Jo eräitäkin kertoja olen epäillyt, että äärioikeiston johtajien vahva henkinen ote kannattajiinsa selittyisi huumausaineilla - ts. että äärioikeisto olisi viime kädessä huumerinki. Nyt kun artisti Jari Sillanpää on tullut kaapista metamfetamiinin käyttäjänä, myös eräs äärioikeiston kellokkaista innostui julistamaan myötätuntoaan laulajalle. Katsokaapa tätä ruutukaappausta.
Jag har redan flera gånger uttryckt misstanken att det grepp som höjdarna inom extremhögern har om sina anhängare kunde ha uppstått genom knark - dvs. att extremhögern i sista hand kunde vara en knarkring. Artisten Jari Sillanpää avslöjade nyligen sitt metamfetaminbruk för tevejournalisten Tuomas Enbuske. Då skyndade sig en av koryféerna inom extremhögern att solidarisera sig med sångaren. Kolla den här skärmdumpen.
"Jag såg just intervjun med Jari Sillanpää. Ett par kommentarer, Tuomas Enbuske.
Metamfetamin är en sorts amfetamin och brukar alltid vara mer eller mindre utspätt. Om du tar en dos metamfetamin eller vanligt amfetamin som du köpt på gatan kommer du inte ens att märka skillnaden. Samma sak i praktiken. Du blir mera berusad t ex av tequila än av metamfetamin.
100 gram metamfetamin är inte heller så hemskt mycket. Snutarna ljuger. En sån mängd går lätt åt om du går på Motörheads konsert med killarna från hojgänget. Du går på en enda efterfest och sen är det slut. Jag tar meta bara ibland för att jäklas och när jag är full, men det är lätt jag kan få ett gram att försvinna under en månad - eller en vecka. Skulle jag göra så så skulle folk inte ens märka någon skillnad på mig, det är hundraprocentigt säkert.
Också, om du känner Jari personligen så ge honom mina kontaktuppgifter. Vi ska tillsammans uppdatera Jaris datasekretess så att snuten inte längre ska läsa hans textmeddelanden och att han inte behöver åka utomlands för att köpa metamfetamin. Jag ska göra det gratis, för jag gillar Sillanpää.
Men det var en toppenintervju och det bästa man i år sett på teve. Tack ska du ha för det."
Tässä meillä on siis äärioikeistolaisten keskuudessa ansioitunut kaveri, joka tarjoaa ilmaiseksi Sillanpäälle eräänlaista logistiikka-apua huumeiden hankkimiseen. Silti äärioikeistolla on otsaa leimata vastustajansa - esimerkiksi minut, joka en polta, juo enkä käytä laittomia päihteitä - jonkinlaisiksi narkomaaneiksi. Mutta kai se äärioikeiston huumeidenkäyttö nyt vaan on parempaa.
Här har vi alltså en kille som utmärkt sig som högerextremist och som erbjuder Sillanpää en sorts gratis "logistikhjälp" som ska underlätta dennes knarkinköp. Ändå har extremhögern mage att t ex utmåla mig som någon sorts narkoman, trots att jag aldrig röker, aldrig super och ännu mindre knarkar. Men jag antar att högerextrem narkomani bara är bättre narkomani.
Ei siksi että erityisemmin arvostaisin myöskään niiden typerien liberaalien linjaa, joiden mielestä Sillanpää on suuri sankari koska ylipäätään on uskaltautunut julkisesti puhumaan huumeidenkäytöstään. Mieshän on ilmeisesti joutumassa syytteeseen sekä huumeiden salakuljetuksesta, eikä vain omaan käyttöön (koska hän sanoo jakelevansa niitä myös kavereilleen), että jonkinlaisista liikennerikkomuksista (koska ajeli autoa holtittomasti huumeiden vaikutuksen alaisena - siitähän hän jäi kiinnikin). En minä sano että huumepolitiikkaa ei voisi muokata humaanimpaan suuntaan, mutta sellainen älyllisesti laiska väite, että piripäissään autoilevan miehen huumeidenkäyttö "ei ole haitaksi kellekään", ei yksinkertaisesti saa minua vakuuttuneeksi.
Inte för att jag särskilt skulle uppskatta den tankelöst knarkliberala uppfattning, enligt vilken Sillanpää är en stor hjälte bara därför att han överhuvudtaget vågat tala om sitt knarkande i offentligheten. Han håller ju uppenbarligen på att bli åtalad både för knarksmuggling - och knarket ifråga var ju inte endast avsett för eget bruk (eftersom han säger sig dela med sig av tjacket även till kompisarna) - och för någon sorts trafiköverträdelser (han åkte ju fast för att han körde bil i påtänt tillstånd). Jag vill inte säga att knarkpolitiken inte kunde reformeras i en mera human riktning, men det intellektuellt ytterst lata påståendet att en kille som ägnar sig åt bilism under påverkan av uppåttjack "inte gör någon förnär" övertygar mig inte.
Persujen venäläismielisyydestä: https://panunuusiblogi.blogspot.com/2024/02/linkkikokoelma-persujen.html https://panuhog.blogspot.com/2024/08/persut-yrittavat-edelleenkin-sensuroida.html
Sivut
▼
perjantai 30. maaliskuuta 2018
torstai 29. maaliskuuta 2018
Džeimppa haluaa Venäjälle - Dzjejmpan vill göra Finland till en rysk delstat
On jo ollut pitkään selvää että etunimeltään ah niin sointuvan suomalainen James "Džeimppa" Hirvisaari haluaisi Suomesta Venäjän osan, mutta pannaan nyt tämä lisätodiste näkyviin.
Det har länge varit klart att James "Dzjejmpan" Hirvisaari med sitt fina finska förnamn vill ansluta Finland till Ryssland, men här har vi ett extra bevis.
keskiviikko 28. maaliskuuta 2018
Mestari ja Putin - Mästaren och Putin
Pikainen lisäys edelliseen, koska eräs somekaveri jakoi seuraavan kuvan:
Här är ett snabbtillägg till min senaste anteckning, en kompis delade nämligen följande skärmdump på sociala medier:
Tämä taas ei ole huumoria, vaan aitoa kamaa. Det här är däremot inte en humoristisk bildmanipulation, utan äkta vara. |
"Två skilda frågor: 1) Är det Ryssland som ligger bakom giftattentatet? Möjligtvis, men historien med Iraks 'massförstörelsevapen' visade, att underrättelseväsendet producerar vad den politiska ledningen vill ha. 2) Är det någon nytta med att enstaka EU-länder, bl a Finland, utvisar diplomater? Knappast."
