Sivut

keskiviikko 6. maaliskuuta 2019

Paperittomuuden syistä - Om skälen till att vi har odokumenterade invandrare i landet

Kysyin siis Heikki Kerkkäseltä, miten persujen tunkeutuminen mestaroimaan maahanmuuttopolitiikkaa on vaikuttanut lainsäädäntöön. Tämä kirjoitus perustuu tietosisällön osalta hänen antamaansa vastaukseen. Sanamuodot, tulkinnat, syyttelyt, polemiikki ja ilkeydet ovat omiani.

Jag frågade alltså Heikki Kerkkänen, hur det har påverkat vår lagstiftning att sannfinnarna gått och mixtrat med invandringspolitiken. Informationsinnehållet i den här drapan är baserad på svaret jag fick. Formuleringarna, tolkningarna, beskyllningarna, polemiken och elakheterna är mina egna.

Nykyisessä ulkomaalaislaissa on kaksi oleskelulupakategoriaa, joiden perusteena on kansainvälinen suojelu. 87. pykälässä määritellään turvapaikka ja 88. pykälässä toissijainen suojelu. Vuotta 2009 edeltäneessä laissa määriteltiin turvapaikka ja suojelun tarpeeseen perustuva oleskelulupa. Myöhemmin Suomessa tuli voimaan EU:n näitä asioita koskeva direktiivi. Silloin laista poistettiin tuo epämääräiseltä kuulostava "suojelun tarve" ja vaihdettiin se kahteen uuteen suojelukategoriaan. Direktiivin vaatimukset sisällytettiin toissijaisen suojelun käsitteeseen. Sellaiset vanhan pykälän määräykset, jotka olivat aikaisemmin kuuluneet tuohon suojelun tarpeeseen, muovattiin uudeksi käsitteeksi nimeltään humanitaarinen suojelu.

I den nuvarande utlänningslagen finns det två kategorier uppehållstillstånd baserade på internationellt skydd. Paragraf nummer 87 definierar asyl, paragraf nummer 88 sekundärt skydd. I den lag som gällde ända fram till år 2009 definierade lagen begreppen asyl och uppehållstillstånd p g a behov av skydd. Senare trädde EU-direktivet om de här frågorna i kraft i Finland. Då avlägsnades det där diffusa "behovet av skydd" och byttes ut mot två nya skyddskategorier. Direktivets krav blev finländsk lag som sekundärt skydd. De bestämmelser i den gamla paragrafen, som tidigare ingått i begreppet behov av skydd, omformulerades till ett nytt begrepp som kallades humanitärt skydd.

Keväällä 2016 humanitaarisen suojelun käsite poistettiin laista, ja on ilmiselvää, että se tehtiin persujen vaatimuksesta. Persuille ja muulle äärioikeistolle "humanitaarinen suojelu" on pelkän nimensä vuoksi aina ollut silmätikku. Kaikki ihmisoikeuksiin ja "humanitaarisuuteen" liittyvä on. Jos "humanitaarinen suojelu" olisi ollut viralliselta nimeltään "tehostettu totalitaarinen neekerikontrolli", se ei taatusti olisi häirinnyt persuja pätkääkään.

Våren 2016 avskaffades begreppet humanitärt skydd, och det är klart som korvspad att detta skedde på sannfinnarnas yrkan. För sannfinnarna och den övriga extremhögern har "humanitärt skydd" alltid varit en nagel i ögat bara därför att det heter så - de hatar ju själva ordet "humanitär" och allt vad mänskliga rättigheter heter. Skulle "humanitärt skydd" ha hetat i officiellt språk "effektiverad totalitär negerövervakning", skulle det inte ha stört sannfinnarna det minsta.

