Sivut

keskiviikko 20. kesäkuuta 2018

Mitä Terhi Kiemungin tapaus yleisemmin kertoo maahanmuuttokriitikoista? Fallet med Terhi Kiemunki och dess mera generella innebörd

 Siitä taitaa olla jo pari vuotta, kun tamperelainen, todellisen rahvaannaisen oloinen persutäti Terhi Kiemunki joutui tuomiolle kansanryhmän vastaisesta kiihotuksesta. Hänen juttunsa olivat niin karkeita ja seksuaaliväritteisiä kuin voi odottaa, mutta mielenkiintoisempaa on kysyä, mitä Kiemungin tapaus kertoo "maahanmuuttokriitikoista" yleisemmin.

Det har redan gått ett par år sen Terhi Kiemunki, en mycket vulgär sannfinsk lokalpolitiker från Tammerfors, åtalades för hets mot folkgrupp. Hennes skriverier var precis så brutalt sexualiserade som man kan vänta sig, men mera intressant är att fråga, vad hela historien berättar om "invandringskritiker" i allmänhet.

Kiemunki nimittäin pilkkasi pääsiäisenä muiden lasten seassa iloisesti virpovia muslimityttöjä kysyen, oliko muslimeillakin jokin juhlapäivä, ja muka pahoitteli sitä, ettei hänellä ollut kondomeja jaettavaksi lapsille (!). Tämä asenne on se, mikä maahanmuuttokriitikoiksi ja islam-kriitikoiksi itseään nimittävät erottaa oikeista kriitikoista, jos sellaisia missään ollenkaan onkaan: haluttomuus tunnistaa ja tunnustaa oikeaa kotoutumista yhteiskuntaan.

Kiemunki gjorde sig nämligen lustig över muslimflickor som glatt gick påskkärring med andra barn och frågade, om muslimerna också hade någon festdag. Hon låtsasbeklagade också att hon inte hade några kondomer hon kunde ge barnen (!). Det är den här attityden som utgör skillnaden mellan de som bara kallar sig "invandringskritiker" och "islamkritiker" och verkliga kritiker, om sådana alls finns till: oviljan att känna igen och erkänna några tecken på verklig samhällsintegration.

Maahanmuuttokriitikot operoivat käsityksellä monoliittisesta islamista ja monoliittisista muslimeista, joille muslimius on tasan ainoa identiteetti. Jos tällaisia robottimuslimeja on olemassa, enkä väitä etteikö jossain olisi, he varmastikin kieltävät lapsiaan ankarasti osallistumasta virpomisriitteihin, jotka liittyvät vieraan (kristillisen) uskonnon pääsiäisjuhlaan. Se, että muslimilapsiakin osallistuu ao. touhuun, on merkki siitä, että vanhemmat eivät ole mitään fanaattisia uskonnollisia koneita, vaan mukautuvat valtaväestön tapoihin. Kiemunki ei kuitenkaan ilahdu tästä, vaan mieluummin pilkkaa lapsia.

Invandringskritikerna brukar operera med föreställningar om monolitisk islam och monolitiska muslimer för vilka den enda identitet de har är att vara muslimer. Om sådana här robotmuslimer finns, och jag vill ingalunda blankt förneka den möjligheten, bör de strikt förbjuda sina barn att gå påskkärring, eftersom detta är en rit som har att göra med en främmande religiös fest - den kristliga påsken. Att även muslimska barn är med om dylika aktiviteter är ett tecken på att deras föräldrar inte är fanatiska religiösa maskiner, utan att de anpassar sig till majoritetsbefolkningens seder. Kiemunki gläds dock inte åt detta, utan föredrar att håna barnen.

(Itse asiassa tässä maassa on äreitä kristillisiä ryhmiä, jotka suhtautuvat virpomiseen huomattavasti ankarammin, koska virpominen liittyy noituuteen - sanotaanhan Raamatussakin: noitanaisen älä salli elää. Tämä lienee viime kädessä afrikkalaista kulttuurivaikutusta, joka on kiertänyt jenkkilän kautta meikäläisiin äärikristillisiin piireihin. Noitavainothan ovat aika tyypillinen afrikkalaisen, paikalliseen animismiin sekoittuneen maalaiskristillisyyden piirre.)