Suomalaisen äärioikeiston palvottu mestari, joka aloitti uransa paheksumalla demarien selkärangattomuutta Neuvostoliitto-Venäjää kohtaan, on nyt sitten itse siirtymässä Putinin tukijoukkoihin. Hän on viime aikoihin asti yrittänyt ratsastaa kahdella kaakilla samanaikaisesti, mm. osallistumalla Ukrainaa tukeviin mielenosoituksiin samalla kun toimii johtohahmona pitkälti putinisoituneelle alakulttuurille. Mutta nyt näyttäisi siltä, että mestari on pysyvästi painanut piippalakin kulmilleen, kaipa siksi että toivoo sen vielä suuremman mestarin Kremlissä olevan suosiollinen.
Den finska extremhögerns tillbedde mästare, som inledde sin karriär genom att ogilla sossarnas ryggradslösa inställning till Sovjetunionen/Ryssland, håller nu själv på att ansluta sig till Putins stödtrupper. Ända till dessa dagar har han försökt rida två kusar samtidigt: å ena sidan har han bl a deltagit i demonstrationer till Ukrainas stöd medan han agerat ledare åt en till stor del putiniserad subkultur. Men nu verkar han ha tagit permanent värvning i ryska armén, kanske för att han vill söka stipendier hos Kreml.
Tämän ruutukaappauksen jakanut kaveri (jonka rauhaa ja yksityisyyttä suojelen jättämällä hänen nimensä tässä kertomatta) arveli, että puolue tarvitsee rahaa, ja sitä saa tunnetusti Putinin bulvaaneilta. Niillä valtavilla puoluetuilla rakennettiin aikamoinen tiedotusimperiumi, mutta ensi eduskuntavaaleissa tuet ovat katkolla, eikä ole selvää että esimerkiksi Suomen Uutiset -puoluelehteä on vaalien jälkeen varaa painaa entiseen tapaan ilman kultaruplia.
Kompisen som delat skärmdumpen här ovan (för att skydda hans frid och intimsfär låter jag bli att nämna honom vid namn) misstänkte att partiet behöver pengar, och pengar är det Putins bulvaner som delar ut. Det väldiga partistödet gick åt att bygga upp egna massmedier för partiet, men efter nästa riksdagsval kommer stödpengarna antagligen att avsevärt avta, och det är ingalunda självklart att t ex partitidningen Suomen Uutiset efter valet kan komma ut utan guldrubel.
Tämäkään ei valitettavasti ole aito kuva, vaan huumoria. Vielä enemmän huumoria. Det här är inte en äkta bild heller, utan en ännu mera humoristisk bildmanipulation. |
tiistai 27. maaliskuuta 2018
Suoraan kysymykseen suora vastaus - Ett enkelt svar på en enkel fråga
Suomalaisen äärioikeiston palvottu mestari, jonka tahdottomia ruumiinosia ilman sielua, yksilöllisyyttä ja ihmisarvoa muut äärioikeistolaiset ovat, kysyi hiljattain sosiaalisessa mediassa retorisen kysymyksen, miksi Moskovan hännystelystä vaaditaan tilille juuri äärioikeistoa, kun itänaapuria mielistelemässä on valtavirtapuolueidenkin poliitikkoja.
Den finska extremhögerns tillbedde mästare, vars viljelösa kroppsdelar utan själ, individualitet och människovärde alla andra högerextremister i vårt land är, har nyligen i sociala medier ställt den retoriska frågan, varför det bara är extremhögern som klandras för inställsamhet gentemot Moskva, när det också är politiker från partier i huvudfåran som ställer sig in hos vår östra granne.
Suomalaisen äärioikeiston palvottu mestari, jonka tahdottomia raajoja ilman sielua, yksilöllisyyttä ja ihmisarvoa muut äärioikeistolaiset ovat, tietää kyllä hyvin vastauksen. Mutta kirjataanpa se myös tähän.
Den finska extremhögerns tillbedde mästare, vars viljelösa lemmar utan själ, individualitet och människovärde alla andra högerextremister i vårt land är, känner nog svaret på frågan. Men låt oss särskilt nedteckna det även här.
Sellaiselta poliittiselta suuntaukselta, joka esittää syntyneensä vastareaktiona Moskovan hännystelyyn suomalaisessa politiikassa ja joka julistaa edustavansa isänmaallisuutta, tulee voida vaatia Moskovan hännystelemättömyyttä ja suurempaa isänmaallisuutta.
En politisk gruppering som påstår sig ha uppstått som motreaktion på finska politikers inställsamhet gentemot Moskva och som ståtar med sin fosterländskhet bör uppfylla högre krav på icke-inställsamhet gentemot Moskva och på fosterländskhet.
Aivan vastaavista syistä esimerkiksi julkisesti homoseksuaalisuutta vastustavan poliitikon narahtaminen salaisesta homoseksuaalisesta sukupuolielämästä on niin suuri skandaalin aihe.
Har vi till exempel en politiker som i offentligheten uppträder som principfast motståndare till homosexualitet och som sedan åker fast för hemligt homosexuellt könsliv, är det av motsvarande skäl en stor skandal.
Den finska extremhögerns tillbedde mästare, vars viljelösa kroppsdelar utan själ, individualitet och människovärde alla andra högerextremister i vårt land är, har nyligen i sociala medier ställt den retoriska frågan, varför det bara är extremhögern som klandras för inställsamhet gentemot Moskva, när det också är politiker från partier i huvudfåran som ställer sig in hos vår östra granne.
