Eero Tillasella on painokasta sanottavaa meille kaikille:
Eero Tillanen har ett viktigt budskap till oss alla:
Mietitäänpäs tätä taas asia kerrallaan. Eero Tillanen syyttää valtavirtayhteiskuntaa siitä, että se paheksuu äärioikeistolaisten harjoittamaa maalittamista ja kiusantekoa mutta samalla "maalittaa" äärioikeistolaisia itse samalla tavalla. Tämä on tietysti hölynpölyä. Valtavirtaviestimissä ei todellakaan kiihoteta väkivaltaisia laumoja yksittäisten henkilöiden kimppuun, kuten äärioikeisto tekee.
Låt oss igen reflektera över det här en sak åt gången. Eero Tillanen beskyller mainstreamsamhället för att ogilla den klappjakt som extremhögern ägnar sig åt och för att samtidigt på ett liknande sätt hänga ut högerextremister. Det här är naturligtvis skitprat. De normala medierna uppviglar inte våldsbenägen pöbel till att attackera individuella personer, som extremhögern gör.
Äärioikeistolaiset eivät "menetä elinkeinoaan" maalittamisen vuoksi, vaan siksi, että itse esiintyvät tavalla, joka on kenen tahansa normaalin, hyvinkasvatetun ihmisen mielestä vastenmielinen ja herättää luonnollista inhoa. Kuten ennenkin olen sanonut, se ajatus, että alkukantaisimmat hyvät tavat ja muiden ihmisten perustason huomioonottaminen olisivat "vihreyttä" tai "vasemmistolaisuutta", on aivan ansaitsematon kohteliaisuus vihreille ja vasemmistolaisille.
Högerextremister "förlorar inte sitt levebröd" därför att de särskilt utpekas, utan därför att de själva uppträder på ett sätt som vilken normal väluppfostrad människa som helst finner motbjudande och väcker naturlig vämjelse hos sådana. Som jag förr redan konstaterat är tanken att det mest elementära folkvett och hänsynstagande på något sätt är "grön vänsterideologi" är en oförtjänt komplimang till gröna och vänstermänniskor.
Ajatellaanpa, että äärioikeisto vaatisi vapautta virtsata ja ulostaa kadulle. Kaikkia, joiden mielestä moinen on sopimatonta, äärioikeistolaiset solvaisivat mitä törkeimmin ja asiattomimmin. He kutsuisivat näitä isänmaan ja vapauden pettureiksi ja punikeiksi ja uhkaisivat käyvänsä veriseen (epäilemättä myös kusiseen ja paskaiseen) sisällissotaan rajattoman ulostamisoikeuden puolesta.
Man kunde lätt föreställa sig att extremhögern skulle kräva att få urinera och tömma tarmen på gatan. Alla som inte skulle acceptera detta skulle extremhögern överösa med grova förolämpningar och osakligheter. Den skulle kalla dem för fosterlandsförrädare, frihetsfiender och kommunister och hota med ett blodigt (antagligen även skitigt och pissigt) inbördeskrig för rätten att ha avföring var man vill.
Tämä ei edes ole kovin kaukaa haettua, kuten tiedämme ns. Suomi-Maidanin touhuista. Siinä leiriydyttiin julkiselle paikalle viikkokausiksi häiritsemään ohikulkijoita ja herättämään pahennusta julistamalla äärioikeistolaista törkeyttä. En usko hetkeäkään, ettei siellä olisi esiinnytty humalassa, enkä pidä ollenkaan mahdottomana, että ainakin osa tähän ulkoilmatapahtumaan osallistuneista häiriköistä myös virtsasi tai ulosti asiattomiin paikkoihin osana ylevää poliittista mielipiteenilmaisuaan.
Det här är inte ens särskilt långsökt, som vi alla efter den så kallade "Suomi Maidan"-demonstrationen bör veta. Då slog ett gäng högerextremister läger mitt på gatan för att i veckor, ja månader störa förbigående och väcka förargelse genom att på ett snuskigt sätt förkunna högerextrema idéer. Jag är säker på att alkoholdrickande förekom, och jag anser det inte alls uteslutet att åtminstone en del av de störande element som deltog i detta friluftsevenemang också urinerade i parken eller hade avföring på torget vid sidan om att uttrycka sina viktiga och värdiga opinioner.
