvät suomalaisen kulttuurin puolustajina mutta ajavat sen edustajat ulos julkisesta keskustelusta; niiden kanssa, jotka sanovat puolustavansa Suomen itsenäisyyttä mutta haluavat että Venäjä liittäisi Suomen alueisiinsa ja surmaisi sekä kotoperäiset vähemmistöt että maahanmuuttajat.

Men biskop Laajasalo vill inte göra någonting åt hur vår tids samariter demoniseras. Han vill ha dialog för den som demoniserar dem. Han vill föra dialog med dem som säger sig försvara finsk kultur men kör ut dess representanter från offentlig diskussion; med dem som säger sig försvara Finlands självständighet men som drömmer om att Ryssland annekterar Finland och dödar både de inhemska minoriteterna och invandrarna.

Kun sanon, että Helsingin piispa on Saatana tai Antikristus, tarkoitan sillä, että fasismi on oikeastaan vain perisynnin yksi muoto ja siksi, kuten Nietzsche sanoisi, etwas Menschliches, Allzumenschliches; mutta se, että kristittynä mielipidejohtajana esiintyvä mies toimii tällaisen pahuuden levittäjänä ja legitimoi sitä, on yksiselitteisesti perkeleen ja Antikristuksen työtä - hän pitää pilkkana evankeliumia ja tekee siitä pahuuden työkalun.

När jag säger att biskopen av Helsingfors stift är djävulen eller Antikrist, menar jag därmed att fascism egentligen bara är en form av arvsynden och som sådan etwas Menschliches, Allzumenschliches; men att en man som uppträder som kristen opinionsledare sprider dylik ondska och legitimerar den är entydigt av djävulen och av Antikrist: han gör sig lustig över evangeliet och missbrukar det som ett ondskans arbetsredskap.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit on suljettu. Jos ajattelit kirjoittaa tänne jotain paskaa, niin tiedoksesi: siitä ei tule mitään nyt eikä koskaan.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.