(julkaistu ensimmäisen kerran Paljastetun blogissa 2. marraskuuta 2014)
Hiljattain
eräällä nettifoorumilla väitettiin, että Paljastetun blogi olisi
täynnä homopornoa ja homoseksuaalisia fantasioita. Väitteen takana
on varmaankin monivuotinen ihailijamme, sekä valta- että
virtsameriä kovassa laitamyötäisessä ja hiiohoihengessä purjehtinut seilori, jonka
intohimona on suomalaisten naisten suojeleminen muslimeilta. Tätä
intohimoaan hän on kuulemma toteuttanut järskäyttämällä
vaimoltaan käsivarren riksis-räksis irtipoikki. Meininkinä oli
varmaankin särkeä pirstoiksi suomalaiset naiset ihan kotimaisin
voimin, jotteivät muslimismiehille enää kelpaisi. Tuomioistuin ei
kuitenkaan määrännyt hänelle tästä ehdotonta vankeustuomiota.
Suomessa nimittäin hyysätään rikollisia – tämän viisaudenhan
olemme monta monituista kertaa Hommaltakin lukeneet. Kyseinen
isänmaan ystävä ja islamisaation vastustaja on ymmärtääkseni
toiminut aikansa myös persuissa, mutta kukapa ei.
Maahanmuuttokriitikoiden
riveissä on tunnetusti paljon itsensä kieltäviä homoseksuaaleja,
joten Hommalta epäilemättä rynnättiin sankoin joukoin, laumoin
laajin tätä blogia lukemaan kiihottavan seksiviihteen toivossa.
Valitettavasti minun on ilmoitettava, että mitään homopornojuttuja
ei täällä ole tarjolla. Me käsittelemme vain kuivia
yhteiskunnallisia ja moraalisia aiheita, ja vieläpä ihan
vakavissamme. Me emme siis toimi kuten Homma, joka on käsittelevinään
yhteiskunnallisia aiheita, mutta joka tosiasiassa käyttää niitä
tekosyynä piehtaroida sadomasokistisissa fantasioissa.
Niin
että sitä homoseksiä ei täältä löydy senkään vertaa kuin
Hommalta. Tosin eräs lukijoistamme kehotti meitä sinun kohderyhmäsi
mieliksi tälläämään Goatse-kuvan etusivulle ja Tubgirlin
palautepainikkeen taakse, mutta idean kiistämättömästä
huumoriarvosta huolimatta taidamme jättää ehdotuksen
toteuttamatta. Goatsiaanisella aikakaudellamme löydät nämä kuvat
varmasti mistä vain päin nettiä, kun hompanssihormonisi vetävät
niitä katsomaan.
Se
siitä ja nyt vakaviin asioihin.
Reportaasi
Ruotsi-natseista
Hiljattain
ilmestyi Suvi Auvisen reportaasi poliisin suhteesta siihen kaikkein
kovimmin äärioikeistolaiseen ryhmään eli Suomen
Vastarintaliikkeeseen. En suinkaan pidä reportaasia kaikilta osin
onnistuneena, mutta koska äärioikeistosta ei juuri kriittisesti
kirjoitella hugenbergilaisissa valtamedioissamme, kaikki asiaa
koskeva journalismi ansaitsee kommenttinsa.
Auvinen
mainitsee Vastarintaliikettä kutsuttavan Suomessa muun muassa
Ruotsi-natseiksi.
Ruotsi-etuliite johtuu siitä, että Vastarintaliike on täysin
riippuvainen ruotsalaisista esikuvista niin ideologian kuin
menettelytapojen osalta. Vastarintaliikkeen nettisivujen aatteelliset
artikkelit on kääntänyt englannista tai ruotsista suomeksi joku,
jonka käsissä ei suomenkielinen kirja ole kauaa ehtinyt kulua:
tästä todistaa esimerkiksi täysin tarpeeton vierassana
reaktionaarinen.
Suomeksi on tapana puhua taantumuksellisesta.