Minulla tietysti on henkilökohtaiset syyt suuttua tuosta "vievät leivän ulos suusta" -retoriikasta aivan erityisesti, mutta ei puhuta nyt siitä. Puhutaan tuosta vertauksesta punaisiin. Siinä Facebook-keskusteluketjussa, jossa tämä kuvakaappaus jaettiin, eräs kommentoijista kertoi katsoneensa sisällissotaa koskevista tilastotiedoista - niitähän on nykyään kaikkia sotasurmatietokantoja sun muita - että sisällissodan jälkiselvittelyissä teloitettiin yksi Tillanen, ja kolme Tillasta oli syytettyinä valtiorikosoikeudenkäynneissä. Kommentoija väitti myös, että Tillanen on kovin harvinainen nimi, joten on hyvin mahdollista, että Eero Tillanen on noita samoja Tillasia.
Jag har som bekant mina egna skäl att bli arg över det där skitpratet om hur "de tar vårt levebröd", men låt oss inte tala om det nu. Hellre vill vi tala om den där jämförelsen med de röda under inbördeskriget. I den Facebookdiskussion där den här skärmdumpen delades skrev en av kommentatorerna kollat statistiker om kriget - det finns ju alla möjliga databaser och förteckningar över krigsoffer nuförtiden - att en man med efternamnet Tillanen arkebuserades efter inbördeskriget och att tre dito då var åtalade för statsförbrytelser. Kommentatorn påstod också att Tillanen är ett så sällsynt namn att Eero Tillanen faktiskt kan vara släkt med dessa.
Omat esi-isäni olivat kaikki valkoisia (isäni on ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta, äitini vanhemmista toinen oli suomenkieliseltä Pohjanmaalta ja toisen isä oli kymenlaaksolaisen kylänsä valkoinen merkkimies, joka oli joutua punikkien murhaamaksi). Siksi minulla voisi olla hieman painokelvotonta sanottavaa siitä, että tuomittujen punikkien jälkeläiset syyttelevät minua kommunistiksi, mutta riittää kun totean, että se on sitä paljon puhuttua historian ironiaa.
Mina förfäder var alla på vita sidan (min far är hemma från svenska Österbotten, min morfar från finska Österbotten och min mormorsfar var en lokalhöjdare i sin by i Kymmenedalen som nästan mördades av de röda). Därför kunde jag formulera mig mycket brutalt om avkomlingar till dödsdömda rödingar som kallar mig för kommunist, men det räcker att konstatera att det är vad man kallar för historiens ironi.
Se on totta, mitä Tillanen sanoo, että punikit silloin vuonna 1918 aloittivat murhaamisen. Mutta kuka aloitti maalittamisen ja nettiterrorin? Sen aloitti Tillasen oma viiteryhmä. Silloin kymmenen vuotta sitten, kun äärioikeiston ölisevät laumat hyökkäsivät nettiin häiriköimään, sen uhreiksi joutuivat juuri minun kaltaiseni tahot, jotka olivat valikoivasti ymmärtäneet äärioikeiston tai isänmaallisten huolia ja pohtineet, mikä olisi demokratian ja oikeusvaltion kanssa yhteensopiva tapa ottaaa huomioon heikäläisten vaatimukset muiden ihmisoikeuksia loukkaamatta.
Tillanen har helt rätt när han säger att det var de röda som år 1918 satte igång med mördandet. Men vem var det som satte igång online-klappjakterna? Det var Tillanens egen referensgrupp. När extremhögerns bölande horder för tio år sen invaderade webben var det precis mina gelikar - skribenter som selektivt visat förståelse även för extremhögerns eller fosterlandsvänners bekymmer och reflekterat över vad som kunde vara ett med demokratin och rättsstaten förenligt sätt att ta hänsyn till dem utan att kränka andras mänskliga rättigheter.