Suomalaisen äärioikeiston palvottu mestari, jonka tahdottomia raajoja ilman sielua, yksilöllisyyttä ja ihmisarvoa muut äärioikeistolaiset ovat, tietää kyllä hyvin vastauksen. Mutta kirjataanpa se myös tähän.
Den finska extremhögerns tillbedde mästare, vars viljelösa lemmar utan själ, individualitet och människovärde alla andra högerextremister i vårt land är, känner nog svaret på frågan. Men låt oss särskilt nedteckna det även här.
Sellaiselta poliittiselta suuntaukselta, joka esittää syntyneensä vastareaktiona Moskovan hännystelyyn suomalaisessa politiikassa ja joka julistaa edustavansa isänmaallisuutta, tulee voida vaatia Moskovan hännystelemättömyyttä ja suurempaa isänmaallisuutta.
En politisk gruppering som påstår sig ha uppstått som motreaktion på finska politikers inställsamhet gentemot Moskva och som ståtar med sin fosterländskhet bör uppfylla högre krav på icke-inställsamhet gentemot Moskva och på fosterländskhet.
Aivan vastaavista syistä esimerkiksi julkisesti homoseksuaalisuutta vastustavan poliitikon narahtaminen salaisesta homoseksuaalisesta sukupuolielämästä on niin suuri skandaalin aihe.
Har vi till exempel en politiker som i offentligheten uppträder som principfast motståndare till homosexualitet och som sedan åker fast för hemligt homosexuellt könsliv, är det av motsvarande skäl en stor skandal.
sunnuntai 25. maaliskuuta 2018
Jatkoa seurapiiriuutisille - Nya societetsnyheter
Sebastian Tynkkysen rakkaustarina afrikkalaisen miehen kanssa jatkuu, ja koska huomionkerjuu on Tynkkysen toinen, ellei ensimmäinen, luonto, hän on nyt esitellyt lemmensuhdettaan Youtube-videolla. Nyt hän esittää tulleensa ulos kaapista ja löytäneensä oman itsensä.
Sebastian Tynkkynens kärlekssaga med en afrikansk man fortsätter. Att söka uppmärksamhet är Tynkkynens andra, om inte första natur, och sålunda har han nu beskrivit sin kärlek på en video i Youtube. Nu påstår han sig ha kommit ur skåpet och funnit sig själv.
Se kasvoton roskajoukko, jonka kanssa hän kuuluu samaan poliittiseen puolueeseen, on reagoinut odotetusti. Villit räyhäävät lajityypilliseen tapaan, kuinka Tynkkynen on uittanut ravassa kaikki puolueen pyhät arvot. Mutta koska tämä on vain äärioikeiston normaali tapa kommunikoida, Sebu saa heti anteeksi kun sanoo jotain riittävän tylyä tai demonisoivaa jostain sellaisesta vähemmistöstä, johon ei itse kuulu.
Den ansiktslösa pöbeln i hans politiska parti har reagerat som väntat. Vildarna väsnas som det anstår dem och förkunnar att Tynkkynen oförsonligt kränkt allt vad partiet helighåller. Men det här är bara normal högerextrem kommunikation: allt kommer genast att förlåtas när Sebu säger någonting tillräckligt elakt eller demoniserande om en minoritet han inte själv tillhör.
Hyväntahtoisto taas on halunnut nähdä Tynkkysen rakkaudentunnustuksen afrikkalaiselle poikaystävälle vilpittömänä irtisanoutumisena aikaisemmista törkeyksistä, esimerkiksi siitä Punkinfinland-foorumilla muistetusta episodista, jossa Tynkkynen osallistui transsukupuolisen myyjän savustamiseen ulos työpaikastaan hampurilaispaikassa. Mitään sellaista irtisanoutumista ei kuitenkaan ole havaittavissa.
De välvilliga har däremot velat se Tynkkynens kärleksförklaring till den afrikanske pojkvännen som ett uppriktigt avståndstagande från hans tidigare fräckheter, till exempel en episod som bara medlemmarna på Punkinfinlandforumet kom ihåg och som gick ut på att han var med om att röka ut en transperson från sitt jobb som försäljare på ett hamburgarställe. Något sådant avståndstagande kan man dock inte varsebli.
Tynkkynen ei toki ole ainoa esimerkki uskonnollisena esiintyvästä henkilöstä, joka sallii itselleen täydellisen moraalittomuuden ja periaatteettomuuden. Uskonnollisen äärioikeiston moraali ylipäätään tuntuu rappeutuneen sille tasolle, että oma siitin työnnetään rutiininomaisesti jokaiseen pimppaan, peppuun tai oksanreikään, joka kiinnostaa, mutta samalla esiinnytään jonain Herran voideltuna, jolla on etuoikeus moittia kaikkia muita saamatta vastaväitteitä.
Tynkkynen är givetvis inte den enda förment religiösa person som tillåter sig själv fullkomlig morallöshet och principlöshet. Moralen inom den religiösa extremhögern förefaller överhuvudtaget ha förfallit till den nivå där man rutinmässigt stoppar in penisen i varje vagina, anus eller grenhål som man känner sig dragen till, men samtidigt uppträder man som vore man en Herrens smorde och hade privilegiet att klandra alla andra utan invändningar.
Sebastian Tynkkynens kärlekssaga med en afrikansk man fortsätter. Att söka uppmärksamhet är Tynkkynens andra, om inte första natur, och sålunda har han nu beskrivit sin kärlek på en video i Youtube. Nu påstår han sig ha kommit ur skåpet och funnit sig själv.
Se kasvoton roskajoukko, jonka kanssa hän kuuluu samaan poliittiseen puolueeseen, on reagoinut odotetusti. Villit räyhäävät lajityypilliseen tapaan, kuinka Tynkkynen on uittanut ravassa kaikki puolueen pyhät arvot. Mutta koska tämä on vain äärioikeiston normaali tapa kommunikoida, Sebu saa heti anteeksi kun sanoo jotain riittävän tylyä tai demonisoivaa jostain sellaisesta vähemmistöstä, johon ei itse kuulu.