Samanlainen
hauska väännös oli partisaaninen. Sitä
eräs protohominidi, anteeksi, protohompanssi käytteli vuosia sitten
Usenetissä taikasanana mollatakseen kaikkia sellaisia tietolähteitä,
jotka eivät tukeneet hänen rasistisia kuvitelmiaan. Englannin
kielen partisan on
oikeaksi suomeksi ”puolueellinen”, tämä siis tiedoksi siltä
varalta että joku pikku hompanssipoikuli asiaa ihmettelee mutta on
liian laiska, tyhmä, yhteiskunnalle hyödytön ja alkoholisoitunut –
sanalla sanoen: liian hompanssi – tarkistamaan itse asiaa
sanakirjasta.
Suomalainen
kulttuuri – pelkkä tekosyy
Mutta
kuten olen ennenkin todennut, suomen kieli ja suomalainen kulttuuri
ovat näille ”nationalisteille” ainoastaan tekosyy.
Vastarintaliikkeen ja sen ruotsalaisten käskijöiden mielestä
Pohjoismaista tulee muodostaa yksi yhtenäinen natsivaltio.
Koettakaahan arvata, miten suomen kielelle kävisi siinä valtiossa.
Toki aina vahvemman puolelle asettuvat maahanmuuttokriitikot olisivat
siinä systeemissä varmasti kesyä poikaa venskaa veisaamaan. Ei
heillä sinänsä olisi mitään pakkoruotsia vastaan, jos sen asiaa
ajettaisiin armottomasti käärme pyssyssä ja revolveria ohimolle
painaen. Tämänhän he ovat todistaneet Singapore-intoilullaan.
Heillä ei olisi mitään väestönvaihtoa, massiivista
maahanmuuttoa, kantaväestön jyräämistä eikä ankarien lakien
turvaamaa pakkomonikulttuuriakaan vastaan, jos kaikki tämä
pantaisiin toimeksi singaporelaistyyppisin autoritaarisin keinoin.
On
itse asiassa kuvaavaa, että Suomalaisuuden liitto – nykyään
täysin äärioikeistolainen mamukriitikkopulju – on juuri
päättänyt luopua Suomen yksikielistämissuunnitelmastaan. Tämän
voi tulkita niin, että valtavirran maahanmuuttokriitikot ovat
rukkaamassa linjaansa lähemmäksi ”Ruotsi-natsien” ideologista
emäjärjestöä yhteistyön toivossa. Kun pikkusormi on annettu, on
helppo antaa koko käsi sitten kun yhteispohjoismainen fasistiutopia
nousee. Silloin Suomalaisuuden liiton vanha ohjelma yksikielisestä
Suomesta kääntyy päälaelleen ja suomesta tulee uudessa valtiossa
paha epäarjalainen kieli. Suomenkielinen kirjallisuus Hannu
Salamoineen ja muine kommunisteineen lentää roviolle, ja tilalle
tarjotaan epäilemättä vanhan kunnon Bertel Gripenbergin teosta En
dröm om Folkviljan.
Historiatieteen
marginalisoitumisesta
Suvi
Auvinen on tietysti raijannut ensimmäiseksi haastateltavakseen Jussi
Jalosen, jolla on epämieluisa tehtävä joutua toimimaan Suomen
ylimmäisenä äärioikeistoasiantuntijana. Jalonenhan on oikeastaan
sotahistorioitsija ja sellaisena yksi Suomen mielenkiintoisimmista,
koska hän on ottanut asiakseen tutkia suomalaisia
vapaaehtoistaistelijoita meillä vähän tunnetuissa ulkomaisissa
sodissa. Häntä mahtaa potuttaa, ettei hän pääse esittelemään
kansalle näitä kiinnostavia aiheita, vaan joutuu sen sijaan
pöyhimään yhteiskunnan paskakerrosta. Minäkin olisin mieluummin
tullut tunnetuksi iirinkielisyysmiehenä kuin valtakunnan suurimpana
naisvihaajana.
Valitettavasti
yksi maahanmuuttokriitikoiden terrorin seurauksista on, että
historiatieteen uudet tulokset eivät enää kiinnosta julkisuutta.