Oman käsitykseni ja muistikuvieni mukaan tämä suojelumuoto oli vain takaportti, joka jätettiin siltä varalta, että turvapaikasta paitsi jäänyttä maahantulijaa ei voitaisi palauttaa kotimaahansa. Ennen kuin persut aloittivat räyhäämisensä, sitä pidettiin suomalaisen pragmaattisen ajattelun riemuvoittona. Toisin kuin suurissa Euroopan maissa, meillä ei ollut valtavia paperittomien laumoja, koska meillä oli lain sallima mahdollisuus merkitä tällaiset väliinputoajat kirjoihin ja kansiin. Näin he olivat viranomaisten valvonnassa ja heille oli mahdollisuus järjestää kotoutumisväyliä.

Enligt vad jag minns var den här formen av skydd i princip ett kryphål som lämnades öppet för de immigranter som inte kunde återbördas till hemlandet trots att de inte fått asyl. Innan sannfinnarna började föra oväsen uppfattades den som en triumf för finsk pragmatism. I motsats till de stora europeiska länderna hade vi inte såna där väldiga skaror av odokumenterade invandrare, eftersom vår lag möjliggjorde det att bokföra de fall som annanstans skulle ha hamnat mellan stolarna. Detta innebar att myndigheterna kunde hålla koll på dem och att det även fanns möjligheter att integrera dem. 


Aiemmin maassa olevalla henkilöllä oli mahdollisuus saada tilapäinen oleskelulupa siksi, että hän ei syystä tai toisesta voi palata kotimaahansa - esimerkiksi siitä syystä, että kotimaa on taistelutanterena eikä siellä ole lentokenttää, johon voisi turvallisesti laskeutua. Tämä ratkaisu lakkautettiin rasistien mieliksi. Sen sijaan luotiin sellainen järjestely, jossa kotimaassaan (syystäkin) kuolemaa pelkäävät, mutta kielteisen päätöksen saaneet heitetään pellolle vastaanottokeskuksesta ja suljetaan sosiaalipalvelujen ja poliisikontrollin ulkopuolelle. Väistämätön seuraus tästä on, että asianomaiset liukuvat alamaailmaan ja rikollisiksi. 

Tidigare kunde en person som vistades i landet få ett provisoriskt uppehållstillstånd därför att han inte kunde återbördas till hemlandet, t ex på grund av det allmänna kaoset som bl a innebar att det inte fanns en fungerande flygplats i hela landet. Den här nödlösningen avskaffades för att göra rasisterna till lags. Däremot skapades ett nytt arrangemang som går ut på att folk som är rädda för att mördas i hemlandet (och inte utan skäl) men som fått asylansökan avslagen inte längre är välkomna på flyktingboendet och även blir utestängda från sociala tjänster och polisiär kontroll. Den oundvikliga följden är att dessa människor marginaliseras och blir kriminella.

Onkin vaikeaa välttää sellaista vaikutelmaa, että äärioikeisto nimenomaan haluaa kärjistää maahanmuuttoon liittyviä ongelmia lakkauttamalla pragmaattiset järjestelyt, joilla maahanmuuttajat on aiemmin saatu yhteiskuntaan sisään ja valtion valvontatoimien piiriin. Mutta tämähän on täysin loogista. Äärioikeistolla ei ole eikä koskaan ole ollutkaan tavoitteena mikään muu kuin yhteiskunnallisten ristiriitojen kärjistäminen ja suomalaisten keskinäisen luottamuksen tuhoaminen, jotta Suomi saadaan putoamaan kypsänä hedelmänä Putinin koriin.

Det är svårt att undvika intrycket att extremhögern inte vill avhjälpa, utan snarare tillspetsa alla samhällsproblem invandring medför genom att avskaffa de pragmatiska arrangemang som tidigare införts för att integrera invandrare och hålla koll på dem. Men det här är helt logiskt. Extremhögerns enda målsättning har sedan länge varit att tillspetsa alla möjliga motsättningar i samhället och förstöra allt ömsesidigt förtroende mellan finländare från olika samhällsgrupper. Slutet är att Finland blir en mogen frukt som Putin kan skörda.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit on suljettu. Jos ajattelit kirjoittaa tänne jotain paskaa, niin tiedoksesi: siitä ei tule mitään nyt eikä koskaan.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.