Den ansiktslösa pöbeln i hans politiska parti har reagerat som väntat. Vildarna väsnas som det anstår dem och förkunnar att Tynkkynen oförsonligt kränkt allt vad partiet helighåller. Men det här är bara normal högerextrem kommunikation: allt kommer genast att förlåtas när Sebu säger någonting tillräckligt elakt eller demoniserande om en minoritet han inte själv tillhör.
Hyväntahtoisto taas on halunnut nähdä Tynkkysen rakkaudentunnustuksen afrikkalaiselle poikaystävälle vilpittömänä irtisanoutumisena aikaisemmista törkeyksistä, esimerkiksi siitä Punkinfinland-foorumilla muistetusta episodista, jossa Tynkkynen osallistui transsukupuolisen myyjän savustamiseen ulos työpaikastaan hampurilaispaikassa. Mitään sellaista irtisanoutumista ei kuitenkaan ole havaittavissa.
De välvilliga har däremot velat se Tynkkynens kärleksförklaring till den afrikanske pojkvännen som ett uppriktigt avståndstagande från hans tidigare fräckheter, till exempel en episod som bara medlemmarna på Punkinfinlandforumet kom ihåg och som gick ut på att han var med om att röka ut en transperson från sitt jobb som försäljare på ett hamburgarställe. Något sådant avståndstagande kan man dock inte varsebli.
Tynkkynen ei toki ole ainoa esimerkki uskonnollisena esiintyvästä henkilöstä, joka sallii itselleen täydellisen moraalittomuuden ja periaatteettomuuden. Uskonnollisen äärioikeiston moraali ylipäätään tuntuu rappeutuneen sille tasolle, että oma siitin työnnetään rutiininomaisesti jokaiseen pimppaan, peppuun tai oksanreikään, joka kiinnostaa, mutta samalla esiinnytään jonain Herran voideltuna, jolla on etuoikeus moittia kaikkia muita saamatta vastaväitteitä.
Tynkkynen är givetvis inte den enda förment religiösa person som tillåter sig själv fullkomlig morallöshet och principlöshet. Moralen inom den religiösa extremhögern förefaller överhuvudtaget ha förfallit till den nivå där man rutinmässigt stoppar in penisen i varje vagina, anus eller grenhål som man känner sig dragen till, men samtidigt uppträder man som vore man en Herrens smorde och hade privilegiet att klandra alla andra utan invändningar.
Iljan kotiinpaluu - Ilja Janitskins hemfärd
Uusimman tiedon mukaan MV-lehden perustaja Ilja Janitskin ei saa turvapaikkaa Andorrasta, vaan hänet lähetetään Suomeen vastaamaan oikeudessa syytteisiin. Maahanmuuttokriitikoiden huuruisemmat osastot "Maidanin jääkäreistä" aina Odinin sotilaisiin asti ovat julistaneet menevänsä poliisitalon eteen ja perustavansa sinne häiriköintileirin, luultavasti monta viikkoa kestävän.
Vad vi senast fått höra kommer Ilja Janitskin, känd för fejknyhetssajten "MV-lehti", inte att få asyl i Andorra, utan han ska utvisas till Finland för att åtalas. De mindre respektabla grupperingarna inom den invandrarkritiska subkulturen, som "Majdanjägarna" och Odins soldater, har hotat slå läger vid polishuset i Böle och antagligen stanna kvar i flera veckor.
Selvemmin ei olisi voinut todistaa, että tuossa touhussa on kyse silkasta järjestäytyneestä rikollisuudesta. Asettumalla asemiin poliisitalon eteen maahanmuuttokriitikoiden laumat estävät poliiseja harjoittamasta ammattiaan ja sitovat suuren joukon poliiseja poliisitalolle. Samalla näiden häiriköivien rikollisten virkaveljet voivat omistautua omalle työlleen eli ryöstää ja varastaa koko kaupungin putipuhtaaksi, vaikkapa käymällä ihmisten kimppuun keskellä kirkasta päivää. Näillä kahdella porukalla on toki sopimus siitä, miten saalis jaetaan. Voi siitä toki tulla sitten jälkeen päin kiistaa, koska rikolliset ovat, no, rikollisia ja yrittävät aina vetää välistä, eiväthän he muuten rikollisia olisikaan.
Klarare bevis kunde det inte finnas för att det där bara handlar om organiserad brottslighet. Genom att tälta framför polishuset hindrar de invandrarkritiska skarorna poliserna från att utöva sitt yrke och binder ett stort antal av dem vid polishuset. Samtidigt kan dessa fridsstörares kriminella kolleger ute på stan ägna sig åt sitt hantverk, dvs. stjäla och länsa hela staden ren, t ex genom att angripa och plundra folk mitt på ljusan dag. De två gängen har naturligtvis enats om hur de ska dela bytet. Visst kan det bli bråk mellan dem efteråt, för brottslingar är s a s brottsliga och försöker alltid bedra, annars skulle de väl inte vara brottslingar.
Olen jo vuosia muistuttanut, että ns. maahanmuuttokritiikissä on kyse ennen kaikkea rikollisten yhteenkuuluvuutta luovasta uhopuheesta ja rikollisten soluttautumisesta poliittiseen elämään. Tässä se taas tulee näkyviin.
Jag har i åratal påmint att den s k invandringskritiken främst är ett sätt på vilket de kriminella skapar sammanhållning och samtidigt infiltrerar det politiska livet. Här ser vi det igen.
Tiettävästi Janitskinin faniklubin kunniapuheenjohtaja, jonka nimi on presiis yhtä sointuvan suomalainen kuin Iljan omakin, olisi halunnut suunnitellusta häiriköintileiristä päihteettömän, mutta lopulta päädyttiin kompromissiin, jossa pidetään erillisiä päihdetelttoja omalla vastuulla (tämä on kerrottu niinkin luotettavalla taholla kuin Punkinfinland-foorumilla, jota lukemalla kaikki, mm. hommalaiset ja journalistit, tunnetusti hankkivat tietonsa äärioikeiston touhuista).
Veterligen hade hedersordföranden till Janitskins beundrarklubb, vars namn låter precis lika finskt som Iljas eget, velat att ha ett rusmedelsfritt demonstrationsläger, men till slut blev det kompromiss: det beslutades att ha särskilda rusmedelstält på eget ansvar (det här har jag läst på ett mycket pålitligt håll, nämligen på forumet Punkinfinland, där ju alla, inklusive hommaiterna och journalisterna, informerar sig om vad extremhögern håller på med).