Julkisuuden äärioikeistolaistuminen on kulkenut käsi kädessä
amerikkalaistyylisen valistuksen- ja tieteenvastaisuuden kanssa.
Äärioikeiston suhde yliopistoihin ja tieteeseen on joko avoimesti
vihamielinen – tieteenteko sinänsä nähdään kommunismina –
tai sitten täysin instrumentaalinen ja hyväksikäyttävä.
Humanistiset
tieteet esitetään noissa piireissä yleensä lähtökohtaisesti
hölynpölynä ja turhuutena. Sillä on tässä yhteydessä toki oma
huvittavuutensa, että lahkon koiramaisesti toteltu johtaja on juuri
tämän näkemyksen mukaan turhuustieteen ja leipää pöytään
tuomattoman taiteen tohtori. Toisaalta humanistisistakin tieteistä
halutaan heppaa aatteen miesten kärryjä vetämään. Siksi
esimerkiksi historiantutkijoiden olisi heidän mielestään ennen
muuta todistettava suomenkielisten suomalaisten sankaruus ja
oikeassaolo sekä hurrien pahuus (ryssien pahuushan ei
rasistipiireissä nykyään enää ole muodissa) kaikissa historian
vaiheessa.
Hiljattain
jopa Jyrki Lehtola, jota en tähän asti juurikaan ole arvostanut,
heräsi kysymään kolumnissaan, milloin suomalaisista
joukkoviestimistä tuli niin valistuksenvastaisia kuin ne nykyään
ovat. Toki Lehtolalla ei riittänyt uskallusta antaa retoriselle
kysymykselleen sitä ainoaa oikeaa vastausta: silloin kun
maahanmuuttokritiikki nousi julkisuudessa ylivalta-asemaan, eli kuten
alan miehet itse sanovat: sai ilmaherruuden. Ja siihenhän Lehtolalla
oli oma osasyyllisyytensä. Useimpien lehtineekerien tapaan (ja
luultavasti viestimiä ohjaavien ja omistavien hugenbergien
painostuksesta) hänkin konsensushengessä pidättäytyi liian
ankarista tuomioista äärioikeistoa kohtaan silloin kun sen
voittokulku olisi vielä ollut mahdollista pysäyttää. Nyt uloste
on jo housuissa ja Lehtola tyytyy ihmettelemään sen hajua.
Härjillä
kyntävä härjistä puhuu, sanoo suomalainen sananlasku. Siksi en
malta olla huomauttamatta, että yksi tärkeimpiä syitä, miksi olen
aina vastustanut ”pakkoruotsikritiikiksi” brändättyä
hurrivihaa, on juuri se, että se on viime kädessä vain osa
laajempaa koulutusvastaisuutta ja epä-älyllisyyttä, tätä
Lehtolan päivittelemää. Kaikki ne ”argumentit” (lue: retoriset
temput), joilla ruotsin opetusta on vastustettu, ovat käden
käänteessä muutettavissa ”argumenteiksi” esimerkiksi
evoluutioteorian, historian tai vaikka matematiikan opetusta vastaan.
Kun ”pakkoruotsin” vastustus on hyväksytty valtavirtaan, on
hyväksytty myös kaikki muu valistuksenvastaisuus, joka käyttää
samantyyppisiä retorisia keinoja. Ei se tämän kummempaa ole.
Historian
suurin näkyvyys valtavirtajulkisuudessa on nykyään Ilta-Sanomien
historialiitteissä. Ne kuitenkin käsittelevät lähinnä
kansakunnan kohtalonhetkiä ja itäblokin pahuutta ja kielivät siksi
pikemminkin lehden päätoimittajan henkilökohtaisesta
aatteellisesta lähetystehtävästä kuin mistään vilpittömästä
kiinnostuksesta historiaan. Itse asiassahan talvisotafetisismi ja
pakonomainen isänmaallisten urotöiden jankkaaminen on pahimmillaan
esimerkki kuolleesta historiasta ja kuolleesta kulttuurista. Siihen
jämähtäneet ihmiset tulkitsevat kaiken siihen liittymättömän
historiantutkimuksen, täysin epäpoliittisenkin, kommunismiksi ja
yritykseksi kalvaa maata isänmaallisuuden alta, aivan samalla
tavalla kuin he tulkitsevat elävän suomalaisen kulttuurin
poikkeuksetta rappiokulttuuriksi ja isänmaan parjaamiseksi ja kaiken
uuden kirjallisuuden kommunistipropagandaksi.