(Muuten, tässä yhteydessä huomautan, että perinteisemmät sodanmuistelija- ja kalvankalskuttajapatriootit ymmärsivät mihin pyrin ja arvostivat sitä, että otin heidän edustamansa näkökulmat huomioon. Jo silloin oli ilmeistä, että eerotillaset olivat eri porukkaa kuin vanhan hyvän ajan isänmaalliset.)
(I det här sammanhanget vill jag påpeka, att mera traditionella patrioter med genuint intresse för krigsminnen och försvarsfrågor förstod vad jag höll på med och uppskattade att jag beaktade deras perspektiv. Redan då var det uppenbart att Eero Tillanens gelikar var av annat och sämre virke än ärliga gammaldags fosterlandsvänner.)
Todetaanpa lopuksi, että Tillasen ja mm. persunuorten tapa kutsua itseään isänmaallisiksi on irvokasta valehtelua. Minun ei tarvitse edes toistaa niitä tässä blogissa moneen kertaan siteeraamiani Homma-puheenvuoroja, joissa murehditaan, että Suomi meni käymään talvisodan väärää vihollista vastaan - Venäjää, jota heikäläiset pitävät valkoisen rodun viimeisenä toivona. Minun tarvitsee nostaa esille esimerkiksi tämä Johan Bäckmanin, Suomen tunnetuimman Venäjän asian ajajan, hiljattainen puheenvuoro:
Som min slutkläm konstaterar jag att det är bara ren och skär lögn när t ex Tillanen eller de sannfinländska ungdomarna (de sannfinska ungarna!) kallar sig fosterlandsvänner. Jag behöver inte ens upprepa de i den här bloggen många gånger om citerade inläggen från det högerextrema diskussionsforumet Homma, som uttrycker förargelse över att Finland utkämpade sitt vinterkrig mot fel fiende - Ryssland, som för dem är vita rasens sista hopp. Vad jag behöver ta upp är t ex det här inlägget från Finlands mest ökände putinist, Johan Bäckman:
Silloin kun minä varoitin, että äärioikeisto on Venäjän talutusnuorassa, minut savustettiin ulos mediasta ja pantiin käytännössä ammatinharjoittamiskieltoon. Mutta katsokaapa nyt taas kerran, kuka oli oikeassa. Tillasen viiteryhmä eli äärioikeisto on Venäjän asialla, ja lisäksi - kuten Tillasen omastakin mesoamisesta ylempänä näkee - he hakevat käytännön apua Venäjältä mm. liittymällä venäläiseen, eli KGB:n seuraajaorganisaation varmastikin valvomaan, VKontakte-sosiaalimediaverkostoon.
När jag varnade att extremhögern styrdes från Ryssland röktes jag ut ur medierna och belades i praktiken med yrkesförbud som skribent. Men kolla nu igen vem som hade rätt. Tillanens referensgrupp, extremhögern, går Rysslands ärenden, och som man ser i skärmdumpen ovan söker den även praktisk hjälp i Ryssland, t ex genom att ansluta sig till det sociala nätverket VKontakte - ett ryskt nätverk som alldeles säkert övervakas av KGB eller den motsvarande organisationen i dagens Ryssland.
Kukahan vuoden 2018 Suomessa muistuttaa eniten vuoden 1918 punikkeja? Olisikohan se eräs tietty alakulttuuri, joka a) hakee Venäjältä apua ja tukea sekä esittää Venäjän demokratianvastaisuuden ja rikokset ihmisoikeuksia vastaan myönteisessä valossa ja b) pitää pilkkanaan oikeusvaltiota esittämällä mm. aivan ilmiselvistä rikoksista aloitetut tutkinnat jonkinlaisena poliittisena vainona? Siis - Tillasen oma viiteryhmä ja oma alakulttuuri!
Undrar vem som mest liknar inbördeskrigets rödingar i Finland år 2018? Månne inte en viss subkultur som a) söker hjälp och stöd i Ryssland och framställer Ryssland antidemokratiska system och brott mot mänskligheten i positiv dager och b) gör sig lustig över rättsstaten bl a genom att framställa det som politisk åsiktsförföljelse när dess medlemmar utreds för vad som är rent opolitiska brott? Alltså - Tillanens egen referensgrupp och egen subkultur!