On tietysti mielenkiintoista nähdä, mitä tämä erillisten omavastuupäihdetelttojen pystyttäminen merkitsee käytännössä. Tarkoittaako se sitä, että yhdessä teltassa juodaan viinaa, toisessa poltetaan kannabista, kolmannessa vedetään amfetamiinia ja neljännessä nautitaan sankarimarttyyrin omaa lempiainetta kokaiinia - ja tämä kaikki tietysti poliisin silmien alla? Vaikka en itse viljele viinaksia enkä muitakaan päihteitä käytä, tällaisessa röyhkeydessä olisi kieltämättä jotain vaikuttavaa. Tai olisi ja olisi. Suomesta on lyhyessä ajassa tullut sellainen röyhkeiden taparikollisten paratiisi, ettei tälle enää jaksa nauraa.
Det blir naturligtvis intressant att se, vad det här med särskilda rusmedelstält i praktiken innebär. Ska det bli ett tält där man dricker sprit, ett annat där man röker cannabis, ett tredje där man tar uppåttjack och ett fjärde där man sniffar kokain, hjältens och martyrens eget favoritämne - och allt det här framför ögonen på polisen? Jag brukar ju aldrig röra vare sig alkohol eller knark, men sådan arrogans skulle nästan kännas imponerande. Eller, nåja...Finland har på en kort tid blivit ett sådant paradis för arroganta vanebrottslingar, att man inte längre ens orkar skratta åt det.
Vad vi senast fått höra kommer Ilja Janitskin, känd för fejknyhetssajten "MV-lehti", inte att få asyl i Andorra, utan han ska utvisas till Finland för att åtalas. De mindre respektabla grupperingarna inom den invandrarkritiska subkulturen, som "Majdanjägarna" och Odins soldater, har hotat slå läger vid polishuset i Böle och antagligen stanna kvar i flera veckor.
Selvemmin ei olisi voinut todistaa, että tuossa touhussa on kyse silkasta järjestäytyneestä rikollisuudesta. Asettumalla asemiin poliisitalon eteen maahanmuuttokriitikoiden laumat estävät poliiseja harjoittamasta ammattiaan ja sitovat suuren joukon poliiseja poliisitalolle. Samalla näiden häiriköivien rikollisten virkaveljet voivat omistautua omalle työlleen eli ryöstää ja varastaa koko kaupungin putipuhtaaksi, vaikkapa käymällä ihmisten kimppuun keskellä kirkasta päivää. Näillä kahdella porukalla on toki sopimus siitä, miten saalis jaetaan. Voi siitä toki tulla sitten jälkeen päin kiistaa, koska rikolliset ovat, no, rikollisia ja yrittävät aina vetää välistä, eiväthän he muuten rikollisia olisikaan.
Klarare bevis kunde det inte finnas för att det där bara handlar om organiserad brottslighet. Genom att tälta framför polishuset hindrar de invandrarkritiska skarorna poliserna från att utöva sitt yrke och binder ett stort antal av dem vid polishuset. Samtidigt kan dessa fridsstörares kriminella kolleger ute på stan ägna sig åt sitt hantverk, dvs. stjäla och länsa hela staden ren, t ex genom att angripa och plundra folk mitt på ljusan dag. De två gängen har naturligtvis enats om hur de ska dela bytet. Visst kan det bli bråk mellan dem efteråt, för brottslingar är s a s brottsliga och försöker alltid bedra, annars skulle de väl inte vara brottslingar.
Olen jo vuosia muistuttanut, että ns. maahanmuuttokritiikissä on kyse ennen kaikkea rikollisten yhteenkuuluvuutta luovasta uhopuheesta ja rikollisten soluttautumisesta poliittiseen elämään. Tässä se taas tulee näkyviin.
Jag har i åratal påmint att den s k invandringskritiken främst är ett sätt på vilket de kriminella skapar sammanhållning och samtidigt infiltrerar det politiska livet. Här ser vi det igen.
Tiettävästi Janitskinin faniklubin kunniapuheenjohtaja, jonka nimi on presiis yhtä sointuvan suomalainen kuin Iljan omakin, olisi halunnut suunnitellusta häiriköintileiristä päihteettömän, mutta lopulta päädyttiin kompromissiin, jossa pidetään erillisiä päihdetelttoja omalla vastuulla (tämä on kerrottu niinkin luotettavalla taholla kuin Punkinfinland-foorumilla, jota lukemalla kaikki, mm. hommalaiset ja journalistit, tunnetusti hankkivat tietonsa äärioikeiston touhuista).
Veterligen hade hedersordföranden till Janitskins beundrarklubb, vars namn låter precis lika finskt som Iljas eget, velat att ha ett rusmedelsfritt demonstrationsläger, men till slut blev det kompromiss: det beslutades att ha särskilda rusmedelstält på eget ansvar (det här har jag läst på ett mycket pålitligt håll, nämligen på forumet Punkinfinland, där ju alla, inklusive hommaiterna och journalisterna, informerar sig om vad extremhögern håller på med).
On tietysti mielenkiintoista nähdä, mitä tämä erillisten omavastuupäihdetelttojen pystyttäminen merkitsee käytännössä. Tarkoittaako se sitä, että yhdessä teltassa juodaan viinaa, toisessa poltetaan kannabista, kolmannessa vedetään amfetamiinia ja neljännessä nautitaan sankarimarttyyrin omaa lempiainetta kokaiinia - ja tämä kaikki tietysti poliisin silmien alla? Vaikka en itse viljele viinaksia enkä muitakaan päihteitä käytä, tällaisessa röyhkeydessä olisi kieltämättä jotain vaikuttavaa. Tai olisi ja olisi. Suomesta on lyhyessä ajassa tullut sellainen röyhkeiden taparikollisten paratiisi, ettei tälle enää jaksa nauraa.