Niitä
aikoja emme taida enää takaisin saada, kun historia kiehtoi
nimenomaan historiana ja Heikki Ylikangas sai media-aikaa ja
-mielenkiintoa esimerkiksi teoksillaan Tie Tampereelle tai
Nurmijärven rosvot.
Nykyisessä yhteiskunnallisessa ilmapiirissä Nurmijärven rosvot,
joiden ryöstelyrupeama ja siitä kerrotut anekdootit innoittivat
Aleksis Kiveäkin, olisivat persujen ja ”kansallismielisten”
mielestä sopimaton tutkimusaihe: sehän olisi suomalaisten
leimaamista rosvoiksi.
Itse
muuten luin Nurmijärven rosvoista ensimmäisen kerran Jaakko Puokan
kirjasta Paloon Stenvallit;
sekin olisi maahanmuuttokriitikoiden uuden poliittisen korrektiuden
vastainen teos käsitellessään Kiven lapsuuden Nurmijärven
kielioloja realistisesti ruotsinkielisyyden osalta. Yksi
maahanmuuttokriitikoiden valheistahan on systemaattisesti väheksyä
ruotsia nimenomaan kansankielenä maassamme.
Äärioikeisto
– oleellinen ja perusteltu termi
Jalonen
korostaa termin äärioikeisto olevan
oikeellinen ja perusteltu, vaikka äärioikeistoryhmät yrittävätkin
jatkuvasti torjua sen. Toisessa yhteydessä hän on muistaakseni
sanonut (ja varmasti vakiintuneisiin valtavirtalähteisiin viitaten
ja vedoten), että pohjoismaisissa oloissa vasemmiston ja oikeiston
vastakkainasettelussa on ollut käytännössä ennen kaikkea kyse
luokkatietoisuuden ja etnisen kansallistietoisuuden
vastakkaisuudesta. Vasemmistolainen on se, joka korostaa
luokkataistelua ja luokkaetuja, oikeistolainen se, joka korostaa
kansakuntien vastakkainasettelua, kansallisia ja etnisiä
vastakohtaisuuksia.
Tämän
määritelmän mukaan äärivasemmistolainen on se, jolle
”työväenluokan” ja sortavien luokkien välinen vastakohtaisuus
on esimerkiksi kansallista etua suurempi juttu. Se, joka seuraa
höyrypäisimpien äärivasemmiston sirpaleryhmien toimintaa, tietää
hyvin tämän määritelmän sopivan mainiosti yhteen niiden
retoriikan kanssa. Siellä jopa jotkut huutavat Putinia apuun, koska
siellä on ilmeisesti säilynyt kommunismiajoilta jonkinlainen
eläimellisen vaiston tasolle rappeutunut ajattelutapa, että Venäjä
on köyhän ainoa auttaja ja että suomalainen isänmaallisuus on
pelkkä herrojen valhe rahapussinsa turvaksi.
Vastaavasti
äärioikeistolainen on Jalosen esittämän määritelmän mukaan se,
jolle etnisten ryhmien vastakkainasettelu ja ”epäkansallisten”
henkilöiden löytäminen suomalaisten omasta keskuudesta on
kansallista etua tärkeämpi asia. Ja tällaisia tyyppejähän siellä
Hompanssifoorumilla piisaa. Aivan oikein: siellä huudetaan Putinia
apuun, koska toivotaan venäläisen miehityksen tekevän selvää
hurreista ja neekereistä. Isänmaan edun kanssa tällä(kään) ei
ole mitään tekemistä, ja eräs hompansseista onkin
luonteenvastaisen rehellisyyden odottamattomassa puuskassa heittänyt
kysymyksen, mistä on peräisin käsitys, että
maahanmuuttokriitikoiden pitäisi olla erityisen isänmaallisia.
