Sivut

perjantai 13. tammikuuta 2006

Tupakkakiellot etenevät - pelikulttuuri mukaan

Tupakkakieltojen edetessä, ts. maailman muutenkin mennessä mallilleen, olisi paikallaan jonkun pätevän pelinikkarin, kuten Ilkka Kokkarisen, toteuttaa seuraava toimintahenkinen tietokonepeli-idea, jolle olen antanut työnimeksi "Röökimysralli". Pelaajan tehtävänä on uuvuttaa hengiltä veikeästi vääntelehtivä ja (jos äänikortti on) bronkiittisesti kröhivä röökimys eli tupakoitsijahahmo (hahmoasetuksina esim. Tony Halmeen näköinen väkivaltainen kovis, Matti Nykäsen näköinen baarikärpänen tai Jasmin Mäntylän näköinen ikipissis). Röökimys yrittää sytyttää savukkeen ennen kuin pelaaja ehtii asettaa tupakointikieltomerkin sille kadunpätkälle tai aukiolle, jolla röökimys oleskelee. Jos kieltomerkki on jo kohdallaan, röökimys lähtee yhä tuskaisemmin kähisten yrittämään toiselle katuosuudelle, joka pelaajan on vuorostaan varustettava tupakointikieltomerkillä, ennen kuin röökimys ehtii sytyttää siellä savukkeensa. Tupakointikieltomerkkejä on periaatteessa rajaton määrä, mutta niiden voimassaoloaika on rajallinen, eli pelaajan on koko ajan pysyteltävä röökimyksen kintereillä. Jos röökimys saa imettyä sauhut tupakastaan tupakointikieltomerkin ulkopuolella, kaikki sillä hetkellä voimassa olevat tupakointikieltomerkit sammuvat ja pelaaja menettää pisteitä. Mutta jos röökimys joutuu juoksemaan esimerkiksi kolmen tupakointikieltopätkän kautta ennen kuin saa tupakan sauhuamaan, röökimys tikahtuu matkan varrelle, tikahtumiskohtaan ilmaantuu risti ja seppele tai mahdollisesti, pelin suunnittelijan huumorintajusta riippuen, pieni sisäänkäynti manalaan, josta Perkele jo ystävällisesti viittoilee hiilihangollaan röökimystä astumaan sisään; - ja pelaaja puolestaan siirtyy yhden tason pelissä eteenpäin.

Ehdotettu mikä ehdotettu. Nyt puuttuu vain pelisuunnittelija.