Det blir naturligtvis intressant att se, vad det här med särskilda rusmedelstält i praktiken innebär. Ska det bli ett tält där man dricker sprit, ett annat där man röker cannabis, ett tredje där man tar uppåttjack och ett fjärde där man sniffar kokain, hjältens och martyrens eget favoritämne - och allt det här framför ögonen på polisen? Jag brukar ju aldrig röra vare sig alkohol eller knark, men sådan arrogans skulle nästan kännas imponerande. Eller, nåja...Finland har på en kort tid blivit ett sådant paradis för arroganta vanebrottslingar, att man inte längre ens orkar skratta åt det.
Etelä-Afrikan maatilahyökkäykset ja äärioikeisto - Extremhögern och attackerna mot sydafrikanska farmare
Maahanmuuttokriitikot ovat näköjään palanneet juurilleen Etelä-Afrikan apartheidin ystävinä: he ovat keksineet Etelä-Afrikan maatilamurhat, plaasmoorde* kuten afrikaansiksi sanotaan, esimerkiksi mustien tekemästä valkoihoisten kansanmurhasta. Näistä maatilahyökkäyksistä on lyöty rumpua jo ainakin vuosikymmenen ajan, mutta näköjään Laura Huhtasaari on kuullut niistä vasta nyt.
*) Plaas ei afrikaansin kielessä tarkoita paikkaa (place, plats, Platz), vaan maatilaa. "Paikka" on afrikaansiksi plek.
Den s k invandringskritiska rörelsen har här i Finland uppstått som en apartheidvänlig rörelse, och nu har den tydligen återvänt till sina rötter: invandringskritikerna har nämligen äntligen hittat ett exempel på svarta som begår folkmord mot vita, nämligen morden på vita jordbrukare i Sydafrika, plaasmoorde* som det heter. Dessa har varit föremål för viss uppmärksamhet sedan åtminstone tio år tillbaka, men tydligen är det först nu som Laura Huhtasaari hört talas om dem.
*) Ordet plaas betyder inte "plats", utan "hemman, farm" på afrikaans. Afrikaansordet för "plats, ort, ställe" är plek.
Pääsyy plaasmoordien lisääntymiseen on tiettävästi presidentti Thabo Mbekin vuonna 2002 tekemä päätös ns. maaseutukommandojen lakkauttamisesta. Maaseutukommandot olivat sotilaallisia muodostelmia, jotka huolehtivat rikosten torjunnasta nimenomaan maaseudulla. Jo tuolloin oppositiopuolueet arvostelivat Mbekin päätöstä ja pitivät sitä katastrofaalisena tyhmyytenä. Niin se olikin.
Den huvudsakliga orsaken till att plaasmoorden ökat är president Thabo Mbekis beslut år 2002 om att nedlägga de s k landsbygdskommandona. Det var militära formationer som bekämpade brottsligheten på landet. Redan då kritiserades Mbekis beslut av oppositionspartierna, som ansåg det vara katastrofal dumhet. Och det var det.
Plaasmoordien uhriksi ei suinkaan joudu ainoastaan valkoisia, vaikka nämä ovatkin olleet uhrien enemmistö. Myös mustia on surmattu runsaasti, ja moni mustakin viljelijä on paennut maaseudulta plaasmoordien pelossa. On selvää, että yksi motiiveista plaasmoordien taustalla on apartheid-ajoilta periytyvä, rasistisiakin muotoja saava katkeruus etuoikeutettuja valkoisia kohtaan, ja yhtä selvää on, että kiihkomielisemmät mustat populistipoliitikot - surullisen kuuluisa esimerkki on entinen ANC-nuorisojohtaja Julius Malema - ovat käyttäneet hyväkseen tätä katkeruutta omiin valonarkoihin tarkoituksiinsa.
Det är ingalunda bara vita som råkar ut för plaasmoorde, även om dessa utgjort majoriteten offer. Många svarta har likaså mördats, och mången svart jordbrukare har lämnat landsbygden skrämd av plaasmoorde. Det är klart att ett av motiven bakom plaasmoorde har varit en bitterhet mot vita som nedärvts från apartheidtiden och som också tar sig rasistiska former, och lika klart är det att en del mera fanatiska svarta populistiska politiker - med den före detta ANC-ungdomsledaren Julius Malema som ett beryktat exempel - utnyttjat denna bitterhet till sina egna ljusskygga syften.
Plaasmoordien julmuutta ei ole syytä vähätellä eikä kieltää, mutta yhtä ilmeistä on, ettei Huhtasaarella eikä muullakaan äärioikeistolla ole puhtaita jauhoja pussissaan, kun he krokotiilin kyynelet silmissään kertovat kauhujuttuja plaasmoordeista. Patmos-säätiön linkki, jonka Huhtasaari jakoi, kertoi kaiken tarvittavan näiden piirien epärehellisyydestä.
Man bör varken bagatellisera eller ifrågasätta den brutalitet som utmärker plaasmoorde, men lika uppenbart är det att varken Huhtasaari eller extremhögern i allmänhet inte har rent mjöl i påsen, när de med krokodiltårar i ögonen berättar skräckhistorier om plaasmoorde. Den länk till missionsfonden Patmos-säätiös webbsidor som Huhtasaari delade säger redan allt man behöver veta om den intellektuella oärlighet som utmärker dessa kretsar.
Asia on nimittäin niin, että Patmos-linkissä julistettiin maatilahyökkäysten olevan kristittyjen buuriviljelijöiden kansanmurha. Tarkoituksena oli ilmeisestikin vihjata hyökkääjien olevan muslimeja, tai luoda sellainen mielikuva valmiiksi ohjelmoiduissa mielissä - ainakin sanoma oli, että buureja surmataan heidän uskontonsa vuoksi ja että murhaajat edustavat jotain muuta uskontokuntaa. Tämä ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa.
Det förhåller sig nämligen så att Patmoslänken påstod att plaasmoorde var ett folkmord på kristna boerjordbrukare. Det var uppenbarligen meningen att antyda att mördarna var muslimer, eller åtminstone att framkalla en sådan föreställning hos förprogrammerade själar - under alla omständigheter var budskapet att boer mördas därför att de är kristna och att mördarna representerar en annan religion. Det här var dock inte sant.