Kolmas
tie ja etnopluralismi
Jalonen
muistuttaa myös, että äärioikeiston yritys määritellä itsensä
vasemmisto-oikeistojaon ulkopuolelle ei ole mikään uusi juttu
sekään. Jo pitkään äärioikeiston keskuudessa on puhuttu
”kolmannesta positiosta” tai ”kolmannesta tiestä”, jolla
kylmän sodan vuosina tarkoitettiin sekä neuvostoimperialismin että
amerikkalaisen ylivallan vastustamista. Toinen iskusana, jonka minä
muistan saksalaisista lehdistä mutta jota Jalonen ei taida mainita,
on ”etnopluralismi”. Tämä tarkoittaa kaikkien kulttuurien
oikeutta elää erillään toisistaan ja muuttumattomina.
Etnopluralismi-käsite
on yksi niistä ideoista, joiden avulla äärioikeisto voi omia
itselleen äärivasemmiston teemoja. Kehitysmaiden
alkuperäisasukkaiden oikeus omaan kulttuuriinsa on monille
vasemmistolaisille rakas asia, ja etnopluralistisilla iskulauseilla
rasistit voivat selittää tekevänsä vain samaa kuin vasemmiston
tukemat intiaaniaktivistit merentakaisissa maissa. Tietenkin
etnopluralistiset äärioikeistolaiset sivuuttavat sen, että
esimerkiksi suomalaista kulttuuria ei uhkaa maahanmuutto, vaan
pikemminkin englanninkielinen ylikansallinen kulttuuriteollisuus,
jonka yhden haaran tuote maahanmuuttokritiikkikin on.
Ylipäätään
äärioikeistolla ei ole varsinaista ideologiaa, ainoastaan
itsetarkoituksellinen, mahdollisesti seksuaalisesta
turhautuneisuudesta kumpuava viha, jota voi sitten perustella
erilaisin, milloin mistäkin ja keneltäkin nyysityin argumentein.
Kuten puolalainen sosiologi Rafał Pankowski sanoi tuoreeltaan
Breivikin maahanmuuttokriittisen urotyön jälkeen, äärioikeisto on
ennen kaikkea terrori- ja vallankaappauskone, jolla ei oikeastaan ole
omaa kovin syvällistä aatetta – se haalii vain valtavirrasta
ideoita propagandaansa, ja aate heittää häränpyllyä kun tarvetta
ilmaantuu. Suomen kieltä ja epämääräisesti määriteltyä
suomalaista kulttuuria puolustetaan englanninkielisin iskulausein,
itsenäisen Suomen tilalle tarjotaan Putinin protektoraattia, ja
tähän tyyliin noin yleensä.
Olavi
Mäenpää ja isänmaallisuudesta irtautuminen
Tässä
yhteydessä minun tekee mieleni ottaa puheeksi Olavi Mäenpää.
Mäenpää on tullut tunnetuksi karkeuksistaan ja ilkeyksistään –
hän esimerkiksi painosti nuoren demarinaisen luopumaan poliittisesta
urastaan esittelemällä tästä otettuja alastonkuvia – mutta
kaikesta huolimatta hänen äärioikeistolaisuutensa taustalla on
jonkinlainen isänmaallisuus ja maanpuolustushenkinen idealismi, niin
brutaalin muodon kuin se käytännössä onkin saanut.
Nykyisen
äärioikeiston keskuudessa tunnetusti on paljon aseistakieltäytyjiä,
koska sitä motivoi pitkälti itsekkyys ja kaikesta
yhteiskunnallisesta vastuunotosta – myös asepalveluksesta –
kieltäytyminen. Mäenpää kuitenkin ilmeisesti on siinä määrin
aatteen ja periaatteen mies, ettei hän aikoinaan voinut hyväksyä
sellaista. Siksi hän sitten joutuikin äärioikeiston piirissä
paitsioon, koska siellä pitää (kuten Pankowskinkin jutuista voi
päätellä) joustavasti heittää vanhat aatteet (myös
isänmaallisuus) menemään, jos uusilla saa paremmin kannatusta
itsetarkoitukselliselle väkivaltaiselle raakuudelle.