(Det finns förresten kristliga extremistgrupper i det här landet som ser med mycket mera oblida ögon på barn som uppträder som påskkärringar, eftersom det även i Bibeln heter att en trollkvinna inte bör tillåtas leva. Det här torde i praktiken bero på afrikanska kulturinfluenser som via Förenta Staterna nått kristna extremistkretsar i vårt land. Häxförföljelser är ju påfallande vanliga bland afrikanska bondkristna som fortfarande omhuldar en hel del förkristet animistiskt tankegods.)

"Kriitikot" väittävät arvostelevansa vain "kotoutumattomia" maahanmuuttajia, mutta mikä*) siinä sitten on, että ilmiselvästi onnistuneesta kotoutumisesta kielivääkin käytöstä pidetään pilkattavana? Tuolla tavalla vain luodaan katkeroituneita nuoria, jotka aivan ymmärrettävästi järkeilevät, että "ruvetaan v---u nyt sitten terroristeiksi, kun ei muuna pidetä kumminkaan".

*) Mikähän olisi? No rasismipa tietenkin. Koko "maahanmuuttokritiikki" ja "islam-kritiikki" on viime kädessä rasismia. Rasisti keksii aina uusia tekosyitä rasismilleen, jos vanhat eivät pidä. 


"Kritikerna" påstår sig kritisera bara "ointegrerade" invandrare, men vad fan*) beror det på att de även hånar sådant uppförande som entydigt vittnar om lyckad integrering? På det där viset skapas bara förbittrade ungdomar, som helt förståeligt resonerar, att det inte gör någon skillnad om de verkligen blir terrorister, när det är som terrorister de redan nu bemöts.

*) Vad fan beror det på, månne? Vad annat än ren och skär rasism. Hela "invandringskritiken" och "islam-kritiken" handlar i sista hand om rasism. Rasisten hittar alltid på nya svepskäl för sin rasism, om de gamla inte håller sträck.

Ottaisin paljon vakavammin maahanmuuttokriitikoiden yritykset selittää, että he eivät ole rasisteja, jos he sanoutuisivat irti Kiemungin kaltaisista hahmoista ja irtisanoutumisessaan tekisivät selväksi, millä tavalla he eroavat Kiemungista. Tästä ei kuitenkaan näy mitään merkkejä. Kiemungin kaltaiset hahmot julistetaan poikkeuksetta vähintäänkin marttyyreiksi, usein heidän päälleen jopa kaadetaan täysin suhteettomia ja naurettavia kehuja ja heitä kutsutaan erityisen hyveellisiksi, pyhimysmäisiksi ihmisiksi, joiden epäileminenkin rasismista on lähinnä rikos Herran voideltua kohtaan.

Invandringskritikerna bedyrar gärna att de inte är rasister, och jag skulle gärna ta det här på allvar, om de tog avstånd från sådana figurer som Kiemunki och om de i sina avståndstaganden också klargjorde hur de skiljer sig från Kiemunki. Sådant ser man dock inga tecken på. Kiemunkifigurerna martyrförklaras, ofta överöses de t o m med överdrivna komplimanger och utmålas som dygdemönster och helgon som det är ett brott mot Herrens smorda att ens misstänka för rasism.

(Päivitys: Muuan kaverini joka on ihan kunnon ihminen vaikka onkin journalisti huomautti että Kiemunkia ei julistettu marttyyriksi, vaan hän sai lähteä puolueesta - mitään periaatteellista irtisanoutumista hänen puheistaan ei toki kuulunut. Toki hänkin myönsi että tämä oli varsin poikkeuksellinen menettely, ts. että yllä kuvaamani kuvio on normaalia toimintaa. Mahdollisesti tällainen erityinen ankaruus johtuu siitä, että Kiemungilla ei ollut oikeanlaisia killuttimia haarojen välissä. Kiemungin erottamisen taustalta löytyi myös taloudellisia epäselvyyksiä, ja puolueen paikallisosastossa hänellä oli äänekkäitä puolustajia.)

(Uppdatering: En kompis till mig som är en anständig människa trots att han är journalist påpekade att Kiemunki inte blev martyrförklarad utan sparkades ur partiet - något principiellt avståndstagande hördes dock inte av. Kompisen medgav visserligen att det här var mycket ovanligt och att partiet eller subkulturen typiskt handlar som jag ovan skildrat. Antagligen berodde denna exceptionella stränghet på att Kiemunki inte hade den där medfödda marskalksstaven mellan benen. Det var inte bara rasismen som ledde till Kiemunkis avskedande från partiet, det förefaller ha funnits också ekonomiska oegentligheter som låg bakom det hela, och i partiets lokalavdelning hade hon också högljudda försvarare.)