Etelä-Afrikan asukkaiden suuri enemmistö on nimittäin kristittyjä, ainakin nimellisesti. Musta väestö on ollut kristillisen lähetystyön piirissä pitempään kuin Suomi on ollut itsenäinen. Toki maakansan keskuudessa esiintyy jos jonkinlaista pakanuuden pimeydestä periytyvää taikauskoa, mutta sehän ei ole yksinomaan Etelä-Afrikan ongelma.
Den stora majoriteten sydafrikaner är nämligen kristen, åtminstone nominellt. Den svarta befolkningen har befunnit sig under kristligt missionsinflytande längre än Finland varit självständigt. Naturligtvis finns det allehanda vidskepelse från hedendomens mörker som fortfarande är utbredd bland den obildade allmogen, men det är ju ett problem Sydafrika inte är ensamt om.
Maatilahyökkäykset eivät ole leikin asia. Siinä missä isojen kaupunkien rikkaat valkoiset voivat suojautua aidattuihin, yksityisten vartiointifirmojen puolustamiin eliittikortteleihinsa (joita kuulemma alkaa olla myös mustalla ylemmällä keskiluokalla), maanviljelijät on jätetty aika suojatta rikollisten armoille. Mutta on äärioikeistolle tyypillistä valheellisuutta ja moraalittomuutta, että plaasmoordit esitetään muka uskontoperustaisina, kristittyihin kohdistuvina julmuuksina, kuten Patmos ilmeisestikin tekee.
Jordbrukarmorden är inte att skämta om. Medan rika vita (och allt oftare den svarta övre medelklassen, vad jag hört) i sydafrikanska storstäder kan ta sin tillflykt till grindsamhällen beskyddade av privata säkerhetsfirmor, är jordbrukarna relativt skyddslösa och utsatta för kriminellas framfart. Men det är typisk högerextrem förljugenhet och morallöshet att framställa plaasmoorde som religiöst motiverade grymheter mot kristna, som Patmos uppenbarligen gör.
Lopuksi pitää tietysti todeta se ikävä asia, että plaasmoordit eivät todellakaan ole Etelä-Afrikan ainoa merkittävä väkivaltaongelma. Maata on jo kauan vaivannut laajamittainen rikollisuus, esimerkiksi murhat ja raiskaukset ovat yleisempiä ja raaempia kuin koko muussa maailmassa. Haluttomuus panna maaseutumurhia kuriin voi hyvinkin johtua siitä, että ne tuntuvat pikkuasialta maassa, jossa kaupunkilaisillakin rikollisilla on konepistoolit ja niitä myös käytetään. Lisäksi tietysti kaupunkien asukkaat ovat sitä mieltä, ettei ole reilua sijoittaa uusia poliiseja maalle huolehtimaan buurifarmareista kun kaupunkigangsterien konekiväärisarjat niittävät mustia koululapsiakin.
Som slutkläm vill jag konstatera, att plaasmoorde inte är det enda stora problem Sydafrika har med våldsbrott. Landet har sedan länge lidit av utbredd kriminalitet och såväl mord som våldtäkter är vanligare och brutalare än i resten av världen. Ovilligheten att få bukt med morden på landet kan mycket väl bero på att de framstår som en bagatell i ett land där även urbana brottslingar bär kpistar och är beredda att använda dem. Stadsborna torde dessutom anse att det inte är rättvist att förlägga poliser till landsbygden för att pyssla om boerjordbrukare så länge stadsgangstrarna får meja ned svarta skolbarn med sina kpistsalvor.
*) Plaas ei afrikaansin kielessä tarkoita paikkaa (place, plats, Platz), vaan maatilaa. "Paikka" on afrikaansiksi plek.
Den s k invandringskritiska rörelsen har här i Finland uppstått som en apartheidvänlig rörelse, och nu har den tydligen återvänt till sina rötter: invandringskritikerna har nämligen äntligen hittat ett exempel på svarta som begår folkmord mot vita, nämligen morden på vita jordbrukare i Sydafrika, plaasmoorde* som det heter. Dessa har varit föremål för viss uppmärksamhet sedan åtminstone tio år tillbaka, men tydligen är det först nu som Laura Huhtasaari hört talas om dem.
*) Ordet plaas betyder inte "plats", utan "hemman, farm" på afrikaans. Afrikaansordet för "plats, ort, ställe" är plek.
Muistomerkki plaasmoordien uhreille. Ett monument till plaasmoord-offer. Kuva/bild: afrikaansinkielinen Wikipedia/Wikipedia på afrikaans |
Pääsyy plaasmoordien lisääntymiseen on tiettävästi presidentti Thabo Mbekin vuonna 2002 tekemä päätös ns. maaseutukommandojen lakkauttamisesta. Maaseutukommandot olivat sotilaallisia muodostelmia, jotka huolehtivat rikosten torjunnasta nimenomaan maaseudulla. Jo tuolloin oppositiopuolueet arvostelivat Mbekin päätöstä ja pitivät sitä katastrofaalisena tyhmyytenä. Niin se olikin.
Den huvudsakliga orsaken till att plaasmoorden ökat är president Thabo Mbekis beslut år 2002 om att nedlägga de s k landsbygdskommandona. Det var militära formationer som bekämpade brottsligheten på landet. Redan då kritiserades Mbekis beslut av oppositionspartierna, som ansåg det vara katastrofal dumhet. Och det var det.
Plaasmoordien uhriksi ei suinkaan joudu ainoastaan valkoisia, vaikka nämä ovatkin olleet uhrien enemmistö. Myös mustia on surmattu runsaasti, ja moni mustakin viljelijä on paennut maaseudulta plaasmoordien pelossa. On selvää, että yksi motiiveista plaasmoordien taustalla on apartheid-ajoilta periytyvä, rasistisiakin muotoja saava katkeruus etuoikeutettuja valkoisia kohtaan, ja yhtä selvää on, että kiihkomielisemmät mustat populistipoliitikot - surullisen kuuluisa esimerkki on entinen ANC-nuorisojohtaja Julius Malema - ovat käyttäneet hyväkseen tätä katkeruutta omiin valonarkoihin tarkoituksiinsa.