Täällä
meillä monet julkisuuden kommentaattorit olivat haluttomia uskomaan
äärioikeiston ylikansalliseen luonteeseen. Sen sijaan on uskoteltu
itselle ja suurelle yleisölle, että äärioikeistolaiset ovat
kansallismielisiä ja siksi haluttomia ja kykenemättömiä
kansainväliseen organisoitumiseen – että äärioikeisto muka
eläisi vieläkin sitä Mäenpään kaltaisten tyyppien edustamaa
ordovikikautta. Tämä on tietysti harhaluuloa. Äärioikeisto on
nykyään nimenomaan kansainvälistä ja rekrytoituu esimerkiksi
Suomessa juuri niiden keskuudesta, joilla ei oikein muuta kulttuuria
ole kuin kansainvälinen massakulttuuri. Mäenpää edustaa väistyvää
kantaa, sellaista, jolla on oikeasti juurensa isänmaan
peruskalliossa.
Poliisi
ulalla? Skinit ja äärioikeisto
Yksi
Auvisen artikkelissa esiin nostettu sitaatti Vastarintaliikkeen
propagandasta esittää, että liike muka taistelisi ”laajalle
levinneitä laittomuuksia” vastaan ”lasten ja vanhusten”
turvaamiseksi. Todellisuudessa, kuten tiedämme, pahoinpitelyt ja
katuväkivalta eivät Suomessa ole nykyään merkittävän korkealla
tasolla verrattuna äärioikeiston takaisin haikailemiin
monokulttuurin aikoihin. Fiksuimmat poliisitkin ovat jo todenneet,
että pesismailoja huitovien kotitekoisten suojakaartien partiointi
kaduilla ei todellakaan lisää turvallisuutta. Mutta kuten
hiljattainen kansainvälinen tutkimus päätyi toteamaan, kansa on
kaikkialla samalla tavalla tyhmää ja kuvittelee yhteiskunnalliset
ongelmat aina todellista pahemmiksi – esimerkiksi luulee katujen
rappeutuvan kohti väkivaltaista anarkiaa, vaikka todellisuudessa
rikokset olisivat vähenemässä. Tähän saumaan äärioikeisto
iskee propagandallaan.
Auvisen
artikkelin mukaan Pride-kaasuiskun tutkintaa johtanut komisario kyllä
noin yleisesti ottaen ymmärsi teon luonteen ns. viharikoksena, mutta
oli samaan aikaan aika pahasti ulalla esimerkiksi skinien ja
aatteellisemmin asennoituvien äärioikeistolaisten erosta. Tähän
joku varmaankin lisää, että kaikki skinit eivät ole natseja ja
että ensimmäiset brittiskinit itse asiassa ihailivat jamaikalaisten
siirtolaisten musiikkia. Näinhän se menee historiallisesti, mutta
en itse tiedä, kuinka merkittävä ryhmä rasisminvastaiset skinit
esimerkiksi Suomessa ovat. On heitäkin kyllä olemassa, se on
selvää.
Tällainen
asiantuntemattomuus vaivaa poliisia yleisemminkin. Ei sen takana
välttämättä edes ole mikään ideologinen myötämielisyys
äärioikeistoa kohtaan, pikemminkin vain taipumus nähdä
skininatsismi pelkkänä nuorten miesten uhona, joka menee ohi
ikäkauden hormonimyrskyjen myötä.
Tämä
näkemys ei valitettavasti ollut täysin järkevä edes silloin pari
vuosikymmentä sitten, kun esimerkiksi Joensuun skiniaallosta
ensimmäisen kerran puhuttiin. Sittemmin on nimittäin selvinnyt,
että ne joensuulaiset skinit eivät suinkaan järkiintyneet ja
poroporvarillistuneet. He imeytyivät väkivaltaiseen alamaailmaan ja
suurimmaksi osaksi kuolivat sen välienselvittelyissä tai
menehtyivät huumeisiin. Toisin sanoen jo silloin nuoren miehen
eksyminen äärioikeiston riveihin oli hälytysmerkki ainakin
nuorukaisen oman tulevaisuuden kannalta.
Vastarintamiehet
ja Ruotsi
Suomen
Vastarintaliike ei varmasti ole vailla yhteyksiä entisten aikojen
skininatsismiin, mutta sen jäsenet ovat oppineet Joensuun skinien
kohtalosta yhden asian: nykyisellä arvomaailmallaan heillä ei ole
yhteiskunnassa sen parempaa tulevaisuutta kuin niillä kahden
vuosikymmenen takaisilla aatetovereillakaan. Villipedolle
ominaisella, eläimellisellä itsesuojeluvaistolla hekin kuitenkin
tarraavat elämään ja pyrkivät luomaan sellaisen yhteiskunnan,
jossa voisivat elää ja selvitä hengissä. Eli tuhoamaan
länsimaisen demokratian ja synnyttämään sen tilalle väkivaltaisen
raakalaisuuden leimaavan hirmuvallan.
Vastarintaliikkeen
pojilla on hienot nettisivut perusteellisine ideologisine
kirjoituksineen, mutta Auvisen artikkelissaan siteeraama nuorukaisten
nettikeskustelu on köyhtynyttä, rappeutunutta englannin ja suomen
sekoitusta. Kun heidän kielelliset kykynsä ovat näinkin matalalla
tasolla, täytyy kysyä, kykenevätkö he ollenkaan kirjoittamaan
itse niitä aatteellisia artikkeleita, joiden laatijoina heidät
liikkeen nettisivuilla esitetään.
Kuten
mainitsin, nettisivujen kielenkäyttö ei kieli kovin syvällisestä
perehtyneisyydestä suomen kielen kirjallisiin perinteisiin, mutta
juuri sen tasoinen sivistynyttä teettelevä, turhia lainasanoja
käyttävä kirjoitustyyli on esimerkiksi jonkun Jussi Halla-ahon
blogille ominaista. Toiminnan takana, sitä organisoimassa,
johtamassa ja tekstejä kirjoittamassa ja kääntämässä, lienee
siis samantyyppisiä puolisivistyneitä keski-ikäisiä miehiä kuin
Hommafoorumillekin kokoontuu aatetta julistamaan.
Koska
Vastarintaliikkeen ideologiset yhteydet Ruotsiin ovat niin kiinteät,
nämä keski-ikäiset miehet lienevät ruotsinsuomalaisia. Ruotsin
suomalaissiirtolaisten keskuudesta on noussut muutamia täysin
hurahtaneita nationalismin nettijulistajia: mieleen tulee ainakin
Matti Simonaho, joka joskus viime vuosikymmenellä esitteli aatettaan
Metsästäjäkansa-nimisellä nettisivustolla. Sivuston sisältö oli
lähinnä Sigurd Wettenhovi-Aspan tyylistä pseudotiedettä, ja
kaikki kriittiset kommentit Simonaho tuomitsi ruotsalaisten
kirjoitteluksi. Simonaho oli yliampuvine teorioineen aika harmiton
hahmo, mutta lahden takana on varmasti myös vähemmän vaaratonta
suomentaitoista väkeä.
Johtoporras,
aktivistit ja täydellinen murha
Auvinen
antaa ymmärtää sekä poliisin että oikeuslaitoksen vähätelleen
Pride-kaasuiskun suunnitelmallisuutta, mutta myöntää, että
syyllisiä on käytännön syistä vaikea saada käpälälautaan.
Suomen Vastarintaliike ei ole avoimen yhteiskunnan piirissä toimiva
järjestö eikä sillä ole jäsenrekisteriä. Sitä vastoin liikkeen
oheisrihkamien markkinointia hoitaa pulju nimeltä Pohjoinen perinne
ry, jonka nimissä esimerkiksi varataan torikojut tätä myyntiä
varten.
Pari
vuotta sitten esimerkiksi Hartolan markkinoilla herätti huomiota
uusnatsien myyntikoju, jonka Pohjoinen perinne oli vuokrannut.