Det är ingalunda bara vita som råkar ut för plaasmoorde, även om dessa utgjort majoriteten offer. Många svarta har likaså mördats, och mången svart jordbrukare har lämnat landsbygden skrämd av plaasmoorde. Det är klart att ett av motiven bakom plaasmoorde har varit en bitterhet mot vita som nedärvts från apartheidtiden och som också tar sig rasistiska former, och lika klart är det att en del mera fanatiska svarta populistiska politiker - med den före detta ANC-ungdomsledaren Julius Malema som ett beryktat exempel - utnyttjat denna bitterhet till sina egna ljusskygga syften.
Plaasmoordien julmuutta ei ole syytä vähätellä eikä kieltää, mutta yhtä ilmeistä on, ettei Huhtasaarella eikä muullakaan äärioikeistolla ole puhtaita jauhoja pussissaan, kun he krokotiilin kyynelet silmissään kertovat kauhujuttuja plaasmoordeista. Patmos-säätiön linkki, jonka Huhtasaari jakoi, kertoi kaiken tarvittavan näiden piirien epärehellisyydestä.
Man bör varken bagatellisera eller ifrågasätta den brutalitet som utmärker plaasmoorde, men lika uppenbart är det att varken Huhtasaari eller extremhögern i allmänhet inte har rent mjöl i påsen, när de med krokodiltårar i ögonen berättar skräckhistorier om plaasmoorde. Den länk till missionsfonden Patmos-säätiös webbsidor som Huhtasaari delade säger redan allt man behöver veta om den intellektuella oärlighet som utmärker dessa kretsar.
Asia on nimittäin niin, että Patmos-linkissä julistettiin maatilahyökkäysten olevan kristittyjen buuriviljelijöiden kansanmurha. Tarkoituksena oli ilmeisestikin vihjata hyökkääjien olevan muslimeja, tai luoda sellainen mielikuva valmiiksi ohjelmoiduissa mielissä - ainakin sanoma oli, että buureja surmataan heidän uskontonsa vuoksi ja että murhaajat edustavat jotain muuta uskontokuntaa. Tämä ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa.
Det förhåller sig nämligen så att Patmoslänken påstod att plaasmoorde var ett folkmord på kristna boerjordbrukare. Det var uppenbarligen meningen att antyda att mördarna var muslimer, eller åtminstone att framkalla en sådan föreställning hos förprogrammerade själar - under alla omständigheter var budskapet att boer mördas därför att de är kristna och att mördarna representerar en annan religion. Det här var dock inte sant.
Etelä-Afrikan asukkaiden suuri enemmistö on nimittäin kristittyjä, ainakin nimellisesti. Musta väestö on ollut kristillisen lähetystyön piirissä pitempään kuin Suomi on ollut itsenäinen. Toki maakansan keskuudessa esiintyy jos jonkinlaista pakanuuden pimeydestä periytyvää taikauskoa, mutta sehän ei ole yksinomaan Etelä-Afrikan ongelma.
Den stora majoriteten sydafrikaner är nämligen kristen, åtminstone nominellt. Den svarta befolkningen har befunnit sig under kristligt missionsinflytande längre än Finland varit självständigt. Naturligtvis finns det allehanda vidskepelse från hedendomens mörker som fortfarande är utbredd bland den obildade allmogen, men det är ju ett problem Sydafrika inte är ensamt om.
Maatilahyökkäykset eivät ole leikin asia. Siinä missä isojen kaupunkien rikkaat valkoiset voivat suojautua aidattuihin, yksityisten vartiointifirmojen puolustamiin eliittikortteleihinsa (joita kuulemma alkaa olla myös mustalla ylemmällä keskiluokalla), maanviljelijät on jätetty aika suojatta rikollisten armoille. Mutta on äärioikeistolle tyypillistä valheellisuutta ja moraalittomuutta, että plaasmoordit esitetään muka uskontoperustaisina, kristittyihin kohdistuvina julmuuksina, kuten Patmos ilmeisestikin tekee.
Jordbrukarmorden är inte att skämta om. Medan rika vita (och allt oftare den svarta övre medelklassen, vad jag hört) i sydafrikanska storstäder kan ta sin tillflykt till grindsamhällen beskyddade av privata säkerhetsfirmor, är jordbrukarna relativt skyddslösa och utsatta för kriminellas framfart. Men det är typisk högerextrem förljugenhet och morallöshet att framställa plaasmoorde som religiöst motiverade grymheter mot kristna, som Patmos uppenbarligen gör.
Lopuksi pitää tietysti todeta se ikävä asia, että plaasmoordit eivät todellakaan ole Etelä-Afrikan ainoa merkittävä väkivaltaongelma. Maata on jo kauan vaivannut laajamittainen rikollisuus, esimerkiksi murhat ja raiskaukset ovat yleisempiä ja raaempia kuin koko muussa maailmassa. Haluttomuus panna maaseutumurhia kuriin voi hyvinkin johtua siitä, että ne tuntuvat pikkuasialta maassa, jossa kaupunkilaisillakin rikollisilla on konepistoolit ja niitä myös käytetään. Lisäksi tietysti kaupunkien asukkaat ovat sitä mieltä, ettei ole reilua sijoittaa uusia poliiseja maalle huolehtimaan buurifarmareista kun kaupunkigangsterien konekiväärisarjat niittävät mustia koululapsiakin.
Som slutkläm vill jag konstatera, att plaasmoorde inte är det enda stora problem Sydafrika har med våldsbrott. Landet har sedan länge lidit av utbredd kriminalitet och såväl mord som våldtäkter är vanligare och brutalare än i resten av världen. Ovilligheten att få bukt med morden på landet kan mycket väl bero på att de framstår som en bagatell i ett land där även urbana brottslingar bär kpistar och är beredda att använda dem. Stadsborna torde dessutom anse att det inte är rättvist att förlägga poliser till landsbygden för att pyssla om boerjordbrukare så länge stadsgangstrarna får meja ned svarta skolbarn med sina kpistsalvor.