Poliisin mielestä yhdistystä ei ollut laillista sulkea pois
markkinoilta. Koska yhdistys oli onnistunut rekisteröitymään, sen
toimintaa oli ilmeisesti pidettävä lähtökohtaisesti laillisena,
jolloin sen karkottaminen markkinoilta olisi ollut syrjintää.
Yhdistyksen kieltämiseen tarvittaisiin erillinen prosessi, mutta
koska laiton toiminta tapahtuu selvästi yhdistyksestä erillisen
aktivistiryhmittymän puitteissa, sille ei ilmeisesti ole perusteita.
Lähinnä pitäisi kai osoittaa yhdistyksen myymän rihkaman olevan
systemaattisesti laitonta, mikä kyllä voisi olla mahdollista, jos
kyseessä olisivat esimerkiksi rasistiset ja väkivaltaan kehottavat
kirjat tai tarrat.
Auvisen
johtopäätös on, että Pohjoinen perinne on johtoporras, joka ei
kuitenkaan muodollisesti likaa käsiään terroritekoihin: aktivistit
ovat siitä erillään. Toisin sanoen noissa piireissä sovelletaan
samantyyppistä taktiikkaa kuin vuosikymmen-pari sitten
kettutyttöporukoissa. Niissähän turkistarhaiskijät erosivat
yhdistyksistään ennen iskujaan.
Tässä
kohdassa taas totean, että se aikoinaan kovastikin ihannoitu
kansalaistottelemattomuus ei ajan pitkään ollut kovin hyvä idea.
Rauhanliike, ympäristöliike ja muut hyviä asioita ajaneet liikkeet
saattoivat olla kansalaistottelemattomia siksi, että niiden oli
mahdollista luottaa vastapuolen lainkuuliaisuuteen. Nyt kuitenkin
olemme tulleet tilanteeseen, jossa ihmisten oikeuksia ja henkeä
itsetarkoituksellisesti väijyvät äärioikeistolaiset ovat
omaksuneet samat menettelytavat. Suomalaisen
kansalaistottelemattomuuden kehdossa Koijärvellä laulettiin: Oi
kurki, teit erhees, kun pienoisen perhees Koijärvelle toit
– nyt voitaisiin laulaa: oi hippi, teit erheen, kun Frankensteinin
perheen Koijärvellä loit. Se Frankensteinin perhe on
kansalaistottelemattomuuden taktiikat oppinut äärioikeisto.
Auvisen
mukaan poliisi on ollut haluton tutkimaan äärioikeiston
terrori-iskuja. Taustalla hän näkee asiantuntemuksen puutetta ja
äärioikeistovaaran väheksyntää, ei niinkään resurssipulaa.
Merkillepantavaa on, että poliisia paossa olevat äärioikeistolaiset
pitävät avoimesti virkavaltaa pilkkanaan ja tuntevat olevansa
niskan päällä. Tämä on aika kestämätön tilanne, kun kuitenkin
on kyse sellaisesta järjestöstä, joka voi hyökätä kenen vain
sidosryhmien ”mokuttajaksi” leimaaman kimppuun. Ja
”rotupetturiksi” listataan jokainen, joka sanonut kerran vastaan
halla-aholaisille. Siitä hyvästä päätyy nimittäin Homman
räksyttävän piskilauman hampaisiin, ja niistä hampaista kovemmat
natsit poimivat nimiä proskriptiolistoilleen.
Olen
ennenkin sanonut, että täydellisen rikoksen voisi tehdä
leimaamalla vihamiehensä ”mokuttajaksi” ja ”rotupetturiksi”
ja menemällä haukkumaan häntä Hommalle. Sen jälkeen
Vastarintaliikkeen pojat merkitsevät vihamiehesi nimen tapettaviensa
rekisteriin, ja parin vuoden päästä, kun nämä terroristit
siirtyvät kyynelkaasusta konetuliaseisiin, asianomainen ammutaan
seulaksi. Poliisi ei tietenkään tutki asiaa, koska kyseessä on
vain ”vastakkaisten ääriryhmien” yhteenotto. Sen jälkeen voit
vaikka käydä joka viikonloppu kusella vihamiehesi haudalla
kätkättäen kieroa naurua, ilman pelkoa että paljastuisit